Citat:
Ursprungligen postat av
arbeteochbostad
Delar i stora drag dina åsikter i målet men jag undrar hur du kan förklara omständigheterna kring Kajs icke-alibi? Han har ju antingen maximal otur med sin telefon och påslagningstidpunkter eller så är det nånting han döljer. Allt ifrån inblandning i form av planering eller transport o.s.v.
Man måste kunna se det även om man är övertygad om hans oskuld.
Vilket bl.a. jag är.
Det som är viktigt mordkvällen är att Kaj Linnas mobiltelefon stängs av en dryg timme före ett vittne ser en person krypa in i ladan.
Polisen och åklagaren har kommit fram till att det tar drygt en timme att ta sig från Kaj Linnas dåvarande bostad till brottsplatsen.
Det är väl svårt att säga på minuten när rånet avslutas men någon timme efteråt kommer Kaj Linnas telefon igång igen. I trakten av Skellefteå. Då är han väldigt intresserad av att komma i kontakt med huvudvittnet. Jag tror knappast det hade att göra med en eventuell affärsplan eller vad han nu hade för förslag till samtalet.
Det rör sig alltså inte om flera timmars marginal åt vardera håll som den är avslagen utan det är relativt exakt den tiden det tar att åka till brottsplatsen och från den.
Naturligtvis är detta mycket besvärande för honom. Hade huvudvittnet kunnat veta eller chansa sig till detta om han nu på falsk grund pekat ut en oskyldig Kaj Linna?