2019-09-23, 18:59
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Satan blev Satan, Gud skapade allting gott, läs 1Mos 1.
Jag gav dig ett skriftställe som hävdar motsatsen, att öven det onda kan härledas från gud. Argumentera mot bibeln, inte mot mig. Dessutom borde rimligen en Allvetande gud haft kännedom om änglar som skulle falla, och deras inverkan på mänskligheten. Alla förklaringar faller, och du står där åter igen med byxorna nere.
Citera
2019-09-23, 19:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Lögn. Han lovade de människorna som han talade till att de skulle uppleva hans återkomst, innan de mötte döden. Han kom inte tillbaks, och de är döda sedan långt tillbaks. Det vet du om, ändå ljuger du medvetet.
Enligt bibelkritiken lovade han (att de - en del av dem, rättare, skärp dig! - skulle leva på jorden när han kom tillbaka). Det är ingenting som kan föras i bevis i texterna.
Citera
2019-09-23, 19:03
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Jag gav dig ett skriftställe som hävdar motsatsen, att öven det onda kan härledas från gud. Argumentera mot bibeln, inte mot mig. Dessutom borde rimligen en Allvetande gud haft kännedom om änglar som skulle falla, och deras inverkan på mänskligheten. Alla förklaringar faller, och du står där åter igen med byxorna nere.
Fast det stod inte "det onda" eller hur, utan "olyckan".
Gud frågar inte dig om vad han rimligen borde göra, så det är onödigt att vältra sig i det.
Gud skapade allting gott, allting är inte längre gott. Detta beror på ett avfall från det ursprungliga goda.
It's as simple as that, och det har ingenting med mina byxors position att göra.
Citera
2019-09-23, 19:04
Medlem
Citat:
Att du inte utifrån detta ställe hävdar att NT lär att det var mindre än en (1) timme kvar, nu när du ändå håller på och förvränger.

Citat:
Av detta kan du få det till att det inte var veckor eller månader eller år kvar, utan bara dagar, d.v.s. mindre än en vecka. Kreativ som du är.
Det är åtminstone uppenbart att det menas inom en mycket snar framtid, speciellt om man läser hela meningarna. Att få detta till att handla om tusentals år, det är att förvränga.

Citat:
Du gav tidigare upp att driva det bibelstället för dina syften, efter att jag bemött vad du skrev om det.
Nu försökte du smyga in det bakvägen - men, ack, förgäves, jag märkte det.
Det enda jag gav upp var att få dig att ta reson. Vad Jesus menade med detta citat är fortfarande lika uppenbart.

Citat:
Och syftningen är vilken? Hela Bibeln kanske då?
Har det fallit dig in att det kan syfta på v. 4, och därmed också dra in v. 1-3. D.v.s., att Jesus säger att Jerusalems förstörelse ("första skedet i det eskatologiska skeendet) ska ske inom en generation (som det också skedde), medan hans återkomst ("andra steget i det eskatologiska skeendet) är en annan sak?

Det citat ur Apg jag gav låter du bli att ta till behandling, dock inte för att det vore irrelevant, utan för att det är så relevant, eller att du inte läst det eller inte förstått det. Vad vet jag. Som sagt, relevant är det.
Nej, det har inte fallit mig in. Läser man texterna så som man alltid läser texterna så är det självklart när en utsaga tar slut och en ny tar vid. Det är självklart vilka påståenden som hör ihop med vilka, så länge man inte är gravt autistisk eller har ett desperat behov av att det som står ska stämma in med den världsbild man själv byggt upp vill säga.

Ditt citat från Apg är bara ännu ett exempel på Bibelns alla motsägelser. Jesus säger att vi inte har med Guds planer att göra, sedan berättar han om dem ändå. Ännu ett bevis på att det som står bara är godtyckligt påhittat.
Citera
2019-09-23, 19:07
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jaså, vågar du inte?

Kan du verkligen inte hitta något som helst fel med det jag skrev så stämmer det alltså. Det blir min tolkning.
Ja det stämmer, finns massor av bibelkritik som stämmer. Han har bara inte lyckats hitta en hyggligt bra efterrationalisering ännu. Skulle tro det är där skon klämmer.
Citera
2019-09-23, 19:14
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag läser bara rakt upp och ner vad som står i NT, det kunde inte stå tydligare. Jesus sa att han skulle återvända och döma alla människor inom en livstid. Det går inte att tolka på något annat sätt. Du kan ignorera dessa verser hur mycket du vill, men de står fortfarande där i Bibeln för alla att läsa.

Jesus profetia misslyckades - deal with it.
Troende fundamentalister klarar sällan av tanken på att fel förekommer i bibeln. Den är ju guds ofelbara ord! Därav försöker de efterrationalisera texterna, (se bara JV och deras olika årtal uträkningar av Jesu återkomst) så de bättre passar in i deras förvridna världsbild. Det är precis så fundamentalism funkar nämligen.
Citera
2019-09-23, 19:26
Medlem
Caloviuss avatar
Nedan länk till en artikel om Tyrus och Hesekiels profetia. Nattbesten borde ha läst den först, innan han gick ut och påstod saker om att Hesekiels profetia inte slog in.
Men bibelkritiken är en de ljusskygga mörkermänniskornas bransch, så direkt förvånad är jag inte.
https://biblearchaeology.org/research/divided-kingdom/3304-ezekiel-26114-a-proof-text-for-inerrancy-or-fallibility-of-the-old-testament?highlight=WyJ0eXJl IiwidHlyZSdzIiwidHlyZSciXQ==
Citera
2019-09-23, 19:27
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Man måste alltså först utgå ifrån att rappakaljan är sanning och sedan efterrationalisera och hitta på ursäkter?

Menar du också att "Människosonens rike" är över och förbi?
Eller så kan man göra som JV, då deras profetior slog fel om Jesu återkomst i sitt rike. Då han (uppenbarligen) uteblev 1914, så ändrade man innebörden till att han "osynligen" upprättade sitt rike 1914. Människans finurlighet kring efterrationaliseringar upphör aldrig att förvåna en ;-)
Citera
2019-09-23, 19:35
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är åtminstone uppenbart att det menas inom en mycket snar framtid, speciellt om man läser hela meningarna. Att få detta till att handla om tusentals år, det är att förvränga.
Det enda jag gav upp var att få dig att ta reson. Vad Jesus menade med detta citat är fortfarande lika uppenbart.
Nej, det har inte fallit mig in. Läser man texterna så som man alltid läser texterna så är det självklart när en utsaga tar slut och en ny tar vid. Det är självklart vilka påståenden som hör ihop med vilka, så länge man inte är gravt autistisk eller har ett desperat behov av att det som står ska stämma in med den världsbild man själv byggt upp vill säga.
Ditt citat från Apg är bara ännu ett exempel på Bibelns alla motsägelser. Jesus säger att vi inte har med Guds planer att göra, sedan berättar han om dem ändå. Ännu ett bevis på att det som står bara är godtyckligt påhittat.

Ah, det har inte fallit dig in att när lärjungarna frågar om när Jerusalems tempelbyggnader ska förstöras med orden "när ska allt detta ske", och Jesus senare i sitt svar säger "detta släkte ska inte förgås innan allt detta sker" så har det inte fallit dig in att det kan vara en anknytning?

Nähä, inte det, för det är ju "självklart" för dig att sådant inte ska falla dig in, för dig som inte är "gravt autistisk" och inte heller "har ett desperat behov av att det som står ska stämma in" med din "världsbild".

Men att det inte har fallit dig in, det säger någonting väsentligt om hur ytligt och godtyckligt du hanterar texterna.

Tack dock för att du erkänner att mitt citat ur Apg är relevant och motsäger din (van)tolkning av Jesu eskatologiska tal!
Citera
2019-09-23, 19:56
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Enligt bibelkritiken lovade han (att de - en del av dem, rättare, skärp dig! - skulle leva på jorden när han kom tillbaka). Det är ingenting som kan föras i bevis i texterna.
Nej, det var inte vad han lovade. Läs texten igen. De skulle inte smaka på döden (alltså avlida) INNAN han kom tillbaka. Lever de han talade till idag? Är Jesu rike över och förbi?
Citera
2019-09-23, 20:03
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Fast det stod inte "det onda" eller hur, utan "olyckan".
Gud frågar inte dig om vad han rimligen borde göra, så det är onödigt att vältra sig i det.
Gud skapade allting gott, allting är inte längre gott. Detta beror på ett avfall från det ursprungliga goda.
It's as simple as that, och det har ingenting med mina byxors position att göra.
Med dina makalösa efterrationaliseringar, som den fundamentalist du trots allt är är jag inte alls förvånad att du kan hävda olycka vara något gott. En snabb slagning ger följande synonymer till ordet "olycka": tragedi, haveri, krasch, katastrof; fördärv, ofärd, förstörelse, elände, misär. Sådant är något gott för din gud alltså?
Citera
2019-09-23, 20:06
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:

Reagerade också på detta. I sin iver med att försöka förklara vad Jesus menade, genom att hänvisa till ytterligare ett skriftställe så blev det motsatt effekt. Totalt självmål så att säga ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in