2017-05-18, 00:09
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ingen enda liten jävel i denna nya häxdans verkar fråga sig, hur det gick till då svt/DJ fick ut allt i FUPen om kevins död.
Släppte rättssystemet ifrån sig materialet helt frivilligt? Eller inte?

Förmodligen inte officiellt men det finns säkert läckor som anser detta vara ett jävla rättsövergrepp.
Eller så har den som har rätt att ta del av FU delat med sig av den.
Citera
2017-05-18, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Har nu sett alla tre delar.

Orkar inte läsa igenom hela tråden för förra veckan. Har ett liv

Anyways.

Två saker som slår mig.
1. Jag är övertygad om föräldrarna älskar sina pojkar osv.
Men varför om de är så säkra på att bröderna är oskyldiga med att ingenting göra åt det? Det har ju funnits alla möjligheter i världen att kontakta journalister etc och än enklare nu när vi har Internet m.m. Har inte föräldrarna också ett ansvar att rentvå sina barn? Jag bara undrar.

2. Varför tillkallade man aldrig in försvarare för pojkarna? Det borde ju ha gjorts från dag 1. Även om föräldrarna inte kanske var/är så bevandrade inom juridiken så är det polisens skyldighet att upplysa om pojkarnas rättigheter även när det hörs upplysningsvis. O framförallt än mer när det hölls så många "regelrätta" förhör.

Har jag fel eller?

Det är nog som så att det är en familj som inte är optimalt fungerande, en gissning är att medkänsla och samvete inte är de viktigaste ledorden inom familjen. Men så när de får allt serverat på silverfat tar de chansen. Pojkarna har sagt i flera år att de inte är skyldiga, ändå gjorde föräldrarna inget.

Dan Josefsson kom in som en gåva från himlen, de är inte dummsre än att de förstår att de har miljoner att tjäna.
Citera
Medlem
MeMajks avatar
Citat:

Anyways.

Två saker som slår mig.
Men varför om de är så säkra på att bröderna är oskyldiga med att ingenting göra åt det? Det har ju funnits alla möjligheter i världen att kontakta journalister etc och än enklare nu när vi har Internet m.m. Har inte föräldrarna också ett ansvar att rentvå sina barn? Jag bara undrar.

2. Varför tillkallade man aldrig in försvarare för pojkarna? Det borde ju ha gjorts från dag 1. Även om föräldrarna inte kanske var/är så bevandrade inom juridiken så är det polisens skyldighet att upplysa om pojkarnas rättigheter även när det hörs upplysningsvis. O framförallt än mer när det hölls så många "regelrätta" förhör.

Har jag fel eller?
Föräldrarna litade på polisen till 110% och kan väl hålla med om att de agerade väldigt svagt när det gällde att försvara och ta tillvara på sina egna barns intresse. Men du har väl sett själv i programmet hur dåligt även de vuxna mådde ? och som sagt de trodde helt naivt att de gjorde det rätta
Citera
Medlem
Internhumors avatar
Citat:

Anyways.

Två saker som slår mig.

Har jag fel eller?

Därför att föräldrarna var barn av folkhemmet och lyssnade på samhällets överordnade.
Citera
2017-05-18, 00:11
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:

Har jag fel eller?
Nja. Alltså, då hade polisen ingen som helst skyldighet att upplysa om några rättigheter (idag har polisen viss skyldighet till detta). Och om någon hörs upplysningsvis, då som nu, så har polisen inga skyldigheter att upplysa om några rättigheter.
Citera
Medlem
bpjans avatar
Angående uppgifterna om att pojkarna varit i närheten av hemmet hela tiden och inte nere vid sjön:

Citat:
Kicki: Har någon av poliserna kommenterat varför man bortsåg från alibit?

Dan Josefsson: De säger bara vagt att de fattade det som att det där alibit liksom bara försvann. Det verkar som att Rolf Sandberg helt enkelt slutade förhöra alibi-familjen efter 14 förhör utspridda över två månader. Och sedan uppfattade utredarna att det problemet var avklarat.

Citat:
Dan Josefsson: Det är en gåta för oss också. Det står helt klart att polisen aldrig var i närheten av att spräcka alibit, dvs visa att det den gästande familjen sa var fel på något sätt. Mycket av det de berättade kunde tvärtom bekräftas av andra källor (andra förhörda, kvitton från en bensinmack som man besökte på väg till fisketuren etc). Det enkla svaret är nog att man lade 14 förhör med alibi-familjen åt sidan därför att de inte stämde med den ”sanning” man bestämt sig för att få fram.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/las-fragorna-som-stalldes-om-fallet-kevin-1
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
i P3-dokumentären så talas det om en lek som spårat ur. Bröderna ska ha påstått att Kevin hela tiden skulle bestämma allting. Detta togs inte upp i dokumentären.

är det verkligen relevant tycker du? att barnen sagt att kevin var jobbig? hur skulle det påverka skuldfrågan menar du? inte alls såvitt jag kan se.

förmodligen också kommer den irrelevanta informationen från Rolf Sandberg som vid det här laget blivit avslöjad som serielögnare. när han fick chans att berätta på sina villkor så deltog han gärna (som i p3-dokumentären), men nu när han blir kritiserad har han försvunnit ner i ett hål.
Citera
2017-05-18, 00:12
Medlem
MMA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyvarn
Hej!

Vill bara tacka för alla som står på våran sida och skriver så mycket snälla kommentarer!

Till er som inte står på våran sida (om det är några kvar) förstår eran tveksamhet men tycker även att nu borde det väll vara ganska klart om våran skyldighet.

Tack igen!

//C

Starkt av er familj att ta tag i detta och bryta tystnaden så man kan försöka lösa detta en gång för alla med riktigt polisarbete. Ni är välkomna till Arvika när som helst och det har ni alltid varit!

Har ni funderat själva på vad ni tror hände med Kevin? Kommer ni idag ihåg något konstigt från tiden då det hände?
Citera
2017-05-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Angående uppgifterna om att pojkarna varit i närheten av hemmet hela tiden och inte nere vid sjön:

Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/las-fragorna-som-stalldes-om-fallet-kevin-1

"I förhör uppger Christian att tioåringen ljög. I förhör från 15 september 1998 berättar styvmamman att tioåringen sagt att Christian varit borta en stund medan han var vid gungparken. Hon hade själv tittat ut genom fönstret och sett att sonen inte var där."

Dans alibi...
Citera
2017-05-18, 00:16
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag menade inte att familjen var speciellt psykiskt svag. Men de var utan verktyg, de var vad man i sociologi kallar "politiskt fattig", alltså utan verktyg att klara sig mot en överhet, t ex staten, polisen, rättsväsendet. Utan högre teoretisk utbildning.
Även jag, helt utan personlig iblandning i detta fall, kände att jag ville avbryta teveinformationen, detta var en dokumentation av tortyr av barn, extremt svårsmält.

Jag tycker faktiskt att det är minst sagt lite överlägset att säga så. Vi ser att familjen har klarat alla motgångar tillsammans, vilket bara det är en bragd.
Sen när det gäller politisk fattig vad har vi för belägg för det. Dessutom vill jag gärna plocka ner dig ett steg p g a en familj jag kände mycket väl. Mamman och pappan i detta fall arbetade på industrier, sönerna pluggade vidare till civilingenjör (och det värsta flashback vet) journalist.
Barnen till dessa fortsatte med ingenjör, egenföretagande och sjuksköterskeutbildning. Jag förstår att du inte menar något illa. Men auktoritetstron lever faktiskt vidare oavsett klass, ja, det är förbluffande. Ska jag vara fullständigt ärlig, vet jag inte hur min familj hade agerat. Jag vet att det hade blivit fruktansvärda motsättningar. Där en utav mina föräldrar var just auktoritetstroende ( med en polis som pappa) och min andre förälder var mycket mer ifrågandesättande och hade skitit ganska mycket i myndigheter. Men ett bevis på att familjen är stark såg vi i TV i kväll, och då tänker jag på omtanke och kärlek.
På ett personligt plan gillar jag de som skiter lite i allt, inte är för rädda, och som tur är har jag haft turen att få uppleva det.
Citera
2017-05-18, 00:19
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ingen enda liten jävel i denna nya häxdans verkar fråga sig, hur det gick till då svt/DJ fick ut allt i FUPen om kevins död.
Släppte rättssystemet ifrån sig materialet helt frivilligt? Eller inte?
Det finns en rad scenarion hur DJ fick ut fupen.

A) Bröderna har fått kopia på fupen och gett DJ.
B) Någon polis med tillgång till fupen gav DJ den. Kan ju vara en arkivarie eller vad som helst.
C) DJ begärde ut fupen och den sekretessprövades av polismyndigheten. I och med att DJ säkert fått brödernas fullmakt/godkännande så blev det antagligen svårt för polismyndigheten att inte lämna ut allt. Fallet anses ju av polisen som uppklarat och sekretessen är i första hand till för att skydda dem.
D) Kevins anhöriga fick fupen och gav den till DJ.

Själv tror jag på C. Skälet är att jag får intrycket av att när DJ ringer en av bröderna för första gången så har inte DJ hela bilden klar för sig.

Det är möjligt att polismyndigheten vägrat att lämna ut hela eller delar av fupen och att DJ då vänt sig till domstol för att få ut den. Om det är så är ganska enkelt att kolla faktiskt, bara att maila den förvaltningsdomstol som hanterar polismyndigheten i Arvika och fråga efter överklagningar gjorda av Dan Josefsson eller SVT eller överklagningar gällande sekretess hos polismyndigheten i Arvika.
Senast redigerad av AdamBomb 2017-05-18 kl. 00:21.
Citera
2017-05-18, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharps
Våldtäkt är ett väldigt allvarligt brott. Är du helt jävla depraverad människa?! Yrkeskriminell eller?

Jag tycker mig att det är väldigt enkelt, för att vara en god människa ska man iaf avstå från att göra ont, att vara dömd för försök till våldtäkt av ett barn gör att man avskrivs helt från att klassas som en god människa.

Nu kommer tyvärr det bli populärt att tycka så jävla synd om denna familjen, därför hoppas jag någon belyser vad det är för människor, sedan hur det sker är oväntligt.

Men om ni låter mig göra en dokumentär SVT kan ni väl ringa?
Våldtäkt som det normalt uppfattas är det ja. Att man klassat sex mellan två unga människor vara den ena något för ung som det innebär inte att det blir ett allvarligt brott. Vad som är våldtäkt här skulle vara helt lagligt i Tyskland och i ett mycket stort antal länder.

Jag är för vår åldersgräns. Men jag känner litet för många välfungerande människor som brutit mot den för att gå i taket. Det är värt att ajabaja från staten inte mera.
Senast redigerad av severus 2017-05-18 kl. 00:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in