2017-05-19, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cxl
Det finns ju och andra sidan inte mycket som talar för att dom är oskyldiga heller utifrån vad som visats i den dokumentärserien som svt gjort!!

Ha, ha...;0)

Vi kommer nog inte länge.

Trevlig helg.
Citera
2017-05-19, 20:09
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Om det var frivilligt varför blev det i så fall anmält?

Om du har en 13 årig dotter. Skulle du själv tycka att det lämpligt att hon har sex och blir knullad av 21 åriga män?

Hennes mor såg chatten och anmälde.

Det moraliska hör hemma i en annan tråd.
Citera
2017-05-19, 20:11
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Visst, det Kan vara så. Det jag tycker är så sjukt i historien är ju att ingen försvarar barnen trots att dom har alibi, inte ens föräldrarna. Hur fan kan man förlika sig med det? Ungarna har alibi, men vi tycker det är ok att dom "förklaras skyldiga". Fanns det ingen någonstans i närheten av familjen eller utredningen som kunde försvara barnen?

Man säger att Polisen skiter i detta alibi i dokumentären.. Det gör ju föräldrarna också helt uppenbart!!

Jag ogillar skarp tanken på att det är så rättsosäkert, därför kan jag heller inte köpa dokumentären rakt av.
Båda föräldrarna hade ju egna psykisa problem och var inlagda till och från. De orkade väl helt enkelt inte ta striden, samtidigt som de litade på myndigheterna (barnen var ju bara potentiella vittnen långt in i utredningen).

Det är ju helt uppenbar att det TO sa om att de inte ville få fram sanningen utan de ville tvinga fram ett erkännande stämmer, när man har sett förhören med press och ledande frågor. Säkert för att de redan hade bestämt sig för vad sanningen var oavsett vad någon sa eller vad bevisen pekade på.
Citera
2017-05-19, 20:13
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Det finns ju och andra sidan inte mycket som talar för att dom är oskyldiga heller utifrån vad som visats i den dokumentärserien som svt gjort!!

Vi har inte omvänd bevisbörda i brottmål i Sverige. Det är staten som ska bevisa att den misstänkte är skyldig, det är inte den anklagade som ska bevisa sin oskuld.
Citera
2017-05-19, 20:14
Medlem
Citat:

Det finns flera saker som talar för att de är direkt oskyldiga.

- De har alibi.
- Polisens tekniker ser det som omöjligt att de kan ha förflyttat kroppen.
- De saknar helt detaljkunskaper om mordet och ger tvärtom återkommande felaktig information.

Det är dock ett bakvänt sätt att resonera på. Vi har inte omvänd bevisbörda i Sverige.
Citera
2017-05-19, 20:14
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hur ställer du dig till grundstoryn då, att pojkarna ska ha kommit hem och berättat att de sett Kevin bli dödad? Var det också fabulerande och sedan ren slump att han faktiskt låg död på den plats teckningen visade?

Det finns ingen klar och tydlig sådan berättelse. Verkar inte finnas någon teckning heller.
Citera
2017-05-19, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Det finns ingen klar och tydlig sådan berättelse. Verkar inte finnas någon teckning heller.

Varför åkte föräldrarna då överhuvudtaget till polisen med sina barn kan man verkligen fråga sig?

Det KAN ju vara så att FÖRÄLDRARNA var så psykiskt illa däran att DE fabulerade ihop grundstoryn att pojkarna bevittnat ett mord. Men annars ser jag ingen rim och reson i det alls.
Citera
2017-05-19, 20:19
Medlem
Citat:
Visst, det Kan vara så. Det jag tycker är så sjukt i historien är ju att ingen försvarar barnen trots att dom har alibi, inte ens föräldrarna. Hur fan kan man förlika sig med det? Ungarna har alibi, men vi tycker det är ok att dom "förklaras skyldiga". Fanns det ingen någonstans i närheten av familjen eller utredningen som kunde försvara barnen?

Därför att de är goda samhällsmedborgare som litar på myndigheterna när en massiv polisutredning med experter har kommit fram till att barnen var skyldiga.

Dessutom riskerade familjen att förlora vårdnaden om Christian där ett centralt skäl var att de inte trodde att han var skyldig (att inte kunna acceptera det skulle inverka menligt på Christians utveckling och så vidare). Kombinera det med att föräldrarna hade egna problem och att de heller inte förstod vidden utav rättsövergreppet i utredningen och det blev som det blev.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Weine fortsätter:

– Jag känner inte den största bitterheten mot Rolf Sandberg, utan mot de barnpsykologer och socialtjänstsekreterare som stod där och lyssnade utan att gripa in. Att de accepterade det här. Men om de skulle gå ut och be om ursäkt nu skulle jag åka dit och krama dem direkt.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/de-sa-att-vi-skulle-forstora-utredningen-om-vi-inte-gjorde-som-de-sa/

Jag måste hålla med att det här är lite större än vad man kan tänka sig med inblandade från olika myndigheter och yrkesgrupper. Socialtjänsten erkänner aldrig några fel och har sekretessen att gömma sig bakom. Barnpsykologer..tja, bevisligen inkompetenta.

C tackar tråden här i artikeln för att deras namn aldrig läckte, och säger att han läst allt här.
Citera
Medlem
Citat:
Föräldrarna misslyckas kapitalt med att försvara sina barn. O ena sidan har man ett alibi O andra sidan öppnar man för att alibit är felaktigt vilket föranleder dessa mängder av förhör.
Lätt att sitta och bli förbannad framför tv-apparaten, även jag blir det. Om nu alibit har någon som helst tyngd, så är ju faktumet att förhören fortgår inte bara konstigt utan rentav slöseri med tid.

Varför skulle polisen lägga sån stor vikt vid detta om alibit är tätt?
Tror folk på allvar att dessa människor ville förstöra livet för dessa bröder, vilket är iså fall motivet?
spontant för att ingen annan ska bli misstänkt..
eller så handlar det helt enkelt att någon polis såg en lätt utväg.

Den som tycker att det finns någon rimlighet i att ungarna skulle gjort det lär inte förstå speciellt mycket hur barn fungerar.. Allt börjar för att en 5åring får försig att han sätt något. När han tar dom till fel plats och beskriver totalt fel mord sätt och vrider till det till att Kevin hamnat i vattnet och virrar till allt så förbannat att inte ens en korkad polis kan tro något annat än att han inte vet ett skit .

barn i den där åldern ljuger inte bra. och hade dom gjort det så hade dom sagt det från första början. Blir riktigt illa berörd när man ser hur förhören gått till.. Har setat på förhör hos polisen ett antal gånger både för skit saker och grövre grejer som grovt rån och mordförsök iof inte som misstänkt men dom var inte så jävla övertygad över det jag sa inte ens då behandlade dom mig som dom gör med dessa kids. Det handlar inte ens om hurvida dom är skyldiga eller ej. Man behandlar inte barn så oavsätt vad dom misstänks för. Det där är inget annat än ren tortyr. Att dom själva inte insätt det är jhu helt jävla otroligt. Att ingen suttit och tittat på dessa förhörsband och reagerat är tamefan rättskandal
Citera
2017-05-19, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Det finns flera saker som talar för att de är direkt oskyldiga.

- De har alibi.
- Polisens tekniker ser det som omöjligt att de kan ha förflyttat kroppen.
- De saknar helt detaljkunskaper om mordet och ger tvärtom återkommande felaktig information.

Det är dock ett bakvänt sätt att resonera på. Vi har inte omvänd bevisbörda i Sverige.

Kevin var så vitt jag kan se en petite fyraåring, varför skulle inte en sjuåring med bror kunna släpa honom en bit? Vilken vansinnig slutsats, om nu inte bröderna saknar armar vill säga. Är det något barn kan göra så är det att släpa på varandra, de drar ju bara i armarna.
Citera
2017-05-19, 20:22
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Kevin var så vitt jag kan se en petite fyraåring, varför skulle inte en sjuåring med bror kunna släpa honom en bit? Vilken vansinnig slutsats, om nu inte bröderna saknar armar vill säga. Är det något barn kan göra så är det att släpa på varandra, de drar ju bara i armarna.

För att terrängen var svår just där och det fanns inga tecken på att han släpats eller liknande. Det är rättsläkarens uppfattning och det utlåtandet gäller ännu kan man säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in