2017-05-17, 21:43
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det är klart att han har rätt i det. Det är ju uppenbart att RS bluffade och ljög om vad pojkarna verkligen sagt och fortfarande försöker ljuga om det.
Det är uppenbart inte endast SÅC som är felet i den här utredningen. Tyvärr är RS typ av snut inte ovanlig, iaf inte i den generationen.

Jag får Rysningar. Det är något som är väldigt, väldigt "fel" med Rolf när han i presskonferensen svarar på om de har erkänt, och han stapplande svarar: "Ja, de har berättat, det, ja."

Har bara tänkt att han är väl lite lågbegåvad och nervös för kamerorna? Inte kan han väl lju...
Men jojjemän.
Hade man tänkt lite rationellt (lätt att säga i retrospekt förvisso) hade man förstått det tidigare, eftersom kameran är Rolfs bff.
Citera
2017-05-17, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Jag tycker att metoderna var hårda mot familjen, men samtidigt tror jag inte att Rolf Sandberg gjorde detta för sakens skull utan han trodde på deras skuld.

Det var väl familjen som hörde av sig til polisen och inte tvärtom.
Det har använts tuffa metoder i andra fall, men detta sticker ut för att de misstänkta gärningsmännen var så pass unga.

En 10 årings alibi tycker jag personligen inte håller.

Men du tycker att att utredningen mot barnen håller?
Citera
2017-05-17, 21:44
Medlem
Citat:
Jag tycker att metoderna var hårda mot familjen, men samtidigt tror jag inte att Rolf Sandberg gjorde detta för sakens skull utan han trodde på deras skuld.

Det har använts tuffa metoder i andra fall, men detta sticker ut för att de misstänkta gärningsmännen var så pass unga.

Men om han nu trodde på pojkarnas skuld, varför avböjde han intervjuerna nu? Nä, Roffe var desperat och hade prestige i detta fall. Därför pressade han pojkstackarna och satt sen och ljög om att de hade berättat detaljerat. Det är ett under att pojkarna ändå har klarat sig så bra i livet, efter den tortyren
Citera
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:

Det var ju även 10-åringens föräldrar som var vittnen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
En väldigt bra TV-serie. Den borde få alla pris som finns i konsten att övertyga och dupera tittaren. Alla tror sig ha fått veta sanningen och inget annat än sanningen. Inga tveksamheter kvarstår. Till och med vindflöjeln GW fladdrar rätt i vinden. DJ får kräkas ur sig det sista i Aktuellt helt oemotsagd. De jurister som nu skall återuppta och granska förundersökningen kan nu bara komma till en slutsats för att inte stöta sig med pöbeln.

Personligen är jag endast imponerad av TV-serien som hantverk betraktad men tillmäter den inte överdrivet stor trovärdighet. Det är helt enkelt för många stråkar och billiga knep.

Jag håller med.

Utredningens skötsel i sig har jag redan kritiserat. Men det betyder inte att man är oskyldig eller skyldig.

Jag är ödmjuk inför att det saknas bitar, det är trots allt en dokumentär. Till exempel, vad har föräldrarna fått höra? De kontaktade ju polisen ett flertal gånger. I kvällens avsnitt i ett förhör med C sades något intressant. Mamman hade när polisen hämtat pojkarna sagt åt honom att han nu måste berätta som det är. Vad hade C sagt åt mamman?

Jag är medveten om att jag nu kommer åka på massivt påhopp av ryggdunkarna då jag ifrågasätter men varsågoda. Jag sväljer helt enkelt inte allt dokumentären matat mig med. Det betyder emellertid inte att jag är säker på något överhuvudtaget. Att vara kritisk är inte att "trolla" som ni hävdar, utan något man får lära sig när man studerar på universitet.
Senast redigerad av Roxyn 2017-05-17 kl. 21:46.
Citera
Medlem
HC47s avatar
Rättfärdigat karaktärsmord på Sandberg och Christiansson. Hoppas deras karriärer nu får ett abrupt slut och att Christiansson blir persona non grata inom akademin. Så jävla vidrigt detta är.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Du hade kunnat skala bort alla stråkar, alla scener, alla intervjuer och enbart visat förhören med pojkarna och slutsatsen hade varit detsamma hos alla normalbegåvade individer. Det räcker så.

Det är också vad de borde ha gjort. Fanns ingen anledning att hålla på detta i flera veckor. Jag tycker att det är illa att dramatiken får gå före logiken. Det hade kunnat gå mer rakt på sak tidigare och utelämna en del helt ovidkommande delar.

Naturligtvis är det riktigt allvarligt det som nu blottläggs. Någonting som DJ har vetat länge, men prioriterar att göra en dramadokumentär före att börja bakifrån med att visa det enda väsentliga med de planterade slutförhören. DJ hade sedan kunnat gå åt andra hållet och kompromettera de inblandade.
Citera
2017-05-17, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Du hade kunnat skala bort alla stråkar, alla scener, alla intervjuer och enbart visat förhören med pojkarna och slutsatsen hade varit detsamma hos alla normalbegåvade individer. Det räcker så.

Videoförhören med ungarna i kväll är skolboksexempel på vad ledande förhör är för något. Det är såhär TQ förhören gick till, de gav barnen hela bilden av hur det gått till och det är på det sättet man kan få fram falska erkännanden.

Men i detta fallet var det aldrig ett erkännande, det har RS hittat på på egen hand.

Vi som följt den här typen av fall sedan Södertäljefallet på 80-talet visste vad som skulle komma, jag är luttrad och inte ett dugg förvånad.

Redan när jag läste DN artikeln för tre veckor sedan visste jag vad som skulle komma. Det är bara förnekarna som aldrig kommer erkänna att de har fel.

Läste idag att när upplivningsförsöken gjordes på Kevin förstördes bevisen på om det var ett mord eller om det var ett drunkningsfall.

Något annat vi vet efter vad som kom fram i dokumenten är att blöta byxor och Weines teckning är uppgifter från starkt medicinerade människor, då vet vi från exemplet TQ att det går inte ta på allvar.

Hade byxorna varit blöta hade det kommit fram från dom 14 förhör som gjordes med den besökande familjen. Uppgiften om blöta byxor är RS uppfinning från början till slut, det framgick klart och tydligt.

Idag lutar jag mer åt att Kevin drunknade av en olycka, ingen vuxen fanns på plats och Kevin var förmodligen ensam vid vattnet.

Vad som än hände så kommer ingen sanning att slutgiltigt presenteras. Det enda vi vet är att C och R inte gjorde det och att alibit är fortfarande lika 100% starkt.
Citera
2017-05-17, 21:45
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
jag är så jävla arg
stackars stackars pojkar

rs fortfarande har mage att påstå att pojkarna har berättat hur skadorna upståg och vad de gjorde med kroppen... vill strypa idioten

hoppas pojkarna får ordentlig skadestånd att någon duktig advokat får ansvariga till svars

Detta visar verkligen prov på hur en person kan få för mycket makt och dupera hela sin omgivning.

Så många offer i detta.

Anhöriga till Kevin också som nu är i fritt fall igen.
Citera
2017-05-17, 21:46
Medlem
dannees avatar
Herregud vilka svaga och lågbegåvade föräldrar... det är lika skyldiga som ansvariga poliser.
Citera
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Ingen är väl förvånad över att de som försvarar Quick-utredningen också ogillar granskningen av Kevin-fallet?

Citat:
SVT använder lögner – och agerar domstol

Debattören: Vem granskar granskarna när drevet går i Kevin-fallet?

Dan Josefsson har själv, med påtaglig förtjusning, berättat om hur han ljög och bedrog sig fram under arbetet med sin tv-dokumentär om Margit Norell, kvinnan som enligt Josefsson skapade seriemördaren Thomas Quick.

Under falska förespeglingar om sina syften fick Dan Josefsson människor som i olika egenskaper haft en nära relation till Margit Norell, att öppenhjärtigt berätta om denna, inte sällan inför dold kamera.

Professor Sven Å Christianson tillhörde dem som Dan Josefsson rent ut sagt misshandlade. Inför påslagen, dold kamera, fick Josefsson psykologiprofessorn att berätta om sin ungdoms starka relation till terapeuten Margit Norell och om vad hon betytt för honom.

Därefter missbrukade Josefsson informationen han lockat ur Christianson i avsikt att förvränga dennes professionella profil. Josefsson slog fast att Sven Å Christianson var en anhängare av Margit Norells idéer om hur bortträngda minnen (om bland annat sexuella övergrepp i barndomen) kunde avtäckas i psykoterapi.

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/0RlqB/svt-anvander-logner--och-agerar-domstol

Stenius har tidigare försvarat Christer van der Kwast, nu kommer hon till SÅC:s undsättning.
Citera
Medlem
Ad-infinitums avatar
"När dom berättar...då är dom stenklara, över vem som gjort vad och så där"
- Rolf Sandberg

Det vi har fått se är helt sjukt.
En mördare har gått fri i Arvika i snart 19 år tack vare att Rolf Sandberg inte ville riskera att se dålig ut inför media.
Så jävla Uselt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in