2017-05-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSvartaListan
Fast det där är helt inkorrekt.

Jaså? Utveckla varför det är inkorrekt?
Citera
2017-05-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Länka direkt till facebook istället!

https://m.facebook.com/robin.dahlen1?fref=ts

https://m.facebook.com/christian.karlsson.75033?pn_ref=story
Citera
2017-05-03, 21:43
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Att de inte kommer ihåg händelsen ter sig naturligt då människan förtränger trauman för att rent instinktivt kunna överleva. Solklart att det var en lek som gick överstyr.

Det stämmer inte alls att människan förtränger trauman, tvärtom.

http://www.hup.harvard.edu/catalog.php?isbn=9780674018020

Citat:
Synthesizing clinical case reports and the vast research literature on the effects of stress, suggestion, and trauma on memory, Richard McNally arrives at significant conclusions, first and foremost that traumatic experiences are indeed unforgettable. Though people sometimes do not think about disturbing experiences for long periods of time, traumatic events rarely slip from awareness for very long; furthermore, McNally reminds us, failure to think about traumas—such as early sexual abuse—must not be confused with amnesia or an inability to remember them. In fact, the evidence for repressed memories of trauma—or even for repression at all—is surprisingly weak.
Citera
2017-05-03, 21:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Jag kan naturligtvis ha fel, men den erfarenhet jag har av framför allt Hannes Råstam, men även DJ, är att man kommer att ta oss ett steg längre än hur utredningen bedrivits. Ser med spänning fram mot nästa avsnitt

Det finns inga påtagliga bevis, mer än de skador som BO hade. Dessa pekar på skador som tyder på våld från allvarlig lek, inte från vuxenvåld. Hur kopplades barnen ihop med varandra och hur sannolikt är det att några andra barn skulle vara inblandade? Vad finns det för sannolikt alternativscenario?

Jag tror inte att det finns ett piss annat än rena skuggspekulationer baserat på att utredningen innehåller brister. Det är naturligtvis inte juridiskt hållbart att någon döms endast på sitt erkännande, men sådant har ju hänt förut. I vissa fall felaktigt i andra fall korrekt.

Att utredarna vid tidpunkten var angelägna om att få en lösning på detta är naturligt. Att de var ovana att bedriva utredning där små barn är MGM är likaså naturligt. Det innebär att det lätt uppstår brister som man med historiskt perspektiv kan ifrågasätta.

Det man ska fundera på är hur och varför de två bröderna i förstone överhuvudtaget knöts till händelsen.
Citera
2017-05-03, 21:44
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Att de inte kommer ihåg händelsen ter sig naturligt då människan förtränger trauman för att rent instinktivt kunna överleva. Solklart att det var en lek som gick överstyr.

Däremot är det fullt möjligt att dom inte minns händelsen för att dom inte varit med om den, eller för att de var så pass unga. Människans minnesmekanismer är inte fullt utvecklade hos små barn.

Kan också finnas en hopblandning av vad dom faktiskt har sett eller varit med om, och vilka "minnen" som skapats genom ledande frågor i förhören.
Senast redigerad av bpjan 2017-05-03 kl. 21:46.
Citera
2017-05-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Däremot är det fullt möjligt att dom inte minns händelsen för att dom inte varit med om den, eller för att de var så pass unga. Människans minnesmekanismer är inte fullt utvecklade hos små barn.

De flesta har tydliga minnen från 3 års ålder. Jag har själv mina första minnen från när jag var två år.
Citera
Medlem
Vem skulle annars dödat honom? Var det andra med när dom lekte? Nä, för då hade dom också varit i förhör. Inga andra vill döda ett barn.

Nu uppfattade inte jag vem av dom som var 7 år. Men om det skulle vart annat förlopp, så gjorde han det ensam. Och klart som fan minns han. Sluta spela.

Men, men. Får se nästa program som kanske avslöjar andra misstänkta.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Var och en som pratat med barn i den åldern vet att det är stört omöjligt att få en detaljerad,sammanhängande och kronologisk berättelse av ens den enklaste händelse, om det finns det minsta av jobbighet med i sammanhanget. Men att ge upp och låtsas som om man har fått en sådan trots att man fått dra det ur dom är knappast rätt väg att gå speciellt när det handlar om så allvarliga saker som hur andra människor dött.
Citera
Medlem
Citat:

Det är precis tvärt om. Traumatiska händelser är extremt svåra att glömma bort. Det finns hur mycket väl underbyggd forskning som helst som visar att 1) det finns inga bevis för att trauman förträngs, det är teorier om förträngning som lagts fram av vissa forskare men som i princip inte gått att vederlägga vetenskapligt annat än i anekdotiska fall. 2) minnesbilder från traumatiska upplevelser är snarast extremt svåra att bli av med och ältas konstant i huvudet på de som drabbats, eller kommer fram helt okontrollerat i tid och otid vilket oftast skapar kraftiga obehagskänslor hos de drabbade, panikångest osv.
Citera
2017-05-03, 21:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan

Det förstår ju vem som helst att barn under 7-år inte har klara minnesbilder från händelser. Det är först efter 11-års ålder som minnesförmågan utvecklats fullt ut.
Citera
Medlem
bpjans avatar
Citat:
De flesta har tydliga minnen från 3 års ålder. Jag har själv mina första minnen från när jag var två år.

http://illvet.se/manniskan/hjarnan/minne/minnen-stammer-det-att-man-inte-minns-nagot-fran-innan-man-var-4-ar

Citat:
Även i barndomen är minnen flyktiga. Barn på två år minns bara några få veckor bakåt, varefter minnena går förlorade för alltid. Under de första skolåren har barn många minnen från föregående år, men minnena glöms bort igen och är inte tillgängliga under vuxenlivet. Först i tioårsåldern har minnet blivit så stabilt att man kan minnas de minnesvärda händelserna för resten av livet.
Citera
Medlem
snillet_1s avatar
Man måste få ett grepp om hur förhören gick till för att kunna tycka åt det ena eller det andra hållet. Hur långa var förhören? Stämmer brödernas historia överens? Ställdes ledande frågor? osv. Spontant känns det märkligt och suspekt att det tog 15 förhör vardera, som jag förstod det, innan ett erkännande kom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in