2017-05-18, 22:15
Medlem
Wretch32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Largeone
Cobain var en larger then life personlighet hans genombrott hade kommit för eller senare med eller utan övriga samtida Seatlle band, här hade troligen band som Beatles, Black Flag, Pixes etc etc en större inverkan på Cobain än Seatlle scenen.
Snarare var det Nirvanas genombrott som gjorde det möjligt för Cornells magiska röst att nå ut till den stora massan värden över.

Knappast att Nirvana hade slagit lika hårt om dom ensamma hade kommit fram ur Grunget.
Där var inte bara Soundgarden delaktig utan även band som Pearl Jam, Alice In Chains m.fl.
Glöm inte att grunge var ett stort fenomen i början av 90-talet som inget band ensamt red på, därav nämns det alltid flera bland när grungen kommer på tal istället för enbart ett ensamt band.

Men nu slutar jag gärna "bråka" och håller istället mina tummar för att Eddie Vedder åtminstonde får fortsätta ett tag till!

Mvh
Citera
2017-05-18, 22:34
Medlem
Oakenshields avatar
Förbannat tragiskt. Superunknown var en del av soundtracket till sommaren 94 för mig. Head Down, Mailman... var inte lika förtjust i Audioslave men det kan ha mer med min aversion för RATM-gänget att göra än med Cornell.

Dessutom trist och meningslöst att Cobain bara måste dras upp hela tiden. Chris var Chris, vem fan bryr sig om hur han stod sig mot den där jävla Cobain, i synnerhet på dagen av hans bortgång??

With a broken neck lays my broken gift
Just like suicide
Citera
2017-05-18, 23:11
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Kan inte annat än instämma i allt du skriver!
Cobain har en kult runt sig, inte baserad på röst, lång karriär etc, utan på mer emo-baserade kriterier. Cornell var en gigant. Jag vill fortfarande inte tro att det är sant.
snarare baserat på den otroliga musik som cobain hann få ut sig under sitt korta liv
Citera
2017-05-18, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
En ganska obekant snubbe för mig. Har hört honom nämnas men mer vet jag inte. Jag är mest intresserad av självmordet och reaktionerna på det. Jag känner folk irl också som klandrar självmord med alla starka ord de känner till.

Vad dessa moralister inte verkar veta är att det krävs mycket för att begå självmord. Man upplever förmodligen ett lidande och en hopplöshet utan like. När folk väl tar självmord har de redan kämpat länge för att hålla upp skenet för nära och kära.

I stället för att klandra dem som tar självmord borde man satsa energi på förebyggande åtgärder om man nu tar det så allvarligt. Vad gör alla ni som ser allvarligt på självmord för att minska dem? Gör ni något alls? Om inte borde ni skämmas å det grövsta över att ni inte engagerar er i en för er så allvarlig sak.

Det är förövrigt lite komiskt att höra en självmordsklandrare. De blir så upp i varv i sitt hat. "De borde ha stryk", "Man borde kunna väcka upp dem och straffa dem för det lidande de orsakar". Ungefär så har en uttryckt det som jag känner.

Det finns bara ett sätt att förhålla sig till självmord och det är att känna sorg. Alla andra reaktioner är empatilösa och korkade. Det går inte att "vinna" över en som abdikerat. Det finns inget att hämnas. Det är bara erbarmligt att skrika ut sitt hat och kräva straff.
Word! Fast bortsett då från att jag mycket väl kände till Chris Cornell redan 1990 och älskade hans sång och musik. Han har gjort så mycket att jag klarar mig på det resten av livet. Tack för allt, vila i frid.
Citera
2017-05-18, 23:38
Medlem
Detta är så tråkigt.

Andrew Wood 24, 1990
Kurt Kobain 27, 1994
Layne Staley 34, 2002
Chris Cornell 52, 2017

Häng i nu Ed Ved!! Jag har aldrig sett någon supa på scen så som Eddie. Det bådar inte gott.
Citera
2017-05-19, 00:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierre33
Detta är så tråkigt.

Andrew Wood 24, 1990
Kurt Kobain 27, 1994
Layne Staley 34, 2002
Chris Cornell 52, 2017

Häng i nu Ed Ved!! Jag har aldrig sett någon supa på scen så som Eddie. Det bådar inte gott.
Påminner mig om Dennis Leary's gsmla skämt.

Dennis Leary: 'We have Stevie Ray Vaughn crashing down, and we CAN'T get Jon Bon Jovi in a helicopter!!!!! "GO IN THERE JON, THERE IS A FUCKING HAIRDRESSER IN THERE!!!!"'

On topic, jag läste att han hängde sig själv. Tragiskt. RIP Chris.
Citera
2017-05-19, 00:37
Medlem
swimmingpools avatar
Nån som har en aning om varför han tog sitt liv?
Citera
2017-05-19, 00:42
Medlem
snillet_1s avatar
Själv kommer jag att minnas Cornell för hans album Temple of the Dog med bandet av samma namn. En viktig platta för mig under gymnasieåren. Otroligt bra skiva.

https://www.youtube.com/watch?v=owSxtmX-YLg
Senast redigerad av snillet_1 2017-05-19 kl. 00:46.
Citera
2017-05-19, 01:56
Medlem
odditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierre33
Detta är så tråkigt.

Andrew Wood 24, 1990
Kurt Kobain 27, 1994
Layne Staley 34, 2002
Chris Cornell 52, 2017

Scott Weiland (48) - 2015
Citera
2017-05-19, 02:21
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddity
Scott Weiland (48) - 2015

Yepp, men Stone Temple Pilots var från San Diego och inte Seattle som banden alla på listan du kommenterade frontade...
Citera
2017-05-19, 02:58
Avslutad
Kanonsplening, radioinspelning tror jag, med Chris Cornell, en akustisk konsert inspelad i Stockholm 7/9 - 2006. Han bjuder på covers blandat med låtar från Audioslave, Temple Of The Dog och Soundgarden. Bara han, rösten och en akustisk gitarr.

https://www.youtube.com/watch?v=h3Qjk9LqDvw&t=2s
Senast redigerad av RobRoys 2017-05-19 kl. 03:09.
Citera
2017-05-19, 03:09
Medlem
Gillade aldrig hans röst, lät för skolad för min smak, men en jävel till låtskrivare var han. Say hello to heaven på repeat det senaste dygnet.

Bisarrt att det bara är Eddie kvar nu... han som egentligen var den mest troliga att stryka med back in the day innan Kurt snodde förstaplatsen.

Ok, Mark Lanegan är kvar men den mannen kan inte dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in