2017-05-20, 10:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Vad Kaj Linna, eller någon annan som är åtalad, själv anser sig vara skyldig till har inte så stor betydelse i rättegången. Domstolen tar ju ställning till vad som presenteras i den, alltså åklagarens bevisning och även bevisning som försvaret anför.
Det är sant. Även om Kaj Linna skulle erkänna det här brottet så skulle det vara svårt att få honom fälld i en (fungerande) domstol. Det måste ju till någon form av stödbevisning också.

Citat:
Här i tråden finns det bara, enligt uppgift, en enda <intelligent> person och det är <Draifos>. Han ska även vara <objektiv> om vi får tro samma källa.
Källa på det?
Citera
2017-05-20, 10:54
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Tja, om man ska tro NB-kurirens rapportering så består HovR:s ledamöter av 'fyra nämndemän och en domare' - vilket skulle innebära att rätten inte ens är lagför! Totalt missförstånd av lokalpressen dock, hoppas jag!

Rätten är inte domför heter det. Inte lagför. Var det inte du som var jurist?
Citera
2017-05-20, 10:57
Medlem
Citat:
Vad Kaj Linna, eller någon annan som är åtalad, själv anser sig vara skyldig till har inte så stor betydelse i rättegången. Domstolen tar ju ställning till vad som presenteras i den, alltså åklagarens bevisning och även bevisning som försvaret anför.

Kaj Linna var ju i princip inte dömd för brott tidigare under sina då +40 år så han kanske trodde att det skulle gå bra att neka till allt och slippa undan. Jag tror ändå, när han borde förstått hur stark bevisning åklagaren hade mot honom, att det bästa hade varit att erkänna medhjälp till rån och ta ett kortare straff än satsa allt på ett kort och riskera livstids fängelse vilket ju blev fallet.

Som sagt så kan rättegångar ibland vara som rena pokerspel.
Kan någon förklara varför två samtal mellan Kaj o MV kunde inte komma i håg?..ett samtal efter MV varit hos bröderna o fått en sk betalning, då ringer han Kaj?.Andra samtalet, kom i håg att MV alltid sagt att Kajs sista ord var (sköt du ditt så sköter jag mitt)en timme efter det samtalet ringer MV till Kaj under 3 Minuter?..Kaj kom inte i håg, inte heller MV, konstigt att det inte tagits upp mer, det här kom fram på torsdagen med MV värdelösa vittnesmål.
Citera
2017-05-20, 10:57
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är sant. Även om Kaj Linna skulle erkänna det här brottet så skulle det vara svårt att få honom fälld i en (fungerande) domstol. Det måste ju till någon form av stödbevisning också.

Skulle Kaj Linna nu ändra sig och erkänna mord och grovt rån i Kalamark 2004 skulle han får frågan varför han ändrar sig. Lämnar han en trovärdig förklaring, exempelvis samvetet, så hade det garanterat inte funnits något som hindrat domstolen från att fälla honom igen.

Citat:
Källa på det?

Ett inlägg som skribenten <arbeteochbostad> skrev igår. Nu verkar det vara raderat.
Citera
2017-05-20, 11:02
Medlem
Visste ej om det Mantilla skrev ang brevet, om ev miljonbetalning o horribel förklaring om moster o mer, varför tog ej media upp det, hur kan man säja en sån förklaring o komma undan med det?
Citera
2017-05-20, 11:02
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Både "Nils" och "Bertil" vittnade väl i de tidigare rättegångarna om att Linna saknar förmåga till empati. Jag har inga problem med att enskilda beskriver varandra på det här sättet, men när åklagare och domstolar ägnar sig åt sådant här skitsnack går det lite för långt. Är det förresten samma tanter som sitter i hovrätten nu som 2005?

Att dessa två vittnade om Kaj Linna saknade empati är ju ändå något som har ett begränsat bevisvärde. Till och med mycket begränsat. Han kan ju inte sägas ha levt ett liv fullt av våldsbrott.

Utgångspunkten är nog ändå, eftersom det fanns tejp med i bilden och att gärningsmannen var maskerad, att ingen skulle dö i samband med rånet. En kraftig smäll i huvudet på bröderna kanske gärningsmannen tänkte och sedan ta pengarna och försvinna.
Citera
2017-05-20, 11:04
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Vi får se vad som händer framöver.

I tråden eller med rättegången eller i ärendet?
Citera
2017-05-20, 11:07
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
Linna slår av sin telefon 18:20, men det är på tisdagen, inte onsdagen (samtalet som avslutas 18:12 sker från EKs fasta telefon i Visträsk).

Detta är enligt mig ännu mer bestickande för det är precis innan den s.k. avvärjningsresan. Med avstängd mobil finns det inget sätt att spåra var Linna befann sig vid den tiden, eller när han kom hem. Antalet individer i trakten som hade sin mobil avstängd under precis tiden för avvärjningsresan och mordkvällen måste vara väldigt nära 1.

Kan konstatera att jag var fel ute när jag trodde det var hans mobiltelefon som det ringdes med 18:12. Det var alltså hemtelefonen och mobiltelefonen slocknade redan dagen innan i lägligt samband med att den så kallade avvärjningsresan ska ha pågått.

Det här var ändå ganska många år sedan och tillgängligheten/mobilanvändningen kanske inte var lika intensiv för alla som den är idag. Brukade Kaj Linna ha mobilen av under längre perioder, säger telefonlistorna något om detta?
Citera
2017-05-20, 11:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Att dessa två vittnade om Kaj Linna saknade empati är ju ändå något som har ett begränsat bevisvärde. Till och med mycket begränsat. Han kan ju inte sägas ha levt ett liv fullt av våldsbrott.
Många av de 40 vittnesmål som Jens Göransson åberopar går ju ut på att beskriva hur Kaj Linna är som person. Den tidigare åklagaren Mikael Lundquist sade i podcasten "Spår" att Kaj Linna är en mycket farlig människa. Lundquist vågade dock inte ställa upp på en intervju, med hänvisning till att det skulle innebära en risk att exponera sig. Kommer även Lundquist att kallas som vittne nu när rättegången fortsätter nästa vecka?

Citat:
Brukade Kaj Linna ha mobilen av under längre perioder, säger telefonlistorna något om detta?
Spännande. Det här kan väl i så fall vara ett nytt indicium att lägga till listan.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-20 kl. 11:25.
Citera
2017-05-20, 11:15
Medlem
Citat:
Så uppfattar jag det också. "Bertils" vittnesmål visar att "Nils" har något med det här att göra, men ger ingen vägledning alls i frågan om Kaj Linnas eventuella inblandning. Naturligtvis kan "Nils" ha ljugit för "Bertil" om vem som planerade att råna bröderna i Kalamark.

Egentligen har jag svårt att förstå varför "Bertil" ens blev kallad att vittna. Han har ju bara andrahandsuppgifter, och kan bara vittna om vad "Nils" har sagt om Linna. Och vad "Nils" säger om Linna, det vet vi ju redan.
Hej Bertil var ju tvungen att vittna, även om han ej talat med linna på två år, han blev ju anhållen i tre dagar,4,5 månader innan han blev helt avförd från utredningen.Sen ville åklagaren gärna ha honom som vittne eft han är trovärdig o det visade han på fredagen.Hoppas att åklagaren oavsett hur rättegången slutar, tar in o åtalar MV på flera saker, så han får flera år på kåken, medhjälp, mened listan kan bli lång..väldigt lång.
Citera
2017-05-20, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Han har inte heller "skavsårsskorna" på sig enligt IE.

Din trovärdighet är låg. Nu kommer du återigen med en tveksam uppgift om skorna.

Citat:
L: När han pratade om att han hade fått skavsår på tån här, nämnde han om han hade haft annorlunda ... andra skor på sig ?
E: Nej, han sade ingenting sådant, ingenting.
Citera
2017-05-20, 11:23
Medlem
Citat:
Kan konstatera att jag var fel ute när jag trodde det var hans mobiltelefon som det ringdes med 18:12. Det var alltså hemtelefonen och mobiltelefonen slocknade redan dagen innan i lägligt samband med att den så kallade avvärjningsresan ska ha pågått.

Det här var ändå ganska många år sedan och tillgängligheten/mobilanvändningen kanske inte var lika intensiv för alla som den är idag. Brukade Kaj Linna ha mobilen av under längre perioder, säger telefonlistorna något om detta?
Enligt Mikael Lundqist, förra åklagaren(men han har väl ingen trovärdighet, inte enligt mej)sa under tingsrätten o hovrätten 2004 att Kaj alldrig haft mobilen avslagen under flera år, någon timme hadde dom funnit 2003.Det enligt ML.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in