2017-05-18, 09:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Tack för svaret. Varför topsade man Linna nu 2017? Har man topsat alla i denna "gärningsmannakrets" 2017 också?
Osäker på om Linna topsats igen, var har du sett det?

Ett skäl till att göra det skulle kunna vara att man vill använda en annan typ av DNA-profil. Om du läser på t.ex. Wiki i ämnet så ser du att det finns lite olika varianter av "upprepade sekvenser" som används (i princip finns det oändliga varianter på hur profilen kan definieras eftersom DNA innehåller så otroligt många sekvenser).
Citera
2017-05-18, 09:08
Medlem
Draifoss avatar
....och 'farbror_barbro' dyker alltid upp med något annat spännande ämne varje gång diskussionen kommer in på den totala avsaknaden av bevisning:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-05-18 kl. 09:11.
Citera
2017-05-18, 09:11
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Osäker på om Linna topsats igen, var har du sett det?

Ett skäl till att göra det skulle kunna vara att man vill använda en annan typ av DNA-profil. Om du läser på t.ex. Wiki i ämnet så ser du att det finns lite olika varianter av "upprepade sekvenser" som används (i princip finns det oändliga varianter på hur profilen kan definieras eftersom DNA innehåller så otroligt många sekvenser).

Godmorgon trevligt med mer folk här!

Har inte tid läsa in mig på olika DNA profiler just nu då rättegången pågår. Jag undrade bara om man topsade alla eller bara Linna.

Det är humor just nu i live feeden. Bland annat :

"Nils får nu öppet beskriva vad han minns av påskhelgen 2004. Han börjar på skärtorsdagen, veckan före mordet, efter åklagarens fråga.
- Det var då vi åkte till Luleå? frågar Nils osäkert mot åklagaren.

- Fråga inte mig det är du som ska berätta, svarar åklagaren."
Citera
2017-05-18, 09:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jo men Linna har väl just 43? Då borde dom trixat in det i början. Men istället var det 48 då och 43 nu. Eller tänker jag fel nånstans.
Om du menar skoavtrycket i fotspåren i snön, så var problemet att teknikern behövde använda en tabell för att överätta storlek på avtryck i snön till skostorlek (de förra är av naturliga skäl större, och påverkas av snötyp, temp. m.m.)
Tabellen var enligt uppgift svårläst och teknikern gjorde först fel. Korrekt värde matchar Linna (och en massa andra). Vi vet under alla omständigheter inte vilka skor han hade på mordkvällen.

Jag har inte sett något med forspåren som kan hjälp Linna, i huvudsak eftersom hans stlk 43 definitivt ryms i spåret. Vi får se om försvaret tar upp detta denna gång.
Citera
2017-05-18, 09:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
....och 'farbror_barbro' dyker alltid upp med något annat spännande ämne varje gång diskussionen kommer in på den totala avsaknaden av bevisning:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Hej själv.

Hag du "hunnit" läsa på så att du kan berätta på vilket sätt jag har "trixat med samtalslistor och körtider"? (14:e påminnelsen till dig).
Var det något du bara hittade på mellan två groggar?
Citera
2017-05-18, 09:23
Medlem
Browndawgs avatar
Vet inte om ni läser på kuriren om rättegången?

Nils begär paus efter 30 minuter. Konstigt.
Citera
2017-05-18, 09:25
Medlem
http://nsd.se/nyheter/direktrapportering-fran-dag-3-i-hovratten-nm4546523.aspx

Citat:
Nu hände något lite oväntat. Nils begär att få ta en paus.

Domaren undrar om han är trött, vilket Nils svarar att han är. Det blir 5 minuters paus.
Citera
2017-05-18, 09:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Godmorgon trevligt med mer folk här!

Har inte tid läsa in mig på olika DNA profiler just nu då rättegången pågår. Jag undrade bara om man topsade alla eller bara Linna.

Det är humor just nu i live feeden. Bland annat :

"Nils får nu öppet beskriva vad han minns av påskhelgen 2004. Han börjar på skärtorsdagen, veckan före mordet, efter åklagarens fråga.
- Det var då vi åkte till Luleå? frågar Nils osäkert mot åklagaren.

- Fråga inte mig det är du som ska berätta, svarar åklagaren."
Vad gäller DNA-profiler så tycks NFC gilla att vara väldigt kortfattade (jmfr Lisa Holm-fallet). Man skriver inte explicit att man jämfört profilen från ett prov mot de register man har, men det vore ju oerhört märkligt om man inte gjorde det för det kan inta ta mer än någon sekund för datorn att tugga sig genom det. Kanske någon jurist här kan förklara om man har några legala hinder mot att rutinmässigt kolla alla inkommande DNA-profiler mot alla profiler i databasen (p.s.s. som med fingeravtryck).
Citera
2017-05-18, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, så uppfattar jag det. Att göra en pudel skulle ha tydliggjort rättsrötan här, dvs, att det egentligen aldrig har funnits någon bevisning mot Linna.

Nu kan man i stället säga att "bevisningen inte riktigt räckte till fällande dom". Ett cyniskt spel alltså, där inblandade jurister nu försöker rädda ansiktet. Och det sker dessutom på Linnas bekostnad.

Då kan vi alltså konstatera att OM åklagaren av olika anledningar är "tvingad" att pröva Kajs skuld i en ny rättegång så förklarar det nästan allt det här spektaklet.

Då kommer Kaj (enligt plan) vara en fri man om några veckor.

Isåfall har jag en fråga till. Om vi leker med tanken att resonemanget ovan stämmer.

Är det bättre för Kaj att bli friad i en rättegånge än om han blivit försatt på fri fot i januari och åklagaren lagt ner direkt? Eller tvärt om?

Vilket är mest "upprättelse"?
Citera
2017-05-18, 09:28
Medlem
Mycket intressant läsning på sid 151 i en av filerna med vittnet Stokki.
Beskriver hur Håkan säljer en brandsläckare till honom och sedan följer upp med att ringa och hota och kräva mer pengar. Han använder händelsen i Kalamark som ett exempel på hur det kan gå.
Han ställer även frågan "eller vill du att vi ska komma ut?".
Lägg märke till vi.
Citera
Medlem
Igår kom några nya häpnadsväckande uppgifter fram:

1. Linna hade druckit whisky på en fest i Älvsbyn dagen innan tragedin i Kalamark

Och hör och häpna!!!:

2. Han hade varit på ett badhus tre (3) dagar innan..

Ytterligare betonade av meningslösa uppgifter fr åklagaren för att fokusförskjuta.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Vet inte om ni läser på kuriren om rättegången?

Nils begär paus efter 30 minuter. Konstigt.
Hungrig kanske?
Nej, inte snällt.
Av tfn-avlyssningen att döma har han och Bertil inte haft det så muntert de senaste åren. De verkar leva samma liv nu som då fast vid sämre hälsa. Nils och (framför allt) Bertil verkar också uppjagade över HR-förhandlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in