Citat:
Ursprungligen postat av
OldWolf
Jag kan naturligtvis ha fel, men den erfarenhet jag har av framför allt Hannes Råstam, men även DJ, är att man kommer att ta oss ett steg längre än hur utredningen bedrivits. Ser med spänning fram mot nästa avsnitt
Det finns inga påtagliga bevis, mer än de skador som BO hade. Dessa pekar på skador som tyder på våld från allvarlig lek, inte från vuxenvåld. Hur kopplades barnen ihop med varandra och hur sannolikt är det att några andra barn skulle vara inblandade? Vad finns det för sannolikt alternativscenario?
Jag tror inte att det finns ett piss annat än rena skuggspekulationer baserat på att utredningen innehåller brister. Det är naturligtvis inte juridiskt hållbart att någon döms endast på sitt erkännande, men sådant har ju hänt förut. I vissa fall felaktigt i andra fall korrekt.
Att utredarna vid tidpunkten var angelägna om att få en lösning på detta är naturligt. Att de var ovana att bedriva utredning där små barn är MGM är likaså naturligt. Det innebär att det lätt uppstår brister som man med historiskt perspektiv kan ifrågasätta.
Det man ska fundera på är hur och varför de två bröderna i förstone överhuvudtaget knöts till händelsen.