2011-08-21, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasight
Tyvärr stämmer det läkaren sade med all sannolikhet. Doxyferm har en ganska kraftig immunmodulerande effekt vid sidan av den antibakteriella, lite som kortison. Oavsett vad ens inflammation beror på, om det är en t.ex. reumatisk sjukdom, tumörsjukdom, infektion eller resttillstånd efter borrelia, så brukar man känna sig bättre under pågående Doxyfermbehandling. När man slutar kommer besvären tillbaka. Den tillfälliga antiinflammatoriska effekten är tyvärr inte skäl nog att antibiotika behandla längre perioder, då biverkningsrisken och risken för resistensutveckling är så hög.
Åk inte till Tyskland. Du kommer bli mycket fattigare, men inte (varaktigt) friskare.
Om det är någon tröst brukar resttillstånde efter borrelia gå över av sig själv med tiden, även om det kan ta lång tid.
Efter 2 år är över hälften helt friska, efter fem ungefär 80%.

Kan verkligen kondition och dylikt påverkas så mycket av den där antiinflammatoriska effekten? Eftersom jag slutade med behandlingen för ett tag sedan, och om det nu inte var en bakterie, varför har jag i så fall inte blivit mycket sämre och gått tillbaka till det stadiet jag var på innan jag började med antibiotika-behandlingen?
Citera
2011-08-22, 17:30
Medlem
Parasights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trubbelgum
Kan verkligen kondition och dylikt påverkas så mycket av den där antiinflammatoriska effekten? Eftersom jag slutade med behandlingen för ett tag sedan, och om det nu inte var en bakterie, varför har jag i så fall inte blivit mycket sämre och gått tillbaka till det stadiet jag var på innan jag började med antibiotika-behandlingen?

Ja, många upplever en ganska kraftig förbättring under pågående behandling, oavsett orsak till besvären.
Varför du inte blivit sämre igen kan jag inte svara på, kanske är det sjukdomens naturliga förlopp, kanske är det kvardröjande antiinflammatorisk effekt, kanske var det faktiskt borrelia du var sjuk av (också) den här gången.

Hur det än är, så är en eventuell borrelia färdigbehandlad. Om besvären kvarstår tycker jag du ska fundera på andra orsaker.
Citera
2011-09-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasight
Citat:
Ursprungligen postat av Trubbelgum
Ja, många upplever en ganska kraftig förbättring under pågående behandling, oavsett orsak till besvären.
Varför du inte blivit sämre igen kan jag inte svara på, kanske är det sjukdomens naturliga förlopp, kanske är det kvardröjande antiinflammatorisk effekt, kanske var det faktiskt borrelia du var sjuk av (också) den här gången.

Hur det än är, så är en eventuell borrelia färdigbehandlad. Om besvären kvarstår tycker jag du ska fundera på andra orsaker.

Ville bara säga att jag fick ytterligare antibiotika (60 tabletter!) och att jag åt klart kuren för någon vecka sedan. Efter den här sista kuren har jag blivit bra igen, men jag har tappat otroligt mycket kondition, styrka och snabbhet.

Jag tycker det är väldigt konstigt att jag sånär blev utan medicinering (jag hade träffat uppemot tio olika läkare innan jag fick den första kuren) Nu gick allt väl tillslut, men om jag inte träffat den läkaren som skrev ut medicinen, så hade det kunnat gå rakt åt skogen. Endast 1/10 läkare kunde göra rätt bedömning i mitt fall, ganska svagt betyg för svensk läkarvård.
Citera
2012-07-17, 03:12
Medlem
Keihs avatar
För tre dagar sen hittade jag en fästing på låret - nu är jag döende

^Nej så illa är det väl inte men jag är sjukt paranoid.

För tre dagar sen var jag ute i naturen och fiskade, gick genom skog och höggräs. Senare på kvällen när jag låg och kollade på film kliade jag på en massa myggbett jag hade fått, säkert 10st över hela kroppen. Jag kliar asmycket på mitt lår och tycker det verkar lite skumt att det kliar så fruktansvärt mycket. Så jag tittar närmare och ser att det sitter en liten svart grej på bettet. Och nej det var inte en hel fästing, och inte heller fästinghuvudet, utan det såg ut som en pytteliten svart "gadd". Jag drog bort den med naglarna och insåg att det var en stor rodnad runt bettet. Fästingen avlägsnades alltså inom 24h.

Paraniod som tusan med dödsfruktan så har jag följt detta bett noggrant och också letat information om fästingbett på internet och på flashback. Kan det vara så att bettet har blivit ganska stort och svullet eftersom jag kliat så mycket på det? Jag hoppas då det åtminstone annars är jag ju körd.

De senaste dagarna har jag känt mig trött och lite "vek" i kroppen. Men det skulle inte förvåna mig om det är jag själv som åstakommit det eftersom jag sovit dåligt på sistone och jag har tydliga tendenser till att nästan vara hypokondriker.
Ett exempel på detta är när jag blev biten av en hund. Bettet svällde upp och såg lite blått och rött ut, jag satte mig ner och sökte på internet och var säker på att jag fått stelkramp. Efter jag kommit fram till detta blev jag yr, kallsvettades och mådde illa. Sen när jag ringde upp en kompis som var sjuksköterska sa hon att det var helt lugnt och efter det mådde jag bra.

Så om det finns någon själ där ute som kunde ge mig något tips på vad jag ska ta mig till eller bara för att lugna ner mig så är jag mycket tacksam. Jag är för ung för att dö!
Citera
2012-07-17, 07:45
Medlem
Hej. Som du själv skriver "gadd"! Det har INTE fästingar. Sluta oroa dig
Och insekten som stuckit dig, är du onte allergisk mot. Då skulle du redan haft en reaktion!
Annars, om du känner för det, kan du dagligen kolla kroppen efter förändringar.
Själv har jag haft Borelia 3 gånger och SEPSA 1 gång. Och jag lever! 60 år!
Risken är nog större att en lastbil kör över oss än en fästing smittar!
Må gott!
Citera
2012-07-17, 20:51
Medlem
Keihs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamilenski
Hej. Som du själv skriver "gadd"! Det har INTE fästingar. Sluta oroa dig
Och insekten som stuckit dig, är du onte allergisk mot. Då skulle du redan haft en reaktion!
Annars, om du känner för det, kan du dagligen kolla kroppen efter förändringar.
Själv har jag haft Borelia 3 gånger och SEPSA 1 gång. Och jag lever! 60 år!
Risken är nog större att en lastbil kör över oss än en fästing smittar!
Må gott!

Tack för svar!

Jo jag ringde vårdguiden idag som ett sista rop innan döden och de tyckte det var märkligt med denna gadd och trodde att det var något annat som bitit mig. Men om det nu hade vart en fästing så är det inte Borelia eftersom det oftast tog fart ca 14 dagar efter bett. Så hon trodde att jag fått något slags virus av denne fiende. Vila, rengöring av bett och att fortsätta följa upp om bettet förändrar sig var hennes råd.

Verkar som jag kanske klarar mig!

(Ta dessa inlägg med en nypa salt, jag skämtar gärna om hur paranoid jag är när det kommer till sjukdomar/liknande:P)
Citera
2013-05-11, 20:13
Medlem
MisterMGMTs avatar
Hej alla.

Jag har sedan ungefär september månad lidit av någon slags infektion i kroppen.
Det var idag jag kom på att jag i somras var i skogen och blev biten i rumpan av något. Tänkte inte mer på det fastän det kliade och blev ett svullet märke som när man blir biten av en mygga. Antagligen var det en fästing.

Men har sedan september har symptom som tyder på en infektion som sagt.
Symptom:
Trötthet
Svullna slemhinnor i halsen, munnnen och öronen
Svullna halsmandlar med vita beläggningar som gör att jag får dålig andedräkt
Svullna lymfkörtlar i bröstet och hakan
Svullet ansikte
Dålig aptit
Förskyld
Känt mig lat och omotiverad o så några till

Varit hos Vårdcentralen och fått Kåveperin 2 gånger och doxyferm 1 gång. Alla på 9-10 dagar.
Idag kom jag som sagt på det med fästingen. Här är en bild. Syns lite dålig runt omkring med det är lite rött runt den där pricken:
http://www.ladda-upp.se/bilder/dobfllufhiweic/

Vad tror ni?

Edit: Fick precis svar ifrån Vårdguiden om att man behandlar Borrelia med Kåvepenin. Kan det dock vara så att pencillinet inte hjälpte till i så stor utsträckning?
Senast redigerad av MisterMGMT 2013-05-11 kl. 20:33.
Citera
2013-07-10, 14:04
Medlem
Orkar ni en vända till?

Sen ungefär 6v tillbaka har jag haft extrem ledvärk, främst i fingrar och handleder kombinerat med sömnproblem trots att jag känner mig konstant trött. Nu i dagarna har jag även börjat få problem med stel nacke.

Jag sökte för detta hos företagsläkaren som trodde det kunde vara en inflammation och tog därför blodprover.
Resultaten av blodproven visade inte på någon inflammation, men läkaren skrev ändå ut en 10-dagars kur av Ibuprofen som jag "skulle ta och se om det kanske blev bättre". Det blev inte bättre.

För tre dagar sen plockade jag bort en fästing från armen och då slog det mig att jag varit ute i naturen ungefär ett par veckor innan jag började känna mig dålig. Jag har inte hittat några spår efter en tidigare fästing i form av utslag eller liknande, men jag började ändå snegla lite mot just borrelia.

Företagsläkaren håller just nu semesterstängt i två veckor så jag kan inte komma i kontakt med dom för att berätta att Ibuprofen-kuren inte hjälpte och att jag skulle vilja bli testad för borrelia.

Jag har läst lite i tråden här om folks symptom och det lutar lite åt borrelia. Är det värt att gå till en annan läkare så länge och begära ett borreliatest?
Citera
2014-07-02, 11:16
Medlem
Skatteskolks avatar
Då är det tredje ropet på hjälp här som kanske inte bönhörs.

Har haft jävulskt ont i ett par fingrar och trodde det berodde på MTB. Ju stökigare, desto mer krampade fingrarna. Tog en paus från MTB och det blev bättre. Försvann, fick ny känning i styrketräning. Borta igen trots ganska tunga dragövningar.

Är sedan några veckor helt oförklarligt trött, sömning, feberkänsla utan att ha feber. Svimmade på gymmet igår. Benen bara vek sig.

Blivit fästingbiten både utanför Landvetter och i Värmlands djupa skogar. Plockat bort ett antal under senaste åren. Är dessutom hundägare och går i skog, högt gräs. Senaste fästingen från Värmland orsakade jävulsk klåda men inget utslag.

Har även stelhet i ländryggen. Speciellt på morgonen. Svårt att böja mig.

Ryggsmärtorna kan förklaras av styrketräning men har inte haft så här ont tidigare och smärtan kan förvärras även under viloperioder.

Tröttheten är påtaglig. Känns som infektion. Har tidigare beskrivit det som att jag har influensa utan att vara sjukt.

Tänker osökt på borrelia. Den kan ju vara så sjukt lömsk och ge symtom i efterhand.

Var på gränsen till övertränad i senvintras men tog ett uppehåll på en vecka. Körde igång försiktigt och sänkt ambtionen något.

Borrelia kan ge symtom som dessa men också förklaras av andra faktorer. Vill inte diagnosera mig själv när jag ringer utan vill att sjuksköterskan drar en egen slutsats.

Kan det vara så att man fått "latent" borrelia och att infektionen väcks till liv av annan fästing med smitta? Som regel tar jag alltid bort fästingar direkt. Senaste vaknade jag av att höften var öm, tyckte det satt en flik som kändes som en fästing. Gick upp, tog loss den, la mig.

Där jag bor finns också vilt.
Citera
2014-10-03, 14:33
Medlem
MartinStLouiss avatar
Hur vanligt är det att man får några bestående men efter att ha blivit smittad med borrelia?
Citera
2014-10-03, 16:13
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Hur vanligt är det att man får några bestående men efter att ha blivit smittad med borrelia?

Det beror på hur länge du gick med det och om det hann sprida sig till nervsystemet.

Det är inte vanligt alls att du får bestående men om du behandlar det snabbt.
Tyvärr är det inte ovanligt att symptomen, trots att infektionen är borta, kvarstår i månader eller till och med år.

Här har du lite bra info:1177
Citera
2014-10-03, 16:55
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Det beror på hur länge du gick med det och om det hann sprida sig till nervsystemet.

Det är inte vanligt alls att du får bestående men om du behandlar det snabbt.
Tyvärr är det inte ovanligt att symptomen, trots att infektionen är borta, kvarstår i månader eller till och med år.

Här har du lite bra info:1177

Okej, tack för länken. Sjukdomen var ändå allvarligare än jag trodde den skulle vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in