2017-05-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magsnusarn
Gällande Wersäll (som inte tagit del av förundersökningen) är det inte polisen som bestämmer om det blir bevistalan (väldigt ovanligt) utan det är det chefsåklagaren som gör så den kritiken kan inte ges till Sandberg.

Kritisera gärna förhören och säg att de var dåliga, bristfälliga eller värdelösa men det som jag tycker är intressant är resonemanget att bara för att SVT har gjort en dokumentär om en bristfällig förundersökningen så är bröderna oskyldiga?

Om du skulle mörda någon och den förundersökning som görs inte kan koppla dig till mordet, så betyder det att du inte begått mordet?

Nej men rimligtvis borde avsaknaden av tekniska bevis, erkännande, och det faktum att pojkarna pressades och var barn (ja, barn fantiserar och ljuger för att göra andra nöjda, men ändå erkände de aldrig och hittade på massor av olika historier) och det faktum att förhörsledaren berättade vad som hänt Kevin och frågade om det de ville höra göra att de kan anses oskyldiga!

Alltså, spelar inte fakta roll alls idag!? Precis sådana som dig och RS, SÅC mfl som gör såna här rättskandaler möjliga! Ni vill ha en syndabock, och nöjer er inte förrän ni hittat en trots att ALLT (ja allt!) pekar på att det inte var dem. Glömmer du att Robin var 5 år? Hela utpekandet bygger på att en 5-åring pekat ut sin storebror, under de enda förhör som inte filmades. Jag själv minns när jag var liten på dagis och blev anklagad för saker och fröknarna lät mig sitta i ett rum själv tills jag berättade vad som hänt. Jag blåljög för att få komma ut och leka- som 5 år gammal förstår man inte konsekvenser. Tänk då att sitta i nästan 5 timmar!! Förhör 15 ggr! Och ändå nekar de gång på gång och man ser hur de liksom inte förstår alls när förhörsledaren berättar vad som hänt Kevin. Den lille pojken är inte alls traumatiserad. Den äldre blir traumatiserad av förhörsledarna, inte av utfört mord, förhörsledarna berättar för en 7-åring om mordet på deras vän. Och dessutom nekas han tröst av sin mamma. Han får inte gå ut ur rummet förrän de hört det de vill, och berättar för 7-åringen att han inte får träffa sin mamma förrän han berättat. Trots detta nekar han/ ger motstridiga uppgifter för att ta sig ur situationen.

Förstår du inte ens det, och du tycker att Detta faktum väger över alla andra faktum- så är du en ren idiot. Ingen idé att diskutera. Jag var öppet inställd från början, men nu är jag helt säker på att det inte var dem. Har även tagit del av det mesta material som finns att hitta om utredningen.

Jag lider både med dem och Kevins familj som inte heller fått rättvisa. äntligen kom brödernas upprättelse, och bevisligen är 99% övertygade om att bröderna är oskyldiga (ÄVEN på Flashback!) efter dokumentären... ni väntar bara Kevins familjs upprättelse, att få reda på sanningen.
Senast redigerad av thelybingen 2017-05-19 kl. 14:54.
Citera
2017-05-19, 14:54
Medlem
Den där kärringen till förhörare (Harrysson?) borde SÅC sätta klorna i. Mkt mindes hon men inte att det var hon som berättade för pojkarna om märket på K s hals.. Det var som bortblåst. Så käre minmesexpert eller vad fan du titulera dej som. Kör HÅRT 🥊🥊🥊
Citera
2017-05-19, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Helt rätt, eventuellt narkotikaanvändande har inte ett dyft med saken att göra, inte ett smack.
Snarare en orsak av vad de gått och bärt på i 19 år. Inte konstigt att de inte blivit totalt tokiga..
Citera
2017-05-19, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Du är sjuk, allvarligt talat, vid det här laget är det uppenbart att något inte står rätt till i det hela och att du bör kallas till förhör snarast.

Din smutskastning är inte normal, du har i fler än 200 inlägg, varav en rejäl del av dessa har blivit raderade, ljugit, förvrängt och konspirerat mot familjen. Din agenda är solklar och orimlig för någon som inte har med detta att göra. Du har till och med gått så långt att du har konspirerat mot pappan i familjen och anklagat honom för en delaktighet i mordet.

Du har f.ö nämnt den äldre broderns dom 20 gånger nu, det var dessutom inte "våldtäkt mot barn" utan "försök till våldtäkt mot barn", ett fullbordat samlag ägde aldrig rum. Tjejen var 13 månader ifrån att vara "byxmyndig" och deras intima stund skedde frivilligt.

Det har inte med denna dom att göra, det är även komiskt att du om och om igen nämner domen då du inte har något som helst att tillägga till själva tråden och fallet i fråga.

Mycket väl skrivet! Du förmedlar mina tankar! Tack för det!!

Salzsalino borde egentligen inte bemötas men attans så svårt att låta bli. Han har helt klart en agenda för allt dravel och upprepningar i tråden.
Citera
2017-05-19, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Jag kan utan att tveka garantera att de här pojkarna har inte gjort någonting. Det är mycket problematiskt att utföra barnförhör och det visar historien med bland annat pedofilfall oftast kopplat till förskolor. Barnen kommer att göra förhören till en lek och de kommer att hitta på saker, de är också känsliga för vad de vuxna förhörsledarna vill att de skall göra och kommer att försöka tillfredställa dem.

Jag har själv i mina universitetsstudier gått igenom åtaliga fall där små barn har intervjuats med ledande frågor och resultatet brukar bli erkännande och anklagande hit och dit. I de aktuella fallet är det tom förvånande att barnen säger emot poliserna när de (förhörsledarna) beskriver händelseförloppet så som det gör och barnen faktiskt inte erkänner. Det är ett mycket tydligt nekande. Det är snarare ovanligt och det skall betonas att så illa som de här poliserna har hanterat de här förhören är dåligt tom om man jämför med andra skräckexempel inom barnförhör. De verkar har drabbats av någon kollektiv kollaps troligtvis pressade av Sandberg som sedan så klart inte vill att förhören skall granskas då han inser att de är undermåliga.

Sen så kommer mystiska erkännande från Robin som inte filmats vilket måste anses vara grovt tjänstefel att det används. Med tidigare förhör från denna Sandberg i åtanke så kan man mycket väl tänka sig hur dessa "förhör" såg ut.. och jag är inte ens säker på att han fick ett erkännande från femåringen. Att ens agera så mot en femåring är ju absurt om man vet på vilken nivå en femåring ligger vilket Sandberg tydligen inte vet, han beteer sig i det videofilmade förhöret som det vore en vuxen som dolde något. Otroligt dåligt.

När det gäller varför barnen överhuvudtaget är misstänkta så är min uppfattning att de polisen har mot dem är föräldrarna och vad de säger. Detta får också anses tveksamt då den informationen kommer fram säkerligen med ledande och pressande frågor när föräldrarna är inlagda på psyk.

Det är oavsett det lite konstigt agerande av föräldrarna det är ett ok det får bära antar jag.

Jag blir mycket trött när jag hör den där Sven Cristiansson som är en riktig pajas uttala sig i media om hur han blir uthängd av just media. Han tar inget ansvar i vad han håller på med och skyller det hela på att utredningen från polisens håll visade på att barnen hade mördat Kevin och de var bara erkännande som skulle komma fram. Hade Sven varit någorlunda proffessionell så hade han ändå bemött ärendet på samma sätt som man gör med alla sådana fall. Man använder sig av öppna frågor och väntar tills barnen kommer fram till brottet. Någon annan väg finns inte att tillgå. Docktramset är pinsamt och blir bara en lek för den stackars killen. Ingenting han säger styrker heller något brott utan pekar på helt andra händelse förlopp och även plats än vad som skulle vara fysiskt möjligt.

Håller med fullständigt! SÅC skjuter sig själv totalt i foten genom att gå ut och vara defensiv och gråta ut i media, han tycker att sin egen heder och karaktär går före 2 barns oskuld. En grundläggande del av vetenskapen, och det området han forskar och är verksam inom, handlar om att kritiskt granska sitt eget arbete, väga in alternativ till sina slutsatser och återigen vara självkritisk, men detta är det enda han inte gör. Jävla ä**** rent ut sagt. Det enda han ville åt var ära, och att pojkarna utpekades skulle ge honom detta eftersom han var delaktig i att peka ut dem som skyldiga.

Nej han har tillsammans med andra begått ett övergrepp mot såväl pojkarna och deras familj, Kevins familj, samhället, vetenskapen och forskningen, rättsväsendet och förtroendet för myndigheter
Citera
2017-05-19, 15:08
Medlem
Jag anser att det här fallet har inslag av värre hantering än Qvick av det jag har sett. Qvick hade ivarje fall erkänt och var en person som skulle kunna begå brott. I det här fallet fantiserar polisen pressade av att lösa brottet ihop en historia med något så ovanlig som mycket unga barn som mördar. Dessa barn tror jag är ganska långt ifrån de mördare som barn som mördar andra barn i de få fall som man känner till tex ett uppmärksammat fall i England. Rent psykologiskt finner jag det mycket otroligt att dessa barn skulle ha gjort någonting.

Men det som är det värsta är ju förhören som är inte bara dåliga utan rent kriminella. Man får ingenting utav förhören och det man får tyder starkt på motsatsen. Man pusslar ihop saker så att det skall passa in i ett mycket osannolikt scenario och sen ställer ledande frågor och pressar barnen för att få svar.

Media måste göra sitt jobb och inte låta Sandberg och Christiansson komma undan med det här.
Citera
2017-05-19, 15:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nej, det hade de stackarna inte under hela den plågsamma resan. Det enda "stödet" de fick ibland var att de fick ha sin mamma/styvmamma med på förhöret. Och det har vi ju sett nu med egna ögon hur mycket stöd det var för pojkarna..

Dessa pojkar har misshandlats å det grövsta och det är ett Guds under att de inte ha blivit knarkare/supit ihjäl sig/blivit tungt kriminella. Det måste ändå betyda att pojkarna har ett starkt inre trots att de själva kanske inte ha varit medvetna om det.

Pojkarna var ju de som stod pall trots den massiva attacken från flera håll. De hade ingen att ty sig till och de hade ingen på sin sida - som jag ser det hela. De vuxna som gav dem sitt stöd var ju själva psykiska labila. Dessutom försökte de "samarbeta med polisen" så mycket de bara kunde.

Det riktigt äckliga som jag upplever är Ingrid Harryssons sätt att lik en häxa nästla sig in hos pojkarna som deras vän och förtrogna. För att sedan kunna dra mattan under deras fötter.

En fullt normal reaktion från pojkarnas sida skulle ha varit att de hade blivit aggressiva. Men de blev ledsna istället.

Att dessa pojkar inte blivit totalt samhällsfrånvända och out-laws är snarast förvånande!

En person i polisuniform som används för att skrämma en fem-åring! Han tar tag i Christian och med myndig stämma ber kontapeln honom om ögonkontakt för att säga sanningen!
En fem-åring kan få sömnstörningar av mindre! Och inte är man bättre mot sju-åringen!

Att dessa två idag unga män inte hatar hela samhället, polisen och rättsväsendet är nästan märkligt.
De är så här man knäcker förtroendet för vad som rätt och fel hos barn som växer upp!
Citera
2017-05-19, 15:18
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leo293
Såg psykopaten och lögnaren Sven Åke Christiansson, professor i psykiatri medverka i SVT, psykiatrins svar på Paolo Macchiarini med sina teorier om förträngda minnen vilket saknar vetenskaplig grund, inte förvånande att detta stolpskott är inblandad i förhören med de två små barnen på 5 och 7 år.
Den mannen borde åtalas för grovt tjänstefel och bannas för all framtid för sin inblandning i detta och i att Thomas Quick blev dömd för 8 mord, då gjordes rekonstruktioner av de förträngda minnena med dockor så även i Kevin fallet.

Han kör ju den vanliga gamla valsen när man blir påkommen med något som kan ifrågasättas. Han hade egentligen inget med saken att göra annat än som perifer konsult och blev det några fel så var det självklart inte hans fel, ganska väntat.

Citat:
Ursprungligen postat av ShadowStepz
Så du ljuger t.om.. Det är försök till våldtäkt, inte våldtäkt. Och tjejen var tonåring.. Jag får känslan av att du har något med mordet att göra, och försöker smutskasta de oskyldiga bröderna. Nervös?

Dessutom blir det enligt lag och praxis "försök" till våldtäkt enbart för att hon var under 15 eftersom man räknas som barn då och inte själv kan bestämma om man vill ha sex. Det var ju inte så att han slet in henne i en buske och försökte trycka henne. Hon var enligt hennes egen utsago med på det men av olika skäl funkade det inte.
Ja, det var dåligt omdöme från hans sida men det har inte ett skit med det här fallet att göra.
Senast redigerad av konstapel 2017-05-19 kl. 15:24.
Citera
2017-05-19, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Det enda vi vet säkert är att han är dömd för våldtäkt mot barn.

Det var frivilligt från båda parter, något samlag genomfördes inte ens och tjejen ville fortsätta ha kontakt. Hon var bara minderårig.

Kommer att fortsätta nämna det varje gång du tar upp det, för killarnas skull.

Du vet nämligen mycket väl att C inte har våldtagit ett barn i den bemärkelse som läsaren får intrycket av i ditt inlägg.

Hoppas som sagt innerligt att utredningen tittar närmare på dig.
Senast redigerad av f1refly 2017-05-19 kl. 15:27.
Citera
2017-05-19, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Göran Lambertz har i detta skede ingen som helst trovärdighet, han har varit delaktig i den största rättsskandalen i modern svensk tid.

Det är även komiskt när Sandberg, SÅC och Lambertz hävdar pojkarnas skyldighet genom mycket specifika kommentarer från pojkarna och deras familj. I vissa fall stämmer de inte ens så som pappans dagbok, eller de s.k erkännandena som skedde i samband med att Sandberg satt själv med pojkarna och där förhören inte filmades. Eller de mycket obetydliga kommentarerna om att Christian skulle ha varit blöt, något som först framkom efter att de hade pressat en mycket svag styvmoder och när hon varken kunde avgöra det ena eller det andra.

Lambertz kommentar om "skriftliga bevisningarna" påminner mycket om "teckningen" som SÅC påstod att Christian hade ritat samma dag som det påstådda mordet. När SÅC fick frågan om han hade sett teckning sa han:

"ja... den finns.. ehh.. ehhh.. den finns i utredningen där pappan har försökt att rita ungefär senare då hur Christian ritar"

Pappans anteckning som SÅC refererar till skedde när pappan låg på psyket, veckor efter påstådda mordet och när han ungefär hade fått höra hur mordet gick till. Lambertz idioti håller samma låga nivå.

Ja Lambertz och SÅCs "debattartikel" i DN (http://www.dn.se/debatt/dn-och-svt-hardvinklar-om-bevislaget-i-kevinfallet/) faller ju för övrigt på sin egen orimlighet. Jag förstår att dom slåss med näbbar och klor och är beredda att kliva över lik för att på något sätt försöka behålla något endaste uns av den trovärdighet dom tidigare åtnjutit - det är ju ändå två personer som promenerat runt genom livet och själva varit fullständigt övertygade om deras egen överlägsenhet och skärpa inom sitt respektive område.

Omman bortser från Lambertz och SÅCs förvånansvärt svamliga och urvattnade resonemang som mestadels handlar om Quick och andra fall så kan man inte dra andra slutsatser att om det här är det enda herrarna har att komma med om Kevin-fallet (alltså att i möjligaste mån undvika att bemöta den kritiken utan istället ägna sig åt FUD för STT försöks avleda uppmärksamheten med att försöka styra över diskussionen till någonting annat) är *extremt* tunt.

Så här säger de bland annat:
"Och några av dessa förhör kan absolut kritiseras, man måste vara utomordentligt varsam när man förhör små barn, dels genom att vara lyhörd för om barnet inte vill medverka, dels att undvika ledande och suggestiva frågor. Men det berättigar naturligtvis inte till slutsatsen att pojkarna utsattes för ett justitiemord när åklagaren till sist lade ner förundersökningen på den grunden att han ansåg att händelse-förloppet hade klarlagts då Kevin miste livet."

OK, men om det nu fanns så många andra graverande bevis, varför kände man ändå att man behövde förhöra en femåring och en sjuåring en sista gång i flera timmar? Att sedan åklagaren lägger ner förundersökningen beror inte det på att han endast fått serverat ett kondensat från utredaren, alltså i princip en partsinlaga att ta ställning till?
Citera
2017-05-19, 15:32
Medlem
dialektikers avatar
Lambertz i DN http://www.dn.se/debatt/dn-och-svt-hardvinklar-om-bevislaget-i-kevinfallet/?forceScript=1&variantType=large "DN och SVT hårdvinklar bevisläget i Kevinfallet" rubrik

Citat från artikeln:
"Nu har Dagens Nyheter och SVT kastat sig över ärendet med 4-årige Kevins död. Man har hårdvinklat informationen om bevisläget och inriktat uppmärksamheten på förhören med de båda misstänkta pojkarna. Och några av dessa förhör kan absolut kritiseras, man måste vara utomordentligt varsam när man förhör små barn, dels genom att vara lyhörd för om barnet inte vill medverka, dels att undvika ledande och suggestiva frågor."

(Där medgiver han att man måste vara varsam i förhör med barn.)

Citat:
"Men det berättigar naturligtvis inte till slutsatsen att pojkarna utsattes för ett justitiemord när åklagaren till sist lade ner förundersökningen på den grunden att han ansåg att händelse-förloppet hade klarlagts då Kevin miste livet."

(Här håller alltså Lambertz inte med om att pojkarna utsatts för justitiemord för att fallet/förundersökningen, lades ner.)

Vidare säger han, Citat:
"En annan sak är att det kunde ha varit bra att föra en så kallad bevistalan i domstol, för att säkrare klargöra om misstankarna om hur Kevin dödades var riktiga. Men antagligen bedömde åklagaren att saken var så klar att detta inte behövdes. Och i så fall kanske det var riktigt och hänsynsfullt att inte utsätta pojkarna för den processen."

(Här värnar alltså Lambertz om pojkarnas bästa då man inte utsatte pojkarna för en bevistalan med den process det skulle medföra.)

Kommentarer på de här Lambertz åsikt?
Senast redigerad av dialektiker 2017-05-19 kl. 15:50.
Citera
2017-05-19, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Alltså den artikeln är obegripligt dålig, detta t ex:
"Kevins mamma och hans storasyster bodde nära varandra så han cyklade mycket i området och ibland till hans mormor och morfar som bodde i närheten."

Man undrar om det är journalisten som inte kan sätta två ord eller tankar efter varandra, eller FH, eller en kombination - för att lyckas skapa denna mening.
Kevins storasyster bodde ingenstans annat än hos mamma TH pga 8 år gammal.
FH:s storasyster ÄR Kevins mamma, och hon bodde inte granne med sig själv.
What the actual fuck.
Den där meningen i Arvika Nyheter fastnade jag också på, men det är å andra sidan inte ovanligt att hitta syftningsfel o annat i denna lokaltidning. Men då jag vridit och vänt på den ett tag tänkte jag det kunde menas såhär: Kevins mamma ( intervjupersonen Fredriks syster Teres) och Fredriks andra syster ( i texten hans storasyster, underförstått intervjupersonens storasyster)
Sedan fortsätter meningen och fortsättningsvis syftar då "hans" till Kevin.

Denna tolkning under förutsättning att Fredrik har ytterligare en syster, dvs moster till Kevin isåfall.
Men detta kan ju alias Nerstuga kanske berätta för oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in