Citat:
Dan Josefsson sa ett par ggr i SVT Aktuellt 17/5 att pappa Weine nedtecknade sin beskrivning av mordet för att han inte fick träffa sina barn. Det är den ovanstående Josefsson syftar på alltså?
- Var socialen inne i en process om permanent omhändertagande innan polisutredningen var avslutad?
- Hade socialen där förbjudit kontakt mellan fadern och barnen? Eller är det Josefsson som slarvar med sina ord?
- Vilket datum gick bröderna från att vara vittnen till att kallas till förhör som misstänkta?
Anledningen till att jag frågar är för att jag undrar hur snabbt — och på vilken grund — socialtjänsten kunde dra igång åtgärder i sin utredning. Går det ihop?
- Eller är det polisen som "hotat" med socialen på falska grunder? Eller är det Josefsson som brer på för att få ihop sin dramaturgi?
- Var socialen inne i en process om permanent omhändertagande innan polisutredningen var avslutad?
- Hade socialen där förbjudit kontakt mellan fadern och barnen? Eller är det Josefsson som slarvar med sina ord?
- Vilket datum gick bröderna från att vara vittnen till att kallas till förhör som misstänkta?
Anledningen till att jag frågar är för att jag undrar hur snabbt — och på vilken grund — socialtjänsten kunde dra igång åtgärder i sin utredning. Går det ihop?
- Eller är det polisen som "hotat" med socialen på falska grunder? Eller är det Josefsson som brer på för att få ihop sin dramaturgi?
Man förhör inte personer som ligger inne på psykiatrin med narkotikaklassade sömnmedel i kroppen.
Och man använder inte detta som några bevis om man inte är extrem idiot.
Anteckningen ska ha gjorts 2 månader efter det Sandberg påstår, så det är ord mot ord. Men i en domstol hade detta inte haft något värde.
Det gäller även Evas uppgifter från då hon också var påverkad och var inlagd på psyk.
Dessutom fick båda föräldrarna W/E även A enbart träffa barnen om dom liksom hade information att lämna, så där har man inte heller agerat korrekt.
Exakt datum vet inte jag utan det som finns är mer att dom hade uppgifter att lämna enligt familjen som ville hjälpa till. Polisen ville ha tips och föräldrarna kanske tyckte att R och C hade något av värde. När polisen sedan fick för sig att barnspåret var det man skulle gå på, så blev dom misstänkta för mord istället. Polis Sandberg låg pyrt till så han var tvingad att lösa mordet och det på bekostnad av en familj som kanske var tillräckligt svaga för att inte sätta sig emot.
Socialtjänsten är alltid aktiva vid minsta frågetecken och dom var särskilt aktiva kring dom barnen som hördes i utredningen och säkert i hela Dottevik. Så socialtjänsten har stor makt även utan tvångsmedel, och 1998 kanske dom hade ännu större makt än vad dom har i dag.
När barn hörs kan det finnas grund för att just socialtjänsten finns med.