Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Häng med lite...
Han skriver detta 2 månader senare när han är inlagd på psyket och trots detta pressas i polisförhör.
Det är alltså ingen dagbok alls, det var en ren lögn.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/nu-svarar-kevin-filmaren-pa-sandbergs-angrepp
Jag tycker att det är lite märkligt att styvmamman först berättar att barnen kan ha sett eller ha något med mordet att göra redan en vecka efter mordet (men sagt detta redan samma dag som Kevin dödades?), sen blir hon inlagd psyket. Därefter berättar pappan några veckor senare att han tror att barnen kan ha något med mordet att göra, hamnar sedan på psyket. Börjar därefter berätta om morddagen, hur det gått till, hur barnen agerade och hur han agerade. Barnen berättar fragmentariskt men med detaljer som bara någon som var på plats kan veta samt slutligen med beskrivning så att ett händelseförlopp kunde klarläggas.
...i dokumentären menar man att det är polisen som har pressat fram historierna, kanske hävdar man till och med att de skulle vara falska berättelser. Jag tror inte på det. Anledningen är att jag har svårt att tro att en hel familj skulle pressats fram till en samstämmig beskrivning, och sedan som anledning hävda att det är pga att de vuxna har varit inlagda på psyket.
Det vore intressant att veta om föräldrarna led av psykiska problem redan innan, och i så fall vilken sorts problem, eller var det vetskapen om att barnen var delaktiga i mordet som ledde till reaktionerna/tillstånden? Vilka hemförhållanden hade C och R? Finns det någon substans i påståendet att C tagit strypgrepp på sin yngre bror? Finns vuxna som har sett detta, föräldrar eller skolpersonal. Om båda föräldrarna led av psykiska problem borde socialtjänsten haft information om familjen. Vi vet att Kevin stod familjen nära. Hur var relationen mellan barnen? Brukade R och C leka med äldre barn som kan ha haft något med mordet att göra?