Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-28, 23:27
  #1
Medlem
Troaës avatar
Jag diggar schack. Kanske later skittontigt, men sa aer det. Inget jag skaems over direkt, snarare tvaertom. Nagot jag faktiskt aer stolt over. For jag har en ganska god ELO-rating.

Nagon som vet nagon bra site att spela pa?

Kanske kan vi ta ett parti? (skandinaviskt da forstat )
Citera
2007-11-29, 00:06
  #2
Medlem
roccs avatar
schack är enligt mig det främsta spelet någonsin. Jag brukar lira på yahoo.com.
Definitiv inget töntigt eller i alla fall inte i mina kretsar men då kanske alla mina
kretsar är töntar då? Vilken fasansfull tanke Har spelat av och till men i
gymnasiet blev det en hel del på håltimmar. Har klurat på att gå med i en
schackklubb då det är mycket roligare att spela live än med internet men har
tyvärr inte riktigt tiden till detta. Haru spelat länge?
Citera
2007-11-29, 08:52
  #3
Medlem
Troaës avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
schack är enligt mig det främsta spelet någonsin. Jag brukar lira på yahoo.com.
Definitiv inget töntigt eller i alla fall inte i mina kretsar men då kanske alla mina
kretsar är töntar då? Vilken fasansfull tanke Har spelat av och till men i
gymnasiet blev det en hel del på håltimmar. Har klurat på att gå med i en
schackklubb då det är mycket roligare att spela live än med internet men har
tyvärr inte riktigt tiden till detta. Haru spelat länge?

Tja, lite till och fran i ca 7 ar. Alltsa inte dagligen, men a andra sidan har jag klubbspelat 4 olika klubbar varav tva utomlands. Det aer ju lite risk att man far "tontstaempel" pa sig - alla fall i Sverige, men det skiter jag i.

Du har inte lust att ta ett parti senare, helst 3,5 eller 10. inga bullets eller crazyhouse bara, dem avskyr jag.

Vad nickar du? ELO-rating?

Kul!
Citera
2007-11-29, 14:18
  #4
Medlem
roccs avatar
Jäklar du kommer sluka mig med hull o hår!
Klubbspel 4 år.. Nåja får se till att inte
chatta här för då stängs dörren snabbt.
Jag pmar dig.

Vad är ELO rating?
Hur funkar schackklubbarna du varit med i?
Är det dagliga möten på en 2 timmar eller
och hur mycket kostade det att vara medlem.
Citera
2007-11-29, 14:23
  #5
Medlem
Troaës avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Jäklar du kommer sluka mig med hull o hår!
Klubbspel 4 år.. Nåja får se till att inte
chatta här för då stängs dörren snabbt.
Jag pmar dig.

Vad är ELO rating?
Hur funkar schackklubbarna du varit med i?
Är det dagliga möten på en 2 timmar eller
och hur mycket kostade det att vara medlem.

ELO-rating aer den rating som aer satt av FIDE schackforbundet, alltsa.
Exakt hur den fungerar vet jag tyvaerr inte.



De funkar som sa att man har en inbordes liga och man kor vanligtvis en kvaell i veckan. Nagon gang varje vecka brukar man aeven spela i en utbordes liga, varann gang hemma varannan borta.

2 timmars ja och 40 drag, med 30 minuters Xtra ibland.

Vet faktiskt inte, har aldrig varit med i nagon laenge tillrackligt for att ens fraga. Men det har sina randig o rutiga....
Citera
2007-11-29, 17:54
  #6
Medlem
roccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troaë
ELO-rating aer den rating som aer satt av FIDE schackforbundet, alltsa.
Exakt hur den fungerar vet jag tyvaerr inte.



De funkar som sa att man har en inbordes liga och man kor vanligtvis en kvaell i veckan. Nagon gang varje vecka brukar man aeven spela i en utbordes liga, varann gang hemma varannan borta.

2 timmars ja och 40 drag, med 30 minuters Xtra ibland.

Vet faktiskt inte, har aldrig varit med i nagon laenge tillrackligt for att ens fraga. Men det har sina randig o rutiga....
Så två schackkvällar i veckan allstå.. o i princip alltid ligaspel.
Du som kan det här med schack vilket är den vanligaste tiden
man använder på klockan?
Citera
2007-11-29, 18:00
  #7
Medlem
Bluebeast72s avatar
Kan berätta en liten anekdot. På vilsna vägar kom jag en kväll in halvfull på en schack klubb, började samtala med gubbarna o blev genast bjuden på kaffe. Fick föklarat ganska snart att de behövde nytt blod i klubben o jag var så välkommen så till bords som medlem.
Tackade ja, o blev kvar i ett par timmar fortfarnade ljummen, men dock intresserad av alla regler o konster spelet innehöll.
Visst hade man lirat på hemmanivå innan, men detta var ngt nytt.

Efter ett par månaders träning bar det av till spel i danmark mot ett lokalt lag på jylland. Vi vann o jag fick min fösta medalj i denna ädla spelgren.
Fortsatte aldrig i klubben, men har trevliga minnen från den tiden.
Citera
2007-11-29, 21:36
  #8
Medlem
Fics

Tycker inte schack är särskilt töntigt. Däremot finns det en del s.k. töntar som spelar schack. Fast vem orkar bry sig om vad andra tycker.

Tycker inte yahoo är särskilt bra att spela på. Däremot kan jag rekommendera att ta en titt på fics ,www.freechess.org. Alltid många spelare online och lätt att hitta motspelare med passande rating. Kräver dock att man registrerar sig och laddar ner ett interface, men det är det värt om man har tänkt spela regelbundet. Tro mig, ni kommer aldrig att åteervända till yahoo.
Citera
2007-11-29, 21:39
  #9
Medlem
Krappfiskarns avatar
Bor du i, närheten eller besöker Göteborg någon gång så i nedervåningen på stadsbiblioteket finns schackbord där man kan spela gratis.

I min mening är schack det mest sofistikerade spelet någonsin, spelade otroligt mycket schack när jag var yngre.
Citera
2007-12-01, 07:47
  #10
Medlem
$crooges avatar
Jag spelade schack första gången när jag var jäkligt liten. Spelade en hel del med min morfar, som är den bästa schackspelaren jag skådat, och vilken känsla det var när man väl besegrade honom efter flera år!
Schack är ett av de roligaste spelen jag vet men det har inte spelats på ett bra tag. Kanske är dags att plocka fram schackbrädet?
Citera
2007-12-01, 11:37
  #11
Medlem
Troaës avatar
Vi skulle kanske kunna anordna en turnering haer pa flashback. Ett alternativ vore ju som du sa, freechess.org men da maste man ha en betalemail vilket tyvaerr inte alla har.

Sa regga er pa www.gamecolony och sen tryck "only on invitation" och sa laegger vi ut vara nick haer. Kan nog bli en rolig turnering, kan ju prova med 10 minuters forst och sedan kanske halvtimmes eller 2 timmar for de forsta 40 och sen 30 min for att avsluta,.
Citera
2007-12-02, 10:24
  #12
Avstängd
Konfuciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troaë
Jag diggar schack. Kanske later skittontigt, men sa aer det. Inget jag skaems over direkt, snarare tvaertom. Nagot jag faktiskt aer stolt over. For jag har en ganska god ELO-rating.

Nagon som vet nagon bra site att spela pa?

Kanske kan vi ta ett parti? (skandinaviskt da forstat )
Vad har du för rating då ?

Har själv haft rating när jag lirade, dock heter den väl inte Elo på svensk klubbnivå.

Menar du att du gillar att lira Skandinaviskt ? ( E4-D5 ) som svart ? Få som gör den saken av goda skäl.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback