2017-05-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
På vilket sätt skulle dessa anteckningar ha något värde i utredningen? Vad bevisar de? Ingenting om du frågar mig. Dessa anteckningar är inte något bevis för att C eller R mördat. Det säger en hel del om RS:s sätt att arbeta dock. Bryt ner föräldrarna så de får läggas in på psykakuten för då blir det lättare att få vad vi vill ha! Finns inga bevis överhuvudtaget i de där anteckningarna.

Det enda de eventuellt säger är väl, att C sagt att han sett Kevin bli mördad/eller sett honom ligga i vattnet. Jag tror att C kan ha sett något, det är ialf inte omöjligt att han sett något. Det gör honom såklart inte till mördare. Utan till ett eventuellt vittne. Om Sandberg säger att det var en dagboksanteckning från samma dag som mordet begicks men det är en teckning från långt senare, så kanske det beror på att Sandberg har en skallskada och inte minns riktigt.
Citera
2017-05-15, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Att Han Mörkar.

Du tror alltså att DJ hittat ett "scoop" som kan gynna hans karriär och väljer således att utelämna viktiga pusselbitar för att få till en bra 3-delars "dokumentär".
Att DJ precis som exempelvis RS är ännu en luffare i jakten på personlig bekräftelse?

Jag tror du har väldigt fel.

För det första så har vi ett nobelt syfte:
En familj i spillror och två barn vars liv blivit förstört som kanske äntligen får upprättelse.
Allt pekar däråt.

Att kika i DJ's renomé skadar inte heller, om du nu tror att han är en "journalist" av TV4-kaliber.

Har du några exempel på vad som hittills mörkats?
Citera
2017-05-15, 22:39
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Eh, hur ska jag kunna veta det? Vet du?

Nej, men det är du som är tvärsäker här, så det är väl upp till dig att berätta hur du ska "kunna veta det" [du vet ju mer än de flesta - att de är bundna till platsen jada jada].
Du tror ju inte att de är skyldiga nu - men superbra vittnen, bundna till platsen. Såå... alla ljuger utom de yngsta barnen. God analysförmåga, kämpa!
Citera
2017-05-15, 22:40
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Ingen påstår att DJ ljuger. Men han har gjort en vinklad dokumentär,till killarnas fördel.
Stackars barn,vad dom plågas i polisförhören,dom måste vara oskyldiga

Men visst,dom kan vara helt osyldiga,men varför inte visa en neutral dokumentär?

Allt fokus på RS och SÅC samt barnförhören förstör allt.

Tråden har blivit SÅC-skadad.

Varför skulle en granskande journalist förhålla sig neutralt till ett justitiemord? Det är en helt barock argumentation.
Citera
2017-05-15, 22:40
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Du tror alltså att DJ hittat ett "scoop" som kan gynna hans karriär och väljer således att utelämna viktiga pusselbitar för att få till en bra 3-delars "dokumentär".
Att DJ precis som exempelvis RS är ännu en luffare i jakten på personlig bekräftelse?

Jag tror du har väldigt fel.

För det första så har vi ett nobelt syfte:
En familj i spillror och två barn vars liv blivit förstört som kanske äntligen får upprättelse.
Allt pekar däråt.

Att kika i DJ's renomé skadar inte heller, om du nu tror att han är en "journalist" av TV4-kaliber.

Har du några exempel på vad som hittills mörkats?
Outbildad kvinna?
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Nej, men det är du som är tvärsäker här, så det är väl upp till dig att berätta hur du ska "kunna veta det" [du vet ju mer än de flesta - att de är bundna till platsen jada jada].
Du tror ju inte att de är skyldiga nu - men superbra vittnen, bundna till platsen. Såå... alla ljuger utom de yngsta barnen. God analysförmåga, kämpa!
Outbildad kvinna??
Citera
2017-05-15, 22:41
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sandberg hävdar att SÅC's inblandning inte var så stor som DJ påstår, har du bevis för motsatsen?

DJ har ju knappt nämnt SÅC än. Vad fan yrar du om?
Citera
2017-05-15, 22:43
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Har inte följt tråden så noga de senaste veckorna, så vad har förändrats, om något? Är det större, eller mindre sannolikhet i nuläget att det var de två bröderna som begick mordet på Kevin, efter det som framkommit de senaste veckorna?
Citera
2017-05-15, 22:45
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Det enda de eventuellt säger är väl, att C sagt att han sett Kevin bli mördad/eller sett honom ligga i vattnet. Jag tror att C kan ha sett något, det är ialf inte omöjligt att han sett något. Det gör honom såklart inte till mördare. Utan till ett eventuellt vittne. Om Sandberg säger att det var en dagboksanteckning från samma dag som mordet begicks men det är en teckning från långt senare, så kanske det beror på att Sandberg har en skallskada och inte minns riktigt.

Det framgår ganska tydligt (om man inte har nån paranoid personlighetsstörning förstås, och inte vågar lita på vad som sägs) i del 2 att Christian bara påstår (6 dagar efteråt) att han sett Kevin med några äldre pojkar. Inledningsvis. Det vill säga, det förmodligen mest troliga vittnesmålet enligt all rimlighet.
- Ett par månader senare dock finns det ju nästan ingenting de INTE har sagt tillslut... Ingen som läst FUP verkar dementera att detta är hur allt började, så, jag litar på framställningen här.
Citera
2017-05-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Har inte följt tråden så noga de senaste veckorna, så vad har förändrats, om något? Är det större, eller mindre sannolikhet i nuläget att det var de två bröderna som begick mordet på Kevin, efter det som framkommit de senaste veckorna?

De är helt oskyldiga, det har svängt lite fram och tillbaka men det finns inga tvivel nu.
Citera
2017-05-15, 22:50
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tycker också att det verkar otroligt märkligt. Det skall bli intressant att se vilken information som framkommer på onsdag (om det finns journaler över hans mående eller liknande) som kan förklara hans agerande. Kan han ha trott att hans lögn skulle få det att verka som om barnen var oskyldiga? Om han faktiskt var i så uselt skick att han hade vanföreställningar förklarar det onekligen varför han inte fick träffa sina barn eller vara med på förhören.. då borde utredningen å andra då borde utredningen å andra men då borde utredningen å andra sidan inte ha fäst så stor vikt vid hans uppgifter.

Den informationen som jag nästan är mest intresserad av är vad som hände efter att utredningen stängdes. Jag antar att barnen fick någon typ av uppföljande åtgärder och det skulle vara intressant att veta vad framförallt Christian sade då. Hemma fick de tydligen inte prata om det men de kan ju inte bara ha lämnat barnen att bearbeta detta utan hjälp? Låt säga att de inte gjorde det men att de fortsatte att bli matade med att de var skyldiga i tio år till, det skulle jag i så fall kalla övergrepp...

Om han faktiskt var i så uselt skick att han hade vanföreställningar förklarar det onekligen varför han inte fick träffa sina barn eller vara med på förhören..

Eller var han i så dåligt skick för att han inte fick träffa barnen eller vara med på förhören?

Jag antar att barnen fick någon typ av uppföljande åtgärder

Familjen flyttade t o m till en annan stad för att pojkarna skulle vara närmare hjälpen.
Där fick de veta att de aldrig kunde flytta till en ny ort utan att föräldrarna informerade omgivningen om vad pojkarna varit med om.
Vem som stod för övergreppen mot barnen kanske vi kan återkomma till efter sista programmet.
Citera
2017-05-15, 22:53
Medlem
Snälla vill någon länka till protokollet eller vad man kallar det hon kvinnan skrev om fallet
Citera
2017-05-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Allt som kommer ur RS:s mun är lögner. Han påstod att alla i Dottevik ljög, både vuxna och barn, ingen talade sanning. [Sedan när det gäller Marius och hans kompis så tyckte RS att man behövde ta i och vara hård mot grabbarna "för annars skulle de ljuga i hela sina liv" (ungefärligt citerat). RS påstår alltså hela tiden att alla ljuger. Det han ägnar sig åt är projektion. Han för över sitt eget personlighetsdrag på andra. Med andra ord, det är RS som är den som ljuger hela tiden, vilket är uppenbart för de flesta nuförtiden.

Mitt i prick! 👍
Han för över sina egna personlighetsdrag på andra och han har en obehaglig vana att komma med antydningar, som i de två äldre killarnas fall

Och ett litet citat från Expressen idag:
I en intervju i Expressen i dag försvarar förundersökningsledare Rolf Sandberg sin utredning. Han menar att SVT:s granskning är kraftigt vinklad och att de undanhållit det som talade för pojkarnas skuld.
– Jag trodde de var mer seriösa, säger han till Expressen.
För att bevisa detta låter han tidningen ta del av delar av den sekretessbelagda utredningen.

Får han göra det?

Oj oj oj....
Någon borde säga till Sandberg att vara tyst tills fallet tas upp igen och han får försvara sin utredning
Gudskelov har pojkarna en advokat denna gång - och sist men inte minst: idag är dom inte 5 år och 7 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in