2017-05-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Jag håller med.

Utredningens skötsel i sig har jag redan kritiserat. Men det betyder inte att man är oskyldig eller skyldig.

Jag är ödmjuk inför att det saknas bitar, det är trots allt en dokumentär. Till exempel, vad har föräldrarna fått höra? De kontaktade ju polisen ett flertal gånger. I kvällens avsnitt i ett förhör med C sades något intressant. Mamman hade när polisen hämtat pojkarna sagt åt honom att han nu måste berätta som det är. Vad hade C sagt åt mamman?

Jag är medveten om att jag nu kommer åka på massivt påhopp av ryggdunkarna då jag ifrågasätter men varsågoda. Jag sväljer helt enkelt inte allt dokumentären matat mig med. Det betyder emellertid inte att jag är säker på något överhuvudtaget. Att vara kritisk är inte att "trolla" som ni hävdar, utan något man får lära sig när man studerar på universitet.

Räcker väl med att snabbt lista:
1.ingen teknisk bevisning över huvudtaget
2.teknikerna säger själva att det teorin är omöjlig
3.inga vittnesmål som stödjer
4.och sist men inte minst inget erkännande

Fråga dig sj om du hade velat bli dömd på dom premisserna så har du nog svaret sen. För mig räcker det faktum att teknisk bevisning och vittnen saknas. Nån som tar på sig ett mord vilket som helst skulle bli hemskickad under de omständigheterna... men men antar du tror mer på hörsägen och tyktesspridning som ett bra rättssamhälle. I mitt fall tror jag på oskyldig TILLS MOTSATSEN E BEVISAD
Senast redigerad av malmi 2017-05-17 kl. 21:55.
Citera
2017-05-17, 21:53
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Mest känslor vill se fakta från hela FUP innan jag bestämmer mig :-)

Jag kan hålla med om att fakta vs känslor i programmet inte är tillfredställande. Men vad säger du om dom fakta som ändock framkom?

Vad säger du om att RS ljuger om erkännanden?
Att R och C inte kan ge detaljer förrän förhörsledare leder dem in på dem? T ex halsen eller utpekande av morplatsen?
Vad säger du om villkoret i förhöret med C?
Vad säger du om vallningen som visade lång rad felaktigheter men som enligt Hjelmgrenrapporten som RS var delaktig i ansåg att; "Vallningen och professor Christiansons iakttagelser kan ha varit direkt avgörande för hela utredningen."
Vad säger du om RS och JÅC:s ovilja att svara på kritik?
Vad anser du fortfarande talar för att R och C är skyldiga?

Jag har det på det klara åt vilket håll det här går åt, R och C kommer frias, och dom är troligen oskyldiga. Men jag vill också läsa FUP:en innan jag är helt säker.
Citera
2017-05-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Vad säger du nu då?
Du har heller ingen aning om vad pedofili innebär.

Du försöker smutskasta familjen med rent skräp och nonsens. Det finns inga bevis, det finns inga erkännanden, det finns ingenting. Till och med förhörsledarna ångrade hur förhören gick till.

Den enda som påstår att erkännanden finns, det är Rolf Sandberg, samma individ som ljugit rakt igenom och som inte ens vill stå till svars gällande sin idioti.

Rolf Sandberg lyckades få ett erkännande just den gången som förhören inte spelades in. Märkligt. Och att storyn inte hänger ihop verkar han skita i. Sen ville han inte ställa upp i programmet mer. Han känns inte så trovärdig. Stackars barn!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Herregud vilka svaga och lågbegåvade föräldrar... det är lika skyldiga som ansvariga poliser.
Jasådu! Det är lätt att sitta på läktarn och spela fotboll Självklart hade föräldrarna tilltro till polisen, det har de flesta människor. Jag är tämligen säker på att du också hade agerat på liknande sätt om det var dina barn som misstänktes. Det är egentligen beklagligt att vi ska ha sån respekt för myndigheter så att vi inte kan vara kritiska till deras beslut och förfaranden.
Citera
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simson1
Jag tror att SÅC påverkat poliserna en hel del genom sina uttalanden. Ifall SÅC sagt tvärtom, dvs. att han trott att pojkarna var oskyldiga, så är det inte säkert att ens dessa poliser skulle fortsatt med att försöka lägga skulden på bröderna. Nu väntar jag bara på att Göran Lambertz går ut och försvarar R.S och SÅC

Lambertz har redan försvarat SÅC för ett par dagar sedan. Jag delade med mig av länken här inne.
Citera
2017-05-17, 21:57
Medlem
Jag skulle önska att någon initierad person med stort intresse för rättsväsendet (eller felväsendet kanske vi ska kalla det, åtminstone vad den polisiära grenen anbelangar) kunde lista alla rättegångar där Sven Å Christianson varit inblandad. Gärna i kriminalforumet!
Citera
2017-05-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pantone297C
Varför ska du läsa FUP? Ända förklaringen till ditt sinnessjuka ställningstagande är att du var en del av denna katastrofala utredning...

Men jag tror ingenting för än man får se ALL fakta. Varför trodde pappan bröderna va inblandad osv? Varför skulle han hitta på sina anteckningar. Va man såg idag så verkar de som de inte är skyldiga nej där håller jag med dig men vill de allt förstår du?
Citera
2017-05-17, 21:58
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etziiia
Rolf Sandberg lyckades få ett erkännande just den gången som förhören inte spelades in. Märkligt. Och att storyn inte hänger ihop verkar han skita i. Sen ville han inte ställa upp i programmet mer. Han känns inte så trovärdig. Stackars barn!

Obs, erkännande-förhöreT - singular, med 5-årige Robin hos Rolf, spelades inte in, senare försökte de vid ett andra tillfälle (dagen efter?) att få det på band hur "stenklart" Robin erkänner, men misslyckas, om jag förstått det rätt.
Citera
2017-05-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NicholasUrfe
Pojkarna utsattes för hjärntvätt! Sorglig historia, men det måste vara skönt för R och C att deras oskuld blev så glasklar till slut.

Det värsta med det här är såklart att en mördare går lös, och att Kevins anhöriga inte längre vet vad som hände, och vem som hade ihjäl honom.

All heder till Forsman som direkt förstod hur fel det här var. Det märker man på Harrysson också, det går upp för henne att hon och teamet begått ett enormt misstag. Kan tänka mig att hon pudlar efter detta. SÅC och RS förnekar förstås ansvar eller skuld in i det sista. Det tyder på en inre klenhet. Om nån av er läser det här: sök hjälp.

Tyckte också Forsman var exemplarisk i sitt beteende när han fick se förhören igen, det var ett fint bevis på hur mycket som har gått fel under förundersökningen. Harrysson verkade också missnöjd med sitt agerande.

Bör även poängteras att båda i första avsnittet gjorde klart att det inte fanns några direkta erkännanden vilket visar att RS inte är något annat än en lögnare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
Jag skulle önska att någon initierad person med stort intresse för rättsväsendet (eller felväsendet kanske vi ska kalla det, åtminstone vad den polisiära grenen anbelangar) kunde lista alla rättegångar där Sven Å Christianson varit inblandad. Gärna i kriminalforumet!

Inom vården så förekommer det ju att tillsatta grupper går igenom gamla patientfall efter att en läkare har påkommits med rejäla tjänstfel/inkompetens. Samma princip borde appliceras på SÅCs arbete.
Citera
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum
"När dom berättar...då är dom stenklara, över vem som gjort vad och så där"
- Rolf Sandberg

Det vi har fått se är helt sjukt.
En mördare har gått fri i Arvika i snart 19 år tack vare att Rolf Sandberg inte ville riskera att se dålig ut inför media.
Så jävla Uselt!

Kändes som att de blev trötta på jobbet och tog allt fler och fler genvägar för att få ett avslut.

Inte ens åklagaren gjorde sitt jobb bra.

Fritt fall för barnen.
Inget skyddsnät eller förbannat stora maskor.
Citera
Medlem
Simson1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Lambertz har redan försvarat SÅC för ett par dagar sedan. Jag delade med mig av länken här inne.
Jo, det vet jag, han har även postat idag, innan dokumentären:
http://goranlambertz.se/granskningsnoteringar-infor-dokumentar-nr-3/

Men jag menar nu, efter att sista avsnittet sänts, så kommer han säkert fortsätta att försvara SÅC. Eftersom Lambertz själv trott på SÅC i Quick-fallet. Lambertz är själv en av Sveriges största rättsrötor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in