2017-05-18, 10:29
Medlem
Ville bara tillägga att detta inte bara gäller Stockholm utan alla större städer och även mindre orter som ligger i anslutning till större städer. Urbaniseringen går snabbt och samtidigt har vi tagit in väldigt mycket folk, mer än något annat västland räknat per capita. Kommunerna köper upp bostadsrätter i desperation och trissar därmed upp priserna. Detta skapar flaskhalsar i ekonomin. Många kan/vill inte flytta då steget upp till nästa "bostadsnivå" blir för brant.
2017-05-18, 10:33
Medlem
heman86s avatar
Det kommer braka åt helvete snart, banker runt om i världen varnar hela tiden för att det är en bubbla i Sverige. Det finns väl ingen som på riktigt tror att den här utveckligen med ständigt stigande priser är sund på något sätt? Är det rimligt att en etta på 40kvm kostar 2 millar? Den dag bubblan spricker kommer det bli riktigt jävla obekvämt att äga en sådan lägenhet.. Just sayin!
2017-05-18, 10:36
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Undrar hur folk har råd med dyra bostadsköp?
folk är desperata
vad är det som händer?
känns som att folk lånar som aldrig förr

en etta för 2 miljoner kan väl inte bli dyrare än så?

Det är inte alls säkert någon lånat en enda krona. När jag sålde min bostad 2007 så köptes den av en tjej som pluggade på universitetet och hennes pappa langade upp 7-siffrig summa kontant. Han sålde lite fonder.

Vad folk glömmer är att "föräldrarnas" förmögenheter åkt rymdraket senaste 20 åren. Det betyder att det kryllar av ungdomar med ganska mycket pengar.
2017-05-18, 10:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Går bostadsrättsföreningen i konkurs så förlorar man som ni säger allt insatt kapital och köpesummor. Lägenheterna omvandlas dessutom vanligtvis till hyresrätter. Kul att bo kvar i en hyresrätt med hög hyra som man en gång i tiden köpt för flera miljoner

Det drabbar mest idioter som absolut måste bo i en nybyggd bostadsrätt.
2017-05-18, 10:54
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag tror personligen att du har alldeles för stor tilltro till folk. Jag skulle tro att en majoritet INTE kollar upp föreningens ekonomi, och bland de som gör det, finns det troligen en stor del som inte har en aning om hur de ska tolka siffrorna.

Du har rätt, jag vet med säkerhet att många inte vet ett ynka dugg om föreningens ekonomi. Det är så lustigt, man kan stå på en visning av en bostad och mäklaren kan rabbla lite floskler kring föreningen och dess ekonomi, och folk står och bläddrar i den där redovisningen och säger "mmm, ja, mmm, men det ser ju bra ut det här!"

Det skulle kunna stå precis vad fan som helst i dessa papper. Många som inte förstår vad det står (ingen skam i det) vågar helt enkelt inte berätta detta utan låtsas hellre inför folk och mäklare.
2017-05-18, 11:08
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loosecanon
Det får var och en ansvara för såklart. Tror dock att du har fel. Vid ett bostadsköp, som förmodligen är ens livs största affär (för de flesta), så väljer nog folk att kolla upp BRF först.
Ingen köper grisen i säcken när de handlar om såpass mycket pengar.
Visst, alla kanske inte kan tolka siffrorna själva, som du säger. Men frågar väl i det läget andra som kanske kan?
Det är ju inte en liter mjölk man köper, direkt. När pengar investeras finns intresse för de flesta (typ alla?) att ta reda på fakta först.
Bara min gissning. Logiskt!

Och jag tror tvärtom om att det flesta gör just det (köper "grisen i säcken" alltså). I de flesta fall är det ju nämligen inte några problem, att föreningar skulle gå i konkurs t.ex. får ändå anses vara rätt ovanligt.

Det som troligen de allra flesta kollar upp är:

Föreningens avgift (utan att t.ex. överhuvudtaget tänka på vad en väldigt låg avgift kan innebära)
Räntekostnaden för lånet (utan att göra några mera långtgående kalkyler på vad det innebär om räntan stiger)

Och det är ungefär det. Vansinnigt? Absolut. Men så blir det ju när bostadsmarknaden just nu är en kombination av rekordlåga räntor och rekordhöga priser.
2017-05-18, 11:10
Medlem
McAzs avatar
Urbaniseringen till t.ex. Stockholm är f.ö. en myt (eller det är en myt att det är inflyttningsöverskott). Det flyttar ut fler från staden (Stockholms kommun) än det är som flyttar in från landsbygden (d.v.s. urbanisering). Staden växer däremot, men det är för att det föds många barn och p.g.a. invandring. Och spädbarn köper inte några bostäder...så vitt jag vet.

Uppe på detta byggs det väldigt mycket. Så, Stockholms bostadspriser är helt beroende av fortsatt hög invandring.

För de som grinar efter källa
http://cornucopia.cornubot.se/2017/04/white-flight-eller-bostadsbubbleavhopp.html

Jag tror dock att en etta i Stockholms innerstad iaf är den tryggaste bostadsaffären man kan göra. Om räntorna sticker kommer folk att tvingas byta ner sig i fråga om boende och dessa ettor kanske, tvärtom jämfört med priserna på större bostäder, ökar i pris. Folk måste ha en bostad och ettor blir det billigaste alternativet.
Senast redigerad av McAz 2017-05-18 kl. 11:29.
2017-05-18, 11:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av heman86
Det kommer braka åt helvete snart, banker runt om i världen varnar hela tiden för att det är en bubbla i Sverige. Det finns väl ingen som på riktigt tror att den här utveckligen med ständigt stigande priser är sund på något sätt? Är det rimligt att en etta på 40kvm kostar 2 millar? Den dag bubblan spricker kommer det bli riktigt jävla obekvämt att äga en sådan lägenhet.. Just sayin!

Du verkar betona ordet etta. Invandringen, bostadsregleringarna och urbaniseringen gör att vi får nöja oss med mindre bostadsyta än tidigare generation. Det som gällde på 80-talet gäller inte idag. Det är nya tider.

Stockholm kommer att bli som New York där det normala är att heltidsarbetande 25-åringar har rumskamrater.

Att bo ensam i en etta i innerstan i Stockholm, Göteborg, (kanske inte i ghettostaden Malmö), och Uppsala kommer att räknas som lyx.
2017-05-18, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Amortering är ett sparande, inte en kostnad. Räntan är den enda kostnaden för ett lån.

Det är lik förbannat en summa du ska hosta upp varje månad.

Går sedan räntan upp samtidigt som du blir av med jobbet och du blir tvungen att sälja för att du inte har råd, men priserna har sjunkit så var det ju inte så jävla mycket sparande av den amorteringen.

Sen tror jag precis som tobes att vissa har allt för mycket tilltro till folk. Tror tyvärr att en mycket stor del inte kollar upp föreningen. Sådant är inte intressant. Slutpriset är inte heller intressant för det är "monopolpengar". Det enda folk bryr sig om är vad månadskostnaden blir just i dagsläget. Inte en tanke på vad den kan vara om ett år eller tre.

Varför folk envisas med att bo i storstäderna? Det är väl ganska naturligt att de flesta bor där de flesta jobben finns eller? Jag skulle inte vara omöjligt på att flytta till en mindre stad, men då ska både jag och sambon hitta jobb, på samma ställe. Sedan trivs jag med att ha möjlighet att åka kommunalt (inte alltid ett reellt alternativ i mindre städer), att ha ett stort utbud biofilmer att välja på osv.
Varför folk däremot väljer att betala ett par miljoner extra för att på mitt inne i smeten har jag ingen aning om.
2017-05-18, 11:40
Medlem
brutalares avatar
Ja priserna är sinnessjuka och vi kommer bli tvungna att bo allt trängre. Tycker synd om de barn som föds idag och inte har en rik familj, dom kommer inte kunna bo i sin egen hemstad.
2017-05-18, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Amortering är ett sparande, inte en kostnad. Räntan är den enda kostnaden för ett lån.
Prova att inte spara en månad och se vad banken säger.
2017-05-18, 12:19
Medlem
Decentralizeds avatar
Som någon annan skrev, tillgång och efterfrågan.

Det finns mer människor än bostäder just nu. Bostäder i de större städerna är dessutom mer eftertraktade än på landsbygden, antagligen på grund av att det är där arbeten finns.

Lösningen är att antingen påverka tillgången eller efterfrågan. Man kan påverka tillgången genom att givetvis utöka bostadsbyggandet, samt förenkla för företag som vill bygga bostäder. Jag får intrycket av att det är detta som exempelvis Moderaterna vill, det vill säga påskynda byggnationen genom att eliminera en del av den byråkrati vi har (så som exempelvis efterblivna bestämmelser angående buller).

ELLER så påverkar man efterfrågan. I takt med befolkningsökningen ökar även efterfrågan. Kinas enbarnspolitik är väl aningen för kommunistiskt lagd för att anamma, men att strypa tillförseln av människor som flyttar till Sverige är ju en lösning, vilket exempelvis Sverigedemokraterna förespråkar. Sedermera ökar ju befolkningen exponentiellt ändå på grund av att folk förökar sig, men det är enligt mig ganska integritetskränkande att påverka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in