2017-05-20, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Kan konstatera att jag var fel ute när jag trodde det var hans mobiltelefon som det ringdes med 18:12. Det var alltså hemtelefonen och mobiltelefonen slocknade redan dagen innan i lägligt samband med att den så kallade avvärjningsresan ska ha pågått.

Det här var ändå ganska många år sedan och tillgängligheten/mobilanvändningen kanske inte var lika intensiv för alla som den är idag. Brukade Kaj Linna ha mobilen av under längre perioder, säger telefonlistorna något om detta?

Vill absolut inte klanka ner på dig nu så missförstå mig inte.

Bra att du tar upp att telefonen stängts av tidigare.

Under det sista dygnet har det ju skrivits och frågats hur (bland annat jag) ska bemöta omständigheten att Kaj stängde av telefonen precis innan brottet och satte på den precis efter.

Nu ser vi ju att så inte ens var fallet.

Kan vi inte försöka hålla oss till lite mer fakta och hänvisa till varifrån våra uppgifter kommer?
Citera
2017-05-20, 11:55
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gooody
Enligt Mikael Lundqist, förra åklagaren(men han har väl ingen trovärdighet, inte enligt mej)sa under tingsrätten o hovrätten 2004 att Kaj alldrig haft mobilen avslagen under flera år, någon timme hadde dom funnit 2003.Det enligt ML.

Vårat mobilnät här uppe är fortfarande dysfuntionellt, hur kan man då dra slutsatser om mobilvanor?
Det undrar jag, kan inte vara möjligt, kan inte ha varit bättre för 13 år sedan!
Sedan vet ju alla hur det är med mobilbatterier, bättre kan det inte ha varit med en sämre personlig ekonomi.

det här är också förstås kritik mot tela med flera operatörer
Senast redigerad av Diavlo 2017-05-20 kl. 12:16.
Citera
2017-05-20, 12:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Utgångspunkten är nog ändå, eftersom det fanns tejp med i bilden och att gärningsmannen var maskerad, att ingen skulle dö i samband med rånet. En kraftig smäll i huvudet på bröderna kanske gärningsmannen tänkte och sedan ta pengarna och försvinna.

Mitt i en diskussion om hur Kaj Linna har beskrivits som person dyker det plötsligt upp ett stycke text som beskriver hur gärningsmannen kan ha tänkt när han slog ihjäl Roger Lindberg. Det här insinuerande sättet går igen i åtalet mot Linna. Det är en sak att anonyma användare ägnar sig åt sådant här skitsnack, men det är nog svårare att stå för det med sitt namn. "Nils" och "Bertil" sade väl (som Bill och Bull) tidigare att Linna "saknar empati", och den tidigare åklagaren Mikael Lundquist har (om jag minns rätt från podcaten) senare förklarat att Kaj Linna är en mycket farlig människa.

Hur har det låtit hittills i den nya rättegången? Ger man samma bild av "Keyser Söze", eller har bilden av Kaj Linna förskjutits åt ett mer positivt eller åtminstone neutralt håll?
Citera
2017-05-20, 12:19
Medlem
Citat:
Skulle Kaj Linna nu ändra sig och erkänna mord och grovt rån i Kalamark 2004 skulle han får frågan varför han ändrar sig. Lämnar han en trovärdig förklaring, exempelvis samvetet, så hade det garanterat inte funnits något som hindrat domstolen från att fälla honom igen.

Ett inlägg som skribenten <arbeteochbostad> skrev igår. Nu verkar det vara raderat.

"Delar i stora drag dina åsikter i målet men jag undrar hur du kan förklara omständigheterna kring Kajs icke-alibi? Han har ju antingen maximal otur med sin telefon och påslagningstidpunkter eller så är det nånting han döljer. Allt ifrån inblandning i form av planering eller transport o.s.v.

Man måste kunna se det även om man är övertygad om hans oskuld.
Vilket bl.a. jag är"

Är det detta du far efter??
Har inte raderat någonting.
Senast redigerad av arbeteochbostad 2017-05-20 kl. 12:24.
Citera
2017-05-20, 12:28
Medlem
Citat:
Lite samma typ av snack som Kaj Linna hade 2004 i något förhör. Han vägrade ju tala med polisen i något förhör innan han fick klart för sig att pengar, eller var det föremål kanske, som beslagtogs var säkrade.

Dina jämförelser saknar fullständig relevans. Går ju inte ens att bemöta.
Linna satt i ett polisförhör och det här var med Bertil var från avlyssnade samtal där han gör e stor grej av en totalt banal grej.
Citera
2017-05-20, 12:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ett inlägg som skribenten <arbeteochbostad> skrev igår. Nu verkar det vara raderat.
Det borde finnas en funktion i forumet för att sätta varningstriangel på användare som systematiskt ljuger om faktauppgifter och förvränger vad andra användare skriver. Jag tänker närmast på "farbror_barbro" och <<Sommarsemestern>>.

På åklagarna i det här målet borde man kunna limma fast en motsvarande dumstrut.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-20 kl. 12:36.
Citera
2017-05-20, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Dina jämförelser saknar fullständig relevans. Går ju inte ens att bemöta.
Linna satt i ett polisförhör och det här var med Bertil var från avlyssnade samtal där han gör e stor grej av en totalt banal grej.
Men för helvete..för det första har ej Bertil fått en krona för tre dagar anhållning+ 4.5 månader som misstänkt ,o kuriren o pt som skrev vinklade o helt enkelt ljög , för att sälja lösnummer, har hört av lyssningen han säjer ju att han vill inte ta något dyrt på menyn, hotellets billigaste var hamburgare+frites+33 cl Coca cola 288 kr.Och varför ska man inte kräva 24 kr..bilen kostar ju.Bertil fick 18.09 milen hotell o fri middag som ovan, och fick vara kvar, en extra natt därav hotellet.han hadde ej kläder, ombyte el nånting med sej..så tänk efter, om det skulle vara dej
Citera
2017-05-20, 12:43
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Vårat mobilnät här uppe är fortfarande dysfuntionellt, hur kan man då dra slutsatser om mobilvanor?
Det undrar jag, kan inte vara möjligt, kan inte ha varit bättre för 13 år sedan!
Sedan vet ju alla hur det är med mobilbatterier, bättre kan det inte ha varit med en sämre personlig ekonomi.

det här är också förstås kritik mot tela med flera operatörer

Om man idag tittar på karta för mobiltäckningen i aktuella områden genom 3G (inte 2G) så är den inte bra, finns en hel del fält som inte nås, detta tar dessutom inte hänsyn till kuperad terräng i någon större omfattning.
4G finns inte alls, däremot säger kartor att det finns täckning för 2G!
Självfallet är dessa kartor en önskedröm som redovisning från operatörernas sida till myndighet.

Tilläggas att för 13 år sedan var inte E4 här uppe perfekt, idag är den det, dock så är E10 bristfällig även idag, resten direkt in från kusten är klart varierande, de som är beroende av mobil har eftermonterad antenn på bilen för förstärkning. När vi förr hade 450 - systemet var det bra täckning med dålig kvalite.
Senast redigerad av Diavlo 2017-05-20 kl. 12:57.
Citera
2017-05-20, 12:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gooody
Men för helvete..för det första har ej Bertil fått en krona för tre dagar anhållning+ 4.5 månader som misstänkt ,o kuriren o pt som skrev vinklade o helt enkelt ljög , för att sälja lösnummer, har hört av lyssningen han säjer ju att han vill inte ta något dyrt på menyn, hotellets billigaste var hamburgare+frites+33 cl Coca cola 288 kr.Och varför ska man inte kräva 24 kr..bilen kostar ju.Bertil fick 18.09 milen hotell o fri middag som ovan, och fick vara kvar, en extra natt därav hotellet.han hadde ej kläder, ombyte el nånting med sej..så tänk efter, om det skulle vara dej
Ja, det var snålt av staten. "Bertils" vittnesmål var ju viktigt för åklagaren eftersom "Bertil" vittnade om att han tror att Kaj Linna var inblandad i brottet. Tyvärr framgick det inte riktigt av vittnesmålet vad "Bertil" grundar de här misstankarna mot Linna på, men sådant kanske inte spelar någon större roll för den här märkliga Hovrätten för övre Norrland.

Jag vet inte om det kom fram av rättegången igår, men vad "Bertil" i själva verket hade hört Linna "planera" var alltså sådant som att bl.a. åka luftballong och nacka någon höna. Det här hade naturligtvis inget med något rånmord i Kalamark att göra. Inget mysterium alltså att förhandlingarna fick uppskjutas igår för att utskrifterna från rättegången 2005 inte gick att få fram i tid.

Jag tror att det var ett misstag av staten (eller vem det nu var) att ge det nya uppdraget att trakassera Kaj Linna till Jens Göransson. Det enda man har åstadkommit med det här draget är väl att man har lyckats förskjuta den nordliga gränsen för rättssäkerheten söderut från Umeå till Sundsvall. Det hade varit bättre att ge uppdraget till en av de lokala åklagarna i Norrbotten och därigenom isolerat problemen geografiskt.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-20 kl. 13:56.
Citera
2017-05-20, 13:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Din trovärdighet är låg. Nu kommer du återigen med en tveksam uppgift om skorna.
Jag kommenterar inte din bedömning av min trovärdighet.

IE utfrågas av polisen om vilka skor Linna hade. Hon säger att han hade "vanliga" skor, dvs inte de fin/lack-skor (?) som Linna hävdade hade gett honom skavsår.

Men låt oss testa din trovärdighet lite:
Linna dyker upp torsdag morgon den 15/4 2004 med ett blödande sår på foten. Han har enligt egen utsago suttit i bil eller hemma i 1 1/2 dygn, inklusive de senast 10h i en bil. Linna hävdar det blödande såret är ett skavsår från nyligen ingådda skor.

Tror du på Linnas historia?
Citera
2017-05-20, 13:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Om man idag tittar på karta för mobiltäckningen i aktuella områden genom 3G (inte 2G) så är den inte bra, finns en hel del fält som inte nås, detta tar dessutom inte hänsyn till kuperad terräng i någon större omfattning.
4G finns inte alls, däremot säger kartor att det finns täckning för 2G!
Självfallet är dessa kartor en önskedröm som redovisning från operatörernas sida till myndighet.

Tilläggas att för 13 år sedan var inte E4 här uppe perfekt, idag är den det, dock så är E10 bristfällig även idag, resten direkt in från kusten är klart varierande, de som är beroende av mobil har eftermonterad antenn på bilen för förstärkning. När vi förr hade 450 - systemet var det bra täckning med dålig kvalite.
Menar du att detta förklarar varför Linnas tfn inte går
att nå någonstans mellan Älvsbyn, Visträsk och Skellefteå den 13-14/4?

Linna har såvitt jag vet inte hävdat att dålig mobiltäckning är skälet till att han inte gick att nå i bostaden. Antagligen därför att han vet att det gått att ringa där förut (har inte kollat hans samtalslistor än).
Citera
2017-05-20, 14:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag kommenterar inte din bedömning av min trovärdighet.

IE utfrågas av polisen om vilka skor Linna hade. Hon säger att han hade "vanliga" skor, dvs inte de fin/lack-skor (?) som Linna hävdade hade gett honom skavsår.

Men låt oss testa din trovärdighet lite:
Linna dyker upp torsdag morgon den 15/4 2004 med ett blödande sår på foten. Han har enligt egen utsago suttit i bil eller hemma i 1 1/2 dygn, inklusive de senast 10h i en bil. Linna hävdar det blödande såret är ett skavsår från nyligen ingådda skor.

Tror du på Linnas historia?
Ja. (FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in