2017-05-18, 08:33
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
En vanlig tvåa kostar cirka 1 miljon kr att bygga om man väljer kvalitativa byggmetoder (dvs hyresrätt), betydligt mindre än så om man bygger bostadsrätt. Tvåan säljs sedan till hugade spekulanter för över 3 miljoner kronor. Dessutom har föreningen skulder så det egentliga priset på denna bostadsrätt är 4-5 miljoner kronor. Det säger sig självt att det är bubbelpriser när byggbolaget kan tjäna 3-4 miljoner kronor på att bygga en tvårumslägenhet. Ni som har köpt en tvårumslägenhet för uppemot 5 miljoner kronor skall inte bli förvånade om priset någon gång rör sig ner mot 1,5 miljoner kronor, där det ju bör ligga med avseende på produktionskostnad.

En normal villa på friköpt tomt säljs idag från 5 miljoner och uppåt i Göteborg (kolla själva på hemnet) och det är knappast något som folk kan betala med a-kassa ifall de blir arbetslösa.

Kronofogden lär få mycket att göra i en framtida lågkonjunktur och bopriskrasch.
2017-05-18, 08:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Är det så att flyktingkrisen bromsat bostadsbubblan?

Hur då? Snarare spätt på den främst på grund av white flight och ökande antal människor, skulle jag tro.
2017-05-18, 08:42
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ja, i en planekonomisk värld där frihet inte ens diskuteras - där den statliga ordningen är vedertagen. Och du må ha rätt i att det är precis så Sverige ser ur just nu, dvs du har även helt rätt i att kostnaden för att bo idag kan beskrivas med kostnaden för att låna pengar (planekonomiskt detalj-reglerat).

Men det är en ögonblicksbild. Det är ändå helt befängt att använda det som något annat - generellt beskrivet är kostnad för att bo och kostnad för att låna pengar helt olika saker.

Köpeskillingen avgör på en generell nivå vad något kostar. Och när något plötsligt inte går enligt den planekonomiska prognosen är det i köpeskilling vi fortfarande kan mäta saker, för att förankringen är just generell. Den är inte beroende av att vi har Lövfen som statsminister eller Hitler som president eller EU som förmyndare. Köpeskilling utgör hela beskrivningen över vad det du köper är värt i termer av något annat.
Här är det grundläggande felet du gör.

Det hela blir betydligt enklare, överskådligare och mer lagiskt om du räknar om allt till kostnad och använder det som jämförande form.

Alla värden är relativa och sakers relativa värde fluktuerar ganska våldsamt som effekt på att kostnaderna förändras fast med rejäl hävstång.
2017-05-18, 08:52
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nej, i London är det ägarlägenheter. I Sverige köper du en procentandel i en förening, stor skillnad. Det sanna priset på lägenheter i Sverige är således slutpris + rätt procentandel av föreningens lån.. Snabbt brukar priset närma sig dubbelt och London (som är en storstad till skillnad från tokholm) framstår som direkt billigt i jämförelse
Nu finns det ju i och för sig föreningar som är obelånade eller har mycket låga lån. Dessutom har en del föreningar mycket uthyrda kommersiella lokaler, som gör att avgifterna blir låga.

Men i övrigt har du ju rätt, det är galet att folk inte fattar att det ofta ligger stora lån hos föreningen också. Enda fördelen med det är att man aldrig kan bli personligt ansvarig för föreningens lån i det fall föreningen skulle komma på obestånd.

För övrigt har möjligheten att bilda ägarlägenheter funnits flera år i Sverige, men inte blivit någon hit. Frågan är varför? Jo, det är nog så att den initiala prislappen blir för hög. För då blir de personliga lånen ännu högre.
2017-05-18, 09:12
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Men i övrigt har du ju rätt, det är galet att folk inte fattar att det ofta ligger stora lån hos föreningen också. Enda fördelen med det är att man aldrig kan bli personligt ansvarig för föreningens lån i det fall föreningen skulle komma på obestånd.

Man är som bostadsrättsägare personligt ansvarig för föreningens lån.
2017-05-18, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av golly
Hur kom du fram till det?

Kan väl inte vara så svårt: 85% av 2 milj är 1,7 milj. Med en ränta på 1,1% (efter ränteavdrag på 30%) blir räntekostnaden 1*558kr/månad.
2017-05-18, 09:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Man är som bostadsrättsägare personligt ansvarig för föreningens lån.
Nytt för mig. Är du säker? I så fall solidarisk ansvarig, det är ju helt sjukt i så fall. Tror inte det är så, men jag är inte säker. Hinner inte kolla nu.
2017-05-18, 09:18
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Nytt för mig. Är du säker? I så fall solidarisk ansvarig, det är ju helt sjukt i så fall. Tror inte det är så, men jag är inte säker. Hinner inte kolla nu.

I alla fall 99% säker, om en bostadsrättsförening kånkar pga uteblivna hyresintäkter tar kronofogden hela kåken i beslag och de som ändå betalat sina hyror blir ändå av med sina lägenheter. Så har jag fått lärt mig att det fungerar!
2017-05-18, 09:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
I alla fall 99% säker, om en bostadsrättsförening kånkar pga uteblivna hyresintäkter tar kronofogden hela kåken i beslag och de som ändå betalat sina hyror blir ändå av med sina lägenheter. Så har jag fått lärt mig att det fungerar!
Jo, så är det. Men själva låneskulden (som föreningen har), tror jag inte föreningsdelägarna blir ansvariga för, om husförsäljningen inte täcker låneskulden. Det är ju i grunden en ekonomisk förening, där anvarar man bara för insatt kapital.
2017-05-18, 09:33
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Jo, så är det. Men själva låneskulden (som föreningen har), tror jag inte föreningsdelägarna blir ansvariga för, om husförsäljningen inte täcker låneskulden. Det är ju i grunden en ekonomisk förening, där anvarar man bara för insatt kapital.

Så är det nog! Vilket är illa nog då man kan förlora allt man betalt för bostadsrätten.
2017-05-18, 09:39
Medlem
loosecanons avatar
Det är sjuka priser. Men när efterfrågan är större än utbudet blir det så. Sålde min orenoverade sunketta på 37 kvadrat på Södermalm för tre år sedan för 2,5 mille. Kunde inte förstå hur någon skulle vilja ha den, men jodå! För pengarna köpte jag en topprenoverad tvåa utmed gröna linjen i lugnt område.
Som även den sedan dess ökat enormt i värde. Området är eftertraktat och nära kommunikationer, nära till stan. Köpa bostad är den bästa investering man kan göra idag.
2017-05-18, 09:39
Medlem
Citat:
Så är det nog! Vilket är illa nog då man kan förlora allt man betalt för bostadsrätten.

Går bostadsrättsföreningen i konkurs så förlorar man som ni säger allt insatt kapital och köpesummor. Lägenheterna omvandlas dessutom vanligtvis till hyresrätter. Kul att bo kvar i en hyresrätt med hög hyra som man en gång i tiden köpt för flera miljoner

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in