Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
Det är åtminstone uppenbart att det menas inom en mycket snar framtid, speciellt om man läser hela meningarna. Att få detta till att handla om tusentals år, det är att förvränga.
Det enda jag gav upp var att få dig att ta reson. Vad Jesus menade med detta citat är fortfarande lika uppenbart.
Nej, det har inte fallit mig in. Läser man texterna så som man alltid läser texterna så är det självklart när en utsaga tar slut och en ny tar vid. Det är självklart vilka påståenden som hör ihop med vilka, så länge man inte är gravt autistisk eller har ett desperat behov av att det som står ska stämma in med den världsbild man själv byggt upp vill säga.
Ditt citat från Apg är bara ännu ett exempel på Bibelns alla motsägelser. Jesus säger att vi inte har med Guds planer att göra, sedan berättar han om dem ändå. Ännu ett bevis på att det som står bara är godtyckligt påhittat.
Ah, det har inte fallit dig in att när lärjungarna frågar om när Jerusalems tempelbyggnader ska förstöras med orden "när ska allt detta ske", och Jesus senare i sitt svar säger "detta släkte ska inte förgås innan allt detta sker" så har det inte fallit dig in att det kan vara en anknytning?
Nähä, inte det, för det är ju "självklart" för dig att sådant inte ska falla dig in, för dig som inte är "gravt autistisk" och inte heller "har ett desperat behov av att det som står ska stämma in" med din "världsbild".
Men att det inte har fallit dig in, det säger någonting väsentligt om hur ytligt och godtyckligt du hanterar texterna.
Tack dock för att du erkänner att mitt citat ur Apg är relevant och motsäger din (van)tolkning av Jesu eskatologiska tal!