Citat:
Ursprungligen postat av
Titiana
Du får kalla det för vad du vill, trams eller annat.
Vi vet nu att pappan hade rätt i sin misstanke, men det jag menar är vad hade han för fog att tro att dotterns liv var i fara? Vilken information hade ha då han far dit? Om han trott att dotterns liv var generellt i fara så skull han ju "hållit henne hemma" i brist på bättre uttryck.
Det kan ju vara så att pappan är bara hetsig, men jag tror att han besatt information som gjorde dels att han hade fog att vara rejält orolig, dels var var den informationen till grund för att man grep de 3. Kanske såg pappan något i huset?
Vad jag förstått brukade Tova alltid hålla det hon lovat. Hon skulle aldrig låta bli att höra av sig, om hon lovat det. Hon hade inte ringt på natten som hon lovat för att bli hämtad från festen. Hon låg inte i sin säng. Hon svarade inte i telefonen heller. Att utebli från simtävlingen sedan. Alla varningsklockor måste ha ringt. Efter att ha ringt runt till hennes kompisar och fått besked om att Tova hade varit hos Billy och inte kommit fram på festen borde oroa vilken förälder som helst.
Då kan man förstå att pappan åker till Billy för att höra vad som hänt. Han är säkert ursinnig när ingen öppnar. Kanske tror han att Billy inte vill öppna. Han bankar säkert både på dörr och fönster. Säkert bankar han sönder fönstret med flit, ursinnig.
Jag tror också att han (pappan) vet mer än vi vet, han har fått indikationer på att det är något som inte stämmer.
Pappan reagerar säkert både med den kunskapen i bakhuvudet att Billy har misshandlat tidigare, varit mycket kontrollerande. Han är säkert inget dumhuvud, vet vad det kan innebära.
Citat:
Våldet mot kvinnor i sådana relationer är oftast upprepat och har nästan alltid föregåtts av ett mönster där mannen i allt ökande utsträckning utövat dominans och kontroll över kvinnan. Det grova fysiska våldet är en del av ett mönster, ett steg på en glidande skala, ett kontinuum, snarare än en enskild och oförklarlig händelse.
https://www.amnesty.se/upload/files/2011/05/04/mans-vald-mot-kvinnor-i-nara-relationer-amnesty.pdf
Pappan vet säkert att Billy uppfyller alla kriterier för den man som beskrivs ovan. Han vet att det kommer bli fler gånger, med grövre våld nästa gång....om hon fortsätter att träffa honom.