2017-05-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magsnusarn
Christian har varit i kontakt med droger flera gånger under senaste åren och de som bor i Arvika är väl medvetna om detta.

Hörsägen och rykten kan inte tas på allvar längre i sammanhanget. Varför borde vara uppenbart för alla med någonting innanför pannbenet.
Citera
2017-05-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745

Jag frågar dig: Hade pojkarna inte någon slags försvarare under någon del av den här resan? Då är det ju carte blanche för åklagare och utredare om ingen synar dem. Någon måste ju kunna stå på pojkarnas sida för att kunna få dem avförda som misstänkta om utredningen inte håller vatten.

Nej, det hade de stackarna inte under hela den plågsamma resan. Det enda "stödet" de fick ibland var att de fick ha sin mamma/styvmamma med på förhöret. Och det har vi ju sett nu med egna ögon hur mycket stöd det var för pojkarna..

Dessa pojkar har misshandlats å det grövsta och det är ett Guds under att de inte ha blivit knarkare/supit ihjäl sig/blivit tungt kriminella. Det måste ändå betyda att pojkarna har ett starkt inre trots att de själva kanske inte ha varit medvetna om det.

Pojkarna var ju de som stod pall trots den massiva attacken från flera håll. De hade ingen att ty sig till och de hade ingen på sin sida - som jag ser det hela. De vuxna som gav dem sitt stöd var ju själva psykiska labila. Dessutom försökte de "samarbeta med polisen" så mycket de bara kunde.

Det riktigt äckliga som jag upplever är Ingrid Harryssons sätt att lik en häxa nästla sig in hos pojkarna som deras vän och förtrogna. För att sedan kunna dra mattan under deras fötter.

En fullt normal reaktion från pojkarnas sida skulle ha varit att de hade blivit aggressiva. Men de blev ledsna istället.
Citera
2017-05-19, 14:02
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Jaha? Är väl fullt förståeligt i så fall med tanke på att hans uppväxt blivit förstörd.
Angående att Christian skulle ha använt droger.
Statistiskt är det troligt, oerhört vanligt på alla orter i Sverige, stora som små. Mängder av ungdomar provar sånt. Om han gjort det är det inte särskilt konstigt och säger inte ett dugg om att detta skulle hänga ihop med att han som barn skulle mördat ett annat barn!
I så fall promenerar hundratusentals unga f.d. barnamördare omkring i vårt land.

Detta är bara ett av flera försök att smutskasta bröderna. Vidrigt.
Citera
2017-05-19, 14:07
Medlem
Ansar-al-Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Mja. Jag o några med mig anser att det vore otroligt värdefullt ifall ngn eller några " utanför sverige" ger sig på att samlat granska o redovisa Styckmordsfallet (1984). Qvick-fallet (1992---) samt Kevinfallet (1998).
Och: varken DJ eller någon annan i hans team ska bekymra sig det minsta, över hur "Sverigebilden utomlands" event. kan komma att påverkas! De ska bara "köra på".
Du är inne på rätt spår, det finns förmodligen ohyggligt mycket att granska när det gäller svenskt rättsväsende. Den besatthet och de närmast reflexmässiga försvarsmekanismer som personer med hundratals inlägg visat upp i sitt försvar av RS och SÅC och deras medspelare, gör att den här FB-tråden nog går till historien.

En liten anekdot, sann sådan, i anknytning till detta:
En gång i tiden extraknäckte jag som taxichaufför på helgnätter, en sommarnatt fick jag en körning från en krog i Stockholm ut till en sommarstuga långt ut på Värmdö. Då det var en lång körning med lite trafik med en kund som inte var alltför packad så pratade vi en hel del.

Det visade sig att den här kunden jobbade inom rättsväsendet och det han berättade för mig var fullkomligt häpnadsväckande. Han sa rent ut att "det finns ingen rättssäkerhet i Sverige" och att det enda som spelar roll om du hamnar i klorna på dessa myndigheter är om de gillar dig eller inte. "Hur du klär dig och uppträder spelar ofta större roll än bevis."

Sen fortsatte han med att dra exempel på hur folk blivit dömda till fleråriga fängelsestraff för eget innehav av hasch medan psykopater som nästan misshandlat nån till döds kommit undan med ett halvår. Efter avtjänad dom kunde de sistnämnda vara ute några månader för att sen komma tillbaka och avtjäna ett liknande straff igen efter att ytterligare en gång nästan dödat en annan människa.

"Likhet inför lagen är bara en chimär, utbildning och klassbakgrund spelar mycket större roll än vad folk i allmänhet vill tro. Sen är det inte bra för nåns karriär att inte komma till avslut." Det är sånt som kommer fram med lite sprit i kroppen, under en taxiresa en varm och ljus Stockholmsnatt i semestertider.
Citera
2017-05-19, 14:07
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Här är du inte riktigt inläst på lagen.
Juridiskt biträde för barn reglerades först senare i lagstiftningen. Så inget fel gjordes.

I en 31 LUL utredning är syftet att utreda om barnet har tagit del av brottet. Det räcker att ett händelseförlopp klarläggs tillräckligt. Åklagaren fattade beslut om att avsluta utredningen när han ansåg att gärningsförloppet va
.

Du menar att en random postare på forumet här har mer insikt i svensk lagstiftning än advokat Olsson och Fredrik Wersäll? Nej, skulle inte tro det och jag gick igenom 1998 års lagstiftning gällande unga lagöverträdare så du svamlar på utan att vara insatt. Barnen misstänks skäligen för mord och då ska dom ha en försvarare. Så du har ingenting att delge gällande juridiska delen.

Då ska vi se vad som framkom i dag. Pappan W nekades att få utredningen, och Sandberg sade blankt nej till att familjen bestred anklagelsen. Så har vi ett avslag på att dela med sig av utredningen till pappa W. Och vi har en myndighet som inte informerade familjen om att dom kunde begära en bevistalan. Det är myndighetens ansvar att informera om rättigheter.

Vad du tror finns som är intressant finns inte i den här utredningen och för den självtänkande människan inser snart att Thomas Olsson åtar sig inget som skulle gå emot att pojkarna avskrivs från den här utredningen. Om du nu inte sitter och inbillar dig att Sandberg skulle via sina privata förhör som aldrig bandades skulle ha något värde i den här utredningen.
Citera
2017-05-19, 14:18
Medlem
Svegons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias2
Enligt anteckningarna berättade Christian för sin pappa ingående om hur det hela hade gått till. Han sa att en tredje pojke varit med (här kallad A). På pappans fråga ”Vilka var det som dödade?”, svarade Christian ”Jag och A”. Och på frågan ”Vilka bar?” svarade Christian ”Jag och A, och Robin tittade på”.

Den tredje mannen? se lammets hemsida.

Kanske kom ifrån det förhöret RS hade ensam som inte spelades in
Citera
2017-05-19, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Angående att Christian skulle ha använt droger.
Statistiskt är det troligt, oerhört vanligt på alla orter i Sverige, stora som små. Mängder av ungdomar provar sånt. Om han gjort det är det inte särskilt konstigt och säger inte ett dugg om att detta skulle hänga ihop med att han som barn skulle mördat ett annat barn!
I så fall promenerar hundratusentals unga f.d. barnamördare omkring i vårt land.

Detta är bara ett av flera försök att smutskasta bröderna. Vidrigt.

Tycker inte ens det skall diskuteras, det finns inga som helst bevis till att Christian skulle ha använt droger. Det är varken relevant och sanningshalten i det är obefintligt med tanke vem det är som kom med påståendet.
Citera
2017-05-19, 14:33
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
"Kollapsen" i soffan kan ha berott på mycket. Vem vet vilka minnen som dök upp för han?

Hur skulle inte du kollapsa om du är 7, går i ettan och varannan dag under 2 JÄVLA MÅNADER är du i polishuset under flera timmars korsförhör, psykisk misshandel/tortyr

Hur skulle du SOM VUXEN inte känna dig om någon gång på gång försöker ituta i dig att du har gjort något samt kräver erkännande trots att du vet att det är inte du. Men du kan inte försvara dig, du kan inte be människa fara åt helvete, du kan inte springa därifrån... Utan du är fast i den jävla blå soffa och kommer inte undan oavsett vad du säger.
Senast redigerad av autostoperka 2017-05-19 kl. 14:36.
Citera
2017-05-19, 14:34
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nej, det hade de stackarna inte under hela den plågsamma resan. Det enda "stödet" de fick ibland var att de fick ha sin mamma/styvmamma med på förhöret. Och det har vi ju sett nu med egna ögon hur mycket stöd det var för pojkarna..

Dessa pojkar har misshandlats å det grövsta och det är ett Guds under att de inte ha blivit knarkare/supit ihjäl sig/blivit tungt kriminella. Det måste ändå betyda att pojkarna har ett starkt inre trots att de själva kanske inte ha varit medvetna om det.

Pojkarna var ju de som stod pall trots den massiva attacken från flera håll. De hade ingen att ty sig till och de hade ingen på sin sida - som jag ser det hela. De vuxna som gav dem sitt stöd var ju själva psykiska labila. Dessutom försökte de "samarbeta med polisen" så mycket de bara kunde.

Det riktigt äckliga som jag upplever är Ingrid Harryssons sätt att lik en häxa nästla sig in hos pojkarna som deras vän och förtrogna. För att sedan kunna dra mattan under deras fötter.

En fullt normal reaktion från pojkarnas sida skulle ha varit att de hade blivit aggressiva. Men de blev ledsna istället.
Mycket klokt och bra skrivet.
Pojkarna var fantastiskt starka och ståndaktiga, dessa tortyrförhör bör ha fått vilken terrorist som helst att bryta samman och erkänna i princip vad som helst. Men det gjorde de aldrig! Halva tveksamma medgivanden som i nästa mening togs tillbaka, till förhörsledarens tydliga missnöje; "Men nyss sa du ju att din bror höll i pinnen!" etc. Pojken: -"Näej, det var inte han..."osv.

De var helt utlämnade under förhören, inget juridiskt ombud, ingen socialassistent. Bara ibland en förälder, som naivt godtroget stod på förhörsledarens sida mot sina barn, "Nej men svara nu på frågan!"
"Se mig i ögonen!" säger sträng farbror -iklädd sin imponerande polisuniform (skandal!). Femåringen är livrädd, fladdrar med armar och ben och grimaserar okontrollerat medan han blinkande ser polismannen i ögonen. Men han "erkänner" inte. Han har nämligen ingenting att erkänna.

Föräldrarna fick bara vara med ibland, och det hemska är att de användes mot barnen i utpressningssyfte. Pojken säger med svag röst: "Jag vill att mamma ska komma, jag vill viska något till henne", och förhörsledarnas svar (då var de två vuxna poliser mot lillkillen: "Ja mamma kan komma, men då gör vi en deal, du får viska till mamma, och så berättar du sen för mig! (= beskriver och erkänner mordet).
Oerhört skamligt, jag vill gråta över de här små killarna.
Citera
2017-05-19, 14:41
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Jag är inte lika insatt som du.

Jag visste inte att Sandberg varit sommarpratare. Vansinnigt att uttrycka sig så!

Att det inte ledde till sedvanligt åtal kände jag till men pojkarna dömdes till en slags vård i fosterhem, eller hur? Och det var socialen som utdömde det, eller? Och socialen dömde till fosterhem utifrån pojkarnas "skuld".

Socialen kan döma till fosterhem om barn varit starkt vanartiga och missanpassade. Det hade de inte!! Här var frågan om pojkarna orsakat Kevins död. Ska socialen tolka det - mha socionomer - och slita barnen från föräldrarna? Jag tillstår att jag inte vet riktigt hur det går till. Små barn döms inte i domstol. Men samtidigt ska de ju inte skickas till fosterhem, och proklameras som skyldiga på presskonferens, om de inte gjort något.

Denne passive åklagare "som litade helt och fullt på Sandberg", enligt dig, har haft en stor roll och inflytande - och därmed ansvar. Jag menar att han sluppit undan för lätt. Jag har iaf inte sett honom intervjuas i den här tv-serien.

Angående bevis och ljuga i kameran får jag försöka titta igen men det är klart att man inte får ljuga!

Som jag sa är jag inte helt insatt. Jag skrev tidigare att pojkarna varken erkänt eller förnekat. Fick några påpekanden om det. Vad de förnekat och inte förnekat när det begav sig har jag inte örnkoll på, de verkar förstå väldigt lite varför de får frågor. Men jag såg att en av pojkarna nu hade gått ut och sagt han nu inte kommer ihåg någonting om vad som hände när Kevin dog för att han är så trasig. Det var så jag menade. Att pojkarna handlats orätt mot, det står däremot klart och det är skönt att de får upprättelse. Ansvarsutkrävande sedan. Det är en soppa och jag tvivlar på att Sandberg kommer att få något ansvar utkrävt annat än att hans ära och heder tas ifrån honom. Men kanske borde man inte stoppa där utan ta en titt på åklagaren också. Och kanske barnpsykologerna också. Förhörarna ställer upp och är självkritiska. Visst behöver barn tid på sig och att de pratar sitt eget språk, men vetenskapen om förträngda minnen, som det hittills tillämpats på sina håll, behöver skjutas i sank på ett vetenskapligt plan och förbjudas helt i rättsliga sammanhang.

Jag frågar dig: Hade pojkarna inte någon slags försvarare under någon del av den här resan? Då är det ju carte blanche för åklagare och utredare om ingen synar dem. Någon måste ju kunna stå på pojkarnas sida för att kunna få dem avförda som misstänkta om utredningen inte håller vatten.

Pojkarna hade aldrig någon försvarare nej och eftersom utredningen hemligstämplades fanns ingen som helst insyn.

Nu i dagens möte med pressen framgår det även att Sandberg vägrade lämna ut utredningen när pappan så begärde det.

Det var sagt att Christian skulle fosterhemsplaceras men han blev räddad av att de inte hittade en fosterhemsfamilj som var villig att ta sig an honom så han fick också stanna i familjen.

Åklagaren är idag över 80 år och kan nog inte räknas med att kasta ljus över fallet.

Idag utses en försvarare som har full insyn i utredningar som rör mindreåriga barn och jag är själv skyldig till att ha trott att så var fallet redan 1998.

I Sandbergs pressuttalande efter utredningen sas att fallet var avslutat och överlämnat till de sociala myndigheterna.
Citera
2017-05-19, 14:42
Medlem
Citat:
Jag är inte lika insatt som du.

Jag visste inte att Sandberg varit sommarpratare. Vansinnigt att uttrycka sig så!

Att det inte ledde till sedvanligt åtal kände jag till men pojkarna dömdes till en slags vård i fosterhem, eller hur? Och det var socialen som utdömde det, eller? Och socialen dömde till fosterhem utifrån pojkarnas "skuld".

Socialen kan döma till fosterhem om barn varit starkt vanartiga och missanpassade. Det hade de inte!! Här var frågan om pojkarna orsakat Kevins död. Ska socialen tolka det - mha socionomer - och slita barnen från föräldrarna? Jag tillstår att jag inte vet riktigt hur det går till. Små barn döms inte i domstol. Men samtidigt ska de ju inte skickas till fosterhem, och proklameras som skyldiga på presskonferens, om de inte gjort något.

Denne passive åklagare "som litade helt och fullt på Sandberg", enligt dig, har haft en stor roll och inflytande - och därmed ansvar. Jag menar att han sluppit undan för lätt. Jag har iaf inte sett honom intervjuas i den här tv-serien.

Angående bevis och ljuga i kameran får jag försöka titta igen men det är klart att man inte får ljuga!

Som jag sa är jag inte helt insatt. Jag skrev tidigare att pojkarna varken erkänt eller förnekat. Fick några påpekanden om det. Vad de förnekat och inte förnekat när det begav sig har jag inte örnkoll på, de verkar förstå väldigt lite varför de får frågor. Men jag såg att en av pojkarna nu hade gått ut och sagt han nu inte kommer ihåg någonting om vad som hände när Kevin dog för att han är så trasig. Det var så jag menade. Att pojkarna handlats orätt mot, det står däremot klart och det är skönt att de får upprättelse. Ansvarsutkrävande sedan. Det är en soppa och jag tvivlar på att Sandberg kommer att få något ansvar utkrävt annat än att hans ära och heder tas ifrån honom. Men kanske borde man inte stoppa där utan ta en titt på åklagaren också. Och kanske barnpsykologerna också. Förhörarna ställer upp och är självkritiska. Visst behöver barn tid på sig och att de pratar sitt eget språk, men vetenskapen om förträngda minnen, som det hittills tillämpats på sina håll, behöver skjutas i sank på ett vetenskapligt plan och förbjudas helt i rättsliga sammanhang.

Jag kan utan att tveka garantera att de här pojkarna har inte gjort någonting. Det är mycket problematiskt att utföra barnförhör och det visar historien med bland annat pedofilfall oftast kopplat till förskolor. Barnen kommer att göra förhören till en lek och de kommer att hitta på saker, de är också känsliga för vad de vuxna förhörsledarna vill att de skall göra och kommer att försöka tillfredställa dem.

Jag har själv i mina universitetsstudier gått igenom åtaliga fall där små barn har intervjuats med ledande frågor och resultatet brukar bli erkännande och anklagande hit och dit. I de aktuella fallet är det tom förvånande att barnen säger emot poliserna när de (förhörsledarna) beskriver händelseförloppet så som det gör och barnen faktiskt inte erkänner. Det är ett mycket tydligt nekande. Det är snarare ovanligt och det skall betonas att så illa som de här poliserna har hanterat de här förhören är dåligt tom om man jämför med andra skräckexempel inom barnförhör. De verkar har drabbats av någon kollektiv kollaps troligtvis pressade av Sandberg som sedan så klart inte vill att förhören skall granskas då han inser att de är undermåliga.

Sen så kommer mystiska erkännande från Robin som inte filmats vilket måste anses vara grovt tjänstefel att det används. Med tidigare förhör från denna Sandberg i åtanke så kan man mycket väl tänka sig hur dessa "förhör" såg ut.. och jag är inte ens säker på att han fick ett erkännande från femåringen. Att ens agera så mot en femåring är ju absurt om man vet på vilken nivå en femåring ligger vilket Sandberg tydligen inte vet, han beteer sig i det videofilmade förhöret som det vore en vuxen som dolde något. Otroligt dåligt.

När det gäller varför barnen överhuvudtaget är misstänkta så är min uppfattning att de polisen har mot dem är föräldrarna och vad de säger. Detta får också anses tveksamt då den informationen kommer fram säkerligen med ledande och pressande frågor när föräldrarna är inlagda på psyk.

Det är oavsett det lite konstigt agerande av föräldrarna det är ett ok det får bära antar jag.

Jag blir mycket trött när jag hör den där Sven Cristiansson som är en riktig pajas uttala sig i media om hur han blir uthängd av just media. Han tar inget ansvar i vad han håller på med och skyller det hela på att utredningen från polisens håll visade på att barnen hade mördat Kevin och de var bara erkännande som skulle komma fram. Hade Sven varit någorlunda proffessionell så hade han ändå bemött ärendet på samma sätt som man gör med alla sådana fall. Man använder sig av öppna frågor och väntar tills barnen kommer fram till brottet. Någon annan väg finns inte att tillgå. Docktramset är pinsamt och blir bara en lek för den stackars killen. Ingenting han säger styrker heller något brott utan pekar på helt andra händelse förlopp och även plats än vad som skulle vara fysiskt möjligt.
Senast redigerad av Burgundi 2017-05-19 kl. 14:44.
Citera
2017-05-19, 14:44
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Tycker inte ens det skall diskuteras, det finns inga som helst bevis till att Christian skulle ha använt droger. Det är varken relevant och sanningshalten i det är obefintligt med tanke vem det är som kom med påståendet.
Helt rätt, eventuellt narkotikaanvändande har inte ett dyft med saken att göra, inte ett smack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in