2017-05-16, 01:04
Bannlyst
Det här kan man väl polisanmäla?
Citera
2017-05-16, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Den påstådda blocklistan:

https://zerobin.net/?5bfb0162752a3dea#XOkgaub3T8q/Wl864hoU3vvUEUqw8/C6q948qmlZyeI=

Postade i fel tråd först

En del av blocklistan som @Slacktivisten implementerade på @Sweden kontot.

Kollar man hennes twitter så är den tydligen bara synlig för följare:

https://twitter.com/slacktivisten?lang=en

Har det varit så länge eller fick hon panik när det hela uppmärksammades?
Citera
2017-05-16, 01:15
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Israels ambassadör finns med i den där blocklistan, samt en del journalister. Hur fan tänker Svenska Institutet?

Hittade inte ambassadören, men väl Israels utrikesdepartement.

@IsraelMFA
Citera
2017-05-16, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Hittade inte ambassadören, men väl Israels utrikesdepartement.

@IsraelMFA

Trollkarlen John Houdi var blockad också, men Richard Herrey uppmärksammade nuvarande kontoinnehavare, som då tog bort blockeringen. Kan hända att fler får sin blockering borttagen manuellt av veckans kurator.
Citera
2017-05-16, 01:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Nej. Kanske "näthatsregistrering", men definitivt inte åsiktsregistrering eftersom det inte är vilka åsikter som kontona företräder som avgör om de hamnar på listan eller inte. Utan det är vad och hur de uttrycker sig som avgör. Lagen säger "grundas enbart på hans politiska åskådning" och avgörandet i det här fallet verkar inte enbart grundas på kontots politiska åskådning.

Av vad vi vet hittills i alla fall. Det kan ju framkomma fler intressanta detaljer i historien.

Därutöver gäller lagen om åsiktsregistrering allenast "anteckning om medborgare i allmänt register." Det är uppenbart inte så att en blocklista på twitter utgör ett "allmänt register" och ett twitteralias är inte jämförbart med en "medborgare."

Listan kanske utgör brott mot personuppgiftslagen eller dataregisterlagen eller någon liknande lag. Men att det inte rör sig om olaga åsiktsregistrering tycker jag är uppenbart.

Det håller jag inte med om. Svenska Institutet har nämligen förklarat hur deras lista ska tolkas:

Cirka 12 000 internationella och svenska konton som ägnar sig åt drev, hot, hat och hets mot migranter, kvinnor och HBTQ-personer, men även mot organisationer som är engagerade i mänskliga rättigheter. Dessa konton har ofta högerextrem och/eller nynazistisk inriktning och hetsar även till våld.

Cirka 2 000 övriga spamkonton, till exempel porrbotar och konton som spammar reklam eller DM-virus.

Utöver detta har det också funnits ett fåtal konton som blockerats utifrån curatorns bedömning.

http://si.se/si-tar-krafttag-att-skydda-det-fria-ordet-pa-sweden/

Kan Svenska Institutet inte visa genom konkreta exempel att Åkesson, Karlsson, Jomshof, Bieler och de andra riksdagsledamöterna och journalisterna ägnat sig åt "drev, hot, hat och hets" eller spammat twitter med porr och virus så återstår detta med en påstådd "högerextrem och/eller nynazistisk inriktning", alltså åsiktsregistrering.

Och att det handlar om en "anteckning i allmänt register" är också klart. Med "allmänt" menas här något som en myndighet gör. Vidare innehåller registret de registrerade personernas namn, inte bara twitteralias. Se exemplen jag listade med riksdagsledamöter.

Om Expo sysslade med detta skulle det kanske vara lagligt, men knappast när en offentlig myndighet - Svenska Institutet - gör det.
Citera
2017-05-16, 01:37
Medlem
dumboears avatar
Tydligen är företaget tryckeriproffs(.se) inte uppskattat.

Dåligt jobb när Tavi skulle trycka sina visitkort?

Helt och hållet en jävligt märklig lista. Porrsidor och mycket annat som rimligen inte ens borde ha intresse av @sweden blockat också.

Men mängder med ytterst tveksamma blockningar vad jag kan se. Även om någon har åsikter du inte gillar, så ska en myndighet hantera detta. Att de ställer sig bakom listan är tragiskt.
Citera
2017-05-16, 01:40
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det håller jag inte med om. Svenska Institutet har nämligen förklarat hur deras lista ska tolkas:

[i]Cirka 12 000 internationella och svenska konton som ägnar sig åt drev, hot, hat och hets mot migranter, kvinnor och HBTQ-personer, men även mot organisationer som är engagerade i mänskliga rättigheter. Dessa konton har ofta högerextrem och/eller nynazistisk inriktning och hetsar även till våld.

Jag håller med, det är tydligt att deras "kvalitetssäkrade" lista inte ska tolkas på något annat sätt.
I allra högsta grad förtal.
Citera
2017-05-16, 01:44
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Jag håller med, det är tydligt att deras "kvalitetssäkrade" lista inte ska tolkas på något annat sätt.
I allra högsta grad förtal.

Jag undrar vad Dave Rubin, Magda Gad & Pewdiepie tycker om att vara med på en "nazistlista" som är godkänd av en svensk myndighet.
Citera
2017-05-16, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benor002
Kollar man hennes twitter så är den tydligen bara synlig för följare:

https://twitter.com/slacktivisten?lang=en

Har det varit så länge eller fick hon panik när det hela uppmärksammades?

Skulle tro att hon fick panik när det hela uppmärksammades. Har för mig att kontot inte varit låst tidigare. Dessutom brukar inte låsta konton ha flera tusen följare.

Den länk som jag la upp är en kopia på den ursprungliga listan som nu tydligen tagits bort.
Om inte annat så säger det en hel del.
Citera
2017-05-16, 02:32
Medlem
DRD4s avatar
Oj oj va överraskande! Detta äckliga lilla sossepissland gräver sig bara djupare och djupare ner i sin egna dynga. <3

Fick radera mitt egna inlägg här nu för jag vill inte ge Vian vatten på kvarnen, tror faktiskt att hon har fått ta emot en väldans massa näthat hon verkar ha ett utseende som triggar detta.

Undrar var clowner som dessa ska ta vägen efter valet 2018? klockan tickar närmare och närmare, snart är det sjuka experimentet över.
Citera
2017-05-16, 02:33
Avslutad
Författaren Johannes Nilsson, galningen Daniel Lampinen, Micke Skillt, Danne Friberg, Myra Åhbeck Öhrman det vill säga alla admins i gamla satirgruppen Hatklubben på Facebook. Men att Myra var med fick mig ju givetvis att kolla upp IRM och Henrik Johansson.

Både Inte Rasist Men... och Henrik Johansson är med. De var precis i tidningen för att ha vunnit SKMAs pris mot antisemitism.

Och Chang Frick som brukade hänga i Hatklubben är givetvis med.

Jag hittar ett par problematiska HBT-personer på högerkanten i listan med.

Det är rätt uppenbart att det är någon medlem ifrån Varför Apor Aldrig Bär Rosa Klänning-gruppen på Facebook som har fått frispel och lagt upp sin blocklista då dessa låg i ständiga krig med Hatklubben.

Vilken oerhörd kompetens av Svenska Institutet. Man blir djupt imponerad av den här uthängningen.
Senast redigerad av Smartest 2017-05-16 kl. 02:41.
Citera
2017-05-16, 02:38
Medlem
dumboears avatar
Hittade en artikel från Heatstree om detta.

Vänta bara tills innehållet i listan börjar läcka ut. Sverige kommer framstå som den jävla bananrepublik det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in