2017-05-16, 15:02
Medlem
WarWarrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogberry
Du ser inga problem med att USA:s president plötsligt bestämmer sig för att tala om saker som är sekretessmaterial?

Han bryr sig inte, han betraktar politiska figurer som människor förut betraktade sin byäldste, eller som människor numera ser på fotbollslag. Han håller på Majestix, han håller på Lazio, han håller på Trump, deras välgång går före allt. Det är därför det inte går att argumentera mot en sektmedlem, de värdesätter inte sånt som vi andra ser som axiom, typ liv, frihet och strävan efter lycka.
2017-05-16, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WarWarren
Jag svarade dig, nej Trump hade inte, i förhållande till sin källa, rätt att använda uppgifterna på det sättet. Det må vara straffrättsligt tillåtet (om nu inte Trump hade förrädiskt uppsåt att gå Ryssland tillhanda), men det är likaså oerhört talande om Trumps bekymmerslösa inställning till regerande, hans ställning som en vandrande säkerhetsrisk och potentiellt katastrofalt för USAs ställning på underrättelsemarknaden. Jag frågade dig dessutom om du verkligen tror att det är comme-il-faut för Presidenter att sälja upplysningar till ryska utrikesministrar i ovala rummet. Jag undrade dessutom om det fanns någon förutom du som påstod att detta faktiskt hade skett.

Jösse. För det första så vet vi inte riktigt vad det var för grundkälla, och ja, Trump är fri att använda den info han har. USA har varit vandrande säkerhetsrisk sedan Bush började kriga överallt, så tagga ned. Det viktiga är vad man får i utbyte i förhandlingar. Jag resonerade i allmänna termer då varken jag eller du, eller någon annan som jag läst verkar veta vad som var hemligheten som i så fall togs upp. Jag undrar av ditt högröda skrivande (hur är det med blodtrycket?) om du ägnar dig åt att avsiktligt missförstå eller har du problem med läsförståelse. Upprepar därför det jag skrivit i ett tidigare inlägg.

Citat:
Trump påstås ha läckt info som skulle vara ett brott om någon av annan gjort det. Hallåååå. Han är presidenten. Han läcker inte. All info han har är för honom att användas i förhandlingar. Det är därför alla andra ska hålla käften eller riskera åtal för läckor så att presidenten har något att förhandla med. Det är hans sak att utöva byteshandel på den nivå han är på. Grejen är vad fick han i utbyte.
2017-05-16, 15:27
Medlem
Citat:
Du ser inga problem med att USA:s president plötsligt bestämmer sig för att tala om saker som är sekretessmaterial?

Plötsligt? Presidenter gör inget annat än talar om säkerhet, handel och pengar med sina utländska gäster dagar i ända. En del av det är säkerhetsklassat. Vad tror du att de pratar med varandra om?
2017-05-16, 15:35
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
LOL, har du ens läst artikeln du länkar till? Det står att Trump faktisk har goda chanser att göra det (även om rent tekniskt är det inte up till honom)

Du har uppenbarligen inte läst länken, jag citerar, Extradition shall not be granted: If the offense for which extradition is requested is regarded by the Requested Party to be of a political character or an offense connected with such an offense

Visst, Gulen är inte bulletproof men det kommer nog att processas i många år innan det kommer till ett definitivt beslut. Frågan är om hans "brott" kan klassas som ett political offence eller inte.
Frågor på det?
2017-05-16, 15:45
Medlem
Glappkäften gör som vanligt allierade oroliga:

BREAKING: European official to AP: Country might stop sharing intel with US if Trump gave classified info to Russian diplomats.
(AP)
2017-05-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Glappkäften gör som vanligt allierade oroliga:

BREAKING: European official to AP: Country might stop sharing intel with US if Trump gave classified info to Russian diplomats.
(AP)

De kommer nog bajsa på sig när Trump sätter upp kraven för att USA ska vara kvar i Nato under hans besök i Bryssel.
2017-05-16, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Plötsligt? Presidenter gör inget annat än talar om säkerhet, handel och pengar med sina utländska gäster dagar i ända. En del av det är säkerhetsklassat. Vad tror du att de pratar med varandra om?
Ja inte pratar presidenter om säkerhetsklassade ämnen, om man inte heter Trump med klaveret förstås, det är ju glasklart. Sådant överlåts till dom som har kunskapen dvs säkerhetsfolk. Att det sedan sker med diktaturens Ryssland av alla länder är ju helt otroligt inkompetent. Hade det varit en allierad demokrati så hade skadan nog inte varit så stor. Men Trump och hans huvudlösa hönor i vita huset är i alla fall underhållande och roliga det kan man inte ta ifrån dom. Spicer har ju förvandlats från en respekterad man till en ryggradslös gnällspik som får klä skott i olika humorprogram. Så blir det om man försöker försvara ett blötdjur som Trump.
2017-05-16, 16:02
Medlem
arbetets avatar
Alltså, jag är väldigt oroad över vad som händer i USA just nu. Inte det att Trump är president utan över nivån på alla konspirationsteorier och Fake News som florerar bland de så kallade seriösa MSM och hos vissa högt uppsatta politiker. Den allmänna samtalsdebatten tycks helt ha spårat ut inte bara över alla ryssrykten. Nu senast beskylls Assad för att hålla sig med krematorium baserat på att man på satellitbilder upptäckt att snön har smält på taken på vissa byggnader.

Finns det inga vettiga och balanserade personer kvar som kan styra upp det hela innan det tar en ända med förskräckelse?
2017-05-16, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja inte pratar presidenter om säkerhetsklassade ämnen, om man inte heter Trump med klaveret förstås, det är ju glasklart. Sådant överlåts till dom som har kunskapen dvs säkerhetsfolk. Att det sedan sker med diktaturens Ryssland av alla länder är ju helt otroligt inkompetent. Hade det varit en allierad demokrati så hade skadan nog inte varit så stor. Men Trump och hans huvudlösa hönor i vita huset är i alla fall underhållande och roliga det kan man inte ta ifrån dom. Spicer har ju förvandlats från en respekterad man till en ryggradslös gnällspik som får klä skott i olika humorprogram. Så blir det om man försöker försvara ett blötdjur som Trump.

Nja, nu kommer det påståenden från anonyma källor så vi vet inte om något säkerhtesklassat pratats om eller inte. Dessa källor sägs vara från de kretsar som man för några dagar sedan påstod att Trump skulle rensa inom. Även det ett rykte i medierna. Kan i och för sig stämma för Trump har länge sedan förklarat krig mot leakers. Och upprepar det även nu på twitter.

Jag gillar läckor men jag har följt hela presidentkampanjen och även ett antal tidigare inklusive Bill Clintons och det jag vet av amerikanska medier är att de har blivit mer och mer politiska och direkt falska. Man märker det då man lyssnar på tal och ser vad som rapporteras efteråt. Så nej, den här läckan är jag misstänksam mot. Precis som jag är misstänksam mot läckan om videon som skulle ha komprometterande innehåll för Trump.

Det som är bra med amerikanska medier är att de nog skulle lyckas gräva fram bra och exakta uppgifter om det finns några. De har gjort det många gånger gentemot politiker av båda sidor. Men de får tips i rättan tid. För artiklarna dyker upp precis då någon vill bli av med en politisk motståndare. Ibland ligger de på uppgifter lite för länge, så konkurrenterna hinner före. Om jag inte minns fel var det så med Trumps "lockerroom tape".
2017-05-16, 16:41
Medlem
Politico:

McConnell: I recommended Merrick Garland for FBI director

Vilka ormar alltså för Merrick Garland kommer inte ha något emot Trump.

Frågan nu är har Trump ett team runt sig för att klara av deep states häxjakt mot sig, han hade väljarna med sig vilket gjorde att de inte hade en chans under valet.

Mitt Tips är att han ska köra rallys 1 gång i veckan uppdatera väljarna på vad som ska göras.
2017-05-16, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Och om det är så varför tror du att reaktionerna i USA ser ut som de gör?
2017-05-16, 16:49
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Är det här ditt sätt att hantera att Trump är idiot och att det nu visar sig på alla möjliga sätt?

Att Trump drar in ryssarna i VH och pratar en massa som han inte ska prata om är vad vi ska prata om nu.
Enklast är ju att bara göra så som man hela tiden gjort med, ja, allt som inte passar in i det egna samfundets narrativ:
"F-fake neeews!!! "
Nej, religiös övertygelse är överhuvudtaget svår att rå på och alla tvivel eller misstankar mot profeten är, som vi tyvärr gång på gång ser här i tråden, fullständigt haram!

Ska dock bli intressant att se hur omvärlden och framförallt Amerikas allierade kommer bli tvungna att hantera denne enfaldige kretin, de kommande åren? Att USA helt enkelt inte längre kan anförtros med ens med elementära uppgifter och, svart på vitt tyvärr, fungerar som en tjänstvillig informatör åt Ryssland kommer få långtgående internationella konsekvenser framöver.

Tex. Sverige gör ju bäst i att fortast möjligt avsluta all utlämnande av information till USA! Man får se om vi någonsin kommer ha ryggrad för det...

Citat:
Ursprungligen postat av WarWarren
Han bryr sig inte, han betraktar politiska figurer som människor förut betraktade sin byäldste, eller som människor numera ser på fotbollslag. Han håller på Majestix, han håller på Lazio, han håller på Trump, deras välgång går före allt. Det är därför det inte går att argumentera mot en sektmedlem, de värdesätter inte sånt som vi andra ser som axiom, typ liv, frihet och strävan efter lycka.
Ledsamt, men i högsta grad sant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in