2017-05-18, 19:24
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Dan Josefsson sa ett par ggr i SVT Aktuellt 17/5 att pappa Weine nedtecknade sin beskrivning av mordet för att han inte fick träffa sina barn. Det är den ovanstående Josefsson syftar på alltså?

- Var socialen inne i en process om permanent omhändertagande innan polisutredningen var avslutad?

- Hade socialen där förbjudit kontakt mellan fadern och barnen? Eller är det Josefsson som slarvar med sina ord?

- Vilket datum gick bröderna från att vara vittnen till att kallas till förhör som misstänkta?

Anledningen till att jag frågar är för att jag undrar hur snabbt — och på vilken grund — socialtjänsten kunde dra igång åtgärder i sin utredning. Går det ihop?
- Eller är det polisen som "hotat" med socialen på falska grunder? Eller är det Josefsson som brer på för att få ihop sin dramaturgi?

Man förhör inte personer som ligger inne på psykiatrin med narkotikaklassade sömnmedel i kroppen.
Och man använder inte detta som några bevis om man inte är extrem idiot.
Anteckningen ska ha gjorts 2 månader efter det Sandberg påstår, så det är ord mot ord. Men i en domstol hade detta inte haft något värde.
Det gäller även Evas uppgifter från då hon också var påverkad och var inlagd på psyk.
Dessutom fick båda föräldrarna W/E även A enbart träffa barnen om dom liksom hade information att lämna, så där har man inte heller agerat korrekt.

Exakt datum vet inte jag utan det som finns är mer att dom hade uppgifter att lämna enligt familjen som ville hjälpa till. Polisen ville ha tips och föräldrarna kanske tyckte att R och C hade något av värde. När polisen sedan fick för sig att barnspåret var det man skulle gå på, så blev dom misstänkta för mord istället. Polis Sandberg låg pyrt till så han var tvingad att lösa mordet och det på bekostnad av en familj som kanske var tillräckligt svaga för att inte sätta sig emot.

Socialtjänsten är alltid aktiva vid minsta frågetecken och dom var särskilt aktiva kring dom barnen som hördes i utredningen och säkert i hela Dottevik. Så socialtjänsten har stor makt även utan tvångsmedel, och 1998 kanske dom hade ännu större makt än vad dom har i dag.
När barn hörs kan det finnas grund för att just socialtjänsten finns med.
Citera
2017-05-18, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Det är en blyg, skör och känslig 7-åring som precis fått huvudet fullproppat av hemska bilder av ett mördat barn och inte vilket barn som helst, utan en kompis. Han sörjer sin vän och förstår inte vad som hänt och är rädd inför det faktum att barn kan bli mördade överhuvudtaget. Nu befinner han sig på platsen där hans kompis nyligen blivit mördad och blir pressad av en okänd kvinna att berätta om något han vet inte stämmer. Han är ensam, rädd, utsatt och i chock efter att ha fått ta del av nya uppgifter om MORDET på hans fyraåriga kompis.

Och du tycker det är märkligt att han låser sig och blir inbunden? Verkar snarare "vara något" med dig, inte sjuåringen, som reagerade fullt normalt.

Hur vet du att han är blyg,skör och känslig? Känner du han? Att hans kompis (hans lillebrors kompis) har blivit mördad,ja,men förstår man vad det innebär i den åldern? Vet man ens vad "död" är?

Reagerade på hur han,glad och lekfull,klättrade i nått träd,visade var de brukade leka,SEN på bryggan låser sig.

Ja,det är nog "något" med mig. Jag kanske har förtränga minnen. Ska fråga SÅC.

Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Besynnerligt att ingen ifrågasatt detta tidigare. Varför just nu?
Har jag frågat tidigare. Varför har inte familjen tidigare anlitat advokat och begärt tillgång till all sekretess? Gjort allt i deras makt för att få killarna avskrivna.
Citera
2017-05-18, 19:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag vill påstå att bevistalan är så ovanligt [och var ännu ovanligare då] att socialnämndens ledamöter inte reflekterade över den möjligheten. Trots allt lyckades utredarna övertyga ett helt land om att det förhöll sig som de påstod. Till att börja med genom att beskriva det som en lek som gick överstyr.

Jo utredarna lyckades övertyga ett helt land om bröderna skuld 1998 fram till nu.

Tycker dock att det är lite anmärkningsvärt att det spred sig sådan "masspsykos" bland utredarna med insyn i förhör etc. Det var ingen som sa att kejsaren var naken, alla följde bara med RS och SÅC i deras teorier och vansinne.

Och ingen person verkar ha velat studera detta fall närmare, inte ens i studiesyfte och begärt ut FUP med förhör? Även sekretessbelagda fall kan man få dispens att forska i.

I 18 år har man gömt undan detta och de värsta bovarna SÅC och RS har varit så säkra på att sanningen låg djup begraven - så de har vågat ge ut böcker i ämnet, hålla föredrag och prata i radio - där RS till och med brer på och gör fallbeskrivningen mycket brutalare.

Det är boken "Flugornas herre" i verkligheten fast bland vuxna!
Citera
2017-05-18, 19:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Har jag frågat tidigare. Varför har inte familjen tidigare anlitat advokat och begärt tillgång till all sekretess? Gjort allt i deras makt för att få killarna avskrivna.

De visste inte vad de skulle tro. De fick bara samma information som alla andra och de inblandade myndigheterna var givetvis starkare än föräldrarna. De försökte bara bita ihop.
Citera
2017-05-18, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Men herregud, är folk helt slut i huvudet?

Ena stunden beklagar man sig över hur bräckligt förhör med barn är då de kan fantisera ihop lite vad som helst.

Sedan intervjuas en 10-åring som talar emot bröderna som gärningsmän, och då är allt garanterat sant och korrekt?

10-åringen hade ett uttalat ansvar över bröderna. Om de försvunnit under tiden, tror ni 10-åringen erkänner detta då och därmed erkänner att han brustit i sitt ansvarstagande? Att han talar sanning är ungefär lika säkert som att det kommer vara sol varje dag nästa vecka.

Benägenheten att tala sanning, om han nu tappat bort barnen för en stund, höjs ju inte av ett mord begåtts under samma tid...
Vilket förhör skulle denna berättelse ha lämnats i?

Det låter mer som ett konstruerad berättelse av polisen än något som barnen skulle sagt.
Citera
2017-05-18, 19:36
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Okej, det kommer ju inte att ske.

Vad menar du med med den sista meningen »datum som brottet uppdagas« och »när anmälan inkommer«? Hur skulle du applicera det i detta fall?

Sedan som jag skrev tidigare är tjänstefel inget som de drabbades advokat kan föra talan om. Det är arbetsgivaren som gör det. De drabbade får ställa sina anspråk mot myndigheten, inte mot de enskilda tjänsteutövarna.

Nej, det kommer säkerligen inte att ske. Det har jag heller aldrig påstått.

Ja, låt säga att Rolf begått ett brott här. Vi tar övergrepp mot barn som exempel. Det finns ju kollegor till honom som kan ha uppmärksammat att han begått det begångna brottet för 18 år sedan men som av olika anledningar inte har valt att göra en anmälan om övergrepp mot barn. Därför ska preskriptionstiden börja gälla från och med den dagen någon gör en anmälan.

Jag kan ge dig ett annat exempel:

Min mamma begick bedrägeri och urkundsförfalskning mot min lillebror. Hon beställde saker i hans namn, stal hans legitimation och gick sedan och hämtade ut varorna på lokala postombudet. Självklart utan att betala fakturorna som följde med varorna. Detta uppdagades inte förrän när han tre år senare flyttade hemifrån och diverse kravbrev började ramla in. Vid kontakt med dessa inkassobolag framkom att min lillebror hade skrivit under en hel del massa delgivningar som skickats på posten, det hade han inte. Mamma hade förfalskat hans underskrift. Vi gick till polisen men det tog två, nästan tre år innan polisen hade resurser nog att handlägga hans ärende. Brottet började utredas men när åklagaren skulle väcka åtal uppmärksammar hon att preskriptionstiden för brotten mamma hade begått redan hade passerat.

Med andra ord så hade min lillebror aldrig någon chans eftersom att han inte hade en aning om att brottet hade begåtts. Hade preskriptionstiden däremot börjat ticka när han uppmärksammade brottet och gjorde en anmälan så hade han åtminstone haft en chans.

För att besvara det sistnämnda så är jag helt på det klara med det. Men ett bra juridiskt ombud hade kanske kunnat bevisa att Rolf hade ett personligt uppsåt och en orsak till att sätta dit bröderna för mordet. Exempelvis för att själv klättra i karriären. Det kan knappast benämnas som tjänstefel.
Citera
2017-05-18, 19:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Ja och sådana drag hittar vi varje dag ute i den offentliga världen om än inte med samma allvarliga konsekvenser som här. Den som tror att den offentliga verksamheten är en god hand som smeker och den kommersiella verksamheten är en ond hand som slår, den har ingen riktig insikt i offentlig verksamhet eller så är den en del i systemet.
Citera
2017-05-18, 19:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Nej, det kommer säkerligen inte att ske. Det har jag heller aldrig påstått.

Ja, låt säga att Rolf begått ett brott här. Vi tar övergrepp mot barn som exempel. Det finns ju kollegor till honom som kan ha uppmärksammat att han begått det begångna brottet för 18 år sedan men som av olika anledningar inte har valt att göra en anmälan om övergrepp mot barn. Därför ska preskriptionstiden börja gälla från och med den dagen någon gör en anmälan.

Det är myndigheten som begår »brottet« och det sker när det händer.

Citat:
För att besvara det sistnämnda så är jag helt på det klara med det. Men ett bra juridiskt ombud hade kanske kunnat bevisa att Rolf hade ett personligt uppsåt och en orsak till att sätta dit bröderna för mordet. Exempelvis för att själv klättra i karriären. Det kan knappast benämnas som tjänstefel.

Nej, så kan man inte resonera. I tjänst är utövaren inte privatperson.
Citera
2017-05-18, 19:43
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo utredarna lyckades övertyga ett helt land om bröderna skuld 1998 fram till nu.

Tycker dock att det är lite anmärkningsvärt att det spred sig sådan "masspsykos" bland utredarna med insyn i förhör etc. Det var ingen som sa att kejsaren var naken, alla följde bara med RS och SÅC i deras teorier och vansinne.

Och ingen person verkar ha velat studera detta fall närmare, inte ens i studiesyfte och begärt ut FUP med förhör? Även sekretessbelagda fall kan man få dispens att forska i.

I 18 år har man gömt undan detta och de värsta bovarna SÅC och RS har varit så säkra på att sanningen låg djup begraven - så de har vågat ge ut böcker i ämnet, hålla föredrag och prata i radio - där RS till och med brer på och gör fallbeskrivningen mycket brutalare.

De anhöriga till barnen som förhördes eller avlyssnades såg nog att kejsaren var naken men frågan är hur bra vi andra lyssnade.

Vi borde ha varit bättre på att lyssna även när det var relativt tyst.

Alla barn är allas ansvar
Citera
2017-05-18, 19:45
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Det är myndigheten som begår »brottet« och det sker när det händer.

Nej, så kan man inte resonera. I tjänst är utövaren inte privatperson.

Fast det spelar ju ingen roll. En person kan fortfarande ställas inför rätta om denne har utfört ett brott. Detta även om det skett i tjänsten.
Citera
2017-05-18, 19:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
De anhöriga till barnen som förhördes eller avlyssnades såg nog att kejsaren var naken...

Tror jag inte. De var nog mer paralyserade och då registrerar man inte så mycket.
Citera
2017-05-18, 19:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Fast det spelar ju ingen roll. En person kan fortfarande ställas inför rätta om denne har utfört ett brott. Detta även om det skett i tjänsten.

Det skriver jag ju, men det är då arbetsgivaren (inte de drabbade) som kan föra talan om tjänstefel. Naturligtvis har vi en gränsdragningsproblematik när det handlar om övergrepp.

Om dessa är av fysisk karaktär är det lätt att skilja ut vad som är övergrepp. Det vill säga om utövaren slår eller skadar en klient eller en person i förhör. När det gäller den psykiska delen kommer det att vara mycket svårare att sära ut från felaktig tjänsteutövning och därmed klassas som misstänkt fel i tjänsteutövandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in