2017-05-19, 16:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vintersagan
Jepp. Det spekuleras så mycket här om att Kaj är helt oskyldig. Tror det är drivet av Spår och andra som uppmärksammat fallet utan att lyfta de saker som faktiskt talar mot Kaj. Det kan säkert vara så att han är oskyldig till mordet och det grova rånet vad gäller att ha utfört själva gärningen. Dock finns det inte mycket som tyder på att han inte varit inblandad alls.
Många märkliga retorikövningar har man sett här i tråden, men här slog du väl nästan knut på dig själv.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-19 kl. 16:40.
Citera
2017-05-19, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Många märkliga retorikövningar har man sett här i tråden, men här slog du väl nästan knut på dig själv. Vad är det som tyder på att han alls är inblandad?

Tror du förstår vad jag menar. Det mesta tyder på att Kaj varit inblandad eller har kännedom om rånet och mordet. Om du själv satt anklagad för mord och grovt rån - hade du då försökt dig på att ge en förklaring kring dina förehavanden vid en given tidpunkt eller hade du tigt?
Citera
2017-05-19, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Han har veterligen inte berättat i förväg för någon annan, nej.
Men du ställer höga krav (i de där kretsarna) på trovärdighet. Sträcker sig dina krav till korgossen Linna också?

Det beror på, ska vi bevisa att Kaj är skyldig ska kraven vara höga.

Han ska inte behöva bevisa sin oskuld, så är inte systemet uppbyggt.

Men jag förtydligar, mycket är besvärande för Kaj, men SÅ besvärande att det är solklart att det är han är det verkligen inte. Det mesta som talar för hans inblandning är ju inte att han inte har alibi utan att någon vittnat om att han ska vara inblandad.

Personen som vittnade sa senast i går i rätten att han ibland minns saker som inte hänt. Om vittnet själv säger att man inte kan lita på honom är det kanske läge att lägga honom åt sidan och se vad som finns kvar av målet då.
Citera
2017-05-19, 16:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Tror du förstår vad jag menar. Det mesta tyder på att Kaj varit inblandad eller har kännedom om rånet och mordet. Om du själv satt anklagad för mord och grovt rån - hade du då försökt dig på att ge en förklaring kring dina förehavanden vid en given tidpunkt eller hade du tigt?
Nej, jag förstår ingenting av vad du skriver.
Citera
2017-05-19, 16:48
Medlem
Citat:
Ja och därför är det helt ofattbart att Göransson slösar skattemedel med att driva detta vidare. En förutsättning för fällande dom är att Nils är tillförlitlig. Nya FUP är ett skämt. Frågor som hade kunna få saker att klarna som den vita bilen är helt outredda.

2017 kommer ingen dom att utdelas pga att en person säger att en annan är skyldig hur tillförlitlig den än är. Behövs bevis också!
Citera
2017-05-19, 16:52
Medlem
Citat:
Nej, jag förstår ingenting av vad du skriver.

Skitsamma. Jag anser inte att han ska dömas för brottet han sitter inne för eftersom bevisen är för svaga vad gäller rån och mord. Dock så anser jag att det inte är några tvivel om att han ljuger och vet mer än han säger.

Sen tror jag att du ser på alla detaljer i målet isolerade istället för den sammantagna kedjan av händelser som faktiskt talar mot Kaj.
Citera
2017-05-19, 16:52
Medlem
EbonLundins avatar
Citat:

Han har ju gett en förklaring men det anses ju inte ge honom ett alibi. Eftersom han inte kan uppge nåt alibi anser ju vissa att han tiger och därmed är skyldig.
Citera
2017-05-19, 17:13
Medlem
Det är det här med "avvärjningsresan, jag blir inte klok på den. Jag är inte helt säker på Kajs trovärdighet när han säger att han inte varit med där och då. Resan var dock ingen avvärjningsresa utan en rekognisering inför ett förestående hederligt inbrott. Nils telefon lämnades till hans pappa som fanns kvar i Piteå och Linnas telefon var avslagen. Nils har fått uppslaget till inbrottsplanen efter hans affärer med bröderna i egenskap av Bertils "jurist". Nils genomför dock vad som istället för ett inbrott blir ett rånmord tillsammans med en annan kumpan. Kaj är satt åt sidan och är alltså inte medveten om att stöten verkställs. Dock för sent för Kaj att ändra sig nu och hävda att han aldrig varit med på resan. Skulle uppfattas som väldigt suspekt efter så många år.
Citera
2017-05-19, 17:26
Medlem
Gratis121s avatar
Bertil vittnes mål var det bästa hittills i rättegången
Det styrker helt och hållet mina teorier som jag sagt tidigare
Nils var sannolikt väldigt involverad i detta brott.
Men advokaten har rätt det bevisar inte att Kaj är oskyldig.
Citera
2017-05-19, 17:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Skitsamma. Jag anser inte att han ska dömas för brottet han sitter inne för eftersom bevisen är för svaga vad gäller rån och mord. Dock så anser jag att det inte är några tvivel om att han ljuger och vet mer än han säger.

Sen tror jag att du ser på alla detaljer i målet isolerade istället för den sammantagna kedjan av händelser som faktiskt talar mot Kaj.
Många har talat om att det skall finnas en s.k. "indiciekedja" här, och vissa anser sig också kunna se den. Hittills har dock ingen kunnat beskriva den på ett begripligt sätt.
Citera
2017-05-19, 17:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Bertil vittnes mål var det bästa hittills i rättegången
Det styrker helt och hållet mina teorier som jag sagt tidigare
Nils var sannolikt väldigt involverad i detta brott.
Men advokaten har rätt det bevisar inte att Kaj är oskyldig.
Så uppfattar jag det också. "Bertils" vittnesmål visar att "Nils" har något med det här att göra, men ger ingen vägledning alls i frågan om Kaj Linnas eventuella inblandning. Naturligtvis kan "Nils" ha ljugit för "Bertil" om vem som planerade att råna bröderna i Kalamark.

Egentligen har jag svårt att förstå varför "Bertil" ens blev kallad att vittna. Han har ju bara andrahandsuppgifter, och kan bara vittna om vad "Nils" har sagt om Linna. Och vad "Nils" säger om Linna, det vet vi ju redan.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-19 kl. 18:00.
Citera
2017-05-19, 18:06
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Många har talat om att det skall finnas en s.k. "indiciekedja" här, och vissa anser sig också kunna se den. Hittills har dock ingen kunnat beskriva den på ett begripligt sätt.

Pratar du om indiciekedjan mot Kaj Linna? Den innehåller ett antal punkter. Sedan finns det ju en indiciekedja som talar till hans fördel, du har tidigare tagit upp punkter som det oidentifierade DNA-spåret och spåret eller spåren på pengalådan.

Har du enklare att se saker som talar till Kaj Linnas fördel än saker som talar till hans nackdel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in