2017-05-19, 20:59
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Ok, så här framkommer det att socialtjänsten och barnpsykologer närvarade vid förhören.

Har det nämnts i dokumentären? I första delen fick man uppfattningen att föräldrarna inte var med på förhören. Det visade sig vara fel. Föräldrarna var med vid flera förhör och socialtjänst och psykolog närvarade vid förhören.

Det är ganska många i tråden som har hävdat att de inte var med, eftersom det inte har framkommit i dokumentären...

De var i ett annat rum och lyssnade på förhören (möjligtvis såg de dem också men inte helt säker om det framgått eller inte) vilket också är en skandal i mina ögon.
De borde ha brutit fler än ett förhör.
Citera
2017-05-19, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Helt ärligt så kan vi inte veta vad det finns för omständigheter eller tekniska bevis, vi har fått en väldigt kort sammanfattning från ett tv-program. Utan att läsa materialet från fallet så kan vi bara gå på det lilla vi vet... men visst är hela skiten bedrövligt hanterat, men vi får hoppas att det görs bättre denna gång.

För att vara ett dokumentär tycker jag inte att det var så kort. Vi fick ju se de aktuella förhören om än i förkortade varianter. Det vi såg var tillräckligt för mig att göra ett tvärsäkert påstående att de inte har gjort det och jag irriterar mig annars ofta på media när det gäller vinklade reportage. Har man hanterat förhören så här är det per automatik diskvalificerade och inte ens under sådana påtryckningar få ett erkännande från barnen förrutom i Sandbergs förhör som av någon anledning inte spelas in.

Förövrigt när går någon här på fb igenom hela materialet från ett fall?? Mycket sällan skulle jag tro. I fallet Quick var jag mycket tveksam över medias rapportering när han påstods vara oskyldig. Jag har ändrat mig nu när jag har fått tagit del av en stor del av materialet.Detta till trots så har ju jag såklart inte läst allt och egentligen blir det ju ett förlitande på att media rapporterar det hela riktigt. Dock har jag som princip att när väldigt mycket talar för att en person är oskyldig så är personen troligtvis det för jag har ingen lust att dömma någon som inte har utfört ett brott.

Ingen rök utan eld är enligt mig det mest idiotiska man kan säga.
Senast redigerad av Burgundi 2017-05-19 kl. 21:02.
Citera
2017-05-19, 21:04
Medlem
bpjans avatar
Ni som undrar över varför föräldrarna "inte gjorde nåt":

Citat:
Under utredningen flyttades barnen runt mellan föräldrarna. Vid två tillfällen, när Weine och barnens styvmor Eva öppet tvivlade på polisens teori om brödernas skuld, flyttades barnen till sin mamma.

Varken bröderna eller familjen i stort hade något juridiskt biträde under processen. När utredningen avslutades registrerades bröderna som skäligen misstänkta för mordet i polisens system. Men ingen informerade dem om att de som målsmän kunde begära en bevistalan, alltså att bevisen och skuldfrågan kunde prövas i rätten.

– Hade vi vetat att man kunde det hade vi absolut krävt det. Vi visste ju att något inte stod rätt till. Men det var ingen som informerade oss om möjligheterna, säger Weine.

Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/de-sa-att-vi-skulle-forstora-utredningen-om-vi-inte-gjorde-som-de-sa/
Citera
2017-05-19, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Båda föräldrarna hade ju egna psykisa problem och var inlagda till och från. De orkade väl helt enkelt inte ta striden, samtidigt som de litade på myndigheterna (barnen var ju bara potentiella vittnen långt in i utredningen).

Det är ju helt uppenbar att det TO sa om att de inte ville få fram sanningen utan de ville tvinga fram ett erkännande stämmer, när man har sett förhören med press och ledande frågor. Säkert för att de redan hade bestämt sig för vad sanningen var oavsett vad någon sa eller vad bevisen pekade på.

Min ståndpunkt i detta är att dom är oskyldiga, det är så enkelt som att dom har inte varit hemma när mordet skett! Det säger ju deras alibi, som för övrig formuleras efter att polisen förhört pojkarna. Det borde räcka med att "vi var ju inte hemma därför kan mina barn inte ha sett något!" Nu är det inte så enkelt därför att pappan tycker att det ÄR fullt rimligt att ungen HAR sett något som hände nere vid vattnet medans DOM varit iväg och FISKAT! Jag kan inte vara ensam om att tycka det är fruktansvärt märkligt. Just det gör ju personerna icke trovärdiga, vilka andra slutsatser ska polisen kunna dra?
Citera
2017-05-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Nja, Robin sitter ju i mammans (styvmammans?) knä under några av de tv-sända förhören.
Är C och R halvbröder eftersom de heter olika i efternamn?
Citera
2017-05-19, 21:08
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Är C och R halvbröder eftersom de heter olika i efternamn?

Jag har inte sett några uppgifter om det. Pappan har iaf samma efternamn som Robin.
Citera
2017-05-19, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Ok, så här framkommer det att socialtjänsten och barnpsykologer närvarade vid förhören.

Har det nämnts i dokumentären? I första delen fick man uppfattningen att föräldrarna inte var med på förhören. Det visade sig vara fel. Föräldrarna var med vid flera förhör och socialtjänst och psykolog närvarade vid förhören.

Det är ganska många i tråden som har hävdat att de inte var med, eftersom det inte har framkommit i dokumentären...

Vårdnadshavaren skall närvara vid förhör när det gäller barn i den här åldern, socialtjänst och barnpsykologer räcker inte. Eftersom det inte är vårdnadshavaren som är misstänkt vilket skulle kunna vara ett undantag från den regeln inte är fallet så skall tex mamman eller pappan vara med under alla förhör.
Citera
2017-05-19, 21:09
Medlem
Provokatörs avatar
Hej!

Jag är helt ny i denna stora tråd, finns det någon förklaring till varför en 4-åring tilläts leka vid en sjö utan att någon vuxen var med honom? Vem ansvarade för denna bristande uppsikt?

/Provokatör
Citera
2017-05-19, 21:11
Medlem
dialektikers avatar
Jag skulle vilja att någon granskade, kanske gjorde en forskningsuppgift? om förhör med barn i polisiära ärenden, såg ut såhär i allmänhet, på den tiden.
Så oproffsigt som någon sa.
Vissa saker sköttes så plumpt inom polisväsendet, förr i tiden.
(Ta bara det där med hur gisslan i norrmalmstorgsdramat, ringde upp Palme, för att få honom att påverka polisen, att gå med på att ge Clark Olofsson och Janne Olsson pengar och fly banken. Jag menar, skulle det gå till så idag? Nej, aldrig så plumpt skulle det bli att en statsminister lägger i sig i ett polisiärt arbete.
Eller skulle gisslan i ett kapardrama som skett idag kunna ringa Löfven direktsänt, där Löfven då skulle påverka det polisiära arbetet. Nä, det skulle inte få förekomma idag.)

Så visst sköttes saker och ting knasigt förr (och även då polisiärt arbete) för ett antal år sen. Nu var det här bara 20 år sen, men utvecklingen går ju framåt hela tiden.
Senast redigerad av dialektiker 2017-05-19 kl. 21:54.
Citera
2017-05-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Tror man att det hjälpte barnen eller att dom agerat enligt sin yrkesprofession har man misstagit sig. Vad tråden har hävdat har jag inte noterat, men jag har skrivit att det är brukligt att dom finns med och då i ett rum bredvid som ett medlyssningssammanhang. Det som däremot framkommit i media från just en invånare i Arvika var att hon vägrade låta barnet höras utan just socialtjänsten eller annat stöd. Så hur det egentligen ligger till med den saken lär komma fram. Att påstå att så många bla bla gjorde si och så är en sak men inte alltid fakta. Så möjligheten finns att det ofta var på det viset men kanske inte alltid. Kan Sandberg ha egna förhör som ej spelats in, och skriva en sammanfattning i FU om det, så kan det finns fler fel.

Du missar poängen. Flera har hävdat att socialtjänst, barnpsykologer och föräldrar inte närvarade vid brödernas förhör. Flera har varit upprörda över detta. Den uppfattningen har de fått efter att ha sett dokumentären. Ett exempel på där tittaren har blivit vilseledd.
Citera
2017-05-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Jag har inte sett några uppgifter om det. Pappan har iaf samma efternamn som Robin.
Kanske han fick Robin med sin andra fru, Eva? Den första frun verkar vara mamma bara till Christian, att döma av hur hon agerade i sista avsnittet.
Citera
2017-05-19, 21:13
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Hej!

Jag är helt ny i denna stora tråd, finns det någon förklaring till varför en 4-åring tilläts leka vid en sjö utan att någon vuxen var med honom? Vem ansvarade för denna bristande uppsikt?

/Provokatör

Det är faktiskt en synpunkt. Har också tänkt på det. Men där har ju utvecklingen också gått framåt. Normala föräldrar har uppsikt över sina barn nära vatten idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in