Citat:
Ursprungligen postat av
Beatriceaurore
Jag menade inte att familjen var speciellt psykiskt svag. Men de var utan verktyg, de var vad man i sociologi kallar "politiskt fattig", alltså utan verktyg att klara sig mot en överhet, t ex staten, polisen, rättsväsendet. Utan högre teoretisk utbildning.
Även jag, helt utan personlig iblandning i detta fall, kände att jag ville avbryta teveinformationen, detta var en dokumentation av tortyr av barn, extremt svårsmält.
Jag tycker faktiskt att det är minst sagt lite överlägset att säga så. Vi ser att familjen har klarat alla motgångar tillsammans, vilket bara det är en bragd.
Sen när det gäller politisk fattig vad har vi för belägg för det. Dessutom vill jag gärna plocka ner dig ett steg p g a en familj jag kände mycket väl. Mamman och pappan i detta fall arbetade på industrier, sönerna pluggade vidare till civilingenjör (och det värsta flashback vet) journalist.
Barnen till dessa fortsatte med ingenjör, egenföretagande och sjuksköterskeutbildning. Jag förstår att du inte menar något illa. Men auktoritetstron lever faktiskt vidare oavsett klass, ja, det är förbluffande. Ska jag vara fullständigt ärlig, vet jag inte hur min familj hade agerat. Jag vet att det hade blivit fruktansvärda motsättningar. Där en utav mina föräldrar var just auktoritetstroende ( med en polis som pappa) och min andre förälder var mycket mer ifrågandesättande och hade skitit ganska mycket i myndigheter. Men ett bevis på att familjen är stark såg vi i TV i kväll, och då tänker jag på omtanke och kärlek.
På ett personligt plan gillar jag de som skiter lite i allt, inte är för rädda, och som tur är har jag haft turen att få uppleva det.