2017-05-20, 00:28
Medlem
Mantillas avatar
Ursprungligen postat av Gooody
Håller med till 100% ..Gratis 121 ang H.A vittnesmål..det var väldigt bra..på alla sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
???
AoB, Goody har gått loss på halvtid efter utvisning, han ligger ca 300 inlägg efter klungan (och förnuftsmässigt ca 3 000 år före homo sapiens, enligt inläggen att döma).
Citera
2017-05-20, 00:39
Medlem
Citat:
En faktisk..bra person,, enligt..mej

Flashbook?
Citera
2017-05-20, 00:45
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Läs dagens förhör..ok? Så,, ni ev förstår.
Vad vill du att vi ska förstå, Goody?
P.S. Hitta knappen för mellanslag, och släpp knappen för punkt efter en punkt. Tack.
Citera
2017-05-20, 01:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9.och-.
Du och dina indicier. .. det finns en del indicier som talar för att Kaj kunde ha gjort det, det finns dock inga indicier som talar för att Kaj har gjort det.
Väldigt många norrlänningar kunde ha passat in på indicerna som Kaj blev dömd på, inklusive jag...
Det har jag, med all respekt, mycket svårt att tro.
- hade du tfn avstängd från tiden just innan avvärjningsresan till c:a två timmar efter mordet?
- försökte du nå huvudvittnet 3 ggr det första du gjorde när du slog på tfn? Samma huvudvittne som hävdar att du berättat om rånplaner i Kalamark.
- sköt du upp en avresa från trakten ett dygn till precis efter mordet?
- knackade du på oanmäld hos ett ex kl 07:55 morgonen efter mordet med ett blödande sår på foten och bad att få låna duschen?

Grattis, du är Kaj Linna.
Citera
2017-05-20, 01:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Det som är viktigt mordkvällen är att Kaj Linnas mobiltelefon stängs av en dryg timme före ett vittne ser en person krypa in i ladan.

Polisen och åklagaren har kommit fram till att det tar drygt en timme att ta sig från Kaj Linnas dåvarande bostad till brottsplatsen.

Det är väl svårt att säga på minuten när rånet avslutas men någon timme efteråt kommer Kaj Linnas telefon igång igen. I trakten av Skellefteå. Då är han väldigt intresserad av att komma i kontakt med huvudvittnet. Jag tror knappast det hade att göra med en eventuell affärsplan eller vad han nu hade för förslag till samtalet.

Det rör sig alltså inte om flera timmars marginal åt vardera håll som den är avslagen utan det är relativt exakt den tiden det tar att åka till brottsplatsen och från den.

Naturligtvis är detta mycket besvärande för honom. Hade huvudvittnet kunnat veta eller chansa sig till detta om han nu på falsk grund pekat ut en oskyldig Kaj Linna?
Kommentar:
Linna slår av sin telefon 18:20, men det är på tisdagen, inte onsdagen (samtalet som avslutas 18:12 sker från EKs fasta telefon i Visträsk).

Detta är enligt mig ännu mer bestickande för det är precis innan den s.k. avvärjningsresan. Med avstängd mobil finns det inget sätt att spåra var Linna befann sig vid den tiden, eller när han kom hem. Antalet individer i trakten som hade sin mobil avstängd under precis tiden för avvärjningsresan och mordkvällen måste vara väldigt nära 1.
Citera
2017-05-20, 01:21
Medlem
Draifoss avatar
Båda är oemottagliga för sakliga argument, och totalt okänsliga för kritik. Sedan finns det också en del skillnader mellan 'Sommarsemestern' och 'farbror_barbro'. 'Sommarsemestern' verkar mest vara ute för att käbbla, och han ställer till en del oreda även i andra trådar. 'farbror_barbro' är däremot bunden till just den här tråden, och till Kaj Linna. Vi får se vad som händer framöver.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-20 kl. 01:33.
Citera
2017-05-20, 01:30
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där har jag också funderat på. Jag förstår inte riktigt varför "Bertil" sade i rätten idag att han tror att Linna är inblandad i rånmordet. Känner "Bertil" till något själv om att Linna skulle vara inblandad, eller kan det här helt enkelt vara något som "Nils" har lurat i honom?
Han har lagt ihop 2+2, och allvaret i detta ärende har inskärpts iom resningen, de nya förhören, etc.
Bertil har aldrig haft några glassiga datajobb i Stockholm, han har nog duperats av Nils image, men förmodligen är han en f-n så mycket mer rekorderlig individ än Nils, och av allt att döma är deras tidigare 'allians' numera uppluckrad.

Båda två verkar ju ha en rätt störd tillvaro i dag, kantad av arbets-/bostadslöshet, sjukskrivning, depression, och där en 'stor sak' t.ex. är att kunna utkräva en km-avgift på 24 kr för att inställa sig till förhör i Umeå. Det kan ju vara mot bakgrund av detta som Bertil talade lite mer 'ur skägget' i dag.
Citera
2017-05-20, 01:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Han har lagt ihop 2+2, och allvaret i detta ärende har inskärpts iom resningen, de nya förhören, etc.
Bertil har aldrig haft några glassiga datajobb i Stockholm, han har nog duperats av Nils image, men förmodligen är han en f-n så mycket mer rekorderlig individ än Nils, och av allt att döma är deras tidigare 'allians' numera uppluckrad.

Båda två verkar ju ha en rätt störd tillvaro i dag, kantad av arbets-/bostadslöshet, sjukskrivning, depression, och där en 'stor sak' t.ex. är att kunna utkräva en km-avgift på 24 kr för att inställa sig till förhör i Umeå. Det kan ju vara mot bakgrund av detta som Bertil talade lite mer 'ur skägget' i dag.
Både "Nils" och "Bertil" vittnade väl i de tidigare rättegångarna om att Linna saknar förmåga till empati. Jag har inga problem med att enskilda beskriver varandra på det här sättet, men när åklagare och domstolar ägnar sig åt sådant här skitsnack går det lite för långt. Är det förresten samma tanter som sitter i hovrätten nu som 2005?
Citera
2017-05-20, 01:52
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vintersagan
Flashbook?
Flash in the pan, snarare.
Citera
2017-05-20, 02:08
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Både "Nils" och "Bertil" vittnade väl i de tidigare rättegångarna om att Linna saknar förmåga till empati. Jag har inga problem med att enskilda beskriver varandra på det här sättet, men när åklagare och domstolar ägnar sig åt sådant här skitsnack går det lite för långt. Är det förresten samma tanter som sitter i hovrätten nu som 2005?
Tja, om man ska tro NB-kurirens rapportering så består HovR:s ledamöter av 'fyra nämndemän och en domare' - vilket skulle innebära att rätten inte ens är lagför! Totalt missförstånd av lokalpressen dock, hoppas jag!
Citera
2017-05-20, 08:56
Medlem
Man behöver inte ta diskussionen till en 5 årings nivå, tror dom flesta förstår att indicerna är löjligt klena.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det har jag, med all respekt, mycket svårt att tro.
- hade du tfn avstängd från tiden just innan avvärjningsresan till c:a två timmar efter mordet?

Minns inte, men det kan jag mycket väl ha haft, varje gång jag åkte iväg och fiskade eller jagade brukade jag tex. Stänga av mobilen och lämna den hemma.

Citat:
- försökte du nå huvudvittnet 3 ggr det första du gjorde när du slog på tfn? Samma huvudvittne som hävdar att du berättat om rånplaner i Kalamark.

Nej givetvis inte. Känner inte huvudvittnet, men när jag slog på min mobil på den tiden så var det oftast för att jag skulle ringa nån kompis, och fick jag inte svar på första försöket så ringde man naturligtvis igen.

Citat:
- sköt du upp en avresa från trakten ett dygn till precis efter mordet?

Minns inte om jag åkte nånstans då.
Men vad jag förstått så hade kaj velat åka ner redan en vecka innan mordet, men det drog ut på tiden av olika anledningar. En av anledningarna var att han ville låna Nils lägenhet i Stockholm men nisse gav inga klara besked i den frågan. Sista dagen sköt han upp för att hämta nån nyckel? Till kvinnan vars bil han lånade och skulle återlämna.
Så man kan säga att kaj sköt upp resan en vecka lika gärna som en dag...

Citat:
- knackade du på oanmäld hos ett ex kl 07:55 morgonen efter mordet med ett blödande sår på foten och bad att få låna duschen?

Nej, men ser inget konstigt i det. Har duschat hos flera ex. Och skavsår har jag också haft...

Citat:
Grattis, du är Kaj Linna.

Nej bara en norrlänning som bott kring kalamark hela livet och inte ser nånting som binder Kaj linna till brottet..

Är det där åklagarns starkaste kort nu när huvudvittnet är utdömt?
Borde som sagt aldrig gått till åtal ens...
Citera
2017-05-20, 09:11
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9.och-.
Man behöver inte ta diskussionen till en 5 årings nivå, tror dom flesta förstår att indicerna är löjligt klena.
Att indicierna är löjliga kan knappast ha undgått åklagarna heller. Läste idag att det kanske blir någon granskning nu av hur åklagarna har hanterat Assange-fallet. Tidigare överåklagaren Sven-Erik Alhem nämner också Kaj Linnas fall som problematiskt ur ett rättssäkerhetsperspektiv:

Citat:
Advokatsamfundets ordförande Bengt Ivarsson hör till kritikerna.

– Det är oacceptabelt. Det är inte en merit för det svenska rättsväsendet, säger han till Svenska Dagbladet om det faktum att rättsprocessen pågått i nästan sju år.

Han tycker bland annat att åklagarna i ett tidigare skede borde ha fattat beslut om att höra Assange i London. Först i mars 2015 meddelade överåklagare Marianne Ny att hon ville förhöra Assange i London. Detta sedan hon kritiserats av Svea hovrätt hösten 2014 för att inte leva upp till skyldigheten att driva förundersökningen framåt.

Tidigare överåklagaren Sven-Erik Alhem betonar hur mångfacetterat och svåranalyserat ärendet har varit.

– Men i den turbulenta tid vi befinner oss i med väldigt många rättssäkerhetsfrågor: Quick-skandalen, Kevin-frågan, Kaj Linna-fallet, så kommer detta också ingå som ett led i rättsäkerhetsdebatten kring svenskt rättsväsende, säger han till TT.

– Det är ofrånkomligt och oberoende från vems sida man ser det, vare sig det är den misstänkte eller ur brottsofferperspektivet.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24869768.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in