Alla måste bo i storstan. Jag lämnade skiten för landet och fick mer för pengarna.
Sverige spadar in nya kulturer som skall erbjudas bostad. Glöm bostadsbubbla. Det är galna priser men det kommer inte förändras på många år.
Den där 1an för 2 miljoner är inte dyr idag. Vid 85% belåning är det en ränta på 1500/månad efter skatt. Sedan en avgift på ett par tusen och du har en 1a för 3,5k per månad. Försök hitta billigare hyresrätt
Det är just det. Alla måste bo i storstan. Som en besatthet. De kan betala, 2, 5,10 miljoner för en kokvrå, bara det får bo där.
Är du en gö människa och köper en kåk på landet för 50% av den summan är blir du klassad som konstig.
Det är just det. Alla måste bo i storstan. Som en besatthet. De kan betala, 2, 5,10 miljoner för en kokvrå, bara det får bo där.
Är du en gö människa och köper en kåk på landet för 50% av den summan är blir du klassad som konstig.
Vem tycker du är konstig? Sluta tycka synd om er själva för fan. Det är inte konstigt att flytta från storstan, det bara fruktansvärt jävla tråkigt. Många av oss anser inte livet är långt nog för att bo i Flen.
Antar att det är status som lockar, så den sociala faktorn har nog betydelse. Flasha med nyckel till innerstads-lgh i Sthlm och du är helt plötsligt bästis med alla, och har lättare med motsatta könet. Ungefär som att åka runt i en porsche / ferrari?
Vidare tror vissa att man alltid gör en vinst genom dessa affärer, men förr eller senare kraschar det.
Bästa vore om folk vaknade och inte accepterar dessa hutlösa summor.
Det är nog väl uttänkt av männen bakom gardinerna.
"Globaliseringen" gynnar endast dom längst upp i pyramiden. Med stor invandring blir folk tvungna att ta större lån för en bostad vilket gynnar banker. Vidare så gynnas storföretagen på samma sätt, då arbetsförfrågan blir större = lönedumpning.
Senast redigerad av Tidsresenaren 2017-05-18 kl. 02:29.
Nej, i London är det ägarlägenheter. I Sverige köper du en procentandel i en förening, stor skillnad. Det sanna priset på lägenheter i Sverige är således slutpris + rätt procentandel av föreningens lån.. Snabbt brukar priset närma sig dubbelt och London (som är en storstad till skillnad från tokholm) framstår som direkt billigt i jämförelse
Stockholm har en liten speciell bostadssituation då staden är byggd på en begränsad yta. Innerstadslägenheter kommer alltid vara attraktiva så länge inte samhället kollapsar.
Senast redigerad av kalimist8 2017-05-18 kl. 05:43.
Sverige tar emot hundratusentals främlingar som får bostäder betalda från mina skattepengar.
Kommuner går in och dammsuger bostadsrätter och villor som sedan skänks bort till dessa människor.
Likadant med hyresrätter där våra kära gäster ställer sig längst fram i kön.
Jag finner det svårt att anklaga de som kommer. De måste bara skaka på huvudet och tacksamt ta emot det de erbjuds.
Självklart så påverkar detta priserna på de fåtalet bostäder som de facto verkligen blir tillgängliga åt oss "vanliga" människor.
Men det svenska folket vill ju ha det så här.
Det visade de då de röstade 2014.
tillgång och efterfrågan till ett visst nivå
nu är det galenskap
fattar inte varför folk flyttar till storstäder
få jobb och dålig köpkraft och det eftersom folk är högt belånade
var nere i centrum tidigare och undrar hur butikerna går runt
inga kunder, absolut noll
Stockholm har en liten speciell bostadssituation då staden är byggt på en begränsad yta. Innerstadslägenheter kommer alltid vara attraktiva så länge inte samhället kollapsar.
jo det kan jag förstå, fast nu är det Göteborg jag syftade mest på
En vanlig tvåa kostar cirka 1 miljon kr att bygga om man väljer kvalitativa byggmetoder (dvs hyresrätt), betydligt mindre än så om man bygger bostadsrätt. Tvåan säljs sedan till hugade spekulanter för över 3 miljoner kronor. Dessutom har föreningen skulder så det egentliga priset på denna bostadsrätt är 4-5 miljoner kronor. Det säger sig självt att det är bubbelpriser när byggbolaget kan tjäna 3-4 miljoner kronor på att bygga en tvårumslägenhet. Ni som har köpt en tvårumslägenhet för uppemot 5 miljoner kronor skall inte bli förvånade om priset någon gång rör sig ner mot 1,5 miljoner kronor, där det ju bör ligga med avseende på produktionskostnad.
Då har du räknat på en väldigt låg ränta. Stiger räntan till 5% (vilket inte är en orealistisk ränta) har du plötsligen en räntekostnad på 7000:-/månad i stället.
Amorteringen har du inte räknat med. Jag kan ha fel, men måste man inte nu för tiden amortera 2% om året ner till 70%? Där har du över 3000:- till.
Så ditt exempel blir närmare 7000:-/månad (förutsatt att jag inte missförstått amorteringskraven). Går räntan upp till 5% blir månadskostnaden 12000+ kr/månad.
Men nej det går nog inte att hitta en billigare hyresrätt eftersom det inte går att hitta en hyresrätt.
Till TS. Ja, vad ska man säga. Folk beter sig som om det vore monopolpengar.
Amortering är ett sparande, inte en kostnad. Räntan är den enda kostnaden för ett lån.