2017-05-19, 20:37
Medlem
Förflyttningen av kroppen verkar ju vara en konstruktion av polisen för att få det att stämma med platsen som Robin pratar om. Det verkar som man försöker få ett pussel med bitar som inte passar att gå ihop och det leder bara till ännu underligare slutsatser
Citera
2017-05-19, 20:40
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botvarp
De har inga tekniska bevis eller något erkännande.

Ett erkännande är nog det minsta som krävs till att börja med.

Kan tillägga att hade min femåring varit mål för dessa förhör så skulle de haft många vittnesmål och skeden.
Dessa hade också spridits till alla som ville höra.

Antagligen skulle min femåring tillskrivas många brott som skett och de som inte ens skett än. Möjligtvis skulle mordet på Palme fått en lösning och kanske även mordet på Kennedy....

Vårdnadsfrågan skulle ha ändrats på livstid.

Det skulle vara skönt med ett erkännande med substans i. Denna utredning som gjordes är bara för sorglig.

Stackars barn. Tänk om de inte orkat med pressen.
Hellre ett fantasifullt barn än ett nedbrutet.
Citera
2017-05-19, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Då kan man ju öht aldrig lita på vad barn säger sig ha bevittnat eller utsatts för, så den slutsatsen är för hård. Nej, barn ljuger och fabulerar INTE alltid. Ofta när det händer något uppseendeväckande, spektakulärt i den åldern bröderna befann sig i, så är de väldigt talföra och berättar ivrigt vad som har hänt. Visst, de kan absolut krydda historier och de kan missta sig och åsikterna kan gå lite isär kring vad som skett, men nog kan de berätta vad de har sett, hur pålitliga de är varierar ifrån barn till barn, men friska barn kan man oftast lita på vad gäller grundhistorien (autister odyl kan det säkert vara annorlunda med).

Tro mig, jag har varit med om många situationer där barn kommit springande och berättat om konflikter som har inträffat och jag har ALDRIG varit med om att de helt diktat upp en historia om någon våldsincident och så har det visat sig varit helt taget ur luften.

Det sa jag inte, hur fick du det till det (är du bara ett troll kanske). Det Robin sa var ett helt annat tillvägagångssätt och felaktigheter som inte är bara att man kryddar historien??

Vad i övrig vet du om de påståenden du kommer med. Läs Bo Edvardson som till skillnad från dig är docent i psykologi med inriktning rättspsykologi och ytterst empiriskt riktiga analyser om barnförhör.
Citera
2017-05-19, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
http://www.dn.se/nyheter/sverige/de-sa-att-vi-skulle-forstora-utredningen-om-vi-inte-gjorde-som-de-sa/

Jag måste hålla med att det här är lite större än vad man kan tänka sig med inblandade från olika myndigheter och yrkesgrupper. Socialtjänsten erkänner aldrig några fel och har sekretessen att gömma sig bakom. Barnpsykologer..tja, bevisligen inkompetenta.

C tackar tråden här i artikeln för att deras namn aldrig läckte, och säger att han läst allt här.

Ok, så här framkommer det att socialtjänsten och barnpsykologer närvarade vid förhören.

Har det nämnts i dokumentären? I första delen fick man uppfattningen att föräldrarna inte var med på förhören. Det visade sig vara fel. Föräldrarna var med vid flera förhör och socialtjänst och psykolog närvarade vid förhören.

Det är ganska många i tråden som har hävdat att de inte var med, eftersom det inte har framkommit i dokumentären...
Citera
2017-05-19, 20:49
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Förflyttningen av kroppen verkar ju vara en konstruktion av polisen för att få det att stämma med platsen som Robin pratar om. Det verkar som man försöker få ett pussel med bitar som inte passar att gå ihop och det leder bara till ännu underligare slutsatser

Ja, jag såg att Expressen hade en nyhet om att det kommit "nya uppgifter" om att någon kunde ha "hjälpt till att flytta kroppen". Men är de dumma i huvudet, eller? Idén om en förflyttning av kroppen var en snårig nödlösning som polisen tog till eftersom deras huvudvittne (femåringen) pratat om ett helt annat ställe.

En sak jag undrat över: bra att ansvariga ställs till svars men det viktigaste måste vara att försöka rätta till systemfel. Något som borde vara relativt lätt att lagstifta om är väl att utredningar och förundersökningar, särskilt när det gäller barn och särskilt när det gäller riktigt allvarliga saker, måste granskas av flera instanser. Det här med att sekretessbelägga utan att några jurister tittat på det hela borde helt enkelt inte vara möjligt.

Edit: jobbigt med trollen här. Det är bra med kritiskt tänkande men det en del sysslar med här är ju mer smutskastning och fantasier. "Jag känner på mig att..." "Att det inte finns bevis betyder ju inte att de är oskyldiga" osv. Blir mörkrädd.
Senast redigerad av sillynamnam 2017-05-19 kl. 20:52.
Citera
2017-05-19, 20:50
Medlem
Citat:
Att det var onödigt långa och dryga förhör är jag med på. Det har många barn utsatts för. Men det förändrar inte de faktumet att de INTE plockades in till förhör på MÅFÅ. Hade du åkt dit och sagt att DU bevittnat ett mord, ja, nog hade du grillats också i så fall. Det är två saker att hålla isär här, 1. oproffsiga förhör och 2. ett mord som pojkarna påstods ha bevittnat. Skulle polisen bara skickat hem dem igen? Nej, men de skulle absolut förhört dem proffsigare., det hade ju absolut landat i något helt annat än att pojkarna 20 år senare sitter och inte vet om de är skyldiga.

Så för dig är de troligen skyldiga för att de "inte visste" 20 år senare?

I sista avsnittet sägs av någon i familjen att C att hela tiden hävdat att han inte kan ha gjort det.

Antar att det betyder att du nu tror på R som ensam gärningsman?

(Jag har tidigare uttryck kritik mot dokumentärserien avseende allt lullull.

Den där jävla drönaren borde någon i teamet ha slagit sönder redan efter halva Quick-dokumentären.

Anser jag alltså.

I sammanhanget var det även ett tveksamt dramaturgiskt grepp - för att öka spänningen och effekten av upplösningen antar jag - att gå ut med att killarna inte mindes klart om de var skyldiga eller inte.

Speciellt som det sägs i finalen att C, som var 7 år, under alla år sagt att de inte kan ha gjort det. Även om jag inte minns exakt hur orden föll.)
Citera
2017-05-19, 20:54
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Ok, så här framkommer det att socialtjänsten och barnpsykologer närvarade vid förhören.

Har det nämnts i dokumentären? I första delen fick man uppfattningen att föräldrarna inte var med på förhören. Det visade sig vara fel. Föräldrarna var med vid flera förhör och socialtjänst och psykolog nörvsrade vid förhören.

Det är ganska många i tråden som har hävdat att de inte var med, eftersom det inte har framkommit i dokumentären...

Tror man att det hjälpte barnen eller att dom agerat enligt sin yrkesprofession har man misstagit sig. Vad tråden har hävdat har jag inte noterat, men jag har skrivit att det är brukligt att dom finns med och då i ett rum bredvid som ett medlyssningssammanhang. Det som däremot framkommit i media från just en invånare i Arvika var att hon vägrade låta barnet höras utan just socialtjänsten eller annat stöd. Så hur det egentligen ligger till med den saken lär komma fram. Att påstå att så många bla bla gjorde si och så är en sak men inte alltid fakta. Så möjligheten finns att det ofta var på det viset men kanske inte alltid. Kan Sandberg ha egna förhör som ej spelats in, och skriva en sammanfattning i FU om det, så kan det finns fler fel.
Citera
2017-05-19, 20:54
Medlem
Beatass avatar
Citat:

Tro mig, jag har varit med om många situationer där barn kommit springande och berättat om konflikter som har inträffat och jag har ALDRIG varit med om att de helt diktat upp en historia om någon våldsincident och så har det visat sig varit helt taget ur luften.

Därför att barn som hittar på konflikter som inte skett blir genomskådade och får ingen uppmärksamhet för liknande historier. Dessutom blir de ratade av kompisar om de beter sig så

Här fick en femåring full uppmärksamhet av utredarna vad han än sa och det han sa tyddes som att han egentligen menade något annat.
Sjukt.

Dessutom var Kevin den han lekte mest med.

Det var femåringen som sa sig vara vittne till händelsen. Sjuåringen hade sett Kevin med äldre killar men tidsuppfattningen är lite sisådär i den åldern.
Citera
2017-05-19, 20:56
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Lite fascinerande att läsa de första sidorna i tråden (som alltså är från 2008), då det fortfarande var glasklart i att killarna var skyldiga och alla spekulerade hejvilt i deras identiteter och tillvågagångssätt. En viss tankeställare.
Ser att du har citerat mitt inlägg (skrivet 2008) och vill klargöra att det min text handlade om kom från någon tidning. Inlägget innehåller inte några personliga funderingar kring fallet. Vill bara förtydliga det eftersom du citerade just mig.

Jag minns fortfarande att jag har läst det där. Nu när fallet har blivit aktuellt på nytt och det har länkats till/redogjorts för många texter är jag ganska säker på att det var Sandberg som uttalade sig i artikeln jag en gång läste. Känner igen ordvalen.
Citera
2017-05-19, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Helt ärligt så kan vi inte veta vad det finns för omständigheter eller tekniska bevis, vi har fått en väldigt kort sammanfattning från ett tv-program. Utan att läsa materialet från fallet så kan vi bara gå på det lilla vi vet... men visst är hela skiten bedrövligt hanterat, men vi får hoppas att det görs bättre denna gång.

Tror du att Rolf varit tyst om det ifall det funnits tekniska bevis mot barnen?

Tror du att han missat att nämna det i Nina H:s skämt till rapport om fallet?

Det tror inte jag.
Citera
2017-05-19, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Edit: jobbigt med trollen här. Det är bra med kritiskt tänkande men det en del sysslar med här är ju mer smutskastning och fantasier. "Jag känner på mig att..." "Att det inte finns bevis betyder ju inte att de är oskyldiga" osv. Blir mörkrädd.

(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
Citera
2017-05-19, 20:59
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis

Har det nämnts i dokumentären? I första delen fick man uppfattningen att föräldrarna inte var med på förhören. Det visade sig vara fel. Föräldrarna var med vid flera förhör och socialtjänst och psykolog närvarade vid förhören.

Nja, Robin sitter ju i mammans (styvmammans?) knä under några av de tv-sända förhören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in