2017-05-15, 09:00
  #1897
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är det något särskild, du anser att jag inte "förstår"?

För jag "förstår" ju tydligen, att förespråkarna av filosofisk idealism användar självutnämnd auktoritet för att pseudo-belägga sina sinsemellan lita olika a priori-premisser.
Nej. Det är något du hittat på själv. Du förstår verkligen inte. Det har förklarats hur många gånger som helst.
Citera
2017-05-15, 09:15
  #1898
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För jag "förstår" ju tydligen, att förespråkarna av filosofisk idealism användar självutnämnd auktoritet för att pseudo-belägga sina sinsemellan lita olika a priori-premisser.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej. Det är något du hittat på själv.

Inte alls.

Introduktionen av självutnämnde förmågor (som t.ex. överlägsen intelligens eller innehav av transcendent kunskap) som epistemisk pseudo-underlag är inget jag har hittat på.
Citera
2017-05-15, 14:01
  #1899
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inte alls.

Introduktionen av självutnämnde förmågor (som t.ex. överlägsen intelligens eller innehav av transcendent kunskap) som epistemisk pseudo-underlag är inget jag har hittat på.
Nu är du ju inne på personangrepp. Sluta direkt med det.
Det är ingen som pratar om förmågor och grejer. Det är något du hittat på. Om inte ska du länka till bevis. Jag kommer anmäla det här.

Du har inte visat alls att du förstår idealismens filosofi, trots förklaringarna med matematiskt tänkande och abstraktioner. Du svarar som en omogen om du tror att abstrakt tänkande är det samma som fantasier och att matematik är att räkna äpplen. Du förstår inte ens att matematik är icke-empiriskt.
Citera
2017-05-15, 14:50
  #1900
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Introduktionen av självutnämnde förmågor (som t.ex. överlägsen intelligens eller innehav av transcendent kunskap) som epistemisk pseudo-underlag är inget jag har hittat på.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nu är du ju inne på personangrepp. Sluta direkt med det.

Citat:
Det är ingen som pratar om förmågor och grejer.

Jodå.

Citat:
Det är något du hittat på.

Nej.

Citat:
Om inte ska du länka till bevis.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det anda jag vill med det här är att det ska framgå ATT det finns ett rationalistisk synsätt som är berättigat.


Citat:
Det är inte alla (ganska få) som vet om det.

Citat:
Du har inte visat alls att du förstår idealismens filosofi,

Det kanske inte finns så värst mycket att "förstå" i din version av den.

Citat:
Du svarar som en omogen

Där ser du: Självutnämnd auktoritet.

Citat:
om du tror att abstrakt tänkande är det samma som fantasier

Har jag inte sagt.

Citat:
och att matematik är att räkna äpplen.

Däremot HAR jag sagt, att empiri ingår i underlaget för att kunne skapa matematik. (1)

Citat:
Du förstår inte ens att matematik är icke-empiriskt.

Se (1).
Citera
2017-05-15, 16:42
  #1901
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jodå.
Länkar?
Citera
2017-05-19, 00:38
  #1902
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Däremot HAR jag sagt, att empiri ingår i underlaget för att kunne skapa matematik.

Då har du sagt fel, matematik skapas inte, matematik upptäcks.
Citera
2017-05-19, 04:45
  #1903
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toduah
Då har du sagt fel, matematik skapas inte, matematik upptäcks.

Visst skapas matematik ... som en beskrivande metodologi.
Citera
2017-05-19, 11:27
  #1904
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst skapas matematik ... som en beskrivande metodologi.

Matematik nedtecknas efter att den har upptäckts och (delvis) förståtts, även om putte och pelle hade velat att 2+2 skulle vara 3 så är det inte så.
Citera
2017-05-19, 12:19
  #1905
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toduah
Matematik nedtecknas efter att den har upptäckts och (delvis) förståtts, även om putte och pelle hade velat att 2+2 skulle vara 3 så är det inte så.

Japp; men matematik är fortfarande en beskrivnings-metodologi ... oavsett den kausalitet och/eller diskrethet som finna i "verkligheten".
Citera
2017-05-19, 12:40
  #1906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp; men matematik är fortfarande en beskrivnings-metodologi ... oavsett den kausalitet och/eller diskrethet som finna i "verkligheten".

Den skapas fortfarande inte, den är absolut.
Citera
2017-05-19, 12:42
  #1907
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toduah
Den skapas fortfarande inte, den är absolut.

FINNS det öht "absoluthet"?
Citera
2017-05-19, 13:27
  #1908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
FINNS det öht "absoluthet"?

Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in