2015-06-30, 10:29
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Och här är Saabs pressrelease.
Väldigt mycket ubåt på deras hemsida just nu.
De gjorde nån ändring, pressreleasen har nu denna adress.

Det är intressant med siffrorna. De två nya A26 ska kosta 7,6 miljarder ihop vilket är långt under de 8,2 miljarder som avsatts för syftet. Hur kommer det sig när det varit tuffa förhandlingar eftersom det varit en snål budget? Har något delsystem lyfts ut för att köpas in via ett annat avtal?

Två Gotland uppgraderas för 2,1 miljader varav 1,1 miljader redan är avtalat för inköp av sonarsystem.

Men vad händer med Gotland #3 som var så viktig att ha kvar för att "satsa" på fem ubåtar?
Citera
2015-06-30, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
De gjorde nån ändring, pressreleasen har nu denna adress.

Det är intressant med siffrorna. De två nya A26 ska kosta 7,6 miljarder ihop vilket är långt under de 8,2 miljarder som avsatts för syftet. Hur kommer det sig när det varit tuffa förhandlingar eftersom det varit en snål budget? Har något delsystem lyfts ut för att köpas in via ett annat avtal?

Två Gotland uppgraderas för 2,1 miljader varav 1,1 miljader redan är avtalat för inköp av sonarsystem.

Men vad händer med Gotland #3 som var så viktig att ha kvar för att "satsa" på fem ubåtar?
Gotland #3 har under lång tid left ett eget liv, kan det vara något fel på den som gör att den inte modifieras.

Eller ska den användas som testbädd för nya saker som ska in i A26 kanske?
Citera
2015-06-30, 23:00
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity

Försvarsberedningen har enats om 5 ubåtar. Detta fanns dock inte med i den faktiska överenskommelsen som gjordes för någon månad sen, de placerade all anskaffning som inte var beslutad om ännu i en utredning.

Det finns dock en option med Kockums om uppgradering av den sista Gotlandsbåten. Dock så verkar Hultqvist prata om en till A26 när han pratar om den femte ubåten, så det är svårt att säga hur det blir.

Personligen ser jag gärna 3 Gotland och 3 A26. Tycker det skulle vara perfekt i stort sett, med dagens ekonomi.
Citera
2015-06-30, 23:33
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Försvarsberedningen har enats om 5 ubåtar. Detta fanns dock inte med i den faktiska överenskommelsen som gjordes för någon månad sen, de placerade all anskaffning som inte var beslutad om ännu i en utredning.

Det finns dock en option med Kockums om uppgradering av den sista Gotlandsbåten. Dock så verkar Hultqvist prata om en till A26 när han pratar om den femte ubåten, så det är svårt att säga hur det blir.

Personligen ser jag gärna 3 Gotland och 3 A26. Tycker det skulle vara perfekt i stort sett, med dagens ekonomi.
Tack, bra med info från en insatt.

En utredning alltså, ja det är ju traditionellt ett bra sätt att få en fråga ett självdö. Får hoppas att det inte blir så i det här fallet.

Det borde vara mer ekonomiskt fördelaktigt att livstidsförlänga tredje Gotland för ca en miljard i stället för att köpa en tredje A26 för ca fyra miljarder.

Personligen ser jag gärna 25 ubåtar. Men det gnäller jag om i en annan tråd.
Citera
2015-07-01, 08:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkaaajjj
Jo jag vet ganska mycket skit. Vad vet du?? Har du någon egen erfarenhet att stödja dina uttalanden på? O sonnenwende, jag tror jag innehar fler högskolepoäng än du, och är därmed troligen något mindre idiot än dig.

Jag kan hålla med om att en ubåt med k/s-robotar ändrar spelplanen, viljan och prioritet hos en eventuell fiende att under ett överraskningsanfall slå ut de 2 ubåtar det handlar om kommer vara ytterst stor, jag gör även analysen att dessa ubåtar om de inte redan är till sjöss eller undangömda kommer vara relativt lätta mål då de ligger vid kaj.
Det är ju knappast så att ubåtarna ligger undangömda i fredstid utan om man kollar in google maps kan man se att dessa oftast ligger vid samma pir. Med andra ord så kan ca 2 kryssningsrobot som ex. Ryssland avfyrar från ett flygplan, i ungefär motsvarande scenario som vi hade under påsken för några år sedan, då sveriges flygvapen hade påskledigt. Genom enbart ett anfall ut, över halva Östersjön innan avfyrning, kan slå ut hela det svenska ubåtsvapnet, i ett anfall.

Det borde vara ganska enkelt att förstå att man får fler robotsystem de pengar det kostar att utveckla ett eget ubåtsburet system. Kan man hålla fler förmågor/system till samma kostnad så borde det vara bättre. Håller man flera system är det svårare för ev. fiende att hitta samtliga.
Det är troligen att köpa ett redan färdig system för horisontell, avfyrning jämfört med att utveckla ett eget.
Tydligen ingick inte läsförståelse i dina högskolepoäng.
Om du ska ha ett försvar krävs någon form av värnplikt och beredskap där vissa förband mobiliseras när hotbilden ökar.
Finns personal så kan spridning ske vilket minskar risken för överraskande anfall.
Det gäller alla vapenslag, Idag existerar inte den möjligheten och vi saknar helt luftvärn som kan skydda våra dyraste vapensystem, vi saknar helt mobiliseringssystem och har inga lager eller underhållsförband som kan stödja ett försvar annat än symboliskt eller ett civilt samhälle för den delen.
Ubåtar som redan på g till eller från basering kan slå mot mål på land och till sjöss på andra sidan havet är en förmågehöjning så det heter duga.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-07-01 kl. 08:18.
Citera
2015-07-01, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tydligen ingick inte läsförståelse i dina högskolepoäng.
Om du ska ha ett försvar krävs någon form av värnplikt och beredskap där vissa förband mobiliseras när hotbilden ökar.
Finns personal så kan spridning ske vilket minskar risken för överraskande anfall.
Det gäller alla vapenslag, Idag existerar inte den möjligheten och vi saknar helt luftvärn som kan skydda våra dyraste vapensystem, vi saknar helt mobiliseringssystem och har inga lager eller underhållsförband som kan stödja ett försvar annat än symboliskt eller ett civilt samhälle för den delen.
Ubåtar som redan på g till eller från basering kan slå mot mål på land och till sjöss på andra sidan havet är en förmågehöjning så det heter duga.

Dysleksi och intelekt är 2 saker som ej påverkar varandra.... När man saknar förståelse för detta och klankar ner på språk utan att läsa dess mening, då är man långt nere på idiotskalan.... jag är dyslektiker och teknolog, något som krävt en mycket stor uppoffring och har därmed rätt att utdela titeln idiot till dig.

Du hävdar fortfarande till att en ubåts kända basering är till ubåtens fördel, jag ser detta som ubåtens nackdel. När ubåten kommer till sjöss har den många fördelar, men innan dess så har den enormt många nakdel(observera styrkeordet). Därmed vill jag fortfarande hävda att en robotbasering med ett högre numerär på land till motsvarande kostnad har en större slagkraft. Dock behöver man en sensor, där har ubåten sitt berättigande lika mycket som signalspaning i luften har det.
Senast redigerad av kkkaaajjj 2015-07-01 kl. 22:38. Anledning: stavfel
Citera
2015-09-04, 11:38
Moderator
Unitys avatar
Nu börjar det.
Citat:
Det är sju år kvar innan den ska levereras till den svenska marinen. Men i dag tas ett stort steg mot det som ska bli den nya svenska ubåten A26 när de 600 anställda på Saab Kockums varv i Karlskrona inleder jobbet med att skära ut det första spantet till ubåtens skrov.

Det här är även intressant information.
Citat:
Det underhåll som nu görs en gång om året ska med de nya ubåtarna i A26-serien bara behöva ske vartannat år.

Det ska heller inte krävas någon stor uppgradering mitt i, som man nu måste göra med ubåtarna i Gotlandsklass. I stället blir det kontinuerliga förbättringar i samband med underhållen.

För militärens del innebär det att ubåtarna blir tillgängliga under betydligt längre tid. På många håll i världen är det ett stort problem att ubåtarna oftare ligger på varv för översyn än är ute på uppdrag. Saab siktar på att med A26 öka tillgängligheten för de svenska ubåtarna från 70 till 80 procent av tiden.

http://www.svd.se/tuff-resa-vantar-sveriges-nya-ubat/om/naringsliv
Citera
2015-09-04, 12:14
Medlem
motarbetars avatar
Hur mycket bättre kommer A26 vara gentemot sina föregångare?

De förra har ju fått mycket positiv respons. Va väl de som under en övning kunde sänka ett amerikanskt hangarfartyg?

Känns som att A26 borde va lätt att sälja som export om man läser på lite om den.
Citera
2015-09-04, 21:40
Medlem
Zunars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Hur mycket bättre kommer A26 vara gentemot sina föregångare?

De förra har ju fått mycket positiv respons. Va väl de som under en övning kunde sänka ett amerikanskt hangarfartyg?

Känns som att A26 borde va lätt att sälja som export om man läser på lite om den.

Att sälja ubåtar är precis som att sälja stridsflygplan. Har du inte rätt politiska kontakter och muskler så spelar det ingen roll om du så erbjuder världens bästa ubåt/flygplan. Det hänger på så oerhört mycket annat i det sammanhanget (garantier, motköp, tekniköverföring, mutor etc.). Sverige är då inte direkt en stor och stark aktör på den internationella marknaden.

Sammanfattat vår chans att sälja ubåtar:

Positivt - våra ubåtar sänker amerikanska hangarfartyg utan att hittas, saknar förmodligen motstycke i positivt marknadsvärde

Negativt - Australiens köp av våra ubåtar på 90-talet är tyvärr ett stort misslyckande då mycket gått fel, något som får framtida intressenter att förmodligen tveka en del

Fler som kan fylla på?
Citera
2015-09-04, 23:12
Medlem
koppen89s avatar
Att sälja till Norge kan vi nog glömma tyvärr, jag tror inte A26 uppfyller deras kravbild om att kunna verka effektivt på stora djup upp emot Svalbard.

Nederländerna kan fungera tack vare samarbetet med Damen. Frågan är hur stora ubåtar de vill bygga, och om de är villiga att pilota en ny oprövad variant.

Den största förhoppningen till export är väl Polen, då de precis som vi ska ha en ubåt optimerad för Östersjön. Hittills har dem heller inte visat särskilt stort intresse för de tyska båtarna.
Citera
2015-09-06, 08:34
Medlem
motarbetars avatar
en fundering jag har är att om det är värt att renovera gotlandsklassen? går de få så pass uppgraderade som de nya A26? hade det inte varit bättre och haft de kvar som dem är idag och sen istället lagt pengarna på ytterligare ett par A26? självklart förstår jag att de måste servars med jämna mellanrum.

en annan fråga - kommer bägge A26 ubåtarna vara kopior utav varandra eller kommer de skilja sig något åt? tänker jag främst på utrustning och torpeder.

vapenmässigt, hur står sig A26 jämfört med tex ryssarnas ubåtar som opererar i östersjön?
Citera
2015-09-06, 13:08
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
en fundering jag har är att om det är värt att renovera gotlandsklassen? går de få så pass uppgraderade som de nya A26? hade det inte varit bättre och haft de kvar som dem är idag och sen istället lagt pengarna på ytterligare ett par A26? självklart förstår jag att de måste servars med jämna mellanrum.

en annan fråga - kommer bägge A26 ubåtarna vara kopior utav varandra eller kommer de skilja sig något åt? tänker jag främst på utrustning och torpeder.

Absolut är det värt att renovera dem, och det är rent ut sagt skandal att så inte sker med alla tre. Dessa Gotlandsubåtar står sig än idag utomordentligt väl än idag, och renoveringen kommer ge ytterligare 20 års livslängd i dem. Detta är mycket kostnadseffektivt i jämförelse med A26.

Personligen hade jag gärna sett alla Gotlandsubåtar renoverade samt ytterligare A26or ändå, men det är en annan fråga.

De nya ubåtarna blir kopior av varandra, det är för små kvantiteter av ubåtar i Sverige för att göra delserier eller udda enheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in