2017-05-19, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Suck, det är väldigt många troende som håller evolutionsteorin för att vara sann. Den har inget med ateism att göra...

Visst, men då är dom ju inte trogna med vad bibeln säger(om vi pratar om kristna troende), och det är ju inte så förvånande när dom inte ens är trogna bibeln i andra avseenden.

Att Svenska Kyrkan anammar evolutionsteorin och andra sekulära tankar är bara en självklarhet, eftersom Svenska Kyrkan länge stod under den politiska makten.
Citera
2017-05-19, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Visst, men då är dom ju inte trogna med vad bibeln säger(om vi pratar om kristna troende), och det är ju inte så förvånande när dom inte ens är trogna bibeln i andra avseenden.

Att Svenska Kyrkan anammar evolutionsteorin och andra sekulära tankar är bara en självklarhet, eftersom Svenska Kyrkan länge stod under den politiska makten.
Ja, ibland kommer verkligheten ikapp.
Citera
2017-05-19, 21:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag har har aldrig påstått att jag kan bevisa att 1 Moseboken kan dateras till 1500 talet f.Kr. Märkte du det?

Men du kör med dubbelmoral, det märker jag.

Nej, men du krävde bevis på än det ena och än det andra.

Och varför över huvud taget påstå att 1 Moseboken kan dateras till 1500 talet f.Kr. om du sedan inte kan visa något som helst belägg för det?
Citera
2017-05-19, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, men du krävde bevis på än det ena och än det andra.

Ja om man påstår det ena och det andra då krävs det bevis, du påstod indirekt att Judarnas utvandring från Egypten var motbevisad av historien, vilket inte stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och varför över huvud taget påstå att 1 Moseboken kan dateras till 1500 talet f.Kr. om du sedan inte kan visa något som helst belägg för det?

Jag har förtroende för att bibeln har korrekt datering, det är inte samma sak som att jag kan bevisa det.

Däremot har du påståenden som måste bevisas.
Citera
2017-05-19, 22:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ja om man påstår det ena och det andra då krävs det bevis, du påstod indirekt att Judarnas utvandring från Egypten var motbevisad av historien, vilket inte stämmer.

Jag har förtroende för att bibeln har korrekt datering, det är inte samma sak som att jag kan bevisa det.

Däremot har du påståenden som måste bevisas.

Sjukt. Varför anser du att mina påståenden måste bevisas men att ditt påstående inte behöver göra det?

Historiskt sett, alltså baserat på de historiska bevis som faktiskt finns, så kan uttåget ur Egypten inte ha skett så som det står i Bibeln, vare sig när det gäller tidpunkt, storleksordning eller plats eftersom Egypten under hela den tidsperioden även omfattade det som kallades för Kanaans land, och detta land alltså låg under egyptisk kontroll ända fram till 1000-talet f.Kr.
Men, okej, du får gärna försöka komma med bevis på att Moses skulle ha kunnat lämna Egypten innan han kom fram till Röda havet (som bibeln uttryckligen påstår) och sedan vill jag gärna se hur du tänker visa att Kanaans land fritogs från Egypten (och inte andra stammar som bibeln påstår) och att det sedan fick finnas som ett litet fritt rike mitt inne i Egyptens område under flera hundra år.

Varsågod, din tur ...
Citera
2017-05-20, 10:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparkplugg
Det beror på vad du menar med 'sant'. Som jag tidigare nämnde: Beviset för dess sanning(bibelns lära s.a.s) återfinns i att den överlevt så lång tid. Det är en form av darwinistisk sanning - sanning som tjänar livet i någon mening. Men i sista hand så beror det på vad du menar med 'sant', 'falskt', 'fel'. För att inte tala om 'tro'(som inte är en sak) eller 'gud'. Dessa är väldigt komplicerade frågeställningar.

Det där med "darwinistisk sanning" är något du hittar på.
Citera
2017-05-20, 11:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, ateister är snabba med att påpeka när det gäller evolutionsteorin, att bristen på bevis på mellanlänkar är inget bevis på att evolutionsteorin inte stämmer.

Men nu är det mest pådyvlande teister och anti-teister o.dyl., som i sitt väderkvarnskrig anser, att den biologiska evolutionsteori är av nån större betydelse i frågan om "sanning" i nån form i religionsdebatten.
Citera
2017-05-20, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Vad menar du?
Citera
2017-05-20, 11:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Vad menar du?

Att "darwinistisk sanning" så som du användar konceptet, är hemmasnickrat.
Citera
2017-05-20, 11:32
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Nej. Åtminstone inte i västvärlden.

Visst kan du önsketänka och tro att de universella lagarna som finns helt plötsligt kan upphöra och fungera annorlunda för att du ber till en gud som inte finns. Det kommer dock hur som helst inte förändra något. Religionen är underordnad universums fysiska lagar.

Försöker du däremot vara klurig igen så är det klart att "vetenskapen", dvs hur den bedrivits historiskt, har varit styrd av religionen.

Om vi sen tar det med att en bok / historia genom att överleva själv bevisar sin auticitet. Till viss del håller jag med dig om att om sensmoralen eller budskapet boken levererar forfarande känns tilltalande för dagens människor så överlever den. Den trycks gång på gång i nya upplagor. Det gör den ju inte sann i den reella bemärkelsen utan snarare att den tilltalar människors törstan efter eskapism. Den törstan vi människor har för att fly undan denna värld och dess faror för att vila sinnet och försvinna från det en stund genom att läsa fantasifulla historier.

Ta tex fabeln om haren och sköldpaddan. Den har funnits ett tag och är väldigt populär för den illustrerar ett mänskligt dilemma. Det betyder ju inte att det en gång i tiden funnits en hare och en sköldpadda som har tävlat vem som kan springa en sträcka snabbast bara för att fabeln / sagan har överlevt i århundraden. Sensmoralen är dock lika aktuell nu som när den skrevs för över 500 år före vår tideräkning.
Citera
2017-05-20, 11:54
Medlem
Citat:
Att "darwinistisk sanning" så som du användar konceptet, är hemmasnickrat.
Jag håller inte med om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Visst kan du önsketänka och tro att de universella lagarna som finns helt plötsligt kan upphöra och fungera annorlunda för att du ber till en gud som inte finns. Det kommer dock hur som helst inte förändra något. Religionen är underordnad universums fysiska lagar.
.
Än en gång: Det här är nonsens. Religion bekymrar sig över hur en skall agera. Den försöker inte besvara samma frågeställning som vetenskap.

Citat:
Det gör den ju inte sann i den reella bemärkelsen
Vad innebär ens det här?

Citat:
[...] utan snarare att den tilltalar människors törstan efter eskapism. Den törstan vi människor har för att fly undan denna värld och dess faror för att vila sinnet och försvinna från det en stund genom att läsa fantasifulla historier.
Det var en väldigt endimensionell och förenklad förklaring. Religion är mycket mer än så.

Citat:
Ta tex fabeln om haren och sköldpaddan. Den har funnits ett tag och är väldigt populär för den illustrerar ett mänskligt dilemma. Det betyder ju inte att det en gång i tiden funnits en hare och en sköldpadda som har tävlat vem som kan springa en sträcka snabbast bara för att fabeln / sagan har överlevt i århundraden. Sensmoralen är dock lika aktuell nu som när den skrevs för över 500 år före vår tideräkning.
Än en gång: Religion är inte en vetenskaplig teori. Dess sanningar kan inte tolkas i ramverket av ett vetenskapligt sådant.
Citera
2017-05-20, 12:01
Medlem
Citat:
Jag håller inte med om det.

Än en gång: Det här är nonsens. Religion bekymrar sig över hur en skall agera. Den försöker inte besvara samma frågeställning som vetenskap.

Vad innebär ens det här?

Det var en väldigt endimensionell och förenklad förklaring. Religion är mycket mer än så.

Än en gång: Religion är inte en vetenskaplig teori. Dess sanningar kan inte tolkas i ramverket av ett vetenskapligt sådant.
Det finns många religioner som "svarar" på hur universum kom till. Hur människan kom till. Den kan också ta upp sjukdomar m.m.
Så religioner försöker visst svara på samma frågor som vetenskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in