2017-05-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Och jag vill dessutom lyfta fram två matcher på den klassiska Calcio-tiden 15:00 på söndag:

Cagliari – Empoli
Crotone – Udinese

Det har under hela säsongen sett ut som att nedflyttningskandidaterna varit självklara. Pescara, Palermo och Crotone.

Men under de senaste sex matcherna har Crotone visat enorm moral och kämpat till sig 14 poäng. Vafan i helvete 14 poäng på sex matcher är strålande. Man har tagit lika många poäng på de sex senaste matcherna som man gjorde under de första 29 matcherna. Jag vill gärna få info på hur detta har gått till. Fascinerande.

Problemet var att man var usla tidigare och att ”räddningsplankan” Empoli också har spelat bra, 10 poäng på sex matcher.

Herregud, kollar man på formtabellen på de senaste sex matcherna kan man konstatera att Crotone och Napoli toppar med 14 poäng, Roma och Lazio följer med 13 poäng, och sedan Juventus på 12 poäng samt Atalanta, Torino och just Empoli med 10 poäng.

Just nu har Crotone 28 poäng och Empoli 32 p. Problemet är att Crotone avslutar med Juventus på bortaplan och sedan Lazio hemma. Medan Empoli har Atalanta hemma och Palermo borta.

Men jag hoppas att avståndet krymper till en poäng, inte minst för att Crotone i motsats till de andra nedflyttningslagen har stått fast vid sin tränare Davide Nicola. Samtidigt har jag inget emot Empoli, tvärtom.

Och trots att det var en dramatisk match på den vackra ön där Cagliari tokdominerade första halvleken (3-0!) och Empoli visade fin moral och jagade kvittering mot slutet, så förlorade Empoli. Medan Crotone fortsätter sin fina form genom att hemmabesegra Udinese, där Rohdén gjode det enda målet.

Tabellen just nu när det gäller den sista nedflyttningsplatsen:

Genoa 33 poäng
Empoli 32 p
Crotone 31 p

Som sagt så avslutar Crotone med Juventus och Lazio. Två svåra matcher där de inte ska kunna få särskilt många poäng. Men man är sett över de sju senaste matcherna Serie As bästa lag tillsammans med Napoli. Sju matcher och 17 poäng är för jävla bra, vilket gör det så svårt att förstå varför man endast tog 14 poäng på de första 29 matcherna.

Oavsett har jag nu inkluderat Genoa i kampen, eftersom de är nästan lika usla som Inter. Genoa har tagit genomusla fyra poäng på de senaste nio matcherna. Idag förlorade man mot Palermo…

Men ikväll ser vi fram emot Roma mot Juventus. Stort och vackert som hade blivit alldeles underbart om det hade varit kaptenerna Totti och Buffon som skakat hand innan matchen.
Citera
2017-05-15, 12:50
Medlem
På tal om Crotones fantastiska form så är Juventus inte alls lika imponerande. Croton har som sagt 17 poäng på de sju senaste matcherna medan Juventus har 10 p. Och man har endast två poäng på de tre senaste matcherna.

Jag har tidigare dillat om att Juventus historiskt varit lite sämre under våren, och att det till viss del kan förklara att Milan har samlat på sig internationella titlar medan Juventus briljerar med antalet erövrade Scudetti. Och nu står man åter i en situation där man vill vinna allt. Lo Scudetto, Coppa Italia och CL. Säcken ska knytas ihop och det är nu säsongen avgörs. Risken finns såklart att man gapar över för mycket…

Skillnaden är att Allegri är tillräckligt cyniskt smart att förstå att man inte måste satsa allt på alla matcher, utan att det viktiga är titlarna.

Coppa Italia-final mot Lazio på onsdag, och på söndag möter man just Crotone i Serie A. Försprånget till Roma är nu fyra poäng, så det finns lite dramatik även om jag tror att Allegris Juventus har bra koll på läget.
Citera
2017-05-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Lite intressant att Roma faktiskt varit väldigt framgångsrikt på senare år. Man tänker sig ju ofta att det är en klubb i svår motgång. Bilden av Roma som poppar upp i huvudet är ju kanske mera tiden från Nisse Liedholm till Spallettis första sejour. Den galna tiden under Dino Viola & Franco Sensi.

Jag slänger ut en svår fråga. Vilken är eran tränarfavorit i Roma efter att Fabio Capello lämnade 2004? Är det Spalletti eller har det solkats ner? Är väl därför jag menar att frågan är svår & intressant att lyfta. Svår fråga också eftersom kulttränaren Zeman inte fick en så lyckad andrasejour, precis som Spalletti kanske lite haft. Svår även eftersom vissa av tränarna sedan varit ytterst framgångsrika på annat håll & kanske inte borde sparkats iväg. Svår även eftersom Rudi Garcias inledande framgångar förbyttes i någon sorts tomgång där det sakta gled över i känsla av misslyckande.

Här är kandidaterna. Man får dock inte säga Cesare Prandelli, då han avgick av familjeskäl redan innan han hunnit börja. Egentligen inte heller Bruno Conti bara för att han är klubblegend. Han lotsade laget för kort tid. Det blir liksom alibi-svar att nämna dessa.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_A.S._Roma_managers

För mig är Mazzone och Zeman de största, men jag är ingen romanista…

Jag är en romantisk anhängare till Calcio i allmänhet och Cagliari i synnerhet. Båda tränarna har varit i Cagliari och Mazzon var rätt, medan Zeman var fullständigt malplacerad. Cagliari spelar kompakt och hårt, och är därför vansinnigt svårt att ställa om till Zemans anfallsfotboll.

Mazzone är fantastisk dels för hans del i Tottis möjlighet att starta sin karriär, men ännu mýcket mer i Baggios avslutning i hans karriär.

Så jag säger Mazzone, trots att Ranieri tog upp Cagliari från Serie C till Serie A och ser ut som Caesar.

Citera
2017-05-15, 22:50
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
För mig är Mazzone och Zeman de största, men jag är ingen romanista…

Jag är en romantisk anhängare till Calcio i allmänhet och Cagliari i synnerhet. Båda tränarna har varit i Cagliari och Mazzon var rätt, medan Zeman var fullständigt malplacerad. Cagliari spelar kompakt och hårt, och är därför vansinnigt svårt att ställa om till Zemans anfallsfotboll.

Mazzone är fantastisk dels för hans del i Tottis möjlighet att starta sin karriär, men ännu mýcket mer i Baggios avslutning i hans karriär.

Så jag säger Mazzone, trots att Ranieri tog upp Cagliari från Serie C till Serie A och ser ut som Caesar.

Nu gällde ju min fråga visserligen efter 2004, men givetvis skulle du gå utanför ramen för att nämna Mazzone.

En spelare som var med hela vägen från Ranieris Cagliari i Serie C till Mazzones & Tottis Roma, var Massimiliano Cappioli. Han var en Roma-produkt som gick till Cagliari som 20-åring för att få speltid. Det rörde sig dock inte om ett lån utan Cagliari värvade honom 1988 då han ännu inte debuterat för Roma. Det var då Ranieri tog över Cagliari. Cappioli var en succé & fick sitt genombrott då man gick ända till Serie A.

Mazzone tog sedan över Cagliari & då Mazzone drog vidare till Roma 1993 så tog han med sig Cappioli som kom tillbaka som etablerad stjärna. Cappioli höll väl till på kanten som dribblingsstark ytter. Han såldes till Udinese när Mazzone 1996 återvände till Cagliari.

Min bild av staden Cagliari är väl annars främst den här vyn som sitter på näthinnan:
https://www.flickr.com/photos/7728475@N07/1536197444/sizes/l

Vill absolut minnas att det var den bilden som användes i Paninis VM-album 1990 då städerna presenterades. Därför den är vad som sitter i huvudet då det var första gången jag kom i kontakt med Cagliari. Kan ha varit något annorlunda vinkel. Någon som har VM-albumet tillgängligt som kan kolla om jag har rätt? Mitt ligger i källaren.
Citera
2017-05-15, 23:01
Medlem
Ha ha sorry! Såg inte 2004-begränsningen.

Men jag håller fast vid Spallettis hån mot den store Totti. Ta in honom på övertid då han inte ens fick bollkontakt. Vafan i helvete!!

Problemet nu är att all tyngd ligger på honom inför den sista matchen mot Genoa. Skulle han ha en ok match med en assist eller ingen, så tycker alla att Dumjäveln haft rätt hela säsongen då han bänkat Toti. Som om Dzeko inte haft en mach där han inte gjort mål på sina chanser…

Jag utesluter inte att han sjunker till Dzekos nivå men på en enda match så ökar risken. Oavset så tvingas Spalletti till att spela honom och att han får sin chans. Jag utgår ifrån att att han är lika bra nu som för frm år sedan…
Citera
2017-05-15, 23:01
Medlem
Stivalis avatar
Eller om vinkeln i VM-albumet kan ha varit mera utzoomad:
https://www.flickr.com/photos/langkawi/15373776663/sizes/l

Men nu är jag inne på riktigt, riktigt sjuka & meningslösa detaljer. Men fan, det satte sig på hjärnan. Måste rota fram det för att kolla. Trevlig allmänbildning dock för en grabb att albumet hade foton på städerna.
Citera
2017-05-15, 23:13
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ha ha sorry! Såg inte 2004-begränsningen.

Men jag håller fast vid Spallettis hån mot den store Totti. Ta in honom på övertid då han inte ens fick bollkontakt. Vafan i helvete!!

Problemet nu är att all tyngd ligger på honom inför den sista matchen mot Genoa. Skulle han ha en ok match med en assist eller ingen, så tycker alla att Dumjäveln haft rätt hela säsongen då han bänkat Toti. Som om Dzeko inte haft en mach där han inte gjort mål på sina chanser…

Jag utesluter inte att han sjunker till Dzekos nivå men på en enda match så ökar risken. Oavset så tvingas Spalletti till att spela honom och att han får sin chans. Jag utgår ifrån att att han är lika bra nu som för frm år sedan…

Spalletti har ju satt laget i främsta rummet, före individerna. Jag såg på Youtube ett klipp från TV-studion där hans gamle adept Christian Panucci gick riktigt hårt åt Spalletti med frågor om varför han bytte ut Dzeko då denne jagar skytteligatiteln. Panucci ansåg att Dzeko skulle få spela matchen ut för att kunna jaga capocannoniere. Det här var dock inget som Spalletti tog hänsyn till.

Han var dock rätt skön, Spalletti & tog det bra. Panucci attackerade honom rätt tufft. Sedan såg jag klipp då Sinisa Mihajlovic utfrågades i studion efter derbyt. Han var ju minst sagt besviken över utvisningen på Acquah som Torino drabbades av. Sinisa gick inte att snacka med. Gianluca Vialli i studion försökte diskutera med honom, men det var som att tala med en vägg. Sinisa ville inte ens snacka med Vialli då denne hade annan åsikt angående utvisningen.
Citera
2017-05-15, 23:13
Medlem
Åh vafan:

https://www.youtube.com/watch?v=wQvAMaYQjD8

Poängen är att detta föregår i många byar med små skillnader i kostymer och sedvänjor.

Zola:

https://www.youtube.com/watch?v=2NQ-VrmQ19w

Eller att man skjuter in påsken:
https://www.youtube.com/watch?v=wS6zzUjYa98

Och detta är två av oändligt många sedvänjor som inte finns någon annanstans. Jag kan ge många exempel.
Citera
2017-05-16, 08:27
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Angående QM så är det en tragedi att Cagliari uppdaterade sitt emblem till att omfatta den nya flaggan, där de avrättade muslimska piraternas huvuden vänder sig mot Italien och numera bär svettband istället för ögonbindlar… Patetiskt, och jag köper ingenting med den nya flaggan, och det är inget problem eftersom de flesta använder sig av den gamla.

Buffa!

Jo, jag håller med om att uppdateringen är patetisk & meningslös. Antingen behåller man den gamla eller så byter man till något annat. Inget konstigt med att grejer byts ut ibland, men att ändra om så här blir bara löjligt.

En annan sak jag stör mig på är detta jävla användande av tredjeställ. I Eurotalk så visade de ett klipp från en match där målvakten gick ut & dribblade & då de först inte sade vilket lag det var så kunde jag omöjligt knäcka det. Det var Trapani. I helsvart! Vafan, man försöker lära sig vilka färger alla lag har sedan kommer de ut i något helt annat. Jag kände ju igen Frosinone & deras sköna arena, men att det skulle vara Trapani i svart är ju helt omöjligt att gissa. Trapanis vanliga färg är det underbara granatrött. Hade såklart funkat alldeles utomordentligt mot Frosinones gula dräkter. Ändå kör dom i helsvart!

Målvaktens namn placerade jag heller inte. Mirko Pigliacelli är bara 23 år men har redan varit utlånad fem gånger! Nu är han i Trapani. Märkligt är att han tillhör Pescara men har ännu inte spelat med Pescara medan han tillhört dem. Däremot har han spelat i Pescara på lån. Då tillhörde han Parma som så många andra, de hade väl 25 målvakter där ett tag. När han inte ägdes av Pescara har han alltså spelat där, men inte då han ägdes av Pescara! Rörigt minst sagt.

Inga matcher för Parma. Då skulle man kunna tro att han är Parma-produkt som lånades ut. Men nej, han är Roma-produkt & kommer från Rom. Parma köpte honom bara för att hyra ut honom till en massa klubbar. 2015 var han i motståndarlaget Frosinone så de Serie B-insatta kopplade kanske honom till Frosinone.

Det är fan ett heltidsarbete att följa internationell fotboll. Hur fan kan man hålla reda på vem som spelar var & tillhör vilket lag & vilka färger de spelar i? Sedan måste man kunna ekonomi också då allt kretsar kring vilka finanser aktörerna besitter. Sportchefer måste man känna till då det är de som sitter i förarsätet. Att bara veta vem som spelar var & vilka färger de har kommer man inte långt med. Då är det ändå krångel redan där!

Här är Trapanis Mirko Pigliacelli. Jävligt skön aktion. Älskar det!
https://www.youtube.com/watch?v=J-dG1jKhEF8

Han står i Trapani men till hösten är han säkert någon helt annanstans
https://en.wikipedia.org/wiki/Mirko_Pigliacelli
Senast redigerad av Stivali 2017-05-16 kl. 08:32.
Citera
2017-05-16, 11:45
Medlem
JayGatsbys avatar
Tredjeställ är ett jäkla hittepå. Blir ännu mer fjantigt då lag möter t.ex. Real Madrid som har kritvita tröjor. Har du något annat än vita tröjor så kommer man inte blanda samman lagen.

På tal om Real så var Romas seger över Juve lite oroväckande; har den perfekta muren brustit?
Zidane tittade nog på den matchen och gjorde anteckningar...
Citera
2017-05-16, 16:36
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Tredjeställ är ett jäkla hittepå. Blir ännu mer fjantigt då lag möter t.ex. Real Madrid som har kritvita tröjor. Har du något annat än vita tröjor så kommer man inte blanda samman lagen.

På tal om Real så var Romas seger över Juve lite oroväckande; har den perfekta muren brustit?
Zidane tittade nog på den matchen och gjorde anteckningar...

Du tror Juventus startar med Lichsteiner, Benatia, Asamoah mot Real?
Citera
2017-05-16, 17:00
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Du tror Juventus startar med Lichsteiner, Benatia, Asamoah mot Real?
Varför startade man så mot Roma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in