2017-05-02, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Äntligen är det dags för det vackraste och i mitt tycke finaste Grand Tour-loppet.
En fin cyklist dog tragiskt den 22 april Michele Scarponi som vann Girot 2011.

Vad har detta med fotboll att göra... Inget men detta är calciotråden med brett register.
Oh lysande! Och självklart från dig.

Anledningen till mitt inlägg var egentligen just Scarponi, som gjorde att jag tittade närmare på Astana där Aru skulle vara kapten i Girot. Och då konstaterade jag att Scarponi skulle vara kapten eftersom just Aru var skadad. Jag valde då, kanske något cyniskt, Sardinien-vinklingen, men naturligtvis är det stora Scarponis tragiska död. Olyckan har dominerat den italienska sporten de senaste tio dagarna…

Och även om Scarponi varit framgångsrik och var en av de allra största nuvarande italienska cyklisterna var han inte heller i nivå med Schumacher eller Pantani, som jag nämnde. Men om jag varit nykter så hade jag rimligen fått in honom i sammanhanget.

Hans fru tackade för deltagandet via instagram:

http://www.calcioweb.eu/wp-content/uploads/2017/04/scarponi-455x420.png
Citera
2017-05-02, 20:59
Medlem
SPAL blev inte matematiskt klara för Serie A eftersom Hellas och Frosinone vann igår. Hellas vände matchen mirakulöst genom kvittering i 88:e minuten och vinst på övertid.

Men allt tyder på att SPAL tar en direktplats till Serie A, medan Hellas och Frosinone kämpar om den andra platsen.
Senast redigerad av Brille68 2017-05-02 kl. 21:02.
Citera
2017-05-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Olbia ligger på Play Out-plats i samma liga som kampen mellan Cremonese och Alessandria pågår om direktplatsen till Serie B.

Senast tog de en meriterande bortaseger mot mittenlaget Pistoiese.

Laget:
OLBIA: Van der Want, Pinna, Dametto, Iotti, Cotali, Feola, Muroni, Piredda, Capello (56’ Cossu), Ragatzu (80’ Ogunseye), Kouko

Viktigt att de lyckas hålla sig kvar i Serie C, om de ska kunna fungera som Cagliaris talangfabrik. Cossu har erfarenheten och skickligheten att kunna hålla dem kvar.

Två matcher kvar och det krävs sex poäng för att undvika nedflyttningskval. Hemma mot Siena och borta mot Arezzo.

Olbia vann med 1-0 mot Siena på hemmaplan. Bernardo Mereu tog över som tränare 10:e april och Olbia har sedan dess tagit sju poäng på de tre senaste matcherna, men ligger fortfarande på kvalplats för att lämna Lega Pro.

Uppställningen är 4-3-1-2, där Cossu såklart är trequartista och lika självklart passade fram till målet.

En match kvar. Borta mot Arezzo där seger kanske kan leda till att man kan undvika nedflyttningskval.
Citera
2017-05-02, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Löner och hur de förändrats sedan förra säsongen:

http://www.ultimouomo.com/wp-content/uploads/2016/09/TABELLA.png

Samtidigt är det inte bara hur mycket pengar man har, utan hur de används. Moratti spenderade oändligt mycket mer än Berlusconi, men lyckades inte få lika många trofeer. Två bilder som sammanfattar Berlusconis Milan:

https://i1.wp.com/www.tifosobilanciato.it/wp-content/uploads/2017/04/milan-di-berlusconi-infografica.png?w=600&ssl=1

https://pbs.twimg.com/media/C9yBdiiUMAIfb9D.jpg
Citera
2017-05-03, 06:07
Medlem
Stivalis avatar
Jag snubblade in på belgaren Walter Baseggio. Hade helt glömt bort att han gjorde en sejour i Treviso för att rädda kvar dem under deras enda säsong i Serie A 2005/06 då de var hopplöst sist i tabellen. Tyvärr har han drabbats av cancer. Det är dock ingen nyhet, bara det att jag läste det nu. 2009 fick han diagnosen då han var 31 år & fortfarande aktiv i belgiska högstaligan. 2012 kom cancern tillbaka. Vet inte hur läget är idag.

Han var ju väldigt bekant för oss som alltid kollade Eurogoals på den tiden då bla Chris Härenstam höll i det. Anderlecht förekom väldigt mycket så jag hade god koll på dem & Baseggio var stjärna där.

Med rötter i Veneto så var han en hemvändare då han gick till Treviso. Farfar hade utvandrat från bygden till Belgien. Ofta på semester i Italien & med fru från Sicilien så kände Baseggio starka kopplingar till landet. Det var faktiskt en stor grej i Treviso med omnejd då han dök upp i januari 2006 för att hjälpa dem hänga kvar. Med familjebanden hade han alltid drömt om att spela i Italien, så Baseggio var en stor prestigevärvning. Anderlecht var ju ständigt i CL. Fast egentligen var det kanske inte specifikt sina rötter i Treviso han drömde om att återvända till, uppväxt med Maradona så höll han nog egentligen på Napoli. Men när Treviso passande nog låg i Serie A så var det ju optimalt att återvända till farfars hembygd.

"Varje match blir som Champions League", sade Baseggio om kampen för Salvezza vid sin ankomst. Tränare Cavasin beskrev Baseggio som en Pirlo-typ, men han fick bara sparsamt med speltid i början. Detta kritiserades hårt av fansen som krävde att Baseggio skulle in i laget. De betraktade honom som lite av deras sista hopp om salvezza. Det gick dock inte att rädda dem kvar men Baseggio ville stanna kvar efter säsongen. Han hoppades väl innerst inne på att det stora avslöjandet kring Calciopoli skulle leda till att flera lag blev nedflyttade så att Treviso kunde vara kvar i Serie A. Så blev det dock inte så han fick spela i Serie B.

Efter ett halvår i Serie B så var han väl dock tvungen att återvända till Belgien för att rädda sitt anseende. Belgisk press skrev att han var slut som toppspelare. Han hade en del skadeproblem så han fick tillbringa några matcher på bänken då han inte var fullt tränad. Klart att det inte såg så bra ut då det gick dåligt för Treviso i serien. 2005 var han i landslaget så att 2006 sitta på bänken ibland i ett bottenlag i Serie B var väl inte optimalt för ryktet hemma i Belgien.

Det var där under första halvan av 2000-talet som Baseggio var som bäst på Anderlechts mittfält & var ett ständigt aktuellt namn i Eurogoals. Han hade dock otur & var skadad till både EM 2000 & VM 2002 då han var väldigt aktuell för landslaget. 27 A-kamper 1999-2005.
Citera
2017-05-03, 06:37
Medlem
Stivalis avatar
28 matcher står Baseggio noterad för i Treviso under 2006. Antagligen ungefär hälften i Serie A kan jag tänka mig. Eller merparten då han verkar ha haft skadebekymmer under Serie B-tiden. Jag tolkade det som att han kände press att återvända till Belgien då belgisk press skrev ner honom då han tillbringade några matcher på bänken i ett bottenlag i Serie B.

Baseggio är fortfarande väldigt känd i Belgien efter ett mål han gjorde där bollen sprängdes. Jag minns att det målet visades en del på TV. Han hade ett hårt skott & 2004 klippte han till så bollen gick sönder mot La Louviere. Målet godkändes men affären tragglades i fem månader fram & tillbaka om huruvida domaren gjort fel som godkände målet. Kan tänka mig att reglerna inte är solklara. I den italienska artikel jag läste nyss påstår journalisten att målet fick avgörande betydelse för utgången av ligan då det var matchavgörande & Anderlecht vann ligan pga de tre poängen. Jag kollade dock upp att det var Club Brügge som vann ligan tre poäng före Anderlecht 04/05. Kanske menades att poängen kunde varit avgörande då det var så jämnt & fallet tragglades i månader. Eller så har jag blandat ihop säsongerna.

Målvakten i La Louviere, Silvio Proto, var också italienare från Vallonien. Han gick till Anderlecht säsongen därpå. Proto som har rötter på Sicilien har dock ännu inte gjort som Baseggio & Enzo Scifo & blivit Anderlecht-italienare i Serie A.

Här är det berömda målet mot La Louviere där bollen sprängs:
https://www.youtube.com/watch?v=1sSbKm-LuvY
Citera
2017-05-03, 07:35
Medlem
Stivalis avatar
Ett mål gjorde Walter Baseggio i Serie A, hemma mot Cagliari. Marco Borriello, som numera gör succé i just Cagliari hade också kommit till Treviso under vinterfönstret för att rädda laget. Det var Borriellos andra lånesejour i Treviso. Han tillhörde Milan länge men var utlånad ständigt. Som 19-åring hade han gjort en del mål i Serie C under en säsong med Treviso. Den här gången var det dags att leverera på allvar. Den nu 24-årige Borriello hade vid det här laget ännu inte visat något av större värde på högsta nivå. Treviso-fansen hoppades att detta skulle bli det stora genombrottet.

Även Gianni Guigou från Uruguay anlände i januari. Etablerad värvning men han var väl aldrig annat än en vattenbärare som slet. Med Baseggio & Guigou in på mittfältet förstår man dock att Treviso hoppades att den lagdelen skulle funka i alla fall. Guigou var några år äldre än Baseggio & såg väl karriärens slut närma sig så han stannade flera år i Treviso trots att det innebar att tiden inom toppfotbollen var över. Defensiv mittfältare & vattenbärare med 41 A-kamper & 1 scudetto (AS Roma). Hans sista landskamp var 2004 & 31 år gammal kände väl Guigou att landslagstiden var förbi. Baseggios sista A-kamp för Belgien var 2005 & han var 28 så han kunde väl inte fortsätta i Serie B.

Även Christian Maggio, målvakten Matteo Sereni & en okänd mittfältare från Slovakien, Vascak, kom in under vinterfönstret. Yttern Maggio hade ännu inte fått sitt stora genombrott & Vascak är väl okänd av en anledning antar jag. Baseggio var den stora värvningen i vinterfönstret.

Här är Treviso-Cagliari 1-2. Allt var väl som vanligt i Cagliari vid den tiden. Mål av Esposito & Suazo. Utvisning på Daniele Conti.

(3.21 min)
https://www.youtube.com/watch?v=7fldjZ5kgwY
Citera
2017-05-03, 08:45
Medlem
Stivalis avatar
"Dynamiten" kallades Baseggio efter målet mot La Louviere då bollen sprängdes & ställde den Sicilien-bördige keepern Silvio Proto chanslös. Jag hittade ett mål han gjorde mot Inter i CL 2004 där han sätter bollen stenhårt i krysset. Det var dock kört för Anderlecht vid det laget då Inter redan gjort tre på Constant Vanden Stock-stadion i Bryssel.

Jävligt dåligt videoklipp med highlights från matchen men det får duga då jag kör Baseggio-tema. Inter hade en del dynamit också på den tiden. Obafemi Martins, Adriano & Dejan Stankovic målskyttar.

(35 sek)
https://www.youtube.com/watch?v=biTXkNn9Oqo

Vad hade dom mer för spelare i Anderlecht då som gick till Italien senare? Christian "Chippen" Wilhelmsson gjorde en kortare sejour i Roma. Backen Anthony Vanden Borre var ett tag i Genoa utan att sätta något större avtryck. Det var ju då som Genoa började det här ständiga bytandet av hela spelartruppen. Testade en jävla massa folk som snabbt skickades vidare. Det samma kan faktiskt sägas om Roma då Chippen var där.

Jaja, Baseggio är tydligen ett stort fan av den italienske sångaren Gigi D'Alessio. Denne hade en stor succé med en låt tillsammans med belgiska Lara Fabian. Passar bra att runda av det här temat på det viset då Lara också har bakgrund i Italien. Uppväxt i Catania med italienska som förstaspråk så inga problem för henne att riva av en typisk italiensk schlager tillsammans med smörsångaren D'Alessio.

Un cuore malato
https://www.youtube.com/watch?v=ry1wFMwwidc
Senast redigerad av Stivali 2017-05-03 kl. 08:49.
Citera
2017-05-03, 15:41
Medlem
JayGatsbys avatar
Real imponerade igår, men tycker av det jag sett av Real att de bör förlora en final om de möter Juve.
De är alldeles för instabila och osäkra bakåt.
De kanske lyckas få in ett mål, men tror Juve bryter igenom mer än en gång.

Men sen ska Juve ju ta sig dit...
Synd att de möter Monaco; jag gillar detta (halvitalienska) land och deras klubb med deras charmanta stil.
Tror dock Juve tar det, om än knappt.
Citera
2017-05-03, 16:27
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Monaco mot Juventus. Ungdomlig entusiasm mot slipad världsvana. Jag tog mig friheten att räkna ut en snittålder på lagens tilltänkta startelvor ikväll.

Monaco landar på 24,0 år. Juventus 29,8 år.

Tar vi bort Glik, Subasic och Falcao så har vi bara en spelare som fyllt 24 i Jemerson. Resten är 21, 22, 23 och så då ynglingen Mbappe på 18 bast.

I Juventus hittar vi sex stycken spelare som passerat 30, ackompanjerade av en 29-åring, en 28-åring, en 27-åring och en 26-åring. Endast en spelare kommer undan med epitetet yngling och det är Paulo Dybala. Han är då äldre än sju av spelarna i Monacos elva.

Erfarenhet, var det alltså. Jag tror att det blir den avgörande faktorn i dubbelmötet. Monacos resa tar slut här.
Citera
2017-05-03, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Monaco mot Juventus. Ungdomlig entusiasm mot slipad världsvana. Jag tog mig friheten att räkna ut en snittålder på lagens tilltänkta startelvor ikväll.

Monaco landar på 24,0 år. Juventus 29,8 år.

Tar vi bort Glik, Subasic och Falcao så har vi bara en spelare som fyllt 24 i Jemerson. Resten är 21, 22, 23 och så då ynglingen Mbappe på 18 bast.

I Juventus hittar vi sex stycken spelare som passerat 30, ackompanjerade av en 29-åring, en 28-åring, en 27-åring och en 26-åring. Endast en spelare kommer undan med epitetet yngling och det är Paulo Dybala. Han är då äldre än sju av spelarna i Monacos elva.

Erfarenhet, var det alltså. Jag tror att det blir den avgörande faktorn i dubbelmötet. Monacos resa tar slut här.
Erfarenhet är viktigt, och inte minst då det gäller defensiven, där Juventus inte bara har erfarenhet utan dessutom att de spelat tillsammans länge.

Påminner inte helt men kanske lite om då Juventus mötte Monaco i CL-semifinalen 1998, där Del Piero gjorde tre mål och Zidane ett, medan Trezeguet och Thierry Henry spelade i Monaco. Kanske finns där några talanger som kan hamna hos den gamla damen?

Matchen slutade 4-1, 1998-04-01 (3:21):

https://www.youtube.com/watch?v=ag20-xF0AtA

PS
Lysande inlägg av Stivali
Citera
2017-05-03, 22:47
Medlem
Starkt av Allegris Juventus.

Vägen verkar vara klar till en final mellan Real Madrid och Juventus i CL?

Men bollen är rund, 90 minuter, och you don't know Diddley...

https://www.youtube.com/watch?v=-GPxkpjCvWI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in