Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ja om man påstår det ena och det andra då krävs det bevis, du påstod indirekt att Judarnas utvandring från Egypten var motbevisad av historien, vilket inte stämmer.
Jag har förtroende för att bibeln har korrekt datering, det är inte samma sak som att jag kan bevisa det.
Däremot har du påståenden som måste bevisas.
Sjukt. Varför anser du att mina påståenden måste bevisas men att ditt påstående inte behöver göra det?
Historiskt sett, alltså baserat på de historiska bevis som faktiskt finns, så kan uttåget ur Egypten inte ha skett så som det står i Bibeln, vare sig när det gäller tidpunkt, storleksordning eller plats eftersom Egypten under
hela den tidsperioden även omfattade det som kallades för Kanaans land, och detta land alltså låg under egyptisk kontroll ända fram till 1000-talet f.Kr.
Men, okej, du får gärna försöka komma med bevis på att Moses skulle ha kunnat lämna Egypten
innan han kom fram till Röda havet (som bibeln uttryckligen påstår) och sedan vill jag gärna se hur du tänker visa att Kanaans land fritogs från Egypten (och inte andra stammar som bibeln påstår) och att det sedan fick finnas som ett litet fritt rike mitt inne i Egyptens område under flera hundra år.
Varsågod, din tur ...