2017-05-19, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Jag återberättar bara vad mormorn säger och ja, morfarn var med henne också och letade, men jag orkade inte skriva ut det.

Har det framkommit någonstans var systern var och vad mamman gjorde under eftermiddag och kväll? tro? Okej om mamman satt hemma och ugglade (nej, inte egentligen, när ungen springer lös ute), men systern? Det var kanonväder för ovanlighetens skull och "alla" andra barn verkar ha varit ute och lekt, badat, sparkat boll osv, men var är Kevins syster?
I hjelmgrens rapport nr 2, den om hur myndigheter samarbetar, vill jag minnas att det står attmamman var hemma och städade, sista dagen på sommarlovet och storasyster ska till skolan.
Citera
2017-05-19, 00:10
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Tror Lambertz och SÅC själva satte spiken i sin egen dubbelkista genom sin drapa på DN debatt i kväll. Länge sedan jag såg maken till så lealöst svammel från två högt uppsatta ämbetsmän.

Dock helfestligt att dom inte kan låta bli att dra in Quickfallet och hävda att resningarna, sedermera frikännandena, bara var ett missförstånd och att han ändå är skyldig, trots avsaknad av bevisning. Dom framstår som komplett jävla galna.

En genomgående trend är att de, eller någon annan för den delen, överhuvudtaget inte kan svara på en väldigt enkel fråga: Vad talar emot DJs linje? De kan inte, försöker inte ens.

Och varför ger sig alltid sekten runt SÅC in i sådana här diskussioner trots att de egentligen inte har någon insyn i frågan? Vad vet Lambertz om både Kevin och psykologi? Vad kan Stenius?
Citera
2017-05-19, 00:13
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Nja... vi vet ju att ett antal pedofiler kartlades och att flera äldre barn utreddes. Vore intressant att se kartläggningen och veta vilka fler som fanns i närheten vid tiden för brottet.

En mamma skrev tidigare idag i tråden att hon skulle ha fått sina barn att ljuga/hålla tyst om de skulle ha befunnit sig i närheten av brottsplatsen. Kan det vara fler som har falska alibi?

Mycket!

En mamma? Det har jag missat... skummade bra jävla många sidor med trollerier förut, kanske var där.
Var hon Dotteviksbo vid tidpunkten eller bara random person med åsikt?
Enligt Rolf ljög ju exakt alla, utom Robin då, så vem vet. Det är väl troligt att vissa ljuger för polisen i ett socialt utsatt område, men för ett sådant allvarligt brott - då måste det ju vara ordentligt trasigt i huvudet om man som förälder skyddar sitt barn, tänker jag. Men å andra sidan, kanske är det rimligt att den förmodligen inte superfriska ungen (?) som gjort det, har något att brås på s a s, arv eller miljö, have your pick.
Citera
2017-05-19, 00:17
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Mycket!

En mamma? Det har jag missat... skummade bra jävla många sidor med trollerier förut, kanske var där.
Var hon Dotteviksbo vid tidpunkten eller bara random person med åsikt?
Enligt Rolf ljög ju exakt alla, utom Robin då, så vem vet. Det är väl troligt att vissa ljuger för polisen i ett socialt utsatt område, men för ett sådant allvarligt brott - då måste det ju vara ordentligt trasigt i huvudet om man som förälder skyddar sitt barn, tänker jag. Men å andra sidan, kanske är det rimligt att den förmodligen inte superfriska ungen (?) som gjort det, har något att brås på s a s, arv eller miljö, have your pick.

Även Robin ljög när han inte erkände. Vilket han ju aldrig gjorde, så RS fick hjälpa honom på traven genom att tala sanning i hans ställe.
Citera
2017-05-19, 00:19
Medlem
Enligt LUL så är det len ägre bevisgrad som krävs än vid fall där vuxna misstänkts vara gärningsmän.

Tycker att man ska vara försiktig med att döma polisen efter bara det som kommit från dokumentären. Fallet var det första av sin sort i svensk modern historia och Sandberg och andra poliser har sagt att reglerna gällande barnför (antal, tid, osv) bl.a. inte är anpassade för barn som begått grova brott utan är till för snatteri och liknande.

Som Arvikabo är jag övertygad om att de fick dit rätt gärningsmän. Kanske var fler inblandade också men jag litar mer på polisernas samlade intryck (1300 förhör av 482 personer) av förhör, det familjen sa i telefonsamtal med polisen och andra intryck som familjen gav än vad en SVT-reporter lyckats gräva fram i gamla papper från 1998.

Gällande de andra spåren så gjordes 30 av 1300!?! Förhör med pojkarna. 480 andra personer förhördes också så tror polisen utrett en hel del andra teorier också i sin jakt på sanningen.

#backaSandberg
Citera
2017-05-19, 00:22
Medlem
Ingen som vet anledningen till att familjen ska ha presskonferens? För att dan ska få spinna vidare på detta eller vad? Ologiskt
Citera
2017-05-19, 00:24
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magsnusarn
Enligt LUL så är det len ägre bevisgrad som krävs än vid fall där vuxna misstänkts vara gärningsmän.

Tycker att man ska vara försiktig med att döma polisen efter bara det som kommit från dokumentären. Fallet var det första av sin sort i svensk modern historia och Sandberg och andra poliser har sagt att reglerna gällande barnför (antal, tid, osv) bl.a. inte är anpassade för barn som begått grova brott utan är till för snatteri och liknande.

Som Arvikabo är jag övertygad om att de fick dit rätt gärningsmän. Kanske var fler inblandade också men jag litar mer på polisernas samlade intryck (1300 förhör av 482 personer) av förhör, det familjen sa i telefonsamtal med polisen och andra intryck som familjen gav än vad en SVT-reporter lyckats gräva fram i gamla papper från 1998.

Gällande de andra spåren så gjordes 30 av 1300!?! Förhör med pojkarna. 480 andra personer förhördes också så tror polisen utrett en hel del andra teorier också i sin jakt på sanningen.

#backaSandberg

Vad konkret talar emot DJs linje? Har du överhuvudtaget sett dokumentären?
Citera
2017-05-19, 00:33
Medlem
p.norths avatar
Citat:

#backaSandberg

Hur kan du vara så övertygad att det var bröderna? Blivit så trollbundna o hjärntvättade av R.S/CO. Du kan ju inte ha sett D.J dokumentären. Skulle gissa att du är en av dom 5% av svenska befolkningen som tro så. Medans den riktiga mördaren kanske är din granne.
Citera
2017-05-19, 00:38
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

#backaSandberg

Visst men Sandbergs befogenheter sträcker sig inte till att döma eller peka ut skyldig, så du har missat det väsentliga i rättsprocessen. Barn utan försvar som anses skäligen misstänkta ska först ha försvarare, och man ska också resonera om bevistalan. Sandberg kanske ansåg sig vara gud själv, men det finns domstolar som avgör vem som är skyldig. Lyckats gräva fram? Snälla du en hel förundersökning hade den här journalisten att tillgå. Alla förhör osv som då är giltiga för dom förhör som Sandberg hade som inte spelats in har inget som helst värde.

Här backar vi rättssäkerheten och rätten till ett försvar, och motsäger oss maktmissbruk och lögner. Mörkande av förhör som inte finns på band osv ska inte existerar i en förundersökning lika lite som en hokus pokus dåre som SÅC. Hot och mutor i form av att du måste berätta först innan du får träffa mamma. Det är ingen som ska bli utsatt för detta som dom här barnen fått göra i en svensk rättsprocess. Uppfattat!

Förhör som sker på psykiatrisk avdelning med person som är påverkade av narkotikaklassade sömnmedel ska inte användas som något bevis. Det är inget värde att snurra ihop vittnesmål och i en domstol hade det inte varit gångbart.
Senast redigerad av Moosky 2017-05-19 kl. 00:42.
Citera
2017-05-19, 00:40
Medlem
Beatass avatar
Citat:

#backaSandberg

Gräva fram i gamla papper?
Det var en konstig benämning på hela förundersökningen med bandade förhör.

Om du sett programmet och inte reagerat på lögner som uttalats av Sandberg så kanske din åsikt inte är så välgrundad.
En hemligstämplad utredning som Sandberg delat med sig av i diverse program och som inte resulterat i annat än att ytterligare utsätta barnen för spott och spe.

Tur för oss att inte du sitter i beslutsställning huruvida fallet skulle öppnas igen eller inte.

Önskar också att Sandberg kunde backa bandet. Det går tyvärr inte och familjerna behöver svar på om han pissat på dem eller inte.

Det är inte dagens Sandberg som behöver granskas. Det är den person han var under utredningen som han styrde med järnhand.
Citera
2017-05-19, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Att Sandberg skulle ha någon sorts allmänt gott anseende i Arvika efter sista avsnittet är ett sanslöst idiotiskt uttalande. Han ses som den kompletta riksidiot han är, liksom resten av Sverige ser honom.
Jag bor också i Arvika. Innan denna skandal uppdagades trodde väl de flesta att Sandberg kunde sitt jobb. Nu vet vi bättre. Det var väl så frågan menades, vad Arvikaborna har för åsikt om Sandberg. Sen hade han ju oturen bo i det sk Dahlinshuset som oturligt nog brann nyårsnatten 2015/16. Det han gjort bra vara att han hade sinnesnärvaro filma ett pågående guldsmedsrån, från sitt dåvarande lägenhetsfönster och innan hade sett rånarna reka. Innan dess ville han förbjuda Arvikafestivalen och det rådde väl delade meningar om klokheten i detta. Bl a
Citera
2017-05-19, 00:50
Medlem
hallogallos avatar
Förutsatt att bröderna är oskyldiga, vilket verkar vara ett faktum, så väcks såklart frågan om vem den verkliga mördaren är. Det börjar ju bli rätt många mördare som visar sig gå lösa efter att Christianson medverkat till att "lösa" fallen. Det är nog olustigt för många Arvikabor att tänka på att en barnamördare ostört kunna röra sig i Arvika under 20 års tid.

Jag kom att tänka på barnet som mördades vid sin förskola samma dag som Anna Lindh (2004). Det var i Arvika. En 5-årig flicka om jag minns rätt, men i övrigt minns jag inte mycket av fallet. Jag minns dock att en ung man senare dömdes för brottet, men vet inget om hans historia. Han var 24 när han mördade flickan, bör alltså varit kring 18 när Kevin mördades.

Bodde killen i Arvika under uppväxten? Hur ser hans historia ut?

Var Rolf Sandberg och/eller hans stolpskott till kollegor inblandad i utredningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in