2017-05-14, 21:00
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja.

För att? Vad blir svagare av att programmet följer den vanliga "Dokument Inifrån"-formen? Blir barnen mer eller mindre skyldiga till mordet för att programmet sänds i tre delar istället för en? Blir förhörsmetoden mer eller mindre idiotisk på grund av dokumentärlängden? Försvinner tekniska bevis i takt med att avsnitten ökar i mängd?
Senast redigerad av KlausStein 2017-05-14 kl. 21:03.
Citera
2017-05-14, 21:02
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Helt enig med dig!

Bröderna och deras anhöriga var i klart underläge jmf med utredarna och deras resurser. Den lilla människan mot den stora maktapparaten.

Tänk om någon skulle pekat ut RS själv som den skyldige, inga tekniska bevis, inga vittnesmål, inget mordmotiv och faktiskt ett alibi för tidpunkten. Men efter många och långa inspelade förhör kommer såsmåningom en SÅC och säger sig med en gång kunna se att just RS sannolikt är mördaren.
Och till slut berättar också två fhl att RS erkänt privat inför dem. Fallet löst, TV-kamerorna slås på och mördaren pekas ut. Utredningen stängs och sekretesstämplas. Punkt.

Sedan horar vi ut det i media med jämna mellanrum så ångesten och vanmakten inte hinner lägga sig.

Kanske det skulle gå upp en talgdank hur det känns att bli pissad på för att andra ska få uppmärksamhet för det.
Citera
2017-05-14, 21:03
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Jag märker att du inte läser andras inlägg och i stället berättar för dem vad de tycker. Nej, det är inte som du skriver.

Jodå, det är uppenbart att du tror att bröderna dödade Kevin. Att du inte vill stå för det för att kunna framställa dig som en neutral och objektiv kritiker är ditt problem.
Citera
2017-05-14, 21:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
För att? Vad blir svagare av att programmet följer den vanliga "Dokument Inifrån"-formen? Blir barnen mer eller mindre skyldiga till mordet för att programmet sänds i tre delar istället för en? Blir förhörsmetoden mer eller mindre idiotisk på grund av dokumentärlängden? Försvinner tekniska bevis i takt med att avsnitten ökar i mängd?

För att det hade kunnat paketeras i ett program som sammanfattade de viktigaste passagerna med ett tydligt syfte. Nu har DJ gjort detta som något som ska gagna honom själv i första hand och möjligen någon annan som en restprodukt.

Att verka i samhällets tjänst handlar inte om att slå mynt av olycka.
Citera
2017-05-14, 21:08
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Jag är inte intresserad av den. Det är ett tragiskt skådespel som hade kunnat göras mer koncist med minst samma resultat. Jag konstaterar bara att segloket DJ jobbar för sin sak. För övrigt borde han inte få höras i TV. Jag har inget emot skånska, men DJ har en idiolekt som tar fram det absolut sämsta ur skånskan. Att han sedan verkar vara förälskad i sin egen förträfflighet och på bästa vänstermanér fnyser förnumstigt åt alla med andra åsikter, gör det ännu mer löjeväckande.

Så nu är det fel på dialekten också. Vi fokuserar på väsentligheter här.

Tråden heter inte "Dokument Inifrån om Kevin-fallet" och ligger inte under "Medier och journalistik", utan "Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998" och ligger under Kriminalhistoria.
Citera
2017-05-14, 21:10
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag delar inte din uppfattning men förstår varför du vill diskutera oväsentligheter för då slipper du ju diskutera den obefintliga bevisningen mot bröderna. Det är ju sedan länge uppenbart att du tror att bröderna är skyldiga.
Deltagarna i den här tråden är inte målgruppen för dokumentären, utan folk som svagt minns fallet för 20 år sedan. Bekanta tycker den är mycket stark. Vad folk i allmänhet tycker är nog intressantare än ett par alias på FB
Citera
2017-05-14, 21:12
Medlem
Citat:
Jag är inte intresserad av den. Det är ett tragiskt skådespel som hade kunnat göras mer koncist med minst samma resultat. Jag konstaterar bara att segloket DJ jobbar för sin sak. För övrigt borde han inte få höras i TV. Jag har inget emot skånska, men DJ har en idiolekt som tar fram det absolut sämsta ur skånskan. Att han sedan verkar vara förälskad i sin egen förträfflighet och på bästa vänstermanér fnyser förnumstigt åt alla med andra åsikter, gör det ännu mer löjeväckande.

Inte för att det spelar någon större roll i sammanhanget, men i mina öron låter det som att DJ har en halländsk dialekt, inte en skånsk. För sanningavärdet har det dock ingen relevans. Även jag hade önskat ett annat programformat och upplägg, men det är bara jag. Jag förutsätter eller kräver definitivt inte att andra utformar dokumentärer utifrån mina preferenser.
Citera
2017-05-14, 21:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Sedan horar vi ut det i media med jämna mellanrum så ångesten och vanmakten inte hinner lägga sig.

Kanske det skulle gå upp en talgdank hur det känns att bli pissad på för att andra ska få uppmärksamhet för det.

Ja att RS går ut och kommenterar den sekretessbelagda utredningen och vad som påstås kommit fram är anmärkningsvärt. Det borde han inte ha lov till. Dessutom kan ju faktiskt ingen säga emot honom - han sitter med alla sekretessbelagda fakta och trumf - han ensam. För han har ju hört brödernas erkännande och har full insyn i allt.

Så länge ingen utomstående hade läst FUP borde RS hållit truten. Nu när utredning är på gång och DJs program visas kan han ju få berätta det han vet. Men nu avböjer han!
Citera
2017-05-14, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
På en liten ort känner alla alla.. Vilka kopplingar fanns det mellan RS och Kevins familj/släktingar?

Långsökt kanske med nån personlig koppling, men jag googlade iaf på mormor. Klappat ihop värre än Eva, och vi hoppas hon iaf tycker det är bra om de nu utpekade pojkarna rentvås och man kanske kanske kan hitta den rätta gärningsmannen.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&u act=8&ved=0ahUKEwjfmOf6ivDTAhXCWCwKHfAOB1UQFghBMAY &url=http%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fnyheter%2Fmor dade-kevins-mormor-brot-ihop---skickades-hem-av-psy kvarden%2F&usg=AFQjCNHTNgBqVjFYpqLAu8-JmsL4UbYcbg
Citera
2017-05-14, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det fetade är helt felaktigt. Man får klart och tydligt veta i dokumentären vad de små pojkarna sa i början av alla 30-40 förhören.

Att du sedan drar in det där med pk är ju bara osmakligt. DJ går att lita på, han är mycket seriös och gör inte några förljugna dokumentärer. Men för dig så är han en lögnare som helt omöjligt kan visa sanningen.
Nej,man fick höra vissa valda meningar. Dom skulle enligt nån utredare <minns inte namn> sagt saker som endast de inblandade visste. Sekretess så klart,kommer inte fram i programmet.
30,40 förhör ryms inte i en timmes dokumentär.

DJ behöver inte vara lögnare,men mediakåt journalist som vill klättra i karriär.

Citat:
Ursprungligen postat av p.north
jamenvisst, dom blöta kläderna? det måste ha en naturlig förklaring, grabbarna var ju och fiskade den kvällen, om nu kläderna var blöta så att säga.

Får man blöta kläder av att fiska? Stod dom en meter ut i vattnet och fiskade?
Citera
2017-05-14, 21:20
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Inte för att det spelar någon större roll i sammanhanget, men i mina öron låter det som att DJ har en halländsk dialekt, inte en skånsk. För sanningavärdet har det dock ingen relevans. Även jag hade önskat ett annat programformat och upplägg, men det är bara jag. Jag förutsätter eller kräver definitivt inte att andra utformar dokumentärer utifrån mina preferenser.
Uppväxt i Halmstad
Citera
2017-05-14, 21:22
Medlem
KlausSteins avatar
För att gå tillbaka till topic.

Vi kan alltså göra följande sammanfattning:

Händelseförloppet som beskrivs av polisen saknar dels stöd i den tekniska bevisningen, dels är den omöjlig.

Det så kallade mordvapnet saknar alla spår av barnen och Kevin, Kevin saknar även spår av det så kallade mordvapnet.

Vittnen hävdar att barnen hade alibi.

Det enda som pekat ut barnen som skyldiga till dådet är "erkännanden" som ej spelats in.

Förhören av barnen har varit ledande och i övrigt väldigt bristfälliga. Barnen har belönats när de sagt "rätt" saker och straffats när de sagt "fel" saker. Polisen har själva tryckt på sina egna hypoteser på barnen under förhören.

Barnen har under förhören fantiserat vilt om alla möjliga och omöjliga saker, exempelvis att mordet skedde med ett mjölkpaket och att den skyldige var en man som hette "god jul".

SÅC och RS har i media ljugit om vad polisen faktiskt har kommit fram till (exempelvis att barnen har berättat för föräldrarna under morddagen och att deras kläder skulle ha varit blöta).

Sakkunniga har uttalat att ingen vuxen någonsin hade åtalats för detta hopkok.

Sakkunniga har uttalat att det hade varit unikt om dessa barn varit skyldiga, och att det därför inte är trovärdigt.

Har jag missat något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in