Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Nej, det hade de stackarna inte under hela den plågsamma resan. Det enda "stödet" de fick ibland var att de fick ha sin mamma/styvmamma med på förhöret. Och det har vi ju sett nu med egna ögon hur mycket stöd det var för pojkarna..
Dessa pojkar har misshandlats å det grövsta och det är ett Guds under att de inte ha blivit knarkare/supit ihjäl sig/blivit tungt kriminella. Det måste ändå betyda att pojkarna har ett starkt inre trots att de själva kanske inte ha varit medvetna om det.
Pojkarna var ju de som stod pall trots den massiva attacken från flera håll. De hade ingen att ty sig till och de hade ingen på sin sida - som jag ser det hela. De vuxna som gav dem sitt stöd var ju själva psykiska labila. Dessutom försökte de "samarbeta med polisen" så mycket de bara kunde.
Det riktigt äckliga som jag upplever är Ingrid Harryssons sätt att lik en häxa nästla sig in hos pojkarna som deras vän och förtrogna. För att sedan kunna dra mattan under deras fötter.
En fullt normal reaktion från pojkarnas sida skulle ha varit att de hade blivit aggressiva. Men de blev ledsna istället.
Mycket klokt och bra skrivet.
Pojkarna var fantastiskt starka och ståndaktiga, dessa tortyrförhör bör ha fått vilken terrorist som helst att bryta samman och erkänna i princip vad som helst. Men det gjorde de aldrig! Halva tveksamma medgivanden som i nästa mening togs tillbaka, till förhörsledarens tydliga missnöje; "Men nyss sa du ju att din bror höll i pinnen!" etc. Pojken: -"Näej, det var inte han..."osv.
De var helt utlämnade under förhören, inget juridiskt ombud, ingen socialassistent. Bara ibland en förälder, som naivt godtroget stod på förhörsledarens sida
mot sina barn, "Nej men svara nu på frågan!"
"Se mig i ögonen!" säger sträng farbror -iklädd sin imponerande polisuniform (skandal!). Femåringen är livrädd, fladdrar med armar och ben och grimaserar okontrollerat medan han blinkande ser polismannen i ögonen. Men han "erkänner" inte. Han har nämligen ingenting att erkänna.
Föräldrarna fick bara vara med ibland, och det hemska är att de användes mot barnen i utpressningssyfte. Pojken säger med svag röst: "Jag vill att mamma ska komma, jag vill viska något till henne", och förhörsledarnas svar (då var de två vuxna poliser mot lillkillen: "Ja mamma kan komma, men då gör vi en deal, du får viska till mamma, och så berättar du sen för mig! (= beskriver och erkänner mordet).
Oerhört skamligt, jag vill gråta över de här små killarna.