Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-21, 21:09
  #1561
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Hur tar jag mig igenom spelöppningarna?

Jag är glad medelmåttig schackspelare (ranking 1650 på chess.com). Spelar ibland på nätet på www.chess.com och ibland med kompisar på café. Spelar oftast 10-minuterspartier, vilket känns lagom. Dock spelar jag inte i klubb numera; gjorde det i tonåren.

Det jag har märkt är att jag har hyfsade chanser mot jämnrankade och till och med något högre rankade spelare om jag tar mig igenom spelöppningen. Relativt sett är jag bra i mittspelet och slutspelet.

Men spelöppningarna, suck! Jag kan knappt någon teori, bara några standardvarianter. Och har varken tid eller lust att ägna en massa tid på att plugga spelöppningsteori.

Någon som har tips om några enkla spelöppningar som man kan överleva utan större besvär?

1650 utan spelöppningsrepertoar? Jag håller som bäst 1400 och alla däröver jag spelar mot kan sina spelöppningar. Då är du garanterat runt 1800.
Citera
2017-05-06, 23:20
  #1562
Medlem
Hade en fin dag igår, som tillbringades med en vän först i solen en fem-sex timmar tillsammans med ett antal öl, varefter vi gick hem till mig och käkade pizza och fortsatte samtalet, tills vi tog fram schackbrädet och höll på med ett parti in i midnattens mörkare, och allt tröttare, timmar. Efter ett antal vändningar, där vi omväxlande bytte roller som anfallande-försvarande, som den som hade övertaget-den som låg under, och under det att timmarna förflöt med blickarna stint fästa på den andres kung, bredde sig en allomfattande spelglädjens hinna ut sig över det halvt upplysta rummet, och tids nog stod till slut en av oss som vinnare: "Dam till c6 – schackmatt!". Men även om bara en av oss fick erfara njutningen att förkunna herravälde över brädet, låg segern inte så mycket i den enes vinst över den andre, utan segern låg i själva spelglädjen, i den gemensamma lusten av att uppslukas av denna strategiska och taktiska tankemässiga krigföring, som schackpartiet innebär.

Vi spelade nog sämre ju längre ned i glasen vi kom, men desto mer vågat kanske. Underbart dygn faktiskt.

Jag har alldeles nyligen börjat spela schack lite mer seriöst. Jag har väl alltid tyckt att det varit ett roligt sällskapsspel att plocka fram för något spel någon gång om året, men har inte givit det någon större uppmärksamhet. Men, nu har jag försökt spela mer allvarligt och strävsamt syftande och det är underbart roligt och givande faktiskt. Det berikar mitt väldigt mycket att försöka bli bättre.
Citera
2017-05-08, 14:24
  #1563
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Men även om bara en av oss fick erfara njutningen att förkunna herravälde över brädet, låg segern inte så mycket i den enes vinst över den andre, utan segern låg i själva spelglädjen, i den gemensamma lusten av att uppslukas av denna strategiska och taktiska tankemässiga krigföring, som schackpartiet innebär.
Citerar bara en mening ur detta inlägg som jag som schackamatör (amatör i de båda meningarna hobbyspelare och älskare) gladdes åt att läsa. Underbar beskrivning av schacket skönhet!

Skönt nu när våren är här och sommaren kommer och schackspelandet blir allt flitigare på caféborden.

Spelade igår med en god vän som har lägre spelstyrka än jag. men detta kan man kompensera på olika sätt. Vi körde så att vi började med 10 minuter mot 10. Vinnaren fick sedan ett tidsavdrag på 1-2 minuter för varje vinst. Detta gör att man så småningom hamnar på en tidsnivå där det är ungefär lika stor chans att den starkare spelaren förlorar på tid som att han hinner matta.

Jag har kört en liknande variant med vänner i rundpingis. Vinnaren av varje runda måste svepa en öl. Till sist är de bättre så pass packade att de sämre spelar jämt med dem.
Citera
2017-05-08, 17:56
  #1564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Citerar bara en mening ur detta inlägg som jag som schackamatör (amatör i de båda meningarna hobbyspelare och älskare) gladdes åt att läsa. Underbar beskrivning av schacket skönhet!

Skönt nu när våren är här och sommaren kommer och schackspelandet blir allt flitigare på caféborden.

Spelade igår med en god vän som har lägre spelstyrka än jag. men detta kan man kompensera på olika sätt. Vi körde så att vi började med 10 minuter mot 10. Vinnaren fick sedan ett tidsavdrag på 1-2 minuter för varje vinst. Detta gör att man så småningom hamnar på en tidsnivå där det är ungefär lika stor chans att den starkare spelaren förlorar på tid som att han hinner matta.

Jag har kört en liknande variant med vänner i rundpingis. Vinnaren av varje runda måste svepa en öl. Till sist är de bättre så pass packade att de sämre spelar jämt med dem.

Tackar, kul att man kunde skriva något glädjande. Härliga sätt att försöka komma runt ojämnhet i skicklighet. Det gäller att inte den sämre motståndaren försöker maska och gör en massa menlösa drag fram och tillbaka bara för att få den bättre spelarens tid att rinna ut. Annars undrar man ju hur det skulle gå i schack med ölmetoden!

Ja, själv lär jag spela som tusan nu i sommar. Måste bara hitta lite fler vänner och bekanta som spelar schack eller vill börja spela.

Jag läste förresten din tråd om schack i litteraturen. Tänkte jag skulle läsa både Zweig och Tevis denna månad. Tack för tipsen! Hoppas kunna återkomma och återuppliva din roliga ingivelse till tråd.
__________________
Senast redigerad av Caesare 2017-05-08 kl. 18:00.
Citera
2017-05-09, 05:51
  #1565
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Annars undrar man ju hur det skulle gå i schack med ölmetoden!
Ölmetoden funkar också i schack. Har testat den med vänner, både starkare och svagare spelare. Viss risk för akut alkoholförgiftning dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Ja, själv lär jag spela som tusan nu i sommar. Måste bara hitta lite fler vänner och bekanta som spelar schack eller vill börja spela.
Bra plan för sommaren! Var bor du? Själv bor jag i Lund och besöker ofta Café Ariman - http://www.ariman.se/?page_id=11 - där det spelas en del schack på glad amatörnivå. Titta förbi om du bor eller är i trakterna.

Caféet har dessutom litteraturhistoriskt intresse eftersom lokalen en gång i tiden lär ha inhyst en bordell, den bordell som är känd under namnet Hotell Korsakow i Fritiof Nilsson Piratens roman "Tre terminer". Strindberg lär även ha bott på det dåvarande hotellet. http://www.kulturportallund.se/index...mid=55&lang=sv

Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Jag läste förresten din tråd om schack i litteraturen. Tänkte jag skulle läsa både Zweig och Tevis denna månad. Tack för tipsen! Hoppas kunna återkomma och återuppliva din roliga ingivelse till tråd.
Kul att du hittade den gamla tråden. Hittade din intressanta tråd om schackets kulturhistoriska roll. Skall fundera på om jag kan bidra med något där.
Citera
2017-05-10, 22:57
  #1566
Medlem
Mohaves avatar
Schack på hög nivå pågår i veckan i Malmö.

De två starkaste svenska spelarna just nu, Nils Grandelius och Erik Blomqvist, får möta världsspelare. Nils höll remi i första matchen med de svarta pjäserna emot högre rankade Baadur Jobava medan Erik fick se sig besegrad av gamle VM-utmanaren Nigel Short.

http://www.tepesigemanchess.com/

Det går att besöka turneringen som går på Hipp i Malmö med livekommentarer av expertis.
Citera
2017-05-14, 20:46
  #1567
Medlem
Voldemort2s avatar
Någon som har någon idé om hur man bevisar att någon fuskar i schack. Fusket misstänks ha genomförts genom en mobiltelefon.
Citera
2017-05-14, 21:16
  #1568
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Någon som har någon idé om hur man bevisar att någon fuskar i schack. Fusket misstänks ha genomförts genom en mobiltelefon.
Har du redan jämfört dragen mot olika schackprogram, stockfish, houdini osv? Att bevisa är kanske svårt beroende på hur snyggt fuskaren skött det, men eftersom datorer ligger bra över 3000 i styrka kan det bli svårt att förklara sekvenser av drag om de inte är självklara och följer datorns första förslag.
Citera
2017-05-14, 21:32
  #1569
Medlem
Voldemort2s avatar
Ja, precis. Dragen stämmer väldigt väl, men jag tänkte om man kan få fram något matematiskt/statistiskt bevis eller uppskattning vad sannolikheten för fusk är.
Citera
2017-05-15, 18:19
  #1570
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Någon som har någon idé om hur man bevisar att någon fuskar i schack. Fusket misstänks ha genomförts genom en mobiltelefon.

Syftar du på det som hände i Kvibergspelen?
Citera
2017-05-16, 16:08
  #1571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Schack på hög nivå pågår i veckan i Malmö.

De två starkaste svenska spelarna just nu, Nils Grandelius och Erik Blomqvist, får möta världsspelare. Nils höll remi i första matchen med de svarta pjäserna emot högre rankade Baadur Jobava medan Erik fick se sig besegrad av gamle VM-utmanaren Nigel Short.

http://www.tepesigemanchess.com/

Det går att besöka turneringen som går på Hipp i Malmö med livekommentarer av expertis.

Grandelius blev delad segrare i turneringen med 3 poäng av fem möjliga. Blomqvist landade på 2,5 poäng vilket också är ett mycket gott resultat med tanke på motståndet.
Grandelius kan vara på väg att stabilisera sig bland de 100 bästa i världen, vilket det var väldigt länge sedan en svensk var senast.
Citera
2017-05-17, 08:45
  #1572
Medlem
Voldemort2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluttershy12
Syftar du på det som hände i Kvibergspelen?

Ja, det gör jag. Enligt mig, så är denne person en fuskare. Nu vill jag leda detta i bevis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback