2017-02-13, 17:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeKiloPapa
Her er nok årsagen til at Norge valgte tyske ubåde :

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/tyskland-kjoper-norske-missiler/id2538620/

Fremtiden for RBS-15 ser ikke godt ud
Tyskland bygger redan RBS15 så borde rimligen inte påverka.
Sverige behöver uppgradera sina och en ny RBS15 kommer integreras på Gripen så det finns nog plats för båda systemen.
Citera
2017-02-13, 20:58
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeKiloPapa
Her er nok årsagen til at Norge valgte tyske ubåde :

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/tyskland-kjoper-norske-missiler/id2538620/

Fremtiden for RBS-15 ser ikke godt ud

Jag är inte så orolig för RBS-15 egentligen.

Polen har visat det ganska bra, RBS-15 och NSM är inte konkurrenter till varandra utan bägge två komplementerar varandra väl.
Citera
2017-02-16, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Jag är inte så orolig för RBS-15 egentligen.

Polen har visat det ganska bra, RBS-15 och NSM är inte konkurrenter till varandra utan bägge två komplementerar varandra väl.

Jag tycker specarna är rätt snarlika jag. NSM har dock märkbart lägre vikt.
Citera
2017-02-17, 19:48
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wreckdiver
Jag tycker specarna är rätt snarlika jag. NSM har dock märkbart lägre vikt.

Det är två helt olika viktklasser på robotarna och de har olika system för att guida roboten i slutfasen. Det är som jag skrev i min mening inte konkurrenter utan de komplementerar varandra väl.

Jag skulle argumentera för att fler länder gjorde som Polen (även Sverige borde ha bägge två).
Citera
2017-02-17, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sverige gjorde misstaget att samarbeta med Norge och Danmark gällande Viking, Norge som aldrig utvecklat en endaste ubåt ställde enligt uppgift krav på utseende och design. Sverige tvingades böja sig.
Sverige lyckades köpa tyska lastbilar med en svag serviceorganisation i landet trots två världsledande tillverkare på hemmaplan. Sverige drabbas av förseningar pga norska krav gällande Archr och köper in Kongsbergs vapenplattform, trots sämre prestanda än SAAB´s som motköp.

Att samarbeta kostar betydligt mer än det smakar.

Jag är ganska övertygad om att vapenstationen utgick efter att Norge drog sig ur. Däremot blev det väl heller ingen tydlig ersättning. Så såg det ut direkt efter att Norge drog sig ur i alla fall.
Citera
2017-02-17, 21:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltke
Jag är ganska övertygad om att vapenstationen utgick efter att Norge drog sig ur. Däremot blev det väl heller ingen tydlig ersättning. Så såg det ut direkt efter att Norge drog sig ur i alla fall.
Archer har dock Kongsbergs vapenstation så den slapp vi inte.
Citera
2017-02-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Archer har dock Kongsbergs vapenstation så den slapp vi inte.

Jaha. Är du säker? Jag har för mig att den lär ha utgått efter att Norge drog sig ur. Men ok. Trist att den stationen följde med. Det finns ju bättre anser jag.
Citera
2017-02-22, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltke
Jaha. Är du säker? Jag har för mig att den lär ha utgått efter att Norge drog sig ur. Men ok. Trist att den stationen följde med. Det finns ju bättre anser jag.
Visst finns det alternativ. Men nu har vi den förutom på Archer på Galten, Amv, Bvs10 och tänkt till CV 90, patg203 och bv 410. Nu har man även börjat titta på vapenstation 02 som ett alternativ då man inte tycker att 01 räcker till. Protector har numera en multistation med en pv robot. De presenterar även ett torn med 30 mm kanon. Så visst finns möjligheter men jag tror inte försvaret ändrar inriktning till annan säljare då de redan har bestämt sig.
Senast redigerad av slurppen 2017-02-22 kl. 10:42.
Citera
2017-05-17, 21:59
Medlem
Det var ju spännande att man kan avfyra tomahawk-robotar från a26. Vilka länder tror vi eventuellt har beställt denna förmåga?
Citera
2017-05-18, 00:22
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Det var ju spännande att man kan avfyra tomahawk-robotar från a26. Vilka länder tror vi eventuellt har beställt denna förmåga?
Inget.

En modell med ett förslag till förmåga har byggts.
Citera
2017-05-18, 12:48
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Jag såg på Thailändska nyheter att Thailand skulle köpa in nya ubåtar och hade två alternativ att välja mellan.
En kinesisk och en svensk och att dom valde den kinesiska pga pris och att kina var villiga att ublida besättningarna och mer service.

Är det någon som känner till den affären och har mer detaljer, t.ex vilken kinesk ubåt det gällde och hur den står sig jämte A26.
Citera
2017-05-18, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag såg på Thailändska nyheter att Thailand skulle köpa in nya ubåtar och hade två alternativ att välja mellan.
En kinesisk och en svensk och att dom valde den kinesiska pga pris och att kina var villiga att ublida besättningarna och mer service.

Är det någon som känner till den affären och har mer detaljer, t.ex vilken kinesk ubåt det gällde och hur den står sig jämte A26.
Denna ubåt

Billigare, 3.3 miljarder istället för 4.1 för a26 om de betalar samma pris som Sverige.

Har 6 torpedrör mot a26 4 torpedrör.

60 dagars uthållighet mot a26 45 dagar.

A26 är dock troligtvis tystare och har en mindre besättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in