2017-05-20, 13:53
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exebular
Han säger samma sak, men vill inte ställa upp på en bandad intervju. Familjen håller fast vid vad man uppgav under de 14 förhören. Källan är Dan Josefsson

OK.

Vet du varför han inte ansågs som trovärdig?
Citera
2017-05-20, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Vem hittade en livlös pojke i vattnet vid 18-tiden? Frågan är intressant av flera skäl, inte minst eftersom Kevin aldrig låg i vattnet utan på en lastpall. Fanns det ytterligare en livlös pojke enligt din teori?

I övrigt talar i princip allt för att pojkarna är oskyldiga. Jag och flera med mig har angivit skälen vid upprepade tillfällen. Ingen här har anfört något som talar för motsatsen utöver deras tyckande och tolkningar av enskilda detaljer.

Varför har pojkarna pekat ut fel plats hela tiden? Varför har de angivit fel tillvägagångssätt för mordet? Varför har de nämnt vissa detaljer först efter att förhörsledarna nämnt dem? Varför har andra utomstående givit dem alibi som visar att de inte var vid sjön? Vilket motiv skulle pojkarna haft för detta enligt Sandberg överlagda mord? Varför erkände pojkarna att de dragit Kevins kropp när den tekniska utredningen visade att de inte kan ha flyttat på kroppen?

Jag kan fortsätta, men allt detta har som sagt redan berörts vid upprepade tillfällen och de som prompt vill att pojkarna ska vara skyldiga av någon outgrundlig anledning är helt faktaresistenta och hittar gärna, precis som Sandberg, på fundamentalistiska undanflykter istället för att se det uppenbara.

Hej !
Vid vattnet, betyder inte nere i vattnet

Varför har pojkarna pekat ut fel plats hela tiden? Varför har de angivit fel tillvägagångssätt för mordet? Varför har de nämnt vissa detaljer först efter att förhörsledarna nämnt dem?
Re. Egenintresse och en påverkande storebror !

Varför har andra utomstående givit dem alibi som visar att de inte var vid sjön?
Re: En tioåring som förmodligen inte följt pojkarna som ett häftplåster hela eftermiddagen/kvällen eller ?

Vilket motiv skulle pojkarna haft för detta enligt Sandberg överlagda mord?
Re: Jag är inte säker på överlagt mord, men många andra verkar vara det och vissa förespråkar svartsjuka/avundsjuka eller ekvivalent. Hur tänker barn ?

Varför erkände pojkarna att de dragit Kevins kropp när den tekniska utredningen visade att de inte kan ha flyttat på kroppen?
Re: Varför erkände pojkarna mord om någon annan begått det ? Varför beräattade de att de varit vid vattnet när tioåringen intygar de inte varit det ? Jag tror inte de flyttade på kroppen utan är på G.W:s linje att de dräpte honom vid fyndplatsen.
Citera
2017-05-20, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Precis det är upp till åklagaren att slå håll på alibit som 10-åringen gav bröderna och så har inte skett man fäster större uppmärksamhet vid ett frampressat icke bandat 'erkännande' från avsevärt yngre pojkar. Värdet för detta är noll, zero, intet!

/Provokatör

Ja, om det inte finns inspelat är det inget värt mer än att det är ett påstående och då faller det lite på hur trovärdig vi kan anse att källan är. De klantade till det mycket för sig kan man ju lugnt säga, både bröder och polis !
Citera
2017-05-20, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forestman
Bröderna är på intet sätt frikända, och kommer heller aldrig att bli det. Detta av den enkla anledningen att de aldrig blivit dömda. Man kan inte bli frikänd från ett brott man aldrig blivit dömd för.

Den nyöppnade förundersökningen kommer att visa ifall de ska AVFÖRAS som gärningspersoner eller ej. Man måste ha klart för sig att ett tv-program från svt på intet sätt bär sanningens prägel. Hur fan skulle det se ut?? Svt gör ett tv-program, och där har vi sanningen!! JD sa i en morgonsoffa att när den 3dje i trilogin skulle visas så kunde inte Rolf Sandberg vistas ute på gator och torg efter det?? VAD FAN ÄR SÅNT?? Som journalist kan man tydligen gå hur långt som helst, inklusive olaga hot.

När det kommer till diverse "höjdare" inom juridiken så är det ju slående vad dessa springer efter MSM hela tiden. Har nämnt nån förut, nu GW, som efter snart 20 år kommer på att detta var fel..

Han brukar svamla om sin statistik, ja med tanke på att mord begångna av barn skulle väl det här intresserat honom när det begav sig. Varför sa han inget då??

Nä detta är Sverige i en ankdamm. Det riksmedia säger och proklamerar, jo men se det är sanningen.

Sen vill jag dra en lans för Rolf Sandberg, som jag tycker fått oförtjänt mycket skit i denna tråd. Läs på om vad som hände i Arvika vid denna tid. Läs på om Svartåna, Sabina, Dan Schyman. Jag vill hävda med emfas att Rolf Sandberg är en kompetent polis, om någon är däremot så vill jag få det på sakliga grunder, inget dravel från Kevin-dokumentären som var vinklad åt ett visst håll.

Många kloka ord här.
Måste vara en oerhörd lättnad för bröderna i dagsläget att få ett break och att kunna andas ut i media. Detta måste förföljt dem genom hela livet och kommer förfölja dem resten av livet. Det är ett hårt straff bara det.
Citera
2017-05-20, 14:02
Medlem
Exebulars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
OK.

Vet du varför han inte ansågs som trovärdig?
Kan bara referera till dokumentären och enl denna så släppte Sandberg det bara och låtsades om som det inte fanns något alibi eftersom det inte passade in
Citera
2017-05-20, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Nej jag förstår inte ens dialekten. "böttade" ner honom i vattnet och vad fasen bröderna pratade om.
Jag tror snarare att du bor i närheten och kanske har någon indirekt eller direkt relation till de huvudmisstänka?

Jag bara hoppas att ni förstår att det är ocskå väldigt osannolikt att tro att ett barn, trots massiva påtryckningar, skulle erkänna och berätta runt ett mord denne inte begått.
Hade någon anklagat mig för detta som liten hade jag gråtit halsen ur mig om jag blivit ifrågasatt. Vad jag ser från dokumentären är förnekelse.
Citera
2017-05-20, 14:11
Medlem
Citat:
Hej !
Vid vattnet, betyder inte nere i vattnet

Du skrev "Eller kom skriket från någon som hittade en livlös pojke ivattnet ?"
(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Du besvarar heller inte vem som hittade en livlös pojke i/vid vattnet vid 18-tiden.

Citat:
Varför har pojkarna pekat ut fel plats hela tiden? Varför har de angivit fel tillvägagångssätt för mordet? Varför har de nämnt vissa detaljer först efter att förhörsledarna nämnt dem?
Re. Egenintresse och en påverkande storebror !

Det är inte bara rena gissningar och spekulationer, de är dessutom väldigt dåliga. Varför skulle de i sådana fall berätta någonting överhuvudtaget för polisen? Vd har du för belägg för att Christian skulle ha påverkat Robin i hans berättande? Vi har tvärtom sett i flera klipp hur förhörsledarna är de som påverkar barnens berättelser.

Citat:
Varför har andra utomstående givit dem alibi som visar att de inte var vid sjön?
Re: En tioåring som förmodligen inte följt pojkarna som ett häftplåster hela eftermiddagen/kvällen eller ?

Det besvarar inte frågan. Varför skulle 10-åringen, hans mamma och hans pappa vittna till pojkarnas "fördel"? När de förhördes var pojkarna inte ens misstänkta utan de konstaterade bara att barnen inte kan ha sett något, oavsett vad de påstod. De talade snarast emot pojkarna, inte för dem.

Citat:
Vilket motiv skulle pojkarna haft för detta enligt Sandberg överlagda mord?
Re: Jag är inte säker på överlagt mord, men många andra verkar vara det och vissa förespråkar svartsjuka/avundsjuka eller ekvivalent. Hur tänker barn ?

Barn tänker sällan: Nu planerar vi ett mord på vår bästa vän, gömmer undan kroppen springer hem och låtsas som ingenting samtidigt som vi erkänner och ritar teckningar, berättar för polisen att vi är vittnen och sprider falska uppgifter för att förvirra dem, erkänner fast bara när videokameran är avstängd, och hävdar under resten av våra liv att vi är osäkra men oskyldiga och låter en journalist tala för vår räkning om ca 20 år.

Citat:
Varför erkände pojkarna att de dragit Kevins kropp när den tekniska utredningen visade att de inte kan ha flyttat på kroppen?
Re: Varför erkände pojkarna mord om någon annan begått det ? Varför beräattade de att de varit vid vattnet när tioåringen intygar de inte varit det ? Jag tror inte de flyttade på kroppen utan är på G.W:s linje att de dräpte honom vid fyndplatsen.

Så polisen har fel angående mordplatsen, men de har inte fel angående någonting annat? Pojkarna erkände aldrig något mord. Hur löd det erkännandet menar du? Leif G.W. hävdar för övrigt bestämt att pojkarna inte med saken att göra. Jag ser inte honom som någon auktoritet i det här sammanhanget, men bara för att understryka att det du antyder med du är inne på "hans" linje är direkt missvisande.
Senast redigerad av Stefan S 2017-05-20 kl. 14:14.
Citera
2017-05-20, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShadowStepz
Varför skulle denna skribent vara inblandad? Han är ju en av de som ser mest nyktrast på saken, finns ju andra i tråden som jag skulle kunna tro är inblandade istället.

tack ! jag förstår faktiskt inte heller vad hen grundar det här på för fakta att jag skulle vara influerad. Jag försöker se neutralt på det här faktiskt :/
Det var barn det var frågan om och barn tänker och beter sig inte som vuxna.
Det är förmodligen minst lika sällsynt i västvärlden med barnmördare som pedofilmördare dock.
Citera
2017-05-20, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Du skrev "Eller kom skriket från någon som hittade en livlös pojke ivattnet ?"
(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Du besvarar heller inte vem som hittade en livlös pojke i/vid vattnet vid 18-tiden.

Det är inte bara rena gissningar och spekulationer, de är dessutom väldigt dåliga. Varför skulle de i sådana fall berätta någonting överhuvudtaget för polisen? Vd har du för belägg för att Christian skulle ha påverkat Robin i hans berättande? Vi har tvärtom sett i flera klipp hur förhörsledarna är de som påverkar barnens berättelser.
Re: Jag hade inte möjlighet att följa konversationen bröderna emellan på den här tiden, men enligt det påstådda erkännandet ska den äldre brodern ha gett klartecken till den yngre att nu berättar vi hur det gick till.

Det besvarar inte frågan. Varför skulle 10-åringen, hans mamma och hans pappa vittna till pojkarnas "fördel"? När de förhördes var pojkarna inte ens misstänkta utan de konstaterade bara att barnen inte kan ha sett något, oavsett vad de påstod. De talade snarast emot pojkarna, inte för dem.
Re. Jag tror inte att föräldrar och barn ljuger men jag tror heller inte att de haft full överblick 100% av tiden. Vore kul om de kunde berätta ifall Kevin var med barnen och lekte i närheten också ? Hur hamnade de nere vid sjön till slut isåfall?

Barn tänker sällan: Nu planerar vi ett mord på vår bästa vän, gömmer undan kroppen springer hem och låtsas som ingenting samtidigt som vi erkänner och ritar teckningar, berättar för polisen att vi är vittnen och sprider falska uppgifter för att förvirra dem, erkänner fast bara när videokameran är avstängd, och hävdar under resten av våra liv att vi är osäkra men oskyldiga och låter en journalist tala för vår räkning om ca 20 år.
Re. Det har du helt rätt i. Mycket sällsynt. Övriga tänkbara scenarion är också mycket sällsynta tack och lov.

Så polisen har fel angående mordplatsen, men de har inte fel angående någonting annat? Pojkarna erkände aldrig något mord. Hur löd det erkännandet menar du? Leif G.W. hävdar för övrigt bestämt att pojkarna inte med saken att göra. Jag ser inte honom som någon auktoritet i det här sammanhanget, men bara för att understryka att det du antyder med du är inne på "hans" linje är direkt missvisande.
Re: Rolf polisen menar att de till slut erkände, åtminstone att Robin pekade ut Christian som förövare och berättade förloppet och omständigheter runt dödsfallet. Att fyndplatsen är mordplatsen är enbart min spekulation som jag delar med Leif GW person. Jag har aldrig påstått att GW pekar ut pojkarna som gärningsmän, snarare pekar han ut en äldre pojke. Därför ställer jag ocskå frågan,
vem är 10-årina alibit ?
Citera
2017-05-20, 14:23
Medlem
ShadowStepzs avatar
Citat:
Jag bara hoppas att ni förstår att det är ocskå väldigt osannolikt att tro att ett barn, trots massiva påtryckningar, skulle erkänna och berätta runt ett mord denne inte begått.
Hade någon anklagat mig för detta som liten hade jag gråtit halsen ur mig om jag blivit ifrågasatt. Vad jag ser från dokumentären är förnekelse.

Men skulle du undvika att berätta, efter så många förhör som de blev utsatta för? De berättade ju helt andra saker än vad som hänt, t.ex knivmord, pekade ut "God Jul", "Robert" etc. Även vid vallningen, det var inte ens rätt plats.

Däremot håller jag det öppet för att Christian såg vad som hände men inte vågar berätta.
Citera
2017-05-20, 14:24
Bannlyst
Citat:
Många kloka ord här.
Måste vara en oerhörd lättnad för bröderna i dagsläget att få ett break och att kunna andas ut i media. Detta måste förföljt dem genom hela livet och kommer förfölja dem resten av livet. Det är ett hårt straff bara det.
Brödernas skuld vet vi inget om, de var ju bara småpojkar och hade naturligtvis inte bättre förstånd. Det finns ju en anledning att lagen ser ut som den gör. 15 år innan du är straffmyndig.

Det som triggar mig är DJ, en journalist, som kan ifrågasätta hela vårt rättssystem/ värdegrund!!

Ska journalister medels ett mediadrev och dokumentärer styra rättssamhället??

Ja, dessa ska granska makten, men inte styra!!
Citera
2017-05-20, 14:24
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Då måste vi ändra lagen. Barn under 15 år kan inte åtalas eller lagföras (kan alltså inte dömas).

Likförbannat så ska förundersökningen bedrivas enligt gällande praxis, den misstänkte ska inledningsvis upplysas om för vilket brott vederbörande är misstänkt samt informeras om rätten att till advokat. Båda dessa omständigheter har förundersökningsledaren givit helt och hållet faderulingen i dessutom tar han avslutningsvis på eget bevåg på sig rollen som domare. En enkel landsortssnut...här passar den där smileyn som slår sig i pannan!

Detta räcker för att helt bortse från alla andra påståenden.

/Provokatör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in