2017-05-20, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Han har lagt ihop 2+2, och allvaret i detta ärende har inskärpts iom resningen, de nya förhören, etc.
Bertil har aldrig haft några glassiga datajobb i Stockholm, han har nog duperats av Nils image, men förmodligen är han en f-n så mycket mer rekorderlig individ än Nils, och av allt att döma är deras tidigare 'allians' numera uppluckrad.

Båda två verkar ju ha en rätt störd tillvaro i dag, kantad av arbets-/bostadslöshet, sjukskrivning, depression, och där en 'stor sak' t.ex. är att kunna utkräva en km-avgift på 24 kr för att inställa sig till förhör i Umeå. Det kan ju vara mot bakgrund av detta som Bertil talade lite mer 'ur skägget' i dag.
Reagerade på exakt det där. Helt galet hur mycket snack det var kring reseersättningen, kvaliteten på maten på hotellet och hotellets standard. Måste komma från någon som lever ett väldigt litet och begränsat liv.
Citera
2017-05-20, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Reagerade på exakt det där. Helt galet hur mycket snack det var kring reseersättningen, kvaliteten på maten på hotellet och hotellets standard. Måste komma från någon som lever ett väldigt litet och begränsat liv.

Var hittar man info om det?

Vet någon var man kan läsa förhöret med Bertil?
Citera
2017-05-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Var hittar man info om det?

Vet någon var man kan läsa förhöret med Bertil?

Fanns i en del av FUPen som las upp här. Vet ej hur man hittar den nu.
Det är i telefonavlyssningen med Bertils far och med en okänd vän som han pratar om det här.
Även Nils har stora bryderier med det praktiska runt Umeåresan.
En man som till synes har slösat bort ett helt liv har problem med att offra en dag för att vittna i en av Sveriges mest uppmärksammade mordutredningar.
Citera
2017-05-20, 09:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9.och-.
Man behöver inte ta diskussionen till en 5 årings nivå, tror dom flesta förstår att indicerna är löjligt klena.

Minns inte, men det kan jag mycket väl ha haft, varje gång jag åkte iväg och fiskade eller jagade brukade jag tex. Stänga av mobilen och lämna den hemma.

Nej givetvis inte. Känner inte huvudvittnet, men när jag slog på min mobil på den tiden så var det oftast för att jag skulle ringa nån kompis, och fick jag inte svar på första försöket så ringde man naturligtvis igen.

Minns inte om jag åkte nånstans då.
Men vad jag förstått så hade kaj velat åka ner redan en vecka innan mordet, men det drog ut på tiden av olika anledningar. En av anledningarna var att han ville låna Nils lägenhet i Stockholm men nisse gav inga klara besked i den frågan. Sista dagen sköt han upp för att hämta nån nyckel? Till kvinnan vars bil han lånade och skulle återlämna.
Så man kan säga att kaj sköt upp resan en vecka lika gärna som en dag...

Nej, men ser inget konstigt i det. Har duschat hos flera ex. Och skavsår har jag också haft...

Nej bara en norrlänning som bott kring kalamark hela livet och inte ser nånting som binder Kaj linna till brottet..

Är det där åklagarns starkaste kort nu när huvudvittnet är utdömt?
Borde som sagt aldrig gått till åtal ens...
Du har ett öppet sinne när det gäller att förklara bort indicierna mot Linna. Du missar dock ett par saker:
- Linna slår av tfn precis innan avvärjningsresan 18:20 tisdag 13/4 och slår på den några timmar efter mordet 23:14 onsdag 14/4. Det föreligger inga fiskeutflykter här; tvärtom sitter Linna antingen hemma (där han rimligen borde ha en laddare) eller i bilen (där han enligt uppgift har en laddare).
- När han väl slår på tfn, så ringer Linna inte vilken figur som helst utan huvudvittnet som enligt egen och pappans uppgift stämt träff med Linna onsdag.
- Vad gäller Linnas påstådda skavsår så har han enligt egen uppgift suttit hemma och i bil sedan tisdag kväll. Trots detta dyker han upp hos IE med ett blödande sår torsdag morgon. Han har inte heller "skavsårsskorna" på sig enligt IE.
Menar du att det finns ens ett spår av sannolikhet i Linnas historia?
- Det stämmer att Linna skjutit upp resan söderut i en vecka ungefär. Det går så långt att han nödgas hyra en ersättningsbil över telefon till EK som han lånat bilen av. Sedan tvingas han enligt egen uppgift att återvända till Visträsk på tisdagkvällen och väntar sedan ganska precis 24h med att åka. Linna påstår att han vill åka på natten, men varför onsdag natt är bättre än tisdag natt får vi ingen förklaring till.
Tycker du att Linnas förklaring är rimlig?
Är det inte väsentligt mer sannolikt att Linna skjutit upp resan en vecka, sedan ett dygn till, pga planerna på en stöt i Kalamark?

Till sist, jag bemötte ditt inlägg om att indicierna mot Linna kan appliceras på mängder av norrlänningar. Det är uppenbart inte sant, och i synnerhet inte om vi betänker att alla indicierna skall passa en och samma person. Då finns det bara Linna.

Självklart döms inte Linna på dessa indicier endast. Huvudvittnets berättelse måste knyta honom till Kalamark också. Men redan indicierna i kombination, plus det faktum att Linna var med och installerade kassasåpet i Kalamark, bör få en normalt tänkande att inse att det är högst sannolikt att han var inblandad. Att då, som vissa här, hävda att det är uppenbart att han är oskyldig är nonsens.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-20 kl. 10:07.
Citera
2017-05-20, 10:03
Medlem
Citat:
I första förhöret nämner förhörsledaren det anonyma brevet till åkl. om att Nils ska få en miljon, och då verkar han så förvånad. I det andra förhöret tar FL upp brevet igen, Nils vill se det, men det är inte tillgängligt.
Han spekulerar då i att hans moster kan ligga bakom, men undrar i så fall varför hon skickar ett handskrivet brev när hon har dator.
Problemet är bara att INGEN har nämnt att det var handskrivet, och mig veterligen har ingen heller reagerat på detta än i dag!
Nils har sannolikt själv skrivit eller åtminstone författat brevet, för att förstärka den negativa bilden av Kaj inför resningen.

Vilket häpnadsväckande sammanträffande... är det inte märkligt så sig? Har utredarna följt upp att Nils försäger sig?
Citera
2017-05-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonHottentott
Vilket häpnadsväckande sammanträffande... är det inte märkligt så sig? Har utredarna följt upp att Nils försäger sig?
De läser den här tråden så nu har de i alla fall uppmärksammat det.
Men det är väl för sent då? Finns det möjlighet att ta upp den här delen i veckans förhandlingar?
Citera
2017-05-20, 10:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Till sist, jag bemötte ditt inlägg om att indicierna mot Linna kan appliceras på mängder av norrlänningar. Det är uppenbart inte sant, och i synnerhet inte om vi betänker att alla indicierna skall passa en och samma person. Då finns det bara Linna.

Självklart döms inte Linna på dessa indicier endast. Huvudvittnets berättelse måste knyta honom till Kalamark också. Men redan indicierna i kombination, plus det faktum att Linna var med och installerade kassasåpet i Kalamark, bör få en normalt tänkande att inse att det är högst sannolikt att han var inblandad. Att då, som vissa här, hävda att det är uppenbart att han är oskyldig är nonsens.

'Farbror_barbro' har nu i flera års tid systematiskt postat sina inlägg om den avancerade s.k. indiciekedjan. Samtliga dessa indicier har flera gånger bemötts och avfärdats med sakliga argument, dessutom av ett stort antal användare. Det blir lite tjatigt, men å andra sidan avspeglar det här ganska bra hur åklagarna agerar i Kalamarksfallet. Rättegången fortsätter nästa vecka, och den skall bli mycket intressant att följa.
"I övre Norrland syr två åklagare ihop åtal mot Kaj Linna. De säger att det finns en "indiciekedja" som mindre begåvade personer inte kan se. I själva verket har de ingen bevisning alls, men eftersom ingen vill framstå som mindre begåvad låtsas alla om att de ser "bevisen", och åklagaren kommer till rättegången naken."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kl%C3%A4der

Ett indicium som åklagarna verkar ha missat helt är det som 'Evaristo' påpekade i ett tidigare inlägg. Gärningsmannen tycks alltså ha haft exakt lika många ben som Kaj Linna. Det här kanske kan anses vara något som binder Linna till brottsplatsen, för det måste man väl ändå försöka göra:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Citera
2017-05-20, 10:41
Medlem
Citat:
Vad vill du att vi ska förstå, Goody?
P.S. Hitta knappen för mellanslag, och släpp knappen för punkt efter en punkt. Tack.
Hmm.......heter Gooody.....inte Goody? Intelligent,?..
Citera
2017-05-20, 10:44
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren
Men om han själv anser att han är oskyldig, vore det inte ganska kontraproduktivt att erkänna något han inte gjort?

Jag är inte övertygad om att han är skyldig. Rent personligen tror jag inte att han är det heller. På vilka grunder? Det finns inget som binder honom till brottsplatsen. Inget heller som enligt mig, pekar på att han skulle vara skyldig till det heller.

Vad Kaj Linna, eller någon annan som är åtalad, själv anser sig vara skyldig till har inte så stor betydelse i rättegången. Domstolen tar ju ställning till vad som presenteras i den, alltså åklagarens bevisning och även bevisning som försvaret anför.

Kaj Linna var ju i princip inte dömd för brott tidigare under sina då +40 år så han kanske trodde att det skulle gå bra att neka till allt och slippa undan. Jag tror ändå, när han borde förstått hur stark bevisning åklagaren hade mot honom, att det bästa hade varit att erkänna medhjälp till rån och ta ett kortare straff än satsa allt på ett kort och riskera livstids fängelse vilket ju blev fallet.

Som sagt så kan rättegångar ibland vara som rena pokerspel.
Citera
2017-05-20, 10:45
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gooody
Hmm.......heter Gooody.....inte Goody? Intelligent,?..

Här i tråden finns det bara, enligt uppgift, en enda <intelligent> person och det är <Draifos>. Han ska även vara <objektiv> om vi får tro samma källa.
Citera
2017-05-20, 10:48
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
'Farbror_barbro' har nu i flera års tid systematiskt postat sina inlägg om den avancerade s.k. indiciekedjan. Samtliga dessa indicier har flera gånger bemötts och avfärdats med sakliga argument, dessutom av ett stort antal användare. Det blir lite tjatigt, men å andra sidan avspeglar det här ganska bra hur åklagarna agerar i Kalamarksfallet. Rättegången fortsätter nästa vecka, och den skall bli mycket intressant att följa.

Att samtliga indicier skulle ha bemötts på ett seriöst sätt har jag svårt att tro, det måste ha varit för många år sedan i så fall. Ni kan ju inte ens motivera indiciekedjan som talar till Kaj Linnas fördel så att ni skulle ha fördjupat er i indiciekedjan mot Kaj Linna låter otroligt. Inte ens advokaten som du länkade till för någon dag sedan lyckades ju motivera varför han ansåg Kaj Linna som oskyldig.
Citera
2017-05-20, 10:51
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad

Lite samma typ av snack som Kaj Linna hade 2004 i något förhör. Han vägrade ju tala med polisen i något förhör innan han fick klart för sig att pengar, eller var det föremål kanske, som beslagtogs var säkrade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in