Citat:
Du får nog läsa förundersökningen för att bilda dig en uppfattning om det, det kan knappast en dokumentär göra. Herregud, folk är ju inte det minsta källkritiska här, utan bara ute efter att "offentligt bespotta" Sandberg och Christiansen och den enda källan är någon dokumentär en journalist klippt ihop 

Det är ju i och för sig journalister som har en vana av att granska rättsfall som går igenom förundersökningen. Förövrigt så måste man ju vara mer eller blind om man inte ser vad som försiggår under de inspelade förhören (och inspelade skall alla förhör vara med barn annars är det helt ogiltigt, det är ingen slump att reglerna ser ut så).
Det som sker under förhören bryter mot så många regler gällande barnförhör att det är absurt. Det är så oerhört stor risk för fabuleringar när det är barn, speciellt i sådan ung ålder som förskoleåldern. Det finns en stor historik av rättsfall som har missköts när så unga barn har varit med.. detta kommer att sälla sig till den skaran. Det är inte som vissa verkar tro bara illa för barnens som far illa av förhören utan också så att resultatet av förhören blir värdelösa. Riktade frågor speciellt där man utelämnar operandus av gärningsmannen är synnerligen värdelösa.
Jag rekommenderar filmen jakten för att få en djupare försåelse över hur fel det kan bli med barn som vittnen. Jag har sällan sett en film skildra den här typen av häxjakter bättre. Du kan i princip komma fram till vad som helst när barn är involverade i förhör och förhörsledarna misssköter sig.
Sen är jag en stor förespråkare för källkritik och flashback är synnerligen okritisk mot källor. Men här är det snarare underligt att inte se att det här inte står rätt till på något sätt. De som har erfarenheter av mål eller ärenden (socialen) där barn är iblandade vet att du kan bara skriva av det här målet som det har hanterats. Hanterar man ett mål så här kan man få det till att vem som helst är skyldig.
Sen bör man alltid se till relativ frekvens och barnens som är inblandade. Relativ frekvens talar synnerligen för att det inte är så unga barn som är skyldiga och i de få fall jag känner till är det oftast barn som är utsatta eller negligerade av sina vårdnadshavare. Sekundärt bör ju också den tekniska undersökning tala emot barn som gärningsmän, pinnen på halsen vet jag inte vad de får ifrån. Har det några belägg för det? I så fall bör herr Sandberg förmedla detta när det tittar på fallet igen.
Förövrigt bryr jag mig inte om Sandberg och övriga involverade i detta fall från rättsväsendets håll. Sköter man ett fall så här så bör man kraftigt ifrågasättas. Han själv har ju babblat en hel del om barnen
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/622600?programid=2071