2017-05-18, 00:01
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Oskuldspresumptionen har gått spikrakt åt helvete denna gång och många andra gånger.

Då håller du alltså inte med <Draifos> som försöker säga att den är viktig? Trots att han själv bortser från den när han känner för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Alltså. Det är ju inget nytt i FUP som är mot Linnas nackdel? Eller är jag dum? Det skulle ju vara nya bevis MOT Linna och inte tvärt om. Det som nu framkommit är ju till fördel för Linna.

Du kan nog inte anses vara mycket dummare än många andra här men nya förundersökningen innehåller inte speciellt mycket nytt som tillför indiciekedjan något. Men vissa saker ser ut att vara stödbevisning till tidigare bevisning. Dessutom har ju åklagaren fått klart för sig vem som avsatte det tidigare oidentifierade DNA-spåret som en viss skribent i tråden hade som argument för att Kaj Linna var oskyldig där ett tag.

Det måste du väl hålla med om var bra? Då slipper vi ju fundera på det.
Citera
2017-05-18, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brescia1911
I det nya Förundersökningsprotokollet kan man läsa nya förhör med Magnus Viklund. En förhörsledare frågar i förhöret den 6 april 2017 om uppgiften att Magnus Viklund skulle få 17 % av Kaj Linnas skadestånd, om Linna blir frikänd.

Förhördsledaren: "Vad betyder 17 %?"
Viklund: "Men det var väl bara något jag drog till med, det är väl inget särskilt"
Förhörsledaren: "Ska jag förstår det som att det är något som du bara drar till med?"
Viklund: "Ja alltså det det…rent hittepå alltså"
Förhörsledaren: "Vad sa du att?"
Viklund: "Det är bara hittepå alltså"
Förhörsledaren: "Du hittar på 17%, du hittar på alltså du måste ju förstå allvaret i det här nu"

Hur ska åklagare Jens Göransson kunna få Linna fälld utifrån Viklunds vittnesmål - läser man förhören med honom i FUP framstår hans trovärdighet som noll. Alla som läst dessa transkriberingar inser att han inte går att lita på för fem öre.

Snacka om slöseri med skattemedel att driva detta med ett vittne som högsta instans redan dömt ut. Det kostar många sommarsemestrar.
Citera
2017-05-18, 00:05
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Då håller du alltså inte med <Draifos> som försöker säga att den är viktig? Trots att han själv bortser från den när han känner för det.

Du kan nog inte anses vara mycket dummare än många andra här men nya förundersökningen innehåller inte speciellt mycket nytt som tillför indiciekedjan något. Men vissa saker ser ut att vara stödbevisning till tidigare bevisning. Dessutom har ju åklagaren fått klart för sig vem som avsatte det tidigare oidentifierade DNA-spåret som en viss skribent i tråden hade som argument för att Kaj Linna var oskyldig där ett tag.

Det måste du väl hålla med om var bra? Då slipper vi ju fundera på det.

Jo det var bra att snusprillan försvann. Men huvudvittnet försvann ungefär samtidigt också när åklagaren försökte häkta honon. Och hans jävla historier som jag får jävla stroke av snart av att läsa när han sagt vad och när han ändrade sig till vad istället. Huvudvittnet är ju borta. Det går inte att ta med honom som någon källa något mer i en dom. Som jag ser det.
Citera
2017-05-18, 00:12
Medlem
DNA på snus? Den prillan var inte ens känd i förra rättegången. Så bra att det nu är konstaterat vem den kom i från. Det var inte från Kaj.
Citera
2017-05-18, 00:51
Medlem
Citat:
Du kan nog inte anses vara mycket dummare än många andra här men nya förundersökningen innehåller inte speciellt mycket nytt som tillför indiciekedjan något. Men vissa saker ser ut att vara stödbevisning till tidigare bevisning.

Citat:
Ursprungligen postat av vintersagan
Snacka om slöseri med skattemedel att driva detta med ett vittne som högsta instans redan dömt ut. Det kostar många sommarsemestrar.

Tag fram popcornskålen gott folk... om några dagar kommer facit på denna juridiska nöt
Citera
2017-05-18, 01:40
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Det ska bli spännande. Har han hittat fingeravtryck av Linna, eller vad kan det vara som åklagaren kan tänkas vilja lyfta fram här?
Nej, avtrycket tillhör ingen av de 3 huvudpersonerna rapporterade NB-kuriren från HovR i dagens livefeed. Försvaret frågade om avtrycket hade jämförts med någons son (jag vet inte vems) men det hade det inte.
Citera
2017-05-18, 02:00
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Nej, avtrycket tillhör ingen av de 3 huvudpersonerna rapporterade NB-kuriren från HovR i dagens livefeed. Försvaret frågade om avtrycket hade jämförts med någons son (jag vet inte vems) men det hade det inte.

Läste också försvarets fråga om dom jämfört avtrycken med nåns son och fattade inte vilken son man menade. Försvaret fann det ju dessutom intressant att man aldrig jämfört med denna son. Hittar inte det men det var i live feeden på NB.
Citera
2017-05-18, 02:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
I hovrättens dom från 2005 menade man att det bara fanns fyra personer som hade varit inbegripna i planerna på att utföra rånet, och som därför kunde antas vara gärningsmannen: Linna, Nils, Bertil, Nils pappa.

Framgick det vem av de här fyra som nu har fallit bort, och varför?

Fick man någon klarhet i vilka av de här fyra som anses ha alibi för mordkvällen?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-18 kl. 02:06.
Citera
2017-05-18, 02:05
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du har tydligen missat podden Spår och intervjuerna efteråt som Nils bjudit på, bl.a. till försvarets expert Jan Ohlsson som föredrogs idag.

Du missade också helt poängen med dina vilda svingar:
Om Nils är inblandad i rånmordet fast tillsammans med annan GM än Linna, är det då inte oerhört märkligt att han deltar i intervjuer och program som hjälper Linna att få resning?
När du säger "fortsatt att snacka om fallet i alla dessa år" trodde jag naturligtvis inte att du syftade på annat "snack" än i begärda intervjuer, men sådana självklarheter får jag alltså ta med i beräkningen fortsättningsvis!
Vad skulle vara märkligt med att en snacksalig pundare ställer upp på intervju när han nu tror att han konstruerat världens mästerplan för att avleda intresset för hans egen person som möjlig GM?
Du förstår dig tydligen inte på den här typen av människor, så utgå inte från att Nils ens är i närheten av att vara 'som folk är mest'.
Citera
2017-05-18, 02:10
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Här avslöjar du dina egna icke-existerande kunskaper om juridik
Jag är jurist!
Citera
2017-05-18, 02:22
Medlem
Browndawgs avatar
Här har vi det!

Kaj Linnas vita bil
Ett pojkvittne har sett en vit kombi vid Kalahattens parkering under mordkvällen. Detta antas vara mördarens bil. Kaj Linna hade en vit Audi. Men den var vid tillfället avställd på Örnäset i Luleå. Åklagaren har avfört Linnas bil ur utredningen eftersom den också hade så pass stora snömängder över sig då den hittades.

Skospåren i snön
De ursprungliga polisutredarna hade mätt upp fel skostorlek på skospåren i snön. Åklagarens uppfattning är nu att rätt skostorlek ska vara 43.

Fingeravtrycken
Ingen av de tre huvudpersonerna har matchat det mystiska fingeravtryck som hittades på en kontantlåda inne i brödernas gård.
Det har inte heller blivit någon träff på de inblandade i Långaredsmorden.
Även en annan person, som ska höras i rätten, har kontrollerats utan träff. Advokaten vill veta om denne mans sons fingeravtryck har kontrollerats - vilket inte är fallet.

Vad är det för son?
Citera
2017-05-18, 02:36
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Låt oss nu gå vidare till HR-domen.
- På s.36 refererar man till de två samtalen mellan Nils och Bertil och konstaterar att de ger Bertil alibi.
Glöm allt beträffande Bertils alibin från min sida. Jag har just läst att Linna sagt i dag att han är övertygad om att Bertil inte är skyldig, så jag ser ingen anledning längre att spekulera i det, eftersom ett ev. åtal mot Bertil inte skulle hålla utan Linnas vittnesmål.
Senast redigerad av Mantilla 2017-05-18 kl. 03:02. Anledning: Uppd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in