Citat:
Ursprungligen postat av
teasardig
Nej. Kanske "näthatsregistrering", men definitivt inte åsiktsregistrering eftersom det inte är vilka åsikter som kontona företräder som avgör om de hamnar på listan eller inte. Utan det är vad och hur de uttrycker sig som avgör. Lagen säger "grundas enbart på hans politiska åskådning" och avgörandet i det här fallet verkar inte enbart grundas på kontots politiska åskådning.
Av vad vi vet hittills i alla fall. Det kan ju framkomma fler intressanta detaljer i historien.
Därutöver gäller lagen om åsiktsregistrering allenast "anteckning om medborgare i allmänt register." Det är uppenbart inte så att en blocklista på twitter utgör ett "allmänt register" och ett twitteralias är inte jämförbart med en "medborgare."
Listan kanske utgör brott mot personuppgiftslagen eller dataregisterlagen eller någon liknande lag. Men att det inte rör sig om olaga åsiktsregistrering tycker jag är uppenbart.
Det håller jag inte med om. Svenska Institutet har nämligen förklarat hur deras lista ska tolkas:
Cirka 12 000 internationella och svenska konton som ägnar sig åt drev, hot, hat och hets mot migranter, kvinnor och HBTQ-personer, men även mot organisationer som är engagerade i mänskliga rättigheter. Dessa konton har ofta högerextrem och/eller nynazistisk inriktning och hetsar även till våld.
Cirka 2 000 övriga spamkonton, till exempel porrbotar och konton som spammar reklam eller DM-virus.
Utöver detta har det också funnits ett fåtal konton som blockerats utifrån curatorns bedömning.
http://si.se/si-tar-krafttag-att-skydda-det-fria-ordet-pa-sweden/
Kan Svenska Institutet inte visa genom konkreta exempel att Åkesson, Karlsson, Jomshof, Bieler och de andra riksdagsledamöterna och journalisterna ägnat sig åt "drev, hot, hat och hets" eller spammat twitter med porr och virus så återstår detta med en påstådd "högerextrem och/eller nynazistisk inriktning", alltså åsiktsregistrering.
Och att det handlar om en "anteckning i allmänt register" är också klart. Med "allmänt" menas här något som en myndighet gör. Vidare innehåller registret de registrerade personernas namn,
inte bara twitteralias. Se exemplen jag listade med riksdagsledamöter.
Om Expo sysslade med detta skulle det kanske vara lagligt, men knappast när en offentlig myndighet - Svenska Institutet - gör det.