2017-05-18, 09:30
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad gäller DNA-profiler så tycks NFC gilla att vara väldigt kortfattade (jmfr Lisa Holm-fallet). Man skriver inte explicit att man jämfört profilen från ett prov mot de register man har, men det vore ju oerhört märkligt om man inte gjorde det för det kan inta ta mer än någon sekund för datorn att tugga sig genom det. Kanske någon jurist här kan förklara om man har några legala hinder mot att rutinmässigt kolla alla inkommande DNA-profiler mot alla profiler i databasen (p.s.s. som med fingeravtryck).

Okej. Ja så kanske det är. Nåväl är kanske inne på ett sidospår där. Det går fan inte bra för åklagaren i rättegången just nu kan jag väl säga utan att överdriva.
Citera
2017-05-18, 09:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Då kan vi alltså konstatera att OM åklagaren av olika anledningar är "tvingad" att pröva Kajs skuld i en ny rättegång så förklarar det nästan allt det här spektaklet.

Då kommer Kaj (enligt plan) vara en fri man om några veckor.

Isåfall har jag en fråga till. Om vi leker med tanken att resonemanget ovan stämmer.

Är det bättre för Kaj att bli friad i en rättegånge än om han blivit försatt på fri fot i januari och åklagaren lagt ner direkt? Eller tvärt om?

Vilket är mest "upprättelse"?
Om jag hade varit Kaj skulle jag ändå ha föredragit det här spektaklet som vi ser nu. Efter det här blir det inget kvarhängande skitsnack i t.ex. media om att "det kanske ändå var han". Vad enstaka rättshaverister på Flashback anser bekymrar honom knappast.
Citera
2017-05-18, 09:38
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Så isåfall skulle förklaringen vara att man bestämt sig för att köra ärendet ett varv till fast man "vet" att Kaj blir frikänd, det gör minst skada för samtliga inblandade?

Då bedömde rätten 2017 att det inte räcker till åtal. Om åklagaren lagt ner målet för tex en månad sen och satt Kaj på fri fot hade det blivit ett för hårt slag mot den gamla rättegången?

Jag är just nu helt övertygad om att detta är fallet. Det går inte tro man ska få fällande dom av det här. Men jag kan komma att ändra uppfattning, är inte den som är den. Men hittills är ju detta totalt åt helvete.
Citera
2017-05-18, 09:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Okej. Ja så kanske det är. Nåväl är kanske inne på ett sidospår där. Det går fan inte bra för åklagaren i rättegången just nu kan jag väl säga utan att överdriva.
Han har ett tufft jobb med ett vittne som Nils, så är det.

Jag tycker att det var självklart att gå till åtal 2004 med den bevisning man hade, och det är helt i sin ordning att HR får höra Nils nu och bilda sig en egen uppfattning.
Citera
2017-05-18, 09:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag är just nu helt övertygad om att detta är fallet. Det går inte tro man ska få fällande dom av det här. Men jag kan komma att ändra uppfattning, är inte den som är den. Men hittills är ju detta totalt åt helvete.
Det roligaste skulle ju faktiskt vara om hovrätten fällde honom igen nu. Då skulle man ju verkligen tvingas gå till botten med hur fan det kunde bli så här. En totalöversyn av hela rättssystemet.
Citera
2017-05-18, 09:45
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det roligaste skulle ju faktiskt vara om hovrätten fällde honom igen nu. Då skulle man ju verkligen tvingas gå till botten med hur fan det kunde bli så här. En totalöversyn av hela rättssystemet.

Rent spontant skulle jag fundera på att emigrera då.

Nu helt plötsligt finns det inget knark alls med i avvärjningsresan...
Citera
2017-05-18, 09:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tycker att det var självklart att gå till åtal 2004 med den bevisning man hade, och det är helt i sin ordning att HR får höra Nils nu och bilda sig en egen uppfattning.
Nej, det är naturligtvis helt åt helvete att hovrätten skall lägga resurser på "Nils" påståenden om Linna. Enligt Leif GW Persson fanns det egentligen inte ens skäl nog för häktning här.
Varken då eller nu.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-18 kl. 09:51.
Citera
2017-05-18, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nekitub
http://nsd.se/nyheter/direktrapportering-fran-dag-3-i-hovratten-nm4546523.aspx

Det kanske är jobbigt att sitta på internet och skriva dagarna i ända?
Citera
2017-05-18, 10:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Du är nog rätt ensam om att se det behovet.
Linna har fått resning och en chans att få sin sak prövad på nytt. Om en 3:e rätt, mot de flestas förmodan, också finner honom skyldig då accepterar nog de flesta det. Utom du och hans andra trogna förstås.
Citera
2017-05-18, 10:03
Medlem
Citat:
Om jag hade varit Kaj skulle jag ändå ha föredragit det här spektaklet som vi ser nu. Efter det här blir det inget kvarhängande skitsnack i t.ex. media om att "det kanske ändå var han". Vad enstaka rättshaverister på Flashback anser bekymrar honom knappast.

Jag håller med, Kaj tjänar nog på det här.

Sen vill jag lägga till att jag "äter upp min hatt" om Kaj bli dömd igen såvida det inte presenteras nya starka bevis (då pratar jag inte vittnesmål utan DNA, fingeravtryck eller nått liknande) jag är inte ens orolig, försöker bara förstå varför de agerar som de gör.
Citera
2017-05-18, 10:05
Medlem
Browndawgs avatar
Nu kom det något intressant. Åklagaren frågar om Nils pappas bankomatuttag där kring avvärjningsresan. Då svarar Nils att det måste varit EFTER resan. Uttaget gjordes klockan 19. Åklagaren försöker ju få avvärjningsresan att vara i samband med utresan för att få tiderna att gå ihop. Men det gick åt helvete det också.
Citera
2017-05-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonHottentott
Det kanske är jobbigt att sitta på internet och skriva dagarna i ända?
3 maj är sista postningen från den vi misstänker skriva här för egen vinning.
Något datum som sammanfaller med något datorbeslag eller liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in