Citat:
Ursprungligen postat av
Axis.bold.as.love
Jag har tjatat om det tidigare så jag ska inte ta upp det mer efter detta...men kolla på fallet Martina Kveldstad. Där ser vi ett case där hon uppenbart borde gått fri rent tekniskt men eftersom alla fattade att det var rätt GM som satt på den tilltalades plats så skickade dom henne på livstid. Om du vill ha mer exempel på samma grej i andra fall så kan jag ge det också.
Min poäng är: Juridiken är inte alltid likt ett testlaboratorium där processen går att förutsäga utifrån det rent formella underlaget - det finns en mänsklig dimension också. Jag har en diger lista på fall där subjektiva föreställningar om den åtalade uppenbart avgjort utgången.
Rätten har redan dömt henne, hur de sen ska skriva ihop motiveringen är en bisak.
Kanske så här:
1. De kommer fram till, genom diverse resonemang, att Aki inte dött en naturlig död.
2. De konstaterar att eftersom JM placerat sig själv på platsen och dessutom intygat att inga andra fanns där så är hon den enda rimliga gärningsmannen.
3. Amanda, Akis anhöriga + en del andra andra...alla dessa vittnar om att JM planerade döda honom.
4. JM beskriver själv sin aversion mot honom.
5. Det ekonomiska motivet är ju uppenbart och kan styrkas väl.
Låt mig få bemöta dina punkter:
1) Det är fastslaget att han dött via drunkning. Det enda som skulle kunna leda de till att han blivit mördad är indikationen på att fyndplatsen inte överensstämmer med drunkningsplatsen pga brist av kiselalger.
Om AKI har drunknat på en annan plats än fyndplatsen. Det kan vara på bryggan med den där kräftlådan fylld med vatten. Det kan också vara nån annanstans, och sen har någon lagt honom i vattnet.
Jag vill säga att det teoretiskt finns möjlighet att han drunknat av olycka på annan plats, senn fick någon panik och förflyttade kroppen så denne inte skulle få skulden och därmed hamnade aki's kropp hos JM. JAg vill inte vara domare och avgöra om det praktiskt taget är uteslutet.
2) Om drunkningsplatsen är någon annanstans, hur kan hon då länkas till den om hon uppgett att hon varit i stugan/tomten hela tiden?
3) Graverande för henne , kan inte förnekas, men detta har ett begränsat bevisvärde då det är svårt att bevisa.
4) Ytterliggare graverande för henne, dock har det återigen begränsat bevisvärde jämfört med punkt 1.
5) Ytterliggare graverande för henne, dock har det återigenn begränsat bevisvärde jämfört med punkt 1.