Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-20, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rud33z
Lite trist att inte ha varit med i diskussionen och fått svarat på en del frågor från start, hade ett FB konto men reggat på någon gammal mail som jag inte minns och inte fått svara på 3 dagar med nytt konto, hur som.

Hela grejen är oerhört tragisk och har snurrat i huvudet hela veckan.
Jag är själv uppvuxen och har bott i samhället Forsa från 1-19 års ålder och skulle påstå att jag kan byn utan och innan mer eller mindre.

Nu minns jag knappt vad jag hade velat svara på osv men det har spekulerat mycket i hurvida gården ligger helt ödsligt, på vischan osv.
Forsa är ett samhälle strax utanför Hudiksvall, ca 10min med bil.
Gården detta inträffat på ligger i anslutning till Fränögården där jag under låg och mellanstadiet hade en del skolavslutningar, en gammal "Hälsingegård". Fränögården ligger efter samma avsticksväg som gården dådet skett på. Det finns andra boende i området även om gården ligger lite avskiljt.

Det har även spekulerats i att man inte kan ta sig från gården utan bil osv och att man inte kan ta sig till "civilisationen", fel i min bok, det är absolut gångavstånd in till Forsas "centrum", skulle tippa en promenad på 25min ca. I Forsa går bussar i princip en gång i timmen in till Hudiksvall och lika ofta mot Näsviken som är samhället där festen ska ha varit, Näsviken ligger ca 15min med bil från Hudiksvall. Åker man bil är det max 3 min till Billys gård från Forsas centrum.

Det är dock som nämnts innan relativt vanligt att man får skjuts hit och dit under helger speciellt, det finns alltid en "kompis kompis som är ute och kör" så att säga och tycker mest det är kul att åka bil och skjutsar folk för kul skull, åtminstone var det så under min krogperiod här.

Det som förbryllar mig lite är att ingen verkar hört något, jag menar om Tova skrikit på hjälp en sen natt/tidig morgon hade någon garanterat hört det då det hade ekat över sjön och hört till boende in mot vägen, i avfarten in mot Fränögården och Billys gård bor tex en man/familj som kränger fälgar och däck. Hon måste blivit överrumplad på något sätt och det hela måste ha gått fort.

Storsjön som den heter är en relativt stor sjö för övrigt men det finns boende runt om hela sjön mer eller mindre, den är dock rätt så långsmal.

Läst så otroligt mycket skit om "bybor hit och bybor dit" "norrlänningar" bla bla, WT osv osv.
Känns som att de som kommer med dessa kommentarer är mer inskränkta än de dom beskriver då de uppenbarligen inte besökt en mindre ort och sett hur det är.
Klart det finns epakillar och volvoraggare men det gör det i hela sverige i alla mindre byar och orter.
Varför en sådan här händelse skakar om är för att bygden är liten och det är lite "alla känner alla" grejen absolut, även om man inte känner alla så har mer eller mindre alla någon som känner någon mer.
Flyttade ifrån Hudik när jag var dryga 20 men återvände hit i somras ca 10 år senare, kusliga är att jag samma dag detta inträffade var med och budade på ett hus ca 1km från platsen efter samma väg.
Och normalt sett är allt väldigt gemytligt och vänligt här i krokarna, DOCK ska det sägas att det florerar oerhört mycket droger i stan sett till storleken på stan, varför vet jag inte men antagligen för att unga är understimulerade här.

En talande och bra beskrivning, men om hon dödades inne i huset borde det inte höras värst mycket ute?
Citera
2017-05-20, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vilka var på gården?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pykGG/frislappte-mannen-tovas-ex-korde-bort-oss-fran-garden
Jag har läst de allra flesta inlägg men får inte ihop det. Jag vill minnas all jag läst att F körde T till gården.Hon kom till gården runt 21. Då bode ju B.J .F och T vara på gården. Sen vill jag minnas att F uttalat sig om att ingen har sett de 4 ihop. Det borde ju inte ha varit någon annan på plats då. Men J och F var på crusing på kvällen ?Jag kan ha blandat i hop det ☺️
Senast redigerad av Rani646 2017-05-20 kl. 09:25.
Citera
2017-05-20, 11:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
Har läst hela tråden

Varför lämnas tanken om alternativa gärningsmän?
Kan tänka mej att polisen gör en inre spaning över "freaks" , tidigare misstankta och dömda personer.
Kan ju finnas andra i "knarkkretsen" som vet något.

När kommer de andra 2 misstänkta hem till gården?
Crusing brukar ju hålla på hela natten och fram till morgonen.
Var de andra 2 nyktra på natten?

Om de misstänkta har hjälpt på något sätt att dölja eller ej tala om för polisen angående Tova anser jag att de måste vara 2 otroligt rädda mönniskor på snudd till patetiskt fega eller så är dom så är dom lågbegåvad

Verkar som om polisen säkrat spår på och runt gården? Orkar inte leta efter källa, men det har tidigare behandlats i tråden:

"Eftersom polisen tydligen har säkrat spår på och i närheten av gården känns svarttaxiteorin långsökt. Om det vore så borde chaffisen åtminstone ha dragit iväg utom hörhåll före gärningen."

Vad dessa spår består av kan man ju spekulera i.

Citat:
Nu berättar åklagare Christer Sammens att Tova hittades "ett 20-tal meter från stranden".
– Hon hittades på botten. Hon har transporterats dit om jag uttrycker mig så.
Har hon transporterats med båt?
– Det är inte den uppfattningen jag har. Man kan bära eller släpa. Det finns andra möjligheter att få ut en kropp än att använda båt. Det är ganska långgrunt och lite vatten, säger Sammens.
Var kroppen nedsänkt med tyngder?
– Jag vill inte kommentera det.
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tova19-hittades-runt-20-meter-ut-i-vattnet/
Citat:
Hon dog inte av att hon lades i vattnet om jag säger så då. Det är nog mera det att det är ett sätt att dölja kroppen. Hennes död har nog orsakats tidigare men jag vill inte kommentera var exakt jag tror han gjort det någonstans, säger Christer Sammens.
Har mordet skett med uppsåt?
– Ja den uppfattningen har jag.
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/sa-forsokte-misstankte-mordaren-gomma-tova/

Citat:
Fyndplatsen är ute i vattnet. Det torde inte vara en brottsplats,
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tova19-hittades-runt-20-meter-ut-i-vattnet/

Christer Sammens har tidigare sagt att expojkvännen kan ha använt ett tillhygge.

"Tillhygge" får mig att tro att det möjligen kan finnas blodspår. Om brottsplatsen var ute eller inne vet vi inte, men uttrycket"man kan bära eller släpa" får mig att tro att Tova har släpats/burits till vattnet, dvs på land först. När kroppen väl är i vattnet är det lättare att dra ut kroppen en bit, eftersom det är långgrunt.

På denna sträcka kan det i så fall finnas spår (släpspår/blodspår/tygfibrer/hår/hudsavskrap el dyl).

Teori om utomstående gärningsman:
Att någon helt utomstående gärningsman, som inte har med gården att göra, skulle ha med Tovas mord att göra känns inte troligt. Då skulle mordet skett utomhus/i bil/ grannes hus, kroppen släpats nära huset och ut i vattnet bakom gården? Detta skulle då ha skett när MGM var hemma, de andra hade blivit tillsagda att lämna gården. Varför dumpa en kropp så nära ett hus med risk att bli upptäckt?
Teori om gärningsman inom vänkretsen:
Om det skulle vara någon av de nu frisläppta personerna, är de ju varandras vittnen. Varför skulle de andra skydda en gärningsman med risk att själv bli insyltad.

Men vilka var på gården? Vad menas med nedanstående "alla" Om Tova, Billy, Jimmy och Fredrik var på gården, blir det ju bara två som lämnar gården. Var det ytterligare personer???

Citat:
Citat:
För polisens förhörsledare ska mannen ha berättat hur bland annat han befann sig på den mordmisstänkte expojkvännens gård under lördagskvällen.
Men plötsligt ska Tovas expojkvän ha bett alla att lämna gården.
– Då åkte alla därifrån, ska den frisläppte mannen ha sagt i förhör.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...ss-fran-garden

Oj, ursäkta det för långa inlägget.
Citera
2017-05-20, 11:41
Medlem
Okej
Då uteslutes annan mgm

Kan ju ha varit fler på gårde som sagt och de misstänkta kan ju ha uppfattat eller sett något som de tyckte verkade misstänkt.
Men "golade" inte på sin kompis av någon anledning men tänker inte på att de själva kan få fängelse för sitt agerande.
I vissa kretsar anses det ju som en merit att suttit i fängelse
Citera
2017-05-20, 11:53
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Troligtvis kommer det vara dråp i slutändan. Mord blir det bara om åklagaren kan påvisa att han planerat gärningen. Med hans unga ålder lutar det nog mer mot 5-7 års fängelsedom.

Tror du verkligen att det blir dråp? På svensk kille blir det alltid livstid 😜

Apropå detta med att planera. Många tror att detta betyder att det måste vara som en deckare, men så är det inte. Det räcker med att domstolen tycker att mördaren borde ha insett att offret skulle dö för att det skall bli livstid.
Citera
2017-05-20, 11:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Okej
Då uteslutes annan mgm

Kan ju ha varit fler på gårde som sagt och de misstänkta kan ju ha uppfattat eller sett något som de tyckte verkade misstänkt.
Men "golade" inte på sin kompis av någon anledning men tänker inte på att de själva kan få fängelse för sitt agerande.
I vissa kretsar anses det ju som en merit att suttit i fängelse

Nej, det kan man inte göra.

Bara svårt att se att någon annan kan ha gjort det, med den info vi har fått via media.
Citera
2017-05-20, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Han har inget körkort

Tror du man oroar sig för det när man står där med ett lik på halsen??
Citera
2017-05-20, 12:05
Medlem
Citat:
Har läst hela tråden

Varför lämnas tanken om alternativa gärningsmän?
Kan tänka mej att polisen gör en inre spaning över "freaks" , tidigare misstankta och dömda personer.
Kan ju finnas andra i "knarkkretsen" som vet något.

När kommer de andra 2 misstänkta hem till gården?
Crusing brukar ju hålla på hela natten och fram till morgonen.
Var de andra 2 nyktra på natten?

Om de misstänkta har hjälpt på något sätt att dölja eller ej tala om för polisen angående Tova anser jag att de måste vara 2 otroligt rädda mönniskor på snudd till patetiskt fega eller så är dom så är dom lågbegåvad

Tjena Znoopet!
Jaså det är dags för alternativa gärningsmän igen?
Nu saknar man bara kaninteoretikern så är cirkeln sluten.
Jag tror att rätt idiot sitter även denna gång. Vad är det som händer i Hälsingland? Först Psykopat-Simon och nu B*lly-Bög.

Denna gång en ung söt tjej med hela livet framför sig. Hoppas inte att det visar sig att även detta avskräde till människa (B*lly-Bög) varit i kontakt med psykvården utan åtgärd.
Citera
2017-05-20, 12:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad jag förstått brukade Tova alltid hålla det hon lovat. Hon skulle aldrig låta bli att höra av sig, om hon lovat det. Hon hade inte ringt på natten som hon lovat för att bli hämtad från festen. Hon låg inte i sin säng. Hon svarade inte i telefonen heller. Att utebli från simtävlingen sedan. Alla varningsklockor måste ha ringt. Efter att ha ringt runt till hennes kompisar och fått besked om att Tova hade varit hos Billy och inte kommit fram på festen borde oroa vilken förälder som helst.

Då kan man förstå att pappan åker till Billy för att höra vad som hänt. Han är säkert ursinnig när ingen öppnar. Kanske tror han att Billy inte vill öppna. Han bankar säkert både på dörr och fönster. Säkert bankar han sönder fönstret med flit, ursinnig. Jag tror också att han (pappan) vet mer än vi vet, han har fått indikationer på att det är något som inte stämmer.

Pappan reagerar säkert både med den kunskapen i bakhuvudet att Billy har misshandlat tidigare, varit mycket kontrollerande. Han är säkert inget dumhuvud, vet vad det kan innebära.

https://www.amnesty.se/upload/files/2011/05/04/mans-vald-mot-kvinnor-i-nara-relationer-amnesty.pdf

Pappan vet säkert att Billy uppfyller alla kriterier för den man som beskrivs ovan. Han vet att det kommer bli fler gånger, med grövre våld nästa gång....om hon fortsätter att träffa honom.

Han kanske t.o.m blev så ursinnig på sin dotter att han slog ihjäl henne.
Citera
2017-05-20, 12:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Ja, men varför skulle då MGM åka till sin släkting? Och inte larma polisen?
Troligare är isf att pappan skulle slagit ihjäl Billy dessutom.
Citera
2017-05-20, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Isf hade nog pappan varit häktad med.
Citera
2017-05-20, 12:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror du verkligen att det blir dråp? På svensk kille blir det alltid livstid 😜

Apropå detta med att planera. Många tror att detta betyder att det måste vara som en deckare, men så är det inte. Det räcker med att domstolen tycker att mördaren borde ha insett att offret skulle dö för att det skall bli livstid.

Nej. Den förra regeringen försökte sig på en omskrivning av lagen för att få livstid till standardstraff och tidsbegränsat (10-18 år) för de något mindre grova fallen. Men man klantade sig rejält med formuleringarna och lyssnade inte på Lagrådets kritik vid remissförfarandet. Resultatet blev att HD i en vägledande dom förklarade att tolkningen bör vara att tidsbegränsat är det vanliga och livstidsstraff undantaget när omständigheterna verkligen är försvårande.

Denna dom låg för övrigt till grund för hovrättens beslut att sänka straffet för Martin Jonsson som mördade Lotta Rudholm på ett så brutalt vis. Hovrätten justerade tingsrättens livstidsdom ner till 18 års fängelse med motiveringen att det hela inte var tillräckligt brutalt för att undantagsbestämmelsen skulle kunna tillämpas.

Tillämpad på det här fallet så kan man gissa att om det inte handlar om något alldeles exceptionellt, typ att hon misshandlats under en längre tid på ett brutalt vis innan hon dog, så kommer det inte att bli något livstidsstraff här om den häktade senare döms för mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in