Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-18, 13:20
Medlem
Browndawgs avatar
Alltså jag skulle få en sån chock om han släpps fri att jag skulle nog använda min knytnäve som ett tillhygge in i mitt rövhål och aldrig mer skriva på flashback igen.

Eller vad säger ni? Hur skulle ni reagera om dom släpper honom nu på fri fot.
Citera
2017-05-18, 13:21
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Egentligen kan vi ju sitta och tycka och tro hur mycket som helst om detta fall. Tova kommer tyvärr inte tillbaka och jag anser att det är ett klassiskt svenskt mord på det sättet att en ung kille dödar tjej med anledning av svartsjuka eller psykos.
Han döms till livstid och kommer ut efter 18 - 20 år.
Tova skulle kanske ha varit lite försiktigare.

Vad är det som får dig att tro det blir livstid?
Citera
2017-05-18, 13:22
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
För några timmar???

Ja, hon hade lovat att höra av sig för att bli hämtad.

Om din dotter/syster/flickvän skulle sagt "jag hör av mig senare ikväll så kan du hämta mig" och du inget hört och inte kan få tag på henne, skulle inte du bli jävligt orolig?
Citera
2017-05-18, 13:24
Bannlyst
Någon hade sett tre skumma typer i båt läste jag någonstans här för några dagar sedan. Är det fortfarande aktuellt eller? Såg i tidningen att dom var nära vatten.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Alltså jag skulle få en sån chock om han släpps fri att jag skulle nog använda min knytnäve som ett tillhygge in i mitt rövhål och aldrig mer skriva på flashback igen.

Eller vad säger ni? Hur skulle ni reagera om dom släpper honom nu på fri fot.

Jag är helt säker på att han i detta läge blir häktad. Han har misshandlat henne förut. Hon sågs sist på hans gård. Hon återfanns i vattnet utanför. Det räcker i nuläget. Det är längre fram som det kan blir svårare om inte åklagare och polis har tillräckligt på fötterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Att dom slog sönder ett fönster efter att tjejen varit försvunnen i ett antal timmar låter rätt extremt tycker jag, får mig antingen att tänka på en farsa som inte kan kontrollera sig när dottern inte gör som han säger eller som hon själv lovat eller att det varit mycket bus och tok under lång tid där så måttet är rågat.

Jag tror faktiskt på det förstnämnda, en bestämmande pappa som tappar fattningen.

Om så är fallet så kan det förklara varför Tova gillade att fly och vara med Billy, hon ville inte vara kontrollerad av pappa!

Tvärtom, helt normalt att pappan blir jätteorolig. Exet har slagit henne, är småkriminell och nu är dottern spårlöst försvunnen efter att ha varit med exet.

En pappa som tar det lugnt och inte tappar fattningen i ett sådant läge får man nog se som efterbliven eller extremt naiv/godtrogen.
Citera
2017-05-18, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Egentligen kan vi ju sitta och tycka och tro hur mycket som helst om detta fall. Tova kommer tyvärr inte tillbaka och jag anser att det är ett klassiskt svenskt mord på det sättet att en ung kille dödar tjej med anledning av svartsjuka eller psykos.
Han döms till livstid och kommer ut efter 18 - 20 år.
Tova skulle kanske ha varit lite försiktigare.
Troligtvis kommer det vara dråp i slutändan. Mord blir det bara om åklagaren kan påvisa att han planerat gärningen. Med hans unga ålder lutar det nog mer mot 5-7 års fängelsedom.
Citera
2017-05-18, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fag
Skjutsad ut till gården, alltså? Kommer du ihåg var detta stod skrivet, eller har du fått informationen från någon?

Uh. Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hon hade varit borta hela natten fast hon sa att hon skulle ringa vid skjuts, dök inte upp i badhuset, svarade inte på telefon och hon hade blivit misshandlat flera gånger tidigare av den de bröt sig i hos. Kanske de till och med fått veta att hon varit hos honom.

Ja föräldrarna hade fått veta under söndagen att Tova va hos Billy så därför åkte pappan dit och kollade sedan åkte han vidare till Billys anhörige som förmodligen är mamman/pappans bostad där han visste att Billy brukade vara.
Citera
2017-05-18, 13:29
Medlem
Zebrauts avatar
Någon som har längd uppgifter på BO & MGM? Billy ser ju relativt lång ut på häktningsbilden. En oskyldig person gömmer inte ansiktet...
Citera
2017-05-18, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Först tänkte jag att "Ja, det är ett typiskt svenskt mord" och höll med tills du lade in en ful victim blame i slutet.

Det är bara mördarens fel. Ingen annans.

Tova har tagit beslut om att umgås med en kille där hela hennes liv påverkas. Studieresultat åkte ner i botten, relationerna med sina vänner försämrades radikalt..ENlevnadsglad tjej har förändrats beroende på att hon umgås med destruktiva människor.
Sådana här cirklar måste brytas tidigt. Folk runtomkring måste stötta helhjärtat för att bryta det här så att det inte förvärras. Destruktivitet leder bara till värre konsekvenser i slutänden. Alla de som är i ihop med person är extremt svartsjuka och har kontrollbehov skall verkligen se över sin levnadssituation. Bara ett tips. I de flesta fall bli det bara värre.. inte bättre..
Citera
2017-05-18, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daigle
Har försökt samla iaf lite av det som gått igenom i texten. Gör INTE anspråk på att vara komplett utan tvärtom, ska snarare ses som arbetsdokument och jag tar tacksamt emot ändring och kompletteringar.

Skriv gärna vilka ändringar/korrigeringar/tillägg ni vill lägga till och källa som vi kan utgå ifrån.

Just nu är det ett hopplock av SVT.se/Flashback/Expressen/Aftonbladet men låt oss göra det bättre!

SAMMANFATTNING:

13/5 Lördag, vid midnatt, försvinner Tova Moberg, 19 år. Hon är skriven på Kravtjärsvägen 25, Njutånger, en ort söder om Hudiksvall.
Kordinater :
WGS84 DD (LAT, LONG)
61.62087, 17.03856

Brottsplatsen är.... ?
Koordinater ?
http://www.expressen.se/nyheter/kropp-har-hittats-under-sokande/

MGM:

1. Billy ”Blyfa” Fagerström, född 1994.
Enligt uppgift från Facebook är Billy Tovas expojkvän.
Bild:
https://cdn-07.minfil.org/v3ScF5bfbe...54732179_n.jpg
FB: https://www.facebook.com/Blyfa
Mantalsskriven : Fränö 401
820 65 Forsa

2. Jimmy ”Bumbo” Ericsson, född 1994.
Bild: https://minfil.org/5I0CIGVxErKoQtEKR...43143023_n.jpg
FB: https://www.facebook.com/bumbo94
Mantalsskriven:....?

3......?

Händelseförlopp:

13/5 Lördag Tova ses 21.30 plats okänd. Detta ändras senare men information ges ej av Polisen. gick först ut med att Tova senast setts klockan 21.30 på lördagskvällen. Sedan dess ska det ha kommit andra uppgifter om när hon ska ha setts, men polisen vill inte gå närmare in på dem.
19-åriga Tova från Hudiksvalls kommun anmäldes försvunnen i lördags kväll.
Söndagen den 14 maj, eftermiddag: Tovas försvinnande anmäls.

Söndagen den 14 maj, kl 21:41: Efterlysning
https://polisen.se/Stockholms_lan/Aktuellt/Handelser/Gavleborg/2017-05-14-2141-Forsvunnen-person-Hudiksvall/
Polisen går ut med en efterlysning. I den första rapporteringen sägs att polisen har kollat upp positioner för Tovas mobiltelefon, men det framgår inte vilket område hon har uppehållit sig i. Mobilen var dock avslagen vid tillfället för pejlingen. (källa ?)

14/5-15/5 Natten mellan söndagen och måndagen: Tre män i 20-årsåldern tas in på förhör. (Se MGM)

15/5 Förmiddag: Polisen har spärrat området kring en fastighet i (Gärdesgården, Fränö 401), som ligger en mil sydväst om Hudiksvall. På denna gård är Billy och hans far skrivna.

Kl 19.45 måndag morgon gick polisen ut med informationen om att tre män i 20-årsåldern har anhållits nu på morgonen, misstänkta för inblandning i 19-åriga Tovas försvinnande.

Jouråklagare beslutade att männen skulle hämtas till förhör på grund av vissa uppgifter som kommit fram under natten.

Därefter anhölls de, misstänkta för människorov.

Måndagen den 15 maj, middagstid: Kriminaltekniker i vita dräkter undersöker gården.

Måndagen den 15 maj, kl 13, utökades avspärrningarna kring gården, efter att en av polisens hundar markerat vid ett mindre vattendrag ett par hundra meter söder om gården.

Ungefär samtidigt träder ett vittne fram och berättar att han på söndagskvällen vid 21-tiden har sett tre yngre män komma ut ur skogen, ca 500 meter söder om fastigheten. De hade huvtröjor och försökte dölja sina ansikten. Efter detta tips så utökade polisen avspärrningarna åt detta håll och har koncentrerat sökningarna med hund och helikopter dit.

Kompletterat!
Citera
2017-05-18, 13:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Troligtvis kommer det vara dråp i slutändan. Mord blir det bara om åklagaren kan påvisa att han planerat gärningen. Med hans unga ålder lutar det nog mer mot 5-7 års fängelsedom.

Räknas 22 år som ungt i straffsammanhang? Var går i så fall gränsen? Jonna Henningsson var 24 år när hon mördade och fick livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in