2017-05-14, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notlegendary
Det är vetenskapligt bevisat att hjärnan skriver om våra minnen efter att vi har gjort ett "val" för att ge oss intrycket av att vi hade ett val.

http://www.independent.co.uk/news/science/free-will-could-all-be-an-illusion-scientists-suggest-after-study-that-shows-choice-could-just-be-a7 008181.html
Hur skulle den annars göra för att vara fri att välja? Uppdatera minnet med svaret först och sedan bestämma sig? Nä det går inte va?
Citera
2017-05-15, 00:04
Medlem
ViktorNumondssons avatar
Varje beslutsfattande är väl rimligen konsekvensen av individens samlade erfarenheter. Således, i någon bemärkelse, görs ingen aktiva val eftersom de är en följd av tidigare handlingar som i sin tur beror på handlingar i en evig regress. Ännu mer intressant är kanske i vilket utsträckning dessa handlingar är en följd av vår omgivning och deras agerande.

Givet detta agerar vi ju ändå inte med inställningen att våra val är predestinerade, livet hade väl då framstått som tämligen meningslöst.

Är det för övrigt någon som är av en annan uppfattning? Begås varje handling tillräckligt oberoende av andra sådant att de kan betecknas som självständiga? Och är agerandet tillräckligt isolerat från andras influenser?
Citera
2017-05-16, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elliieess
Kan någon hjälpa mig att finna argument (i punktform) för och emot att människan har en fri vilja?
Icke fri vilja, hjärnan agerar oberoende av personen "jaget" och använder den minnesbilden "jaget" att fatta sina beslut på, förändras minnesbilden ändrar ju hjärnan sitt sätt att tänka. Fri vilja skulle då kunna vara åt andra hållet. "jaget" är medveten om en minnesbild och kan fritt välja och fatta sina beslut utifrån det
Senast redigerad av TryggaRekan 2017-05-16 kl. 11:44.
Citera
2017-05-20, 19:34
Medlem
Har vi en fri vilja?

Har vi en fri vilja? Hur kan man resonera detta utifrån Determinism, Fatalism och Indeterminsm
Citera
2017-05-20, 19:49
Medlem
Keyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A99Z00a
Har vi en fri vilja? Hur kan man resonera detta utifrån Determinism, Fatalism och Indeterminsm

Fundamentalt har vi ingen fri vilja.
Allt formas av omgivningen.
Alla dina tankar och värderingar.
Du kan inte tänka något som aldrig tänkts förut. Du kan inte vakna upp och helt plötsligt tala ett främmande språk, utan att först ha hört det.
Du kan inte sätta dig ner och bara av egen tankekraft börja göra komplicerade matematiska formler.

Allt från maten du gillar till hur långa tånaglar du har, är ingen fri vilja. Fri vilja är en illusion.
Citera
2017-05-20, 20:09
Medlem
.Horus.s avatar
Saker bara händer

Vi är viljan, vi har den men samtidigt inte.

Vi är det som händer

Vi är det som händer

Exakt nu.
Senast redigerad av .Horus. 2017-05-20 kl. 20:17.
Citera
2017-05-20, 20:15
Medlem
informaticss avatar
Utan att veta säkert, har det här säkert diskuterats en miljard gånger på detta forum. Självklart har vi ingen fri vilja. Våra tankar och det som vi tror är vår egna vilja styrs av det som finns utanför oss, det objektiva. Allt är med andra ord redan förutbestämt och det finns en en chans att vi någonsin kan påverka vad som kommer att ske.
Citera
2017-05-20, 20:17
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Tror man på fri vilja så är man en idiot. Det är som att tro på gud, efterblivet, ologiskt, orimligt, barnsligt osv.
Citera
2017-05-20, 20:21
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Tror man på fri vilja så är man en idiot. Det är som att tro på gud, efterblivet, ologiskt, orimligt, barnsligt osv.
Det är ju inte riktigt lika efterblivet som att tro på gud. Du kan ju fortfarande vara en relativt intellektuell och självsäker individ som är övertygad om att du har en fri vilja och bestämmer över ditt eget liv. Man är ju då inte lika utvecklingsstörd som exempelvis de som ber mot Mecka 8 gånger om dagen, eller de som går till kyrkan på söndagar för att sträcka upp händerna mot en scen där unga pastorer står i skinnjackor och sjunger "how great, hooow great, is oouur god!! How great, how great is our goddddd!!!"
Citera
2017-05-20, 21:00
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
(FB) Fri vilja - samlingstråden

Stämmer. Och du har ju verkligen koll på filosofi. Lite nyfiken på hur du ställer dig själv i olika frågor som t ex denna.

Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San

Du kanske inte har fri vilja, men det har jag. Jag väljer att svara dig nu men hade kunnat valt att låta bli. Många som inte tror på fri vilja hänvisar till att vi inte kan ha det eftersom världen är fundamentalt deterministisk. Detta är ett diskutabelt skäl av minst två anledningar:
1. Fri vilja är INTE nödvändigtvis omöjlig i en deterministisk värld. Iaf anser inte kompatibilister det.
2. Världen är INTE deterministisk. Iaf inte enligt den populäraste tolkningen av kvantfysik -- Köpenhamnstolkningen. Är den inte det i det lilla är den inte heller det i det stora pga kaosfenomen ("fjärilseffekten").

Många påpekar korrekt att fri vilja inte alls följer automatiskt av om världen är indeterministisk. På vilket sätt är det fri vilja att låta en tärning bestämma?

Hur som helst är min tro på fri vilja ändå starkare än min tro på fysik. Och då är jag ändå fysiker. Jag anser mig ha en så pass direkt erfarenhet av fri vilja att jag anser att det är direkt fel att förneka det utifrån mer eller mindre långsökta resonemang baserade på t ex partikelfysik. Hjärnan är det mest komplicerade objekt vi känner till i hela universum. Vi vet ännu alldeles för lite om hur den fungerar, iaf enligt mitt intryck. Om vi har svårt att förena vår förståelse av fysik med fri vilja, så är det något fel på vår förståelse av fysik!

Men visst, jag KAN ha helt fel om i stort sett allt jag har skrivit hittills. Det KAN vara så att världen faktiskt är helt deterministisk, enligt någon sådan tolkning av kvantfysik. Det KAN vara så att kompatibilisterna har fel. Det KAN vara så att min "direkta erfarenhet" av fri vilja vara är en illusion.

Men jag väljer att tro, tills jag är motbevisad, på min fria vilja. För att det är mitt fria val att göra så.
Citera
2017-05-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du kanske inte har fri vilja, men det har jag. Jag väljer att svara dig nu men hade kunnat valt att låta bli.

Och hur vet du detta? Att du kunnat välja att låta bli?
Citera
2017-05-20, 22:48
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Stämmer. Och du har ju verkligen koll på filosofi. Lite nyfiken på hur du ställer dig själv i olika frågor som t ex denna.

Du kanske inte har fri vilja, men det har jag. Jag väljer att svara dig nu men hade kunnat valt att låta bli. Många som inte tror på fri vilja hänvisar till att vi inte kan ha det eftersom världen är fundamentalt deterministisk. Detta är ett diskutabelt skäl av minst två anledningar:
1. Fri vilja är INTE nödvändigtvis omöjlig i en deterministisk värld. Iaf anser inte kompatibilister det.
2. Världen är INTE deterministisk. Iaf inte enligt den populäraste tolkningen av kvantfysik -- Köpenhamnstolkningen. Är den inte det i det lilla är den inte heller det i det stora pga kaosfenomen ("fjärilseffekten").

Många påpekar korrekt att fri vilja inte alls följer automatiskt av om världen är indeterministisk. På vilket sätt är det fri vilja att låta en tärning bestämma?

Hur som helst är min tro på fri vilja ändå starkare än min tro på fysik. Och då är jag ändå fysiker. Jag anser mig ha en så pass direkt erfarenhet av fri vilja att jag anser att det är direkt fel att förneka det utifrån mer eller mindre långsökta resonemang baserade på t ex partikelfysik. Hjärnan är det mest komplicerade objekt vi känner till i hela universum. Vi vet ännu alldeles för lite om hur den fungerar, iaf enligt mitt intryck. Om vi har svårt att förena vår förståelse av fysik med fri vilja, så är det något fel på vår förståelse av fysik!

Men visst, jag KAN ha helt fel om i stort sett allt jag har skrivit hittills. Det KAN vara så att världen faktiskt är helt deterministisk, enligt någon sådan tolkning av kvantfysik. Det KAN vara så att kompatibilisterna har fel. Det KAN vara så att min "direkta erfarenhet" av fri vilja vara är en illusion.

Men jag väljer att tro, tills jag är motbevisad, på min fria vilja. För att det är mitt fria val att göra så.

Haha, "jag kunde ha valt att inte svara" osv det där är dagisargument för fri vilja. Läs på lite, eller mycket, och återkom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in