Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-08-01, 19:18
  #1
Medlem
Pippilottas avatar
Hej hej!

Tänkte rådfråga Er kära flashbackare! För en vecka sedan plockade jag bort en fästing från magen. Efter 2 dagar börjar en rodnad uppstå runt fästingbettet. För att förklara mer exakt så är det som en röd prick där jag blev biten. Runt denna prick är det lite vitt med en liten rodnad och utanför detta vita fält är det en röd "ring". Är kanske lite större än en enkrona. Har läst på om borrelia att det oftast brukar vara i storlek av en femkrona. Saken är att jag imorgon eftermiddag åker till Prag och blir borta i en vecka och funderar om jag ska uppsöka läkare innan jag åker. Har inga övriga symtom.

Va tycker ni? Ska jag uppsöka läkare eller kan jag vänta tills jag kommer hem och då gå om det inte försvunnit?

Tacksam för lite råd!

Ha en bra kväll.
Citera
2009-08-01, 19:26
  #2
Medlem
Sun-beams avatar
Jag har haft borrelia, och jag tycker att du ska kolla upp det. när jag hade borrelia hade jag ont i nacken, feber blev illamående och även förlamad. men man behöver inte få något symtom över huvud taget..
Citera
2009-08-01, 19:33
  #3
Medlem
entires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun-beam
Jag har haft borrelia, och jag tycker att du ska kolla upp det. när jag hade borrelia hade jag ont i nacken, feber blev illamående och även förlamad. men man behöver inte få något symtom över huvud taget..

Gick förlamningen över..?
Citera
2009-08-01, 19:36
  #4
Medlem
Sun-beams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entire
Gick förlamningen över..?


Japp, var förlamad på vänster sida av ansiktet, men det försvann efter behandlingen
Citera
2009-08-01, 19:37
  #5
Medlem
entires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun-beam
Japp, var förlamad på vänster sida av ansiktet, men det försvann efter behandlingen

Citera
2009-08-01, 19:39
  #6
Medlem
Sun-beams avatar
hur som helst, kolla upp det! jag fick faktiskt inget rött märke.. men om man går runt med borrelia kan det ju faktiskt leda till hjärnhininflammation (stavning..)
Citera
2009-08-01, 20:01
  #7
Medlem
Pippilottas avatar
Pratade med en sköterska på sjukrådsgivningen och enligt henne kan jag avvakta läkarkontakt tills den vuxit sig stor som en femkrona.

Med tanke på den typiska "ringen" jag har är jag tveksam. Vill inte gärna bli sjuk på resan (finns iof även läkare i tjeckien om den skulle växa).
Citera
2009-08-01, 22:26
  #8
Medlem
Min bror fick borrelia för 2 år sedan. Han fick ont i kroppen och feber. Även han hade fästingen på magen.

Han blev inte förlamad, men en morgon när han vaknade så stod hans ögon kors och tvärs, dvs han skelade något fruktansvärt och såg dubbelt. Det var raka vägen upp till sjukhuset och läggas in.

Tack vare medicinen så fick han inte vara ute i solen under hela kuren, kul när man är 18 år och det är mitt i sommaren!
Citera
2009-11-07, 15:13
  #9
Medlem
Har jag Borrelia? Provsvar

Jag är ordentligt sjuk, har massvis med symptom som ofta hänger ihop med borrelia och speciellt sköldkörtel problem.
Jag tog ett Borrelia prov där läkarna sa att jag troligen haft borrelia men inte har det längre, jag vill vara 100 % säker på att det verkligen är så.
Jag har testat att ta doxyferm i 2 veckor utan någon skillnad,
jag fick dock en del biverkningar med doxyferm som i allra högsta grad hör ihop med borrelia som tex värk i hela kroppen, ordentlig yrsel, stickningar i fötterna och även en del näsblod..
Det som talar emot att jag har borrelia är att jag kan röra mig helt perfekt, har inte ont någonstanns som man oftast annars har.
Jag har ett provsvar här och undrar om någon kunnig kanske kan säga om det är värt att fortsätta att utreda.

Så här står det ungefär:

Analysnamn: Borrelia IgG
Resultat: 0,52 gränsvärde (Tog ett prov månaden innan där jag hade 0,74)

Analysnamn: Borrelia IgM
Resultat: 1.26 positiv (Tog ett prov månaden innan där jag hade 1,86)

Mvh
Jamie
Citera
2009-11-07, 17:05
  #10
Medlem
Muppis avatar
Borreliaprover är svårtolkade och positiva resultat betyder inte alltid att man har borrelia.

Hur länge har du haft problem?
Citera
2009-11-07, 21:50
  #11
Medlem
jag har haft mina besvär i några år
Citera
2009-11-07, 22:42
  #12
Medlem
Parasights avatar
Det stämmer. Med rätt stor sannolikhet genomgången Borrelia. Efter en 2 v doxyfermkur finns infektionen inte kvar i kroppen.
Obehandlad eller sent behandlad neuroborrelios kan ge långvariga eller kroniska diffusa symptom. På en del håll försöker man behandla dessa symptom med långa antibiotikakurer, men det gör tyvärr mer skada än nytta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback