2017-05-20, 22:50
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille-Answers
Och hur vet du detta? Att du kunnat välja att låta bli?

Det vet jag inte. Och det påstod jag inte heller att jag vet. Eller ok, just den lilla snutt du väljer att citera kan tolkas så, men läser du hela mitt inlägg så ser du nog att det är rätt så nyanserat. Jag är väldig tydlig med att det kan vara så att jag har fel om i stort sett allt om detta. Jag tror det jag tror tills teorin om fri vilja (om den nu egentligen kan kallas så...) är grundligt falsifierad. Det är den inte hittills.
Citera
2017-05-20, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
På vilket sätt är det fri vilja att låta en tärning bestämma?
Om inte dina val är en konstruktion utav biologi och erfarenheter vad är ett val baserat på? Slumpen?
Citera
2017-05-20, 23:03
Medlem
Citat:
Och hur vet du detta? Att du kunnat välja att låta bli?
Sedan när förutsätter fri vilja att vi kunde valt något annat än det vi faktiskt valde?
Citera
2017-05-20, 23:05
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Det vet jag inte. Och det påstod jag inte heller att jag vet. Eller ok, just den lilla snutt du väljer att citera kan tolkas så, men läser du hela mitt inlägg så ser du nog att det är rätt så nyanserat. Jag är väldig tydlig med att det kan vara så att jag har fel om i stort sett allt om detta. Jag tror det jag tror tills teorin om fri vilja (om den nu egentligen kan kallas så...) är grundligt falsifierad. Det är den inte hittills.

Bara ett par enkla frågor;

Valde du dina föräldrar?
Valde du dina gener?
Valde du din miljö?
Valde du din kost?
Valde du vilket utfall dina gener har utifrån dom intryck du upplevt?
Valde du vilka erfarenheter du skulle få?
Valde du hur dina gener ska svara på erfarenheterna?
Har en hund en fri vilja?
Har folk med downs syndrom fri vilja? (exempel: jag vet en downie som gillade att låtsas vara sjuk för att åka till sjukhuset, fri vilja?)
Vid vilken intelligensnivå övergår man från icke fri vilja till fri vilja?

osv osv osv.

Om man läser på lite så inser man snabbt att fri vilja är omöjligt.
Citera
2017-05-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Sedan när förutsätter fri vilja att vi kunde valt något annat än det vi faktiskt valde?
va?
Citera
2017-05-20, 23:15
Medlem
Citat:
va?
Är det inte fri vilja som är ämne för tråden? Eller på vilket vis är frågan oklar?
Citera
2017-05-20, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Är det inte fri vilja som är ämne för tråden? Eller på vilket vis är frågan oklar?
Förstår inte frågan riktigt, men om du omformulerar den så ska jag svara.
Citera
2017-05-20, 23:35
Medlem
Citat:
Förstår inte frågan riktigt, men om du omformulerar den så ska jag svara.
Jag tolkade din replik på nerdnerds inlägg som att hans förmåga att låta bli skulle vara en indikation på fri vilja. Men när jag läser samma sak igen så inser jag att du antagligen inte menade så, utan bara ifrågasatte om han hade kunnat låta bli (att svara på ditt inlägg).

Då blir det inte så intressant längre...
Citera
2017-05-20, 23:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Haha, "jag kunde ha valt att inte svara" osv det där är dagisargument för fri vilja. Läs på lite, eller mycket, och återkom.

Look who is talking.
Ja alla kan ju inte hålla din höga nivå i argumentationen:
Citat:
Tror man på fri vilja så är man en idiot. Det är som att tro på gud, efterblivet, ologiskt, orimligt, barnsligt osv.
Och mer tid och möda än så väljer jag att inte öda på dig. Adjö.
Citera
2017-05-20, 23:53
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Om inte dina val är en konstruktion utav biologi och erfarenheter vad är ett val baserat på? Slumpen?

Ja, säg det. Men upplever du själv att du inte har någon möjlighet alls att påverka vad du gör, t ex när du skriver i den här tråden? Är du bara en robot?

Problemet är nog lite att det är lätt att ställa frågor utifrån båda ståndpunkterna som är svåra att besvara utifrån den andra ståndpunkten. Ett annat problem, också ofta påpekat, är att "fri vilja" är ett synnerligen knepigt begrepp att definiera, och att DET är en stor anledning till alla olika åsikter. Som sagt, det finns ju t o m erkända och respekterade filosofer (t ex Daniel Dennett) som menar att determinism INTE talar mot fri vilja.
Citera
2017-05-20, 23:55
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Look who is talking.
Ja alla kan ju inte hålla din höga nivå i argumentationen:

Och mer tid och möda än så väljer jag att inte öda på dig. Adjö.

Nej du kunde ju uppenbarligen inte heller svara på dom enkla frågorna. Lite som när sossarna ska förklara hur lyckad invandringen är.
Citera
2017-05-20, 23:55
Medlem
Idittfejss avatar
Vad är fri vilja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in