Citat:
Ursprungligen postat av
LivingOnlyOnce
Stämmer. Och du har ju verkligen koll på filosofi. Lite nyfiken på hur du ställer dig själv i olika frågor som t ex denna.
Citat:
Ursprungligen postat av
BetoBeto-San
Tror man på fri vilja så är man en idiot. Det är som att tro på gud, efterblivet, ologiskt, orimligt, barnsligt osv.
Du kanske inte har fri vilja, men det har jag. Jag väljer att svara dig nu men hade kunnat valt att låta bli. Många som inte tror på fri vilja hänvisar till att vi inte kan ha det eftersom världen är fundamentalt deterministisk. Detta är ett diskutabelt skäl av minst två anledningar:
1. Fri vilja är INTE nödvändigtvis omöjlig i en deterministisk värld. Iaf anser inte kompatibilister det.
2. Världen är INTE deterministisk. Iaf inte enligt den populäraste tolkningen av kvantfysik -- Köpenhamnstolkningen. Är den inte det i det lilla är den inte heller det i det stora pga kaosfenomen ("fjärilseffekten").
Många påpekar korrekt att fri vilja inte alls följer automatiskt av om världen är indeterministisk. På vilket sätt är det fri vilja att låta en tärning bestämma?
Hur som helst är min tro på fri vilja ändå starkare än min tro på fysik. Och då är jag ändå fysiker. Jag anser mig ha en så pass direkt erfarenhet av fri vilja att jag anser att det är direkt fel att förneka det utifrån mer eller mindre långsökta resonemang baserade på t ex partikelfysik. Hjärnan är det mest komplicerade objekt vi känner till i hela universum. Vi vet ännu alldeles för lite om hur den fungerar, iaf enligt mitt intryck. Om vi har svårt att förena vår förståelse av fysik med fri vilja, så är det något fel på vår förståelse av fysik!
Men visst, jag KAN ha helt fel om i stort sett allt jag har skrivit hittills. Det KAN vara så att världen faktiskt är helt deterministisk, enligt någon sådan tolkning av kvantfysik. Det KAN vara så att kompatibilisterna har fel. Det KAN vara så att min "direkta erfarenhet" av fri vilja vara är en illusion.
Men jag väljer att tro, tills jag är motbevisad, på min fria vilja. För att det är mitt fria val att göra så.